2019-07-02, 20:18
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Jag tror också de flera av de stora flat earth förespråkarna i själva verket är troll, i vissa fall betalda. Den kända debunkern Mick West som äger sidan Metabunk har berättat att hans far var en debattör för flat earth, men att han inte trodde på det själv utan gjorde det för underhållnings skull, att spela djävulens advokat så att säga, vilket kanske även Mick West själv gör.

När jag började sätta mig in i konspirationsträsket för ungefär 10 år sedan var det ingen som pratade om flat earth. Det var 9/11, federal reserve, new world order, illuminati etc. Flat earth stötte jag aldrig på över huvud taget. Hela flat earth teorin känns lanserad för att folk ska ta avstånd från de sanna konspirationerna. Jag har flera gånger bemötts med "tror du jorden är platt också?". De har uppenbarligen lyckats till stor del.

Ja jag har också haft tanken på att det är en psyop men i såfall tror jag det gäller nåt som få känner till och nåt helt nytt.
Citera
2019-07-03, 17:46
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Hela flat earth teorin känns lanserad för att folk ska ta avstånd från de sanna konspirationerna. Jag har flera gånger bemötts med "tror du jorden är platt också?". De har uppenbarligen lyckats till stor del.

Den går att spåra mycket enkelt till ursprung i TFeS-forum hos kända användare (bl. a Eric Dubay). Teorin har alltid funnits där men exploderade i popularitet tack vare Seattle-skyline och Dubays video.

Att vara övertygad om att det är en PsyOp bara för att förtroendet till Truth-rörelsen minskat är en banal tes. Det har aldrig funnits något förtroende.
Citera
2019-07-03, 17:57
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeranism
Den går att spåra mycket enkelt till ursprung i TFeS-forum hos kända användare (bl. a Eric Dubay). Teorin har alltid funnits där men exploderade i popularitet tack vare Seattle-skyline och Dubays video.

Att vara övertygad om att det är en PsyOp bara för att förtroendet till Truth-rörelsen minskat är en banal tes. Det har aldrig funnits något förtroende.
Truth-rörelsen har inte minskat. Den har evolverat fram till att USA nu har en president som många av oss "truthers" önskat oss.

Vad jag anser är däremot att eliten såg det som nödvändigt att spä på falska teorier som flat earth för att dämpa trycket på sanna konspirationsteorier.
Citera
2019-07-03, 19:41
Medlem
Citat:
Vad jag anser är däremot att eliten såg det som nödvändigt att spä på falska teorier som flat earth för att dämpa trycket på sanna konspirationsteorier.
Så detta har pågått i årtusenden?
Citera
2019-07-03, 20:33
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeranism

Njae, The Flat Earth Society har inget med Eric Dubay att göra utan det är faktiskt en decennier gammal grej, men som påstås vara fejk bland av Eric Dubay, då TFES har en hel del uppenbart idiotiska påståenden som uppenbart är där för att folk ska tycka att flat earth är helt knäppt och vända direkt i dörren.

Eric Dubay startade däremot "The International Flat Earth Research Society", finns på ifers.123.st.

Alltså, man kan håna flat earthers och man behöver inte tro på det alls men en sak är då tvärsäker, det finns en mängd skumma poänger som blir väldigt svåra att förklara på globjorden, iaf så som den ska vara enligt matematiken och vetenskapen iaf.

Eric Dubays bok 200 proofs tar upp en del bra exempel och det går inte att motbevisa allt där direkt.

Dessutom, alla sk debunkers på youtube osv tar aldrig upp dom riktiga "bevisen" och poängerna som många flat earthers tar upp utan dessa sk debunkers tar bara upp uppenbara oseriösa galna trollargument inom flat earth.
Citera
2019-07-03, 20:36
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Så detta har pågått i årtusenden?
Att folk trodde jorden var platt förr är inte konstigt. Men att det växer fram en stor flat earth rörelse nu utan att det skulle vara någon slags psyop tror jag inte. Sen finns folk som saknar kritiskt tänkande och bara blint accepterar saker om det kommer från youtube. Men jag tror inte på Eric Dubay. Han är en skojare.
Citera
2019-07-03, 20:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Njae, The Flat Earth Society har inget med Eric Dubay att göra utan det är faktiskt en decennier gammal grej, men som påstås vara fejk bland av Eric Dubay, då TFES har en hel del uppenbart idiotiska påståenden som uppenbart är där för att folk ska tycka att flat earth är helt knäppt och vända direkt i dörren.

Eric Dubay startade däremot "The International Flat Earth Research Society", finns på ifers.123.st.

Alltså, man kan håna flat earthers och man behöver inte tro på det alls men en sak är då tvärsäker, det finns en mängd skumma poänger som blir väldigt svåra att förklara på globjorden, iaf så som den ska vara enligt matematiken och vetenskapen iaf.

