2019-06-28, 23:21
Medlem
Man kan säga att Nadja känns väldigt körd! Hoppas hon blir borta länge.

Kan bara hålla med...
Citera
2019-07-01, 10:32
Medlem
Någon som vet när slutplederingen är?
Citera
2019-07-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejsnusaren
Någon som vet när slutplederingen är?

Den var idag. Domen kommer 10:e juli.

https://www.vlt.se/artikel/surahammars-kommun/aklagaren-insparrade-kvinnan-utsattes-for-tortyrliknande-misshandel-blev-slagen-fran-topp-till-ta

”Åklagaren: Inspärrade kvinnan utsattes för tortyrliknande misshandel – ”Blev slagen från topp till tå”

Kvinna utsatt för grovt våld i lägenhet i Surahammar

Den åtalade 25-åringen släpptes ur häktet när rättegången kring den 29-åriga kvinnan som hölls fången och misshandlades i en lägenhet på Köpmangatan i Surahammar i februari i år, avslutades på tisdagen.

De båda åtalade kvinnorna, en 33-åring skriven i Avesta och den 37-åriga lägenhetsinnehavaren, tvingades däremot stanna i häktet fram till domen meddelas, på grund av flyktfara.

Rättens beslut gav därmed en indikation på vad som kommer att meddelas om en vecka, den 10 juli.

- Det här var ett överraskande beslut, tyckte båda de misstänkta kvinnornas försvarare, advokaterna Maria Wilhelmsson och Hjalmar Handstedt.

Försvararna grundade detta på att de i sina respektive pläderingar ifrågasatte den 29-åriga kvinnans berättelse.

- Hon är vare sig trovärdig eller tillförlitlig, ansåg bland annat Maria Wilhelmsson i sin plädering, och pekade på att målsäganden vägrat svara på viktiga frågor och dessutom ändrat sina uppgifter under rättegången.

Kammaråklagare Carl-Johan Norström inledde pläderingen och underströk att målsägandens berättelse ska ligga till grund för rättens beslut:

- Ja, och den tekniska bevisningen i kombination med vittnesmålen, ger tydligt stöd för att hennes berättelse är den korrekta bilden av vad som hände i lägenheten mellan den 16 och 18 februari i år.

Enligt åklagaren blev 29-åringen grovt misshandlad genom såväl knytnävsslag som med tillhyggen, bland annat en sopskyffel, en väckarklocka och en sopborste.

- De skador som rättsläkaren påvisat vittnar om att hon blev slagen från topp till tå och att det skedde under de aktuella dagarna hon hölls fången i lägenheten.

- Det finns också tortyrliknande inslag i misshandeln, framhöll Carl-Johan Norström.

Han yrkade på att alla tre ska dömas för bland annat grov misshandel, kvinnorna till fyra år vardera och den 25-årige västeråsaren till ett något kortare fängelsestraff med hänvisning till att han inte var på plats under hela den aktuella tidsrymden.

Advokat Hjalmar Handstedt, som försvarade den 37-åriga lägenhetsinnehavaren, inledde av försvararna, och ifrågasatte starkt målsägarens uppgifter.

Han pekade på en rad omständigheter som antingen inte är utredda eller som målsäganden lämnat oklara uppgifter kring.

Det faktum att målsägaren inte deltog under sista rättegångsdagen tog han som en intäkt för att hon antingen kryddat sin version eller medvetet utelämnat fakta.

Inte ens målsägandebiträdet, advokat Lars-Åke Chorell, visste var hans klient befann sig:

- Jag hade en kort telefonkontakt med henne i morse där hon förklarade att hon mådde väldigt dåligt, sade Chorell, som också berättade att kvinnan redan igår kväll hade avvikit från det skyddade boende där hon placerats.

Försvararna gjorde ingen större affär av hennes frånvaro, men kunde heller inte undgå att nämna detta.

Maria Wilhelmsson, som försvarade den 33-åriga kvinnan, dundrade ordentligt inledningsvis i sin plädering och kallade Carl-Johan Norström för en ”slugger”:

- Jag har mycket svårt att förstå varför min klient ska dömas till samma straff som 37-åringen, trots att hon bara medverka under ett dygn av händelseförloppet, sade hon.

