Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-07-02, 06:29
Medlem
Förra veckan skrev ju Nils Melzer en spalt "Demasking the Torture of Julian Assange". Det finns inget fel i den, men jag tycker den var otaktisk då den bland annat tar upp våldtäktsmisstanken och talar om konstigheter med den. Jag tror att Melzer hade haft lättare att nå fram ifall han inte gett sig in i argument kring detta, utan koncentrerat sig på hur Assange har behandlats, alldeles oavsett vad han har gjort eller inte gjort. Visst finns det hemska människor som är för all slags tortyr om det är nån som är "ond" som drabbas, men att försöka övertala dem är nog lönlöst ändå. Jag tror det är mycket större vits att försöka "väcka" i grunden vettiga människor till att inse att de inte ska vara tysta medlöpare till tortyr, oavsett vad offret är för en.

Som svar har nu publicerats ett "Open letter in response to UN Special Rapporteur’s op-ed on Julian Assange", signerat av just nu nära 200 mestadels akademiker.
Citat:
While his overarching argument may merit attention, and while we support the important work of the mandate, as practitioners and scholars in international law and human rights, we are deeply disturbed by the way he approaches the allegations of sexual assault in this case.

De menar bland annat att Melzer visar "insensitivity to victims of sexual assault". Suzie Dawson har publicerat ett svar i Contraspin, "Not In My Name: Academics Publicly Attacking UN Torture Rapporteur" där många av undertecknarna själva är "survivors of sexual assault who claim their right to be recognised as such and have their voices heard.":
Citat:
But if Melzer is to now to have rotten fruit thrown at him in the town square for breaking taboos to defend a victim of torture who others did not, then it will not be in my name.
Citera
2019-07-02, 07:20
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Han är misstänkt för att åklagaren säger att han är misstänkt. Domstolen konstaterar att åklagaren säger att han är misstänkt och att detta inte är uppenbart omöjligt (som om han hade varit astronaut och bevisligen vistats på rymdstationen och inte i Enköping). Så domstolens lakoniska konstaterande att åklagaren säger att han är misstänkt och att det inte finns uppenbara skäl som omöjliggör detta är inget du bör blåsa upp till en kacklande hönsgård. De går nämligen bara på vad åklagaren säger. Och att tre prilliga åklagare kallat honom misstänkt är ingen nyhet, och domstolarnas lakoniska konstaterande av detta betyder ungefär att de är kapabla att läsa innantill. Det var ju förvånande! Ska du ta det ett varv till? Eller hundra? Eller några tusen?

Och hur kan du kalla dem oberoende när allt de gör är att läsa innantill och konstatera att åklagare x säger att den misstänkte är misstänkt? Det är ju liksom inget de hittar på själva. De är totalt beroende av vad åklagaren hittar på. Över en period på nästan tio år.

Om du hade bemödat dig med att läsa besluten i domstolen borde du ha kunnat inse att du har fel. Domstolen gör en egen bedömning baserat på vad bägge parter sig och vad som står i förundersökningen. Försvaret har tillfälle att hävda att grund för misstanke inte finns. Du lever i en drömvärld, eller kanske man ska säga sagovärld. Det tycks vara omöjligt att få dig att inse fakta. För min del är det skönt att min verklighetsuppfattning också stöds av den rättsväsendet i Sverige och UK förmedlar.

Voltan på 25/50 veckor lär inte vara första voltan för JA, fler lär komma. Han behöver ta ansvar för sina egna handlingar och förstå att det är så det fungerar i en rättsstat. Även du och övriga i hans svans behöver förstå detta. Kanske kan det ske någon gång i framtiden. Hoppet är det sista som lämnar människan.
Citera
2019-07-02, 07:26
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Förra veckan skrev ju Nils Melzer en spalt "Demasking the Torture of Julian Assange". Det finns inget fel i den, men jag tycker den var otaktisk då den bland annat tar upp våldtäktsmisstanken och talar om konstigheter med den.

Otaktiskt är fel ord. Oprofessionellt skulle jag säga, på en ren pajasnivå. Inte ens kvällsblaskorna ansåg att den var snaskig nog. Med denna "op-ed" drog han FN och Sverige i smutsen, vilket är mycket tråkigt.

