• 1
  • 2
2019-07-03, 20:57
Medlem
Storfarmares avatar
Tjena! Jag funderar på en bostadsrätt men behöver lite hjälp. Jag ska förklara min situation och hoppas på att någon riktigt kunnig inom detta hjälper mig.

Jag budade på en lägenhet för några veckor sedan och vann den. Någon dag innan jag skulle skriva papper på den frågade jag om dom hade våtrumsintyg på badrummet som renoverades för några år sedan men det hade dom inte. Nu är det också såhär att det är två syskon som ärvt den av sin bortgångna pappa, det var även han som bodde där när det renoverades. Men iaf så finns inget våtrumsintyg. Vilket slutade med att jag sket i att skriva på papper för den lägenheten då många sa till mig att händer det något med badrummet är du körd, du kommer behöva betala för hela renoveringen själv då det inte finns något våtrumsintyg.

Nu några veckor senare, kollade jag upp detta lite och enligt en person på försäkringsbolaget Folksam så står försäkringsbolaget för eventuella badrumsproblem även fast det inte finns våtrumsintyg, vilket låter i mina öron väldigt konstigt då vem som helst kan renovera om ditt badrum och ändå är du försäkrad.

Jag kommer självklart ringa till folksam imorgon igen och kolla vad nästa person säger då det är människor som jobbar där och kan säga och göra fel. Får jag det bekräftat från en till borde det dock stämma. Kommer även ringa något mer försäkringsbolag och kolla vad dom säger.

Min fråga här i alla fall är vet någon av er något av detta? stämmer detta? Får man försäkring även fast man inte har våtrumsintyg? Då menar jag en försäkring som täcker allt, alltså att jag bara betalar självrisk och thats it. ( Jag vet att man också behöver en bostadrättsförsäkring och en hemförsäkring) men vad täcker vad? någon som har vettiga svar?

Tack på förhand
- Storfarmare
Senast redigerad av Storfarmare 2019-07-03 kl. 21:01.
Citera
2019-07-03, 21:52
Medlem
Heauxms avatar
Jag vet inte men sitter lite i samma situation. Vi köpte en lägenhet där dem så att det var nylagt golv så vi tänkte inte mer på det. Nu har vi bott här i ett halvår och märker att det inte är kaklat under badkaret. Det är alltså enbart kaklat där man kan gå runt. Dessutom finns det ingen fuktspärr eller någonting. Detta är ganska vanligt hos äldre lägenheter. Flera i vår byggnad har renoverat på egen hand och vi måste också renovera så småningom vilket kan kosta runt 100k. Detta måste vi betala själva då byggnaden är utförsäkrad eftersom att det här blivit fuktskador hos många som har ett gammalt badrum som vi.
Vi kommer försöka att inte duscha hemma och om vi gör det så kommer vi att duscha sittandes för att undvika vattenstänk ovi fuktskador.
Jag förstår bara inte Varför mäklaren så att det var nyrenoverat golv när det enda man gjort är att lägga lite nytt kakel direkt på betongen.

Vi har absolut inte råd med det så det gäller att euwxha på gymmet i ca 2 år till. Skit kul liksom.

Var noga med allt vad det gäller badrum innan du köper.
Citera
2019-07-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfarmare
Tjena! Jag funderar på en bostadsrätt men behöver lite hjälp. Jag ska förklara min situation och hoppas på att någon riktigt kunnig inom detta hjälper mig.

Jag budade på en lägenhet för några veckor sedan och vann den. Någon dag innan jag skulle skriva papper på den frågade jag om dom hade våtrumsintyg på badrummet som renoverades för några år sedan men det hade dom inte. Nu är det också såhär att det är två syskon som ärvt den av sin bortgångna pappa, det var även han som bodde där när det renoverades. Men iaf så finns inget våtrumsintyg. Vilket slutade med att jag sket i att skriva på papper för den lägenheten då många sa till mig att händer det något med badrummet är du körd, du kommer behöva betala för hela renoveringen själv då det inte finns något våtrumsintyg.

Nu några veckor senare, kollade jag upp detta lite och enligt en person på försäkringsbolaget Folksam så står försäkringsbolaget för eventuella badrumsproblem även fast det inte finns våtrumsintyg, vilket låter i mina öron väldigt konstigt då vem som helst kan renovera om ditt badrum och ändå är du försäkrad.

Jag kommer självklart ringa till folksam imorgon igen och kolla vad nästa person säger då det är människor som jobbar där och kan säga och göra fel. Får jag det bekräftat från en till borde det dock stämma. Kommer även ringa något mer försäkringsbolag och kolla vad dom säger.

