Jag anser att ansvaret är delat mellan fler parter, utan inbördes ordning:
Mamman i egenskap av juridisk vårdnadshavare.
Biologiska pappan i egenskap av biologisk pappa.
Morfarn i egenskap av närstående.
Släktingar i egenskap av... Ja, vad dom nu har för relation.
Socialen i egenskap av myndighet.
BUP i egenskap av institution.
Skolan i egenskap av institution.
Habiliteringen i egenskap av institution.
Allmänheten i egenskap av allmänhet.
Nej, barnet har inget ansvar i det här då hon är omyndig och inte har juridisk rätt att fatta egna beslut.
Ja, det är klart det är fördelaktigt att ha positiva vuxna i sin närhet som har bra inflytande. Det bör ju dock ses som ett tillägg i livet för barnet, snarare än en ersättning av det befintliga fullständigt. Men det är klart det finns sätt att introducera sånt på så det blir pedagogiskt och förutsägbart.
Det positiva i situationen är väl dock att barnet trots allt har lärt känna personer över internet. Så hon får ju mental/känslomässig/social input utifrån och är inte helt isolerad.
Citat:
Ursprungligen postat av
9och0
Vems fel är livssituationen om inte morsans då? Issys?
Det är ju där ansvaret från morsan brister mest. Att hon inte klarar av någonting överhuvudtaget för att få till en vettig vardag.
Hennes tonåring skadar dig själv, ränner ute på nätterna, struntar i skolan, sitter live på nätterna och tigger av främlingar. De flyttar runt konstant, morsan gör sig ovän med alla runt omkring sig. Hon har lärt Issy att allt kan skyllas på diagnoser. Listan kan göras lång.
Issy behöver vuxna personer i sitt liv som sätter ordentliga gränser och ger stöd så hon fixar att ordna upp sitt liv. Finns barn med långt svårare diagnoser som klarar skolan och sedan arbetsliv i vuxen ålder.
Att morsan "finns där" är fint, men inte lösningen på situationen.
Pappan har funnits i deras liv tidigare också. Om han är bra eller inte låter jag vara osagt, men det faktum att det inte var några problem så länge han öppnade plånboken och när han stängde den blev allt jättehemskt gör att jag lyssnar med ett halvt öra på vad hon säger.
Tror btw inte att det är Issy som har så stora problem med honom egentligen, utan problemen är mellan morsan och pappan.