Eric Dubays bok 200 proofs tar upp en del bra exempel och det går inte att motbevisa allt där direkt.

Dessutom, alla sk debunkers på youtube osv tar aldrig upp dom riktiga "bevisen" och poängerna som många flat earthers tar upp utan dessa sk debunkers tar bara upp uppenbara oseriösa galna trollargument inom flat earth.

Vilka är de ’poänger’ som är svåra att förklara på globjorden?

Vilka är de riktiga bevisen? Vi kanske kan ta upp dem här?
Citera
2019-07-03, 21:38
Medlem
Citat:
Att folk trodde jorden var platt förr är inte konstigt. Men att det växer fram en stor flat earth rörelse nu utan att det skulle vara någon slags psyop tror jag inte. Sen finns folk som saknar kritiskt tänkande och bara blint accepterar saker om det kommer från youtube. Men jag tror inte på Eric Dubay. Han är en skojare.

Har nog alltid funnits de som tror att jorden är platt.
Även om när det funnits de som vetat att jorden är rund, i ett par årtusenden.
Citera
2019-07-03, 21:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
...det finns en mängd skumma poänger som blir väldigt svåra att förklara på globjorden, iaf så som den ska vara enligt matematiken och vetenskapen iaf.

Nej så är det inte. Du kan inte nämna en enda sak som inte går att förklara.

Citat:
...
.

Jo jag kan motbevisa alla 200.

Jag har frågat förut och jag kan fråga igen:
Nämn de enligt dig de 3 bästa "bevisen" så kan vi diskutera dem.

Dubay's 200 är inte vatten värda. De är en samling med lögner, upprepningar och falska påståenden. Och du är en liten fegis som vägrar diskutera sakinnehållet i hans "bevis".

Återigen: Upp till bevis. Vilka av hans 200 kan jag inte motbevisa?
Senast redigerad av madtop 2019-07-03 kl. 21:54.
Citera
2019-07-03, 23:30
Medlem
withnonames avatar
Citat:

Professor Dave är nog den bäste av alla debunkers och tar upp det mesta + hans sätt att lära ut är överlägset om man ser till flera videor
Senast redigerad av withnoname 2019-07-04 kl. 00:27.
Citera
2019-07-04, 10:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Huruvida TFES (den ena av dem, det finns två) är seriös eller ej kan diskuteras, många menar på att det från början var en humoristisk grej men idag är det ett forum för tokskallar som tror jorden är platt.

Citat:
Som den narcissist han är känner han sig försmådd av övriga plattjordsprofiler och ligger i strid med dessa. Detta kan ses i form av satiriska videoklipp om de andra han gjort. Det forat är bara ytterligare en indikation om att han vill vara den ende ledaren av flerfismen.

Citat:
Jag känner inte till några skumma poänger som inte redan har högst naturliga förklaringar om man är det minsta bildad i naturvetenskap (läs grundskolekunskap).

Kan du nämna någon sådan skum poäng?

Citat:
Det är väldigt enkelt att motbevisa samtliga 200, i synnerhet då många är upprepningar av samma sak och en del så löjliga att man direkt kan avfärda dem. Grejen är att han inte bevisat sina egna 200 proofs på ett tillfredställande sätt.

Citat:
Det finns inga riktiga bevis att ta upp. Det är därför. Däremot har många bevis på globformad jord lagts fram men dessa antingen förnekas av plattjordarna utan minsta motprestation eller motas med tramsargument och adhocförklaringar som enkelt kan skjutas ner. Man får höra att man sak öppna sina sinnen men plattjordarna tycks ha öppnat sina sinnen så mycket att hjärnan ramlat ur. Plattjordarna kallar sig skeptiker men det stämmer inte, de är verklighetsförnekare.

Tittar man på plattjorderiet på nätet idag så är argumenten en enda stor rundgång där alla apar efter varandra med samma gamla argument så långt att ingen längre vet deras ursprung. Endast ett fåtal hänvisar till Dubais 200 dumheter nuförtiden. Undrar hur många som köper hans självpublicerade bok idag. Finns att köpa hos exempelvis Adlibris.
Citera
2019-07-04, 10:12
Medlem
Faktum är att alla flerfare saknar basal utbildning. En fick en fråga om att om en triangels alla sidor är ett, vad blir då vinklarna? Svaret uteblev. En annan fick ett enkelt tal som var angett i km, vilket han inte kunde räkna ut för han räknade bara i miles.
På Youtube finns det åtskilliga som skriker och gapar och uppför sig allmänt skumt. Bor i bilar, skjul osv. En påstod att man är smart om man har minst 30 flikar öppna i sin webbrowser. Inte en enda normal flerfare har jag sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in