2019-07-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag håller med om att det är lite i överkant för vad en person borde mäkta med. Somliga saker måste ju då allra minst ha förelegat färdiga redan innan av en slump eller så. Han har då s.a.s. fått plocka ur sin fatabur. Realistiskt sett så borde endera av två komma till: förplanering eller medhjälp, eller förvisso både och. Men sen ska då realismen i medhjälp taxeras också, och de flamsiga dragen i det hela värderas.

Man kan möjl även behöva väga in att TH haft planen mer eller mindre färdigt skisserad och klar under en lång tid, men först nu gjort slag i saken, av ngn uppkommen situation. De har ju tydligen grälat länge och AE har kanske uttryckt förtäckta hot rörande framtiden under lång tid, eller så har ngt annat förändrats.

TH er helt klart av typen som kan ha hatt en plan klar, det kan forklare mye.
Citera
2019-07-03, 12:23
Medlem
Citat:
Tack för detaljerna. Jo, det talas om kamp och om flertal, men det är inte helt uteslutet för mig att just det senare är en liten dimridå för att saker inte ska bli för uppenbara officiellt sett. (Eller så är det en signal att var och en som kan tänkas ha uppgifter bland gatukriminella kan förekomma polisen och frivilligt berätta om dessa, för nästa steg är att polisen kommer hem till dem med tvångsmedel, vid en olämplig tidpunkt... Och får man inte in uppgifter är det ett litet indicium på att medhjälpare inte funnits...)
Att samtalsvittnet 9:14 hemlighålls är inte konstigt, allt annat vore konstigt (då personen riskerar få 1,7 miljarder i huvudet), men det är något med hur detta samtal skildras som har ngt konstigt över sig, antydande att samtalet inte är i alla avseenden ordinärt eller vad man kunde tänka sig. Sen om det är media eller polisen som är upphovet till det kan man fråga sig. Men teoretiskt kan samtalet vara till TH (jag vet inte om det uteslutits), och TH är då ende uppgiftslämnare om att hon är vid liv den dagen, eller så har ingen dialog förekommit och samtalet kan misstänkas för inspelat (GM kan ha ringt upp någons fasta telefon som garanterat varit på jobbet och låtit en inspelning av AEH lämna ett röstmeddelande på en telefonsvarare.) Eller så är AEH vid liv då men ringer TH för att larma om överfall...

På liknande sätt har ju futuramännen något särt över sig som tidigt på morddagen går omkring framför företagskameran och ser ut som deras mötesperson inte dyker upp. Dessa filurer borde ju gå att skaka fram. De ser ju ut som framringda decoys, vem som än stått för den saken; Utan att ha vidare med saken att göra. Det är ju liksom sämsta möjliga beteende två timmar före ett känsligt bortrövande. Det har dessutom lite drag av en idé från en ensamplanerare i tidsnöd, för två som planerar skulle nog inte tyckt det där var en så bra idé trots allt. Det är väl dock inte helt uteslutet att något ont genius annan än TH ringt fram dem, viss om att de aldrig kommer att träda fram eller utan några tekniska bevis för vem som skickat dem. Som nån slags avledningsmanöver.

Men igen: om AE dräpts hemma så har hon kanske inte dräpts på den lilla gästtoaletten... Eller så har polisen kanske funnit andra spår för att hon dött där eller legat död där... Men inte funnit dessa spår från början..?

Jeg vet ikke hvor lenge et lik må ligge for å danne proteinet som hundene kan spore. Mulig hun ikke var død da hun sleptes ut, men dopet ned, eller "så godt som død". Slepesporene kan gi en indikasjon på når det skjedde, hvis det er snakk om kropssvæsker, urin/avføring. Jeg tror ikke de har funnet blod, vet ikke hvorfor, men det aner meg at det da ville blitt lekket ut. Det er ikke lange veien fra toalettet og til ytterdøren. Entreen har dører ut mot dagligstue/kjøkken og inn til tv-stue. Så at valpen ble innesperret kan være ganske naturlig og skjedd kun ved at disse dørene ble lukket.
Citera
2019-07-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Jeg vet ikke hvor lenge et lik må ligge for å danne proteinet som hundene kan spore. Mulig hun ikke var død da hun sleptes ut, men dopet ned, eller "så godt som død". Slepesporene kan gi en indikasjon på når det skjedde, hvis det er snakk om kropssvæsker, urin/avføring. Jeg tror ikke de har funnet blod, vet ikke hvorfor, men det aner meg at det da ville blitt lekket ut. Det er ikke lange veien fra toalettet og til ytterdøren. Entreen har dører ut mot dagligstue/kjøkken og inn til tv-stue. Så at valpen ble innesperret kan være ganske naturlig og skjedd kun ved at disse dørene ble lukket.

Hvis hun ikke var død, så kan han jo ha lempet henne inn i sin egen bil, dratt på jobb. Dratt et annet sted og kvittet seg med henne, før hun var død. Ingen hunder vil kunne lukte noe spesielt da, AE har vært mye i den bilen. Det vil forklare hvorfor politiet søker så mye i vann i nærheten.
Senast redigerad av Adrtrt 2019-07-03 kl. 12:30.
Citera
2019-07-03, 12:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
TH er helt klart av typen som kan ha hatt en plan klar, det kan forklare mye.