Min fråga här i alla fall är vet någon av er något av detta? stämmer detta? Får man försäkring även fast man inte har våtrumsintyg? Då menar jag en försäkring som täcker allt, alltså att jag bara betalar självrisk och thats it. ( Jag vet att man också behöver en bostadrättsförsäkring och en hemförsäkring) men vad täcker vad? någon som har vettiga svar?

Tack på förhand
- Storfarmare
Observera att jag gissar nu!
Men jag tror inte att försäkringsbolaget kan kräva ett ”våtrumsintyg” däremot att renoveringen är fackmannamässigt utförd.
Dvs att alla gällande krav på ett våtsäkert badrum är uppfyllda.
Det ser man först när man river befintlig inredning då en fuktskada uppträtt.
Men försäkringsbolag är jävligt knepiga att ha att göra med och de kan tolka regler och lite olika.
Citera
2019-07-03, 22:04
Medlem
Etta.Places avatar
Det som gäller är enbart att det ska vara fackmannamässigt utfört. Ett våtrumsintyg hjälper såklart att bevisa det, men det funkar även om någon fackman kan uttala sig om att det är fackmannamässigt.
Citera
2019-07-03, 22:20
Medlem
Jag jobbade med bland annat våtrum till för ett par år sen. Egen byggfirma.
Hade en diskussion med försäkringsbolag när en potentiell kund ville ha en produkt som inte var testad och därmed inte godkänd.
Vad försäkringsbolaget sa då var att dom ändå täcker skadan, men att det kan påverka självrisken.
Inte så kul med självrisk på 75kkr

Finns inga krav på att det måste vara utfört med våtrumsintyg. Vem som helst får renovera ett badrum. Men som med allt inom bygg så ska det vara fackmannamässigt utfört.

El har lite speciella regler, och det finns några grupper till som har lite speciella krav.
Citera
2019-07-03, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag vet inte men sitter lite i samma situation. Vi köpte en lägenhet där dem så att det var nylagt golv så vi tänkte inte mer på det. Nu har vi bott här i ett halvår och märker att det inte är kaklat under badkaret. Det är alltså enbart kaklat där man kan gå runt. Dessutom finns det ingen fuktspärr eller någonting. Detta är ganska vanligt hos äldre lägenheter. Flera i vår byggnad har renoverat på egen hand och vi måste också renovera så småningom vilket kan kosta runt 100k. Detta måste vi betala själva då byggnaden är utförsäkrad eftersom att det här blivit fuktskador hos många som har ett gammalt badrum som vi.
Vi kommer försöka att inte duscha hemma och om vi gör det så kommer vi att duscha sittandes för att undvika vattenstänk ovi fuktskador.
Jag förstår bara inte Varför mäklaren så att det var nyrenoverat golv när det enda man gjort är att lägga lite nytt kakel direkt på betongen.

Vi har absolut inte råd med det så det gäller att euwxha på gymmet i ca 2 år till. Skit kul liksom.

Var noga med allt vad det gäller badrum innan du köper.

Det är ingen som helst fara om det blir lite blött på betongen. För att göra det så lite blött som möjligt så sätt gummilister från kaklet som gör att det rinner ner mot badkaret. Och släng upp en duschvägg vid badkaret för att inte skvätta ut så mycket vatten. Lite vatten är ingen som helst fara. så länge ni inte är en 7 barnsfamilj där alla vill duscha och skvätta litervis med vatten ner på betongen hela dagarna utan att det torkar upp.

Du behöver inte vara orolig. På vissa betongplattor får du inte göra ett tätskikt på betongen detta för att fukt underifrån då inte kan torka upp.
Citera
2019-07-03, 23:03
Medlem
Citat:

Tack på förhand
- Storfarmare

Det krävs inte våtrumsintyg för att få ditt hus försäkrat. Att det är fuskbyggt gör däremot att du får en högre kostnad på försäkringen eller att du får en högre självrisk. Försäkringsbolaget berättar garanterat detta för dig. Är du fortfarande orolig så se till att få det på mail.
Citera
2019-07-03, 23:59
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Det är ingen som helst fara om det blir lite blött på betongen. För att göra det så lite blött som möjligt så sätt gummilister från kaklet som gör att det rinner ner mot badkaret. Och släng upp en duschvägg vid badkaret för att inte skvätta ut så mycket vatten. Lite vatten är ingen som helst fara. så länge ni inte är en 7 barnsfamilj där alla vill duscha och skvätta litervis med vatten ner på betongen hela dagarna utan att det torkar upp.

