Förra veckan skrev ju Nils Melzer en spalt "Demasking the Torture of Julian Assange". Det finns inget fel i den, men jag tycker den var otaktisk då den bland annat tar upp våldtäktsmisstanken och talar om konstigheter med den. Jag tror att Melzer hade haft lättare att nå fram ifall han inte gett sig in i argument kring detta, utan koncentrerat sig på hur Assange har behandlats, alldeles oavsett vad han har gjort eller inte gjort. Visst finns det hemska människor som är för all slags tortyr om det är nån som är "ond" som drabbas, men att försöka övertala dem är nog lönlöst ändå. Jag tror det är mycket större vits att försöka "väcka" i grunden vettiga människor till att inse att de inte ska vara tysta medlöpare till tortyr, oavsett vad offret är för en.
Som svar har nu publicerats ett "Open letter in response to UN