Citat:
Ursprungligen postat av
9och0
Men varför ska de kräva att han testar sig? I vilket syfte?
Varför skulle han göra det bara för att de är puckon och fått för sig det?
Ett enkelt svar, som också är moraliskt riktigt, därför att ska han tillåtas vara en del av deras känslomässiga tillvaro, är det bra för alla att veta vilka förutsättningar som gäller. Och i detta fall, så har han bett om att få komma in i deras liv, och då får han köpa att det kommer med vissa villkor. Om han har en diagnos som autism, så kan det absolut påverka relationen, och då kan jag köpa att de gärna vill veta det.
Vi måste börja konstatera grundläget här, här har vi en snubbe som knullade för 15 år sedan och inte använde gummi. Resultatet av det blev en person med känslor och behov. Han valde att inte ta något ansvar för läget, han gjorde till och med en sak av att inte ta ansvar för läget genom att vägra skriva på faderskapet och liknande. Nu efter 15 år så har HAN ändrat sig, och då råkar det vara så att hans förtroendekapital inte är så stort, och därför kommer det med vissa villkor för att få vara med och leka. Han måste börja inse att pucken inte ligger hos honom, utan han måste lite ödmjukt och snällt köpa läget. Issy kanske inte vill ha kontakt all the time bara för att HAN känner för det. Issy kanske inte vill ha honom i samma stad vid ett besök för att hon vill ha en buffert. Varför kan det vara så svårt att förstå att man inte riktigt litar på en snubbe som knullar och sticker i 15 år.
Det är lite väl enkelt att lägga över skulden på de två som drabbades av hans ansvarslöshet istället för svinet som rymde.
Sedan vill jag påpeka en sak till, här har vi en person som inte fixar att gå i skolan. Soc, BUP och skolan är med och försöker lösa problemet, nu har man tagit fram olika lösningar som gör att hon i varje fall hjälpligt klarar att gå i skolan, precis som lagen tvingar instanserna att göra. I och med att hon fixar att gå i skolan runt 30 minuter per dag, så kanske det inte är helt fel för Issy att misstänka att hon inte kommer kunna jobba i framtiden. Det betyder inte att jag tycker det är bra, det betyder inte att jag tycker om situationen, det betyder inte heller att jag påstår att Issy och Jewels inte har något ansvar för sina liv. Men jag måste ändå erkänna att jag tycker det verkar ganska korkat av andra att tro att Issy någonsin skulle ha en chans på arbetsmarknaden, men tanke på den utvecklingen som råder där.