Du behöver inte vara orolig. På vissa betongplattor får du inte göra ett tätskikt på betongen detta för att fukt underifrån då inte kan torka upp.

Grejen är att flera lägenheter i byggnaden har drabbats av just vattenskador och därför är hela byggnaden utförsäkrad. Vi fick hem ett brev häromveckan, med påtryckningar om att renovera så snart som möjligt. Det verkade först som om man var tvungen till det men efter lite samtal hit och dit kom vi fram till att det handlade om att man ville att alla 40 lägenheter skulle renovera sina badrum på egen hand så att hela byggnaden kunde återfå sin försäkring. Har för mig att runt 15 lägenheter har drabbats av vattenskador. Då är majoriteten av boenden pensionärer.

Delen under badkaret är täckt med något svart kletigt. Som om det vore täckt med tjära. Mycket märkligt.

Vi har hängt upp dubbla duschdraperier längs långsidorna. Känns lite som att duscha i en box. Duschen är inte heller vägghängd, tidigare har vi fått knyta fast munstycket i tvättlinan ovanför. Haha!
Citera
2019-07-05, 00:31
Medlem
Citat:

Tack på förhand
- Storfarmare

Som du redan insett så var avsaknad av våtrumsintyg en dum anledning till att tacka nej om det var den enda anledningen du hade.

Om du hamnar i en liknande sits igen kan du ju alltid plocka dit en besiktningsman först. För din egen peace of mind om inte annat.
Citera
2019-07-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Grejen är att flera lägenheter i byggnaden har drabbats av just vattenskador och därför är hela byggnaden utförsäkrad. Vi fick hem ett brev häromveckan, med påtryckningar om att renovera så snart som möjligt. Det verkade först som om man var tvungen till det men efter lite samtal hit och dit kom vi fram till att det handlade om att man ville att alla 40 lägenheter skulle renovera sina badrum på egen hand så att hela byggnaden kunde återfå sin försäkring. Har för mig att runt 15 lägenheter har drabbats av vattenskador. Då är majoriteten av boenden pensionärer.

Delen under badkaret är täckt med något svart kletigt. Som om det vore täckt med tjära. Mycket märkligt.

Vi har hängt upp dubbla duschdraperier längs långsidorna. Känns lite som att duscha i en box. Duschen är inte heller vägghängd, tidigare har vi fått knyta fast munstycket i tvättlinan ovanför. Haha!

Svårt för mig att säga utan att se byggnaden men om det blivit då omfattande vattenskador så borde det vara någon annan anledning än bristande tätskikt. Vilken sorts vattenskador har er Brf blivit drabbade av?
Citera
2019-07-05, 13:24
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Svårt för mig att säga utan att se byggnaden men om det blivit då omfattande vattenskador så borde det vara någon annan anledning än bristande tätskikt. Vilken sorts vattenskador har er Brf blivit drabbade av?

Grannarna som bor under de med äldre badrum har fått vattenläckor ner till dem, fuktskador. Att det börjat droppa eller bilda ringar av fukt.

Här är det lilla badrummet:
https://imgur.com/05oPnhG
Hur vi duschat fram tills nyligen (nu måste vi sitta ner i karet och duscha) med dubbla draperier:
https://imgur.com/sS47e4O

Under badkaret,man kan se att kaklet bara tar slut:
https://imgur.com/paCWKm8

https://imgur.com/nlGEsja

Så himla trist! Man tycker ju att mäklaren borde nämnt detta. Hon sade att golvet var nytt, allt var fräscht och i sin ordning, riktigt bra bostadsförening etc. Visar sig att de relajnat (om det heter så) då alla lägenheter skulle behöva stambyte också. Känns ju dumt att alla pressas till renovering till badrum när allt är så förfallet att stambyte är aktuellt, det är bara fråga om pengar för föreningen. Kanske om 5 år.
Citera
2019-07-07, 08:53
Medlem
Guldzebrans avatar
Vi köpte hus där badrummet inte var ordentligt renoverat vilket vår besiktningsman påpekade för oss och tog upp i besiktningsprotokollet. Badrummet var så relativt nygjort så vi tänkte att vi väntar med att renovera ordentligt tills dess att det behövs. När vattenskadan sen kom (vilket i princip var väntat) så stod Folksam för det mesta, faktiskt. I vårt fall var det bland annat en rörgenomdragning i golvet som var felaktigt gjord och som orsakade skadan så de stod inte för kostnaderna för att göra om golvet. De stod för precis allting annat så i slutänden fick vi ett helt nytt badrum för en femtedel av priset. Vi trodde när vi köpte huset att vi skulle få stå för alltihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in