2019-05-25, 10:24
Medlem
zebra121s avatar
Grattis Kings till guldet. Välförtjänt och roligt för Ludde Degernäs!
Citera
2019-06-07, 10:58
Medlem
Beaver14s avatar
Det rör sig i silly season.

Norrköping riskerar att bli nästa säsongs Uppsala, där förhoppningen verkar vara att få tag på tillräckligt många spelare som vill spela för kaffepengar och hoppas på att överleva.
Var går Lindquist, Zekovic, Saks och de andra svenskarna som vill ha en lön?

Årets värvning hittills? Ramstedt till Djurgården, Nordström till Luleå eller Rönnqvist till Wetterbygden. Min röst går till Rönnqvist, men jag är ju partisk. Lär dock finnas en utlandsklausul i kontraktet så det är lite risky business.

Nässjö har varit aktivast och dels signat upp kärnan från förra året redan nu plus adderat en hög med lovande bänkspelare som får dubblera i deras nya Basketettanlag (Högland).

Jämtland ser ut att få sätta ihop ett helt nytt lag. Verkar som att bara RT Guinn återstår från förra året, eventuellt att Gustav Hansson stannar och får en större roll.
Citera
2019-06-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det rör sig i silly season.

Norrköping riskerar att bli nästa säsongs Uppsala, där förhoppningen verkar vara att få tag på tillräckligt många spelare som vill spela för kaffepengar och hoppas på att överleva.
Var går Lindquist, Zekovic, Saks och de andra svenskarna som vill ha en lön?

Årets värvning hittills? Ramstedt till Djurgården, Nordström till Luleå eller Rönnqvist till Wetterbygden. Min röst går till Rönnqvist, men jag är ju partisk. Lär dock finnas en utlandsklausul i kontraktet så det är lite risky business.

Nässjö har varit aktivast och dels signat upp kärnan från förra året redan nu plus adderat en hög med lovande bänkspelare som får dubblera i deras nya Basketettanlag (Högland).

Jämtland ser ut att få sätta ihop ett helt nytt lag. Verkar som att bara RT Guinn återstår från förra året, eventuellt att Gustav Hansson stannar och får en större roll.

Även importerna behöver få lön. Typ 14 500kr/mån före skatt för att få arbetstillstånd. Osäker på hur det är med total lönekostnad (sociala avgifter) för importer.
Citera
2019-06-24, 10:36
Medlem
Hunden007s avatar
vi kan väl köra denna tråden som tråd för Basket-EM för damer?
Citera
2019-07-04, 13:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
vi kan väl köra denna tråden som tråd för Basket-EM för damer?

Ja det gör vi!
Hett intresse ser jag.

Själv spenderade jag gruppspelet på plats i Riga, eller 2/3 för jag missade första matchen pga dåliga transportmöjligheter. Så jag lyckades se våra två förluster på plats. Riktigt kul att det var många svenskar där, kändes som att hela basketsverige var på plats.

Prestationen var väl så där, genomklappningen mot Tjeckien var inte trevlig att uppleva. Såg bättre ut mot Frankrike men de första 5 minuterna av den matchen förstörde ju chansen. Som tur var visade de att de är bäst när det gäller och krossade hemmanationen Lettland. Det blir tufft ikväll mot Serbien men chansen finns helt klart om de kan undvika de djupa dipparna som fanns i varje match i gruppspelet.
Citera
2019-07-04, 14:49
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja det gör vi!
Hett intresse ser jag.

Själv spenderade jag gruppspelet på plats i Riga, eller 2/3 för jag missade första matchen pga dåliga transportmöjligheter. Så jag lyckades se våra två förluster på plats. Riktigt kul att det var många svenskar där, kändes som att hela basketsverige var på plats.

Prestationen var väl så där, genomklappningen mot Tjeckien var inte trevlig att uppleva. Såg bättre ut mot Frankrike men de första 5 minuterna av den matchen förstörde ju chansen. Som tur var visade de att de är bäst när det gäller och krossade hemmanationen Lettland. Det blir tufft ikväll mot Serbien men chansen finns helt klart om de kan undvika de djupa dipparna som fanns i varje match i gruppspelet.
Finns tråd i matchprat
Citera
2019-08-08, 19:25
Medlem
zebra121s avatar
Någon som har tankar om kommande säsong i SBL? Trupperna börjar fyllas på för fullt. Vi måste få lite mer drag i baskettråden nu för helskotta.
Citera
2019-08-13, 15:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Någon som har tankar om kommande säsong i SBL? Trupperna börjar fyllas på för fullt. Vi måste få lite mer drag i baskettråden nu för helskotta.

Håller med, men jag är förjävla dålig på att komma ihåg att skriva här.
Men jag kan ju resonera lite vad jag tror. Helt klart kommer det att bli en intressant säsong, många lag har intressanta trupper men samtidigt är det som vanligt många nya namn (importer) som man inte har någon aning om på förhand om det blir flipp eller flopp.

Min pre-season ranking

1. Södertälje
Visst, man har tappat 75 % av sin startfemma men har gjort intressanta värvningar. Dino Pita känner klubben väl och kommer in med svensk spets och erfarenhet. Man har hämtat två amerikaner som har bevisat sig själv i Danmark. Andrew Smith är en sjujävla rollspelare med spets även om han dippade i semin mot just Södertälje. Drammeh blir joker från bänken.

2. Borås
Tappar Hilliard och Moore men lyckas behålla Tuys. Behållit den svenska kärnan och spetsat den med A. Person. Men mycket hänger på att de två nya amerikanerna och islänningen flippar.

3. Luleå
Har några platser att fylla. Om det görs smart är Luleå med i snacket om guld på allvar. Nordström, Upshur och Rozell är nyförvärv som bevisat sig med råge i ligan förut. Man fick behålla Denzel och Koblyak-Berglund kan ta ett eller två steg framåt i år. Outsider!