När jag läser denna "op-ed" är det som att orden kommer direkt från JA själv. Melzer förlöjligar rättsväsendet i Sverige där man faktiskt behållt på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt under nästan 9 år, med två olika åklagare och genom samtliga rättsliga instanser. Besättningen hos "FN" behöver bytas ut och det är bråttom om de ska ha någon form av trovärdighet kvar. Rent allmänt verkar det dock som att FN blir mer och mer marginaliserat. Kanske inte så konstigt om man gör pajasliknande utspel som detta.
Citera
2019-07-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Likväl har tingsrätt, hovrätt, HD och tingsrätten igen, efter att ha tagit del av förundersökningsmaterialet och åklagarens/försvarets framställningar, konstaterat att på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt gäller. Över en period på nästan 9 år och två olika åklagare. Oberoende instanser. Mycket starkt!

Vad fan är det som är starkt?

Det finns inget "starkt" i att rättsinstanser slentrianmässigt ger åklagaren vad man på engelska kallar "the benefit of the doubt".

Åklagaren hävdar att polisen lyckats få en person att gå med på att vissa saker kan ha ägt rum som skulle kunna rubriceras som den brottsliga handlingen X och åklagaren hävdar att hon behöver hålla förhör för att utreda om det verkligen är fallet.

Det finns inget som diverse rättsinstanser kan sätta emot.

Om jag ljuger om att jag tappat en plånbok med tusen kronor på bussen så försvinner inte lögnen bara för att jag lyckas övertyga en hel drös personer om att det är viktigt att bussbolaget utreder händelsen. Det finns inget de kan sätta emot.

Det spelar givetvis ingen roll om det så är tusen rättsinstanser som ger åklagaren "benefit of the doubt".

Trovärdigheten i åklagarens bedömningen huruvida handlingen X är i behov av utredning har aldrig behövt ligga inom räckhåll för några rättsinstanser. Denna bedömning har hela tiden stått och fallit med en korrupt åklagare som bevisligen ljugit och vars vanskötsel av en brottsutredning fördömts av såväl hovrätten som av FN.

Vi kan inte säga huruvida något brottsligt ens ägt rum.

Vi vet inte om det existerar några brottsoffer.

Men den enda slutsats som presenterats av svenskt rättsväsende i skuldfrågan vad gäller den av polisen framkrysstade hypotetiska våldtäkten är chefsåklagare Eva Finnés slutsats från 25 augusti 2010 att inget brott har begåtts.

Ingen annan slutsats har presenterats.
Senast redigerad av Gugge-B 2019-07-02 kl. 10:19.
Citera
2019-07-02, 12:47
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Det är inte min sak att visa att han obstruerat. Brittisk domstol har gjort det och det räcker för mig.... .
Där har vi ju kärnan i din filosofi. Du behöver inte själv visa något eller ta reda på hur det egentligen ser ut. Det räcker med ett uttalande från lämplig domstol eller rättsinstans. "Myndigheterna har alltid rätt", är filosofin. Även när de är uppenbart på fel spår.
Citera
2019-07-02, 13:03
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Förra veckan skrev ju Nils Melzer en spalt "Demasking the Torture of Julian Assange". Det finns inget fel i den, men jag tycker den var otaktisk då den bland annat tar upp våldtäktsmisstanken och talar om konstigheter med den. Jag tror att Melzer hade haft lättare att nå fram ifall han inte gett sig in i argument kring detta, utan koncentrerat sig på hur Assange har behandlats, alldeles oavsett vad han har gjort eller inte gjort. Visst finns det hemska människor som är för all slags tortyr om det är nån som är "ond" som drabbas, men att försöka övertala dem är nog lönlöst ändå. Jag tror det är mycket större vits att försöka "väcka" i grunden vettiga människor till att inse att de inte ska vara tysta medlöpare till tortyr, oavsett vad offret är för en.

Som svar har nu publicerats ett "Open letter in response to UN Special Rapporteur’s op-ed on Julian Assange", signerat av just nu nära 200 mestadels akademiker.

De menar bland annat att Melzer visar "insensitivity to victims of sexual assault". Suzie Dawson har publicerat ett svar i Contraspin, "Not In My Name: Academics Publicly Attacking UN Torture Rapporteur" där många av undertecknarna själva är "survivors of sexual assault who claim their right to be recognised as such and have their voices heard.":
Otaktiskt absolut. Och kanske inte det bästa för att få igång opinionen mot utlämning till USA. Men samtidigt intressant. Melzer vill ha en konstruktiv diskussion med gruppen bakom uppropet och han tycks helt orädd att peka på fakta som den orörda kondomen. Även om han sannolikt kommer att råka ut för en smutskastningskampanj, så kommer det att pekas på en del fakta i samband med den här diskussionen som kan behöva komma fram.
Citera
2019-07-02, 13:26
Medlem
trenterxs avatar
Citat:

