2019-07-02, 19:07
Medlem
Yttrandefrihetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Vad tänker du diskutera? Eller, vad försöker du uppnå?

Detta är ett forum, försök fokusera på sakfrågan, TACK!
Jag är mest orolig över att jag skådar någon som skriver inlägg på Flashback under en eventuell pågående hjärnblödning.

Religiös etik är inte farligt såvida inte människor kidnappar förståelsen av skriften vilket har skett historiskt. Etiken i dagens samhälle är inte något som en frisk människa kan stå bakom.
Citera
2019-07-02, 19:11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriheten
Jag är mest orolig över att jag skådar någon som skriver inlägg på Flashback under en eventuell pågående hjärnblödning.

Religiös etik är inte farligt såvida inte människor kidnappar förståelsen av skriften vilket har skett historiskt. Etiken i dagens samhälle är inte något som en frisk människa kan stå bakom.
Du kan ju inte ens läsa, ta itu med läsförståelsen istället för att slå ifrån dig över dina egna begränsningar.

Är detta din förlängda fritidsgård eller??

Det är 18-års gräns och din oro är inte saken här, begrips.
Citera
2019-07-03, 14:40
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:

Det existerar många olika religioner. Alla dessa religioner motsäger varandra på ett eller annat sett. Det finns hundratals olika tolkningar av varje religion. Alla dessa tolkningar motsäger varandra på ett eller annat sätt. Lägg sedan till att tolkningar av texten förändras beroende på kulturell kontext; maktanspråk, politik, kultur, filosofi, ekonomiskt välstånd etc. personliga influenser eller övertygelser etc.

När vi beaktar detta faktum (det är ett faktum och säger någon något annat så ljuger dom) blir din invändning att det enbart är ''förståelsen av skriften som människor kidnappat'' intetsägande. Vad du säger är enbart att just din religion och din tolkning är korrekt. Men det gör alla andra som tycker annorlunda än dig också och alla som någonsin genom historien tyckt annorlunda än dig.
Citera
2019-07-03, 15:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Religiös etik är inte farligt såvida inte människor kidnappar förståelsen av skriften vilket har skett historiskt.

Insinuerar du, att det finns en exklusivt sann "förståelse av skriften".

Etiken i dagens samhälle är inte något som en frisk människa kan stå bakom.[/quote]

Så en falsk dikomi är är OK?
Citera
2019-07-03, 16:27
Medlem
Citat:

Vilken skrift? Hur avgör du vilken skrift som har den rätta etiken och moralen utan att använda dig av din syn på moral och etik? Chansar du?
Citera
2019-07-03, 17:20
Medlem
Yttrandefrihetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Det existerar många olika religioner. Alla dessa religioner motsäger varandra på ett eller annat sett. Det finns hundratals olika tolkningar av varje religion. Alla dessa tolkningar motsäger varandra på ett eller annat sätt. Lägg sedan till att tolkningar av texten förändras beroende på kulturell kontext; maktanspråk, politik, kultur, filosofi, ekonomiskt välstånd etc. personliga influenser eller övertygelser etc.

När vi beaktar detta faktum (det är ett faktum och säger någon något annat så ljuger dom) blir din invändning att det enbart är ''förståelsen av skriften som människor kidnappat'' intetsägande. Vad du säger är enbart att just din religion och din tolkning är korrekt. Men det gör alla andra som tycker annorlunda än dig också och alla som någonsin genom historien tyckt annorlunda än dig.
Nu tillhör jag inte någon organiserad religion där jag lämnat över förståelsen till någon som vill kontrollera mig och som tror sig ha mer kontakt med Gud än andra och då har tolkningsföreträde. Världsreligionernas doktriner går att spåra till den hebreiska skriften och alla mytologier har sitt ursprung och är urvattnade kopior från Egyptisk mytologi så jag litar på att YHWH är den sanna Guden helt enkelt.
Citera
2019-07-03, 17:28
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Insinuerar du, att det finns en exklusivt sann "förståelse av skriften".

Etiken i dagens samhälle är inte något som en frisk människa kan stå bakom.

Goddag, yxskaftet.

Ska säga er att det var något brottsligt att förneka skapelse verk i slut ändan.
Citera
2019-07-04, 12:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Ska säga er att det var något brottsligt att förneka skapelse verk i slut ändan.

Förtydligande och belägg, tack.
Citera
2019-07-04, 15:45
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:

Fadern säger att det var olagligt och att alla som sysslar med förnekelsen ska stå till svars.
Citera
2019-07-05, 12:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Fadern säger att det var olagligt och att alla som sysslar med förnekelsen ska stå till svars.

OK, du har förtydligat, att ditt underlag är underkastelses-teologi. Är denna allmängiltig?
Citera
2019-07-05, 12:08
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
OK, du har förtydligat, att ditt underlag är underkastelses-teologi. Är denna allmängiltig?

Obligatorisk närvaro att väcka faderns vrede leder till en förbannelse där får leva hela sitt liv som endast mänsklig med mänskliga sinnen!
Citera
2019-07-05, 12:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Obligatorisk närvaro att väcka faderns vrede leder till en förbannelse där får leva hela sitt liv som endast mänsklig med mänskliga sinnen!

Obligatorisk för vem ... och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in