4. Wetterbygden
Ok, detta är med hjärtat. Men jag vet att det finns en mycket tydlig strategi för hur laget ska spela i år och rekryteringen har gjorts med mycket mer scouting och mindre highlights/agentlöften, för att passa spelidén. Alla amerikaner kommer från spanska ligor (inte förvånande) och Rönnqvist är ett statement. Men det blir tufft att nå hit, helt klart.

5. Jämtland
Började försäsongen med att tappa hela laget. Värvade CJ Dunston från Wetterbygden, vilket jag höjde ögonen åt. Sen blev han skadad. Men på slutet har det hänt grejer och Jämtland kommer femma som vanligt.

6. Djurgården
Finns även här ett par platser att fylla än. Började silly season med att sno åt sig Ramstedt, statement i samma klass som Rönnqvist (om inte bättre). Anzuluni är spännande! Men det blir en nästintill ny trupp som ska debutera i ligan så svårt att säga hur det går.

7. Nässjö
Spikade sin trupp mycket tidigt och det var några förståsigpåare som började tala om semifinal. Men truppen är mycket ung och räknar man bort dem (kommer nog mest att spela basketettan) så är det en tunn trupp. Det var den förra året också och då överraskade dem positivt. Slåss om plats 5-7.

8. Norrköping
För en månad sedan hade jag satt dem sist. Kass ekonomi och inga spelare. Sen har Zekovic, Saks och Schüberg kritat nytt samt att man hämtat in tre collegeamerikaner och lite unga svenskar. Att plocka amerikaner direkt från college är alltid en risk, inte sällan funkar inte det sociala.. Räcker nog till kvartsfinal men inte längre i år.

9. Köping
Det har hänt en hel del på slutet vilket kanske gör att jag borde ha omvärderat detta tips. Solevic är borta och han bar Köping på sina axlar och knän förra året, samtidigt som han också hade mycket turnovers. Blir ett annat spel utan honom, helt klart. Förra året hade Köping inget flyt alls med sina importer, där kan bara bli bättre i år. Chans på bättre placering!

10. Umeå
Fram till för en dryg vecka sedan hade man två spelare klara. Nu har man tagit in sina importer + Dawit från Uppsala. Men vilka är det som ska rädda Umeå kvar i ligan? Händer säkert grejer snart (Nilsson, Saleman?) men nu ser det mörkt ut.

Som jag ser det nu kommer topp 3 bestå av Södertälje, Borås och Luleå. Umeå kommer vara i botten. Men om platserna 4-9 tror jag att det är väldigt öppet vilket gör att det blir en mycket intressant SBL i år.
Senast redigerad av Beaver14 2019-08-13 kl. 15:30.
Citera
2019-08-13, 20:49
Medlem
Får vi se både Jerebko och Taylor i landslaget nu?
Citera
2019-08-14, 06:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Får vi se både Jerebko och Taylor i landslaget nu?

Tveksamt. Båda spelar i lag som spelar Euroleague vilket omöjliggör för dem att delta i kvalmatcher. Skulle Sverige ta sig till ett mästerskap finns möjlighet.
Citera
2019-08-20, 10:45
Medlem
Dålig koll på ligan i år men försöker mig ändå på en tippning med lite uteslutningsmetod.

1: Luleå. Fått behålla Denzel, tagit in Nordström, Upshur och Rozell. Alla kan ligan sen innan, enda frågetecknet är bänken.

2: Södertälje. Tappat mycket så kommer ta en stund att få ihop laget. Kommer komma några onödiga torskar i början. När de får ihop det sannolikt laget att slå. Andrew Smith en favorit.

3: Borås. Hilliard är ett stort tapp. Bra förlängning av Tyus dock. Bättre än de bakom.

4: Jämtland. Osäker på Gehrke som coach, tappat Rönnqvist, Puidet bra värvning dock. Försvaret brukar inte vara Gehrkes fokus.

5: Norrköping. Omöjligt att veta var de står, mycket hänger på hur Ripiinen är som coach. Schuberg, Saks, Zekovic x2 + Morten Bulow bra grund. Är jänkarna bra kan de överraska.

6: Nässjö. Källman bra värvning som coach, assisterande under Chuk flera år och borde snappat upp ett och annat. Spetsen saknas men bredden och spelare som spelat i ligan förut gör att de får en bra start.

7: Wetterbygden. Rönqqvist är överskattad men ändå en profilvärvning. Såg spännande ut förra året och kan de fortsätta på samma spår vinner de fler matcher.

8: Djurgården. Ramstedt bra värvning, Barton bra coach men samma styrelse delvis som Stockholm Eagles så kommer säkert hitta ngt sätt att ställa till det på. Anzuluni alldeles för vild.

9: Köping. Ingen aning egentligen, men borde vara bättre än Umeå eftersom Umeå inte har några spelare i princip.

10: Umeå. Se ovanstående.
Citera
2019-09-05, 12:28
Medlem
Beaver14s avatar
Vad säger ni om VM så här långt då?

Det är ju väldigt öppet, jag tror knappast USA tar det om de inte får igång ett lagspel. Såg stundtals fruktansvärt ut mot Turkiet med 1 kille med boll och 4 som bara stod och tittade. Klarade sig med blotta förskräckelsen. Turkarna åkte sen ur genom att klappa ihop mot Tjeckien nyss.

Favoriter på förhand var väl istället Serbien och man får nog säga att det gäller än. Tror faktiskt att Australien kan vara en outsider. Spanien givetvis. Har inte lyckats se nån match med Frankrike än men de ska ju vara med och slåss om semi i alla fall. Litauen är nog inget finallag med är ju alltid med i toppen i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in