En person som upplever sig litt trängd och utträngd eller hotad av exv en annans personlighet eller livsomständigheterna och oro kring sånt kan förvisso finna glädje i att planera stolliga saker som är ägnade att lösa de problem som upplevs som upphov till ångesten. En affärsman kan rent av kanske berömma sig själv med att på så sätt agera proaktivt. Fast saker måste vara godartade innan de är proaktiva, annars blir det destruktivt.
Citera
2019-07-03, 12:30
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticXII
Etter pressekonferansen for halvannen uke siden så var jeg rimelig sikker på at politiet satt på konkrete bevis, og at en arrestasjon var like rundt hjørnet. Tolka vel politiet som at de brukte media bevisst for å presse en mistenkt.

Men nå begynner jeg faktisk å tvile. I løpet av denne saken har jeg aldri helt klart å ignorere vissheten om den generelle inkompetansen til norsk politi, dessverre.. Måten politiet ordla seg på pressekonferansen er veldig spesiell med tanke på at de ikke følger opp med en pågripelse kort tid etter. Kanskje har de ingenting? Kanskje var pressekonferansen en siste desperat pokerbløff? Han Brøske virker ikke som den smarte kniven i skuffen..
Lät lite oroande när polisen uttryckte sig som "en eventuell uppklarning".
Citera
2019-07-03, 12:34
Medlem
Citat:
En person som upplever sig litt trängd och utträngd eller hotad av exv en annans personlighet eller livsomständigheterna och oro kring sånt kan förvisso finna glädje i att planera stolliga saker som är ägnade att lösa de problem som upplevs som upphov till ångesten. En affärsman kan rent av kanske berömma sig själv med att på så sätt agera proaktivt. Fast saker måste vara godartade innan de är proaktiva, annars blir det destruktivt.

Så la oss si han sa han skulle på jobb litt før ni, men dro ikke. AE ringte til kontoret for å høre om noe, han var ikke der ennå, hun snakket derfor med VE. TH var utenfor, gikk inn, angrep henne på toalettet med noe som gjorde henne bevisstløs, slepte henne ut til sin egen bil, dro på jobb og i møte, dro hjem, dumpet henne et sted på veien, hun var hele tiden i live, så sporhunder vil ikke lukte noe utover det vanlige i bilen. Politiet har lett mye etter levningene i nærheten, så det virker som om de har en teori som går på at hun er dumpet ikke langt unna.
Citera
2019-07-03, 12:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

S.k. liklukt som tränade hundar kan markera för lär framträda på tjugo minuter eller så. Det kan väl bero på temperatur också.

I den mån TH ”kontrollerat” händelsen så bör ju han ha försökt avlägsna spår som direkt skulle tala för honom som den skyldige, och omedelbart fängslat honom i väntan på utredning. Därmed borde man inte utan vidare förvänta sig definitiva spår i den vägen. Men det är kanske inte helt osannolikt att polisen vid misstankarnas successiva stärkande tagit fram sådana tekniker att de kan skönja exv tidsmässigt åtskilda rengöringar av ytor på toaletten.
Citera
2019-07-03, 12:39
Medlem
Minnimuss avatar
Gjerningsmann kan ha hatt en ide, en skisse klar. Selve gjennomføringen kan da ha gått raskt og vært utløst delvis på impuls. Alarminstallstatørens besøk kvelden før kan ha vært en utløsende faktor.
Citera
2019-07-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Gjerningsmann kan ha hatt en ide, en skisse klar. Selve gjennomføringen kan da ha gått raskt og vært utløst delvis på impuls. Alarminstallstatørens besøk kvelden før kan ha vært en utløsende faktor.

Nettopp. Og hvis vi ser på politiets jakt etter levninger, så virker det å være i nærheten. Har man en plan klar, så er stedet man dumper kroppen nøye uttenkt. Og hun kan ha blitt levende begravd i bevisstløs tilstand, for å unngå lukt av lik hjemme og i bilen.
Citera
2019-07-03, 12:47
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Så la oss si han sa han skulle på jobb litt før ni, men dro ikke. AE ringte til kontoret for å høre om noe, han var ikke der ennå, hun snakket derfor med VE. TH var utenfor, gikk inn, angrep henne på toalettet med noe som gjorde henne bevisstløs, slepte henne ut til sin egen bil, dro på jobb og i møte, dro hjem, dumpet henne et sted på veien, hun var hele tiden i live, så sporhunder vil ikke lukte noe utover det vanlige i bilen. Politiet har lett mye etter levningene i nærheten, så det virker som om de har en teori som går på at hun er dumpet ikke langt unna.

Med dagens kriminaltekniske metoder tror jeg vi kan utelukke at TH har transportert en kropp, død eller levende, i bagasjerommet på sin egen bil. Eller en bil som han skjønner at vil bli undersøkt. Det ville blitt avslørt raskt. Tror jeg.
Citera
2019-07-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Med dagens kriminaltekniske metoder tror jeg vi kan utelukke at TH har transportert en kropp, død eller levende, i bagasjerommet på sin egen bil. Eller en bil som han skjønner at vil bli undersøkt. Det ville blitt avslørt raskt. Tror jeg.

Hva med i førersetet, baksetet?
Citera
2019-07-03, 12:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Mja. Svårtippat.
Att polisen letar intill betyder inget i o för sig. De måste beta av närområdet för att framstå som mindre dumma om hon hittas i vassen tre år senare. Om du förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in