Alla tre försvararna yrkade på att alla fyra åtalspunkterna ska ogillas och att deras klienter ska försättas på fri fot.

Den ende som fick gehör för detta var advokat Per Svedlund, som försvarade 25-åringen:

- Vad har min klient egentligen gjort, frågade han sig och betonade att hans klient enbart fanns i lägenheten under de sista 17 timmarna av händelseförloppet.

Åklagare Carl-Johan Norström yrkade, som nämnts på att alla tre skulle bli kvar i häktet på grund av risken för återfall i brottslighet.

Rättens ordförande, rådman Karl-Åke Persson, väckte frågan om det fanns någon flyktfara, något som Norström hakade på.

Karl-Åke Persson meddelade efter en kortare överläggning med sina nämndemän att kvinnorna ska vara kvar i häktet, just på grund av flyktfaran.
Senast redigerad av Ileuit 2019-07-02 kl. 18:05. Anledning: Ersatte skärmdump med text
Citera
2019-07-02, 18:05
Medlem
SÅ JÄVLA BRA!! Hoppas dom blir dömda till dom där 3åren åklagaren yrkar på. Att Vargas blev släppt och inte tjejerna tyder på det inte ser bra ut för dom. Samhället gör oss andra en tjänst om dom får sitta länge. Så mycket skit och människor dom förstörd för igenom åren borde dom vara inlåsta läääänge.

Märkligt att Sim*ne inte var på plats och hade rymt frpn sitt skyddande boende. Det är en hel del jag tycker är lite otydligt i hennes berättelse och hon är nog inte så oskyldig som hon verkar. Men Nad*a och Soffipropp förtjänar varenda dag där inne.

Citat:
Ursprungligen postat av Ileuit
Den var idag. Domen kommer 10:e juli.

https://www.vlt.se/artikel/surahammars-kommun/aklagaren-insparrade-kvinnan-utsattes-for-tortyrliknande-misshandel-blev-slagen-fran-topp-till-ta

Skärmdump från artikel ovan: https://minfil.com/f4W2Gdxbn2/1EDCA853-05FF-4ECB-8341-22D4D83DDD66_png
Citera
2019-07-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emoemo
Tack, då lyckades du bättre än mig
När du fått dem på mailen, så spar dem på din dator och ladda sedan upp dem på minfil.com, är ett förslag.

(Har själv laddat ner fupar som varit på flera 1000 sidor därifrån, så bör inte vara något problem kan jag tänka mig... såg dock nu att det står max 20 GB per fil, så beror ju på vad tingsrätten menar med ”jättestora”)

Jag blir sjukt frustrerad.. Jag laddar ner fup,n och kan läsa till typ sida 96, sen är det blankt!?? Jag är intresserad av att läsa alla förhören som börjar runt sidan 100 måste det vara!? Hur 17 gör jag? (De andra pdf,erna är ok så de har jag läst).. Hjälp.. Någon?
Citera
2019-07-03, 07:03
Medlem
25 åringen släppt medans tjejerna får vänta i häcktet på dom.
Citera
2019-07-04, 00:30
Medlem
Vad jobbar Sofie med? Hur försörjer hon sina 13 st 7,0 cider om dagen samt benzo?
Citera
2019-07-04, 14:21
Medlem
lever på soc, säljer droger, driver in påhittade skulder, pressar folk på pengar, rånar och prostuerar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av VeOchFasa
Vad jobbar Sofie med? Hur försörjer hon sina 13 st 7,0 cider om dagen samt benzo?
Citera
2019-07-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
lever på soc, säljer droger, driver in påhittade skulder, pressar folk på pengar, rånar och prostuerar sig.

Dom i morgon - väntar med spänning. Ryktet på stan säger att S*fie tar emot (tog emot) kunder bakom gamla Konsumbutiken.
Citera
2019-07-10, 08:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ileuit
Dom i morgon - väntar med spänning. Ryktet på stan säger att S*fie tar emot (tog emot) kunder bakom gamla Konsumbutiken.

Ryktet stämde i alla fall för några år sedan. Både bakom Konsum och i tvåan.
Citera
2019-07-10, 08:35
Medlem
När kommer dommen?
Citera
2019-07-10, 12:00
Avslutad
Fängelse för alla tre.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/trio-doms-till-fangelse-ledde-utdragen-misshandel-av-tidigare-vannina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in