Det är möjligt att du har rätt när det gäller det fetade ovan. Men samtidigt bör vi vara tacksamma för att Melzer påpekar att en av de målsägande (Anna A) har försett polisen med förfalskade bevis (kondomen utan DNA). Högst relevant för att bedöma anklagelserna. En punkt som helt förbigås av de 200+ akademikerna.
Melzer:
"...each woman even submitted a condom as evidence. The first one, supposedly worn and torn by Assange, revealed no DNA whatsoever — neither his, nor hers, nor anybody else’s. Go figure".
https://medium.com/@njmelzer/demasking-the-torture-of-julian-assange-b252ffdcb768
Citera
2019-07-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Likväl så spelar det NOLL roll eftersom domstolar så gott som alltid går på åklagarens linje vid häktningsförhandlingar. Mao så konstaterar de att åklagaren satt misstankegraden "på sannolika skäl misstänkt". De antar också att åklagaren är kompetent och har på fötterna och går på åklagarens linje. Om åklagaren inte skulle vara kompetent och ha på fötterna så hade de ändå gått på åklagarens linje eftersom de redan gjort antagandet att åklagaren är kompetent, ärlig och har på fötterna. Frågan är om det är rimligt att anta att alla åklagare är kompetenta, ärliga och har på fötterna. Det är det givetvis inte och det är det som orsakat hela den här cirkusen.

Du är en pappegojja som upprepar samma gojja i oändlighet även om det avhandlats tidigare.
Tidigare i tråden så har
1/ Du påstått att det dagligen går att läsa om domstolar som går emot åklagaren i pressen.
- du har blivit ombedd att visa på referenser eftersom det uppenbart enbart är du som hittar sådana artiklar
2/ Hur domstolarna slentrianmässigt agerar vid häktningsförhandlingar har det lämnats referenser till i tråden ( ett stort antal sådana)
- vad anser domare
- vad anser åklagare
- vad anser advokater
- vad anser juridikproffesorer
- vad anser externa granskare
Bilden är glasklar men du har aldrig bemött något av detta. Du ignorerar det helt. Istället kommer du med dina upprepningar där du insinuerar att bevisläget måste vara oerhört starkt för att MN fått igenom häktning i domstolarna ...

Det har varit totalt 4 olika åklagare som varit ansvariga.

Nu har du rökt för mycket crack. Fråga doktorn efter en hög dos haloperidol istället så ska du se att vanföreställningarna minskar

Det märks. Men det är som sagt skadligt för din hälsa att röka på för mycket och för starkt. Tyvärr är vi fler som drabbas av ditt osunda förhållande till starka droger.
Vad anser då Anne Ramberg?? Som Sommarpratare just idag, kunde hon ju ha någon sorts åsikt. Om olika rättsväsendes förföljelse av JA, således!
Citera
2019-07-02, 14:43
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vad anser då Anne Ramberg?? Som Sommarpratare just idag, kunde hon ju ha någon sorts åsikt. Om olika rättsväsendes förföljelse av JA, således!
Hörde hennes sommarprat. Ramberg hyllade modiga journalister och visselblåsare som Assange och Snowden. Assange för att avslöja amerikanska krigsbrott i Irak.
Citera
2019-07-02, 14:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Om du hade bemödat dig med att läsa besluten i domstolen borde du ha kunnat inse att du har fel. Domstolen gör en egen bedömning baserat på vad bägge parter sig och vad som står i förundersökningen. Försvaret har tillfälle att hävda att grund för misstanke inte finns.
Tja, var det inte det jag sa? De läser innantill och konstaterar att åklagaren säger att han är misstänkt. De bedriver ingen egen, oberoende utredning, för det är inte domstolens uppgift. Kan försvaret inte bevisa att han är oskyldig (t.ex. genom att han varit på rymdpromenad när det påstådda övergreppet i Enköping skulle ha ägt rum) så går domstolen på åklagarens linje. Att de konstaterar att han är misstänkt betyder bara att han figurerar i en förundersökning rörande ett anmält brott (vem som nu i själva verket anmälde det).

När häktningen utfärdades i december 2010 var han inte förhörd om händelserna i Enköping. Vad fanns det då för grund för misstanken annat än en på oklara grunder tillkommen anmälan? Vad, utöver SWs egna ord fanns att gå på? Brorsans vittnesmål om att hon sagt att JA låg i hennes säng, SMS till väninnor om att hon haft sex med honom, visst, men bara SWs egna ord. Läkarintyg kanske, men även dessa grundar sig på SWs ord, åtminstone vad gäller att namnge en misstänkt.

Missförstå mig inte, jag är inte ute efter att misskreditera SW med detta resonemang, utan bara att peka på att mer än så behövs inte för att en domstol ska acceptera åklagarens beslut att göra JA till misstänkt.

