2019-07-01, 21:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vissa har tagits upp i tråden, men starkast verkar hypotesen med random.

Det är en vanlig strategi från försvaret, när det handlar om indiciemål. "Den okända galningen".

Citat:
Vet inget konkret i frågan, bara lull-lull svar.

Okej. Risken är ju ganska överhängande att DNA på hennes kropp förstörts i solen.
Citera
2019-07-01, 21:58
Medlem
Citat:
Spekulationerna kring att SD kvarstår som skäligen misstänkt:
Jag vill hävda att det är helt rätt av åklagaren, då det inte verkar finnas någon bevisövervikt för någon annan i dagsläget. Även om det finns ett annat fokus så kan dom lugnt ligga kvar med SD, han har inga restriktioner, så det inget man kan överklaga.
SD kvarstår som skäligen misstänkt med dom kriterier som uppfylls (i området, relationen, historiken, kontakten och saknar alibi). Det är svårslaget om det inte finns fysiska bevis i annan riktning.

Inte heller springer dom benen av sig om dom funnit fysiska bevis mot SD (eller då någon annan). Åklagaren tänker inte stå som ett fån igen i tingsrätten, utan nu gäller ett vattentät material.

Att få honom fälld på indicier är nog ganska hopplöst. Den motivbild om svartsjuka i samband med LW:s resa till Norge är ganska dödfödd, då hon varit iväg flera gånger innan, både innan och efter HD fått kännedom och deklarerat att dom ska separera (som svar till dom som tror att SD skulle känna att han tappat båda).
Än svårare är när polisen inte kunnat utesluta ett par andra scenarios med andra GM. För att ett indiciemål ska nå till dom, bör/ska det inte finnas andra indicier i andra riktningar som försvararen kan peka på.

Så frågan är: Hur svårt kan det vara att knyta känd DNA till mordet, som var så pass utdraget och massa ytkontakt borde förekommit.
Med okänd DNA, så kvarstår moment 22 för SD, han kan inte avskrivas när ingen annan kan inskrivas.

Bra och välformulerat inlägg. Motivbild för SD är dock mycket enkel i och med alla hans hot och trakasserier utav LW. Den har han själv bidragit till att skruva upp på max.
Senast redigerad av Strof 2019-07-01 kl. 22:20. Anledning: Syftningsfel
Citera
2019-07-01, 22:15
Medlem
Citat:
Jag vill hävda att det är helt rätt av åklagaren, då det inte verkar finnas någon bevisövervikt för någon annan i dagsläget. Även om det finns ett annat fokus så kan dom lugnt ligga kvar med SD, han har inga restriktioner, så det inget man kan överklaga.
SD kvarstår som skäligen misstänkt med dom kriterier som uppfylls (i området, relationen, historiken, kontakten och saknar alibi). Det är svårslaget om det inte finns fysiska bevis i annan riktning.

Inte heller springer dom benen av sig om dom funnit fysiska bevis mot SD (eller då någon annan). Åklagaren tänker inte stå som ett fån igen i tingsrätten, utan nu gäller ett vattentät material.

Att få honom fälld på indicier är nog ganska hopplöst. Den motivbild om svartsjuka i samband med LW:s resa till Norge är ganska dödfödd, då hon varit iväg flera gånger innan, både innan och efter HD fått kännedom och deklarerat att dom ska separera (som svar till dom som tror att SD skulle känna att han tappat båda).
Än svårare är när polisen inte kunnat utesluta ett par andra scenarios med andra GM. För att ett indiciemål ska nå till dom, bör/ska det inte finnas andra indicier i andra riktningar som försvararen kan peka på.

Så frågan är: Hur svårt kan det vara att knyta känd DNA till mordet, som var så pass utdraget och massa ytkontakt borde förekommit.
Med okänd DNA, så kvarstår moment 22 för SD, han kan inte avskrivas när ingen annan kan inskrivas.

Känner du till innehållet i MGMs sista digitala kontakt med BO? Du slår bort motivet svartsjuka?
Citera
2019-07-02, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns inte mycket i tråden som är bevisad sanning.
Alla antar olika saker.

Det kan förstås också vara så att MH hade jättebra kontakt med UW men eftersom hon satte på sig stora offerkoftan så ville hon ge sken av att han hindrade kontakt.
Tro vad du vill.
Tack för det kära du, men jag noterar att du låtsas missa min illa dolda fråga i den replik jag skrev.
Bedömer du MH, trots hennes uppenbara elekheter i samband med hennes bloggande, henne ändå vara sanningsenlig?

På annat sätt formulerat för dig:
Har MH, enligt dig, hög trovärdighet?
Citera
2019-07-02, 07:25
Medlem
Citat:

Skulle det funnits okänd DNA på LW så förmodar jag att masstopsning hade genomförts.
Citera
2019-07-02, 07:30
Medlem
Jag förstår inte hur ni orkar travla sida upp och ner om denne MH.
Det var länge sedan de skiljdes och hon verkar ha gått vidare.
Finns det ingen info om mordet så måste ni spekulera hej vilt om förmodligen helt oskyldiga människor.

Lite sans efterlyses.
Citera
2019-07-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Jag förstår inte hur ni orkar travla sida upp och ner om denne MH.
Det var länge sedan de skiljdes och hon verkar ha gått vidare.
Finns det ingen info om mordet så måste ni spekulera hej vilt om förmodligen helt oskyldiga människor.

Lite sans efterlyses.
Mitt i prick!
En annan aspekt är att det finns krafter i den här tråden som inte vill att sanningen ska komma fram.
Senast redigerad av brus-nilsson 2019-07-02 kl. 08:45.
Citera
2019-07-02, 09:23
Medlem
Citat:
Skulle det funnits okänd DNA på LW så förmodar jag att masstopsning hade genomförts.
Det här med masstopsning har varit uppe tidigare.
Om vi alltså ponerar att Örebropolisen har DNA från okänd gärningsperson och det visar på att gärningspersonen är en vit/nästan-vit man etc etc, hur är då masstopsningen planerad att genomföras tänker du?

Om -säger om!- LW har utsatts för en helt random mördare, säg en student eller en flykting och denne i juni 2018 har lämnat student- och asylstaden Örebro, lär det nog inte bli lätt att tråla in den fula fisken..
Citera
2019-07-02, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Mitt i prick!
En annan aspekt är att det finns krafter i den här tråden som inte vill att sanningen ska komma fram.
Vet du att jag är ganska så trött på den där sortens halvkvädna visor.
Du antyder. Men vågar du mer än så?
Vågar du, anonyme brus-nilsson, presentera de nick i denna tråd du anser "inte vill att sanningen skall komma fram"?

Så kom igen nu, brus-nilsson! Sjung ut!
Jag väntar med spänning på att få veta hur mycket stake eller vassa klor du är utrustad med..
Citera
2019-07-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det här med masstopsning har varit uppe tidigare.
Om vi alltså ponerar att Örebropolisen har DNA från okänd gärningsperson och det visar på att gärningspersonen är en vit/nästan-vit man etc etc, hur är då masstopsningen planerad att genomföras tänker du?

Om -säger om!- LW har utsatts för en helt random mördare, säg en student eller en flykting och denne i juni 2018 har lämnat student- och asylstaden Örebro, lär det nog inte bli lätt att tråla in den fula fisken..

Jag vet inte hur man genomför en masstopsning.
DNA visar ju vilken världsdel man kommer ifrån så de kan nog utesluta någon grupp.
Citera
2019-07-02, 10:03
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur man genomför en masstopsning.
DNA visar ju vilken världsdel man kommer ifrån så de kan nog utesluta någon grupp.
Problemet, dock inte det enda, är ju att Polisen inte "baklänges" kan veta om NN i registren är vit eller svart, så därför blir det en väldig volym att gå igenom.
Som ett närliggande exempel: LW var 'asiat' och i USA hade detta framgått. I Sverige tillämpas inte den sortens " sortering" vid registrering av folk. Dumt nog. Ibland.

Kanske också lite dumt att skriva som du gjorde:

Det är dumt om folk tror att frånvaron av masstopsning innebär att det saknas DNA fr okänd person på LW:s kropp.Om det vi ingenting.

Edit: När det gäller framgångsrik masstopsning i Sverige bör man hålla i minnet att Ulricehamn är en liten stad och att när det gäller Hagamannen i Umeå, så insåg Polisen tidigt genom de upprepade våldtäkterna att han var boende i staden.
Senast redigerad av Carinah78 2019-07-02 kl. 10:13.
Citera
2019-07-02, 10:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Mitt i prick!
Den här tråden är väl en sak. Mer intressant är hur rättsväsendet och de tidningar som har bevakat fallet ställer sig nu. Om sanningen är att det i själva verket inte finns ett dugg som tyder på att den skäligen misstänkte skulle vara inblandad så lär det nog bli locket på för överskådlig tid framöver.

Jag tror inte att man skall hoppas för mycket på Peter Springares kommande bok heller. Eftersom han själv lär vara delvis ansvarig för det här spektaklet så kommer han naturligtvis inte att avslöja något intressant om själva brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in