Att en person är misstänkt innebär ju bara att hen är aktuell i en förundersökning. Det är vad misstankestatusen är tänkt att innebära rent juridiskt, vilket är vad domstolen intresserar sig för.

I vardagsspråk däremot finns långt fler misstänkta: AA kan misstänkas ha förfalskat ett kondombevis. IK kan misstänkas ha utnyttjat sin jävsposition. MN kan misstänkas ha försökt vilseleda domstolen. Deborah kan misstänkas ha dömt orättvist. EMF kan misstänkas ha egen vinning för ögonen, domstolar kan misstänkas ha dömt fel, o.s.v.

Det är mycket som dessa personer och instanser har att stå till svars för.
Senast redigerad av outoftheblue 2019-07-02 kl. 14:52.
Citera
2019-07-02, 16:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Samtidigt sätter han fingret på något väsentligt, att fallet inte alls är vad omvärlden fåtts att tro. Han sa väl själv att han låtit sig förledas av den bild som målades upp i media och att det var först när han satte sig in i faller som han blev medveten om graden av "lack of due process" eller hur det nu var han uttryckte sig. Han kommenterar alltså inte våldtäktsfall i allmänhet utan just detta specifika fall, så inget våldtäktsoffer behöver känna sig kränkt. Problemet är förstås att nästan alla låtit sig förledas av mediarapporteringen kring fallet och missförstår därför hans kritik.

Du kan ha en poäng i att det var otaktiskt att ta upp det, men han har nog rätt om han menar att bristerna i fallet utgör en viktig del av förföljelsen, i just det här fallet. Men omvärlden kanske inte är mogen att ta det till sig.
Citera
2019-07-02, 17:26
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tja, var det inte det jag sa? De läser innantill och konstaterar att åklagaren säger att han är misstänkt. De bedriver ingen egen, oberoende utredning, för det är inte domstolens uppgift. Kan försvaret inte bevisa att han är oskyldig (t.ex. genom att han varit på rymdpromenad när det påstådda övergreppet i Enköping skulle ha ägt rum) så går domstolen på åklagarens linje. Att de konstaterar att han är misstänkt betyder bara att han figurerar i en förundersökning rörande ett anmält brott (vem som nu i själva verket anmälde det).

När häktningen utfärdades i december 2010 var han inte förhörd om händelserna i Enköping. Vad fanns det då för grund för misstanken annat än en på oklara grunder tillkommen anmälan? Vad, utöver SWs egna ord fanns att gå på? Brorsans vittnesmål om att hon sagt att JA låg i hennes säng, SMS till väninnor om att hon haft sex med honom, visst, men bara SWs egna ord. Läkarintyg kanske, men även dessa grundar sig på SWs ord, åtminstone vad gäller att namnge en misstänkt.

Missförstå mig inte, jag är inte ute efter att misskreditera SW med detta resonemang, utan bara att peka på att mer än så behövs inte för att en domstol ska acceptera åklagarens beslut att göra JA till misstänkt.

Att en person är misstänkt innebär ju bara att hen är aktuell i en förundersökning. Det är vad misstankestatusen är tänkt att innebära rent juridiskt, vilket är vad domstolen intresserar sig för.

I vardagsspråk däremot finns långt fler misstänkta: AA kan misstänkas ha förfalskat ett kondombevis. IK kan misstänkas ha utnyttjat sin jävsposition. MN kan misstänkas ha försökt vilseleda domstolen. Deborah kan misstänkas ha dömt orättvist. EMF kan misstänkas ha egen vinning för ögonen, domstolar kan misstänkas ha dömt fel, o.s.v.

Det är mycket som dessa personer och instanser har att stå till svars för.

Din argumentation är lövtunn och ligger på pajasnivå.

Tingsrätt, hovrätt, HD och tingsrätt igen har bedömt misstankegraden via förundersökningsmaterialet inklusive sekretessbelagd information vi inte har tillgång till. Man han tagit ställning till vad åklagaren anför och vad försvaret anför. Trots ett otal försök att överklaga så har man ändå inte lyckats med detta på nästan 9 år. Det finns alltså mycket god grund för på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt. Det är nog svårt att hitta något fall där så många av varandra oberoende instanser och under så lång tidsperiod faktiskt kommit fram till samma sak trots alla dessa överklaganden.

Allt detta vill du reducera till inget alls samtidigt som att du försöker lägga fram alternativa teorier om att åklagaren, EMF etc. skulle kunna ha gjort fel fast dessa inte ens är polisanmälda, ingen förundersökning pågår.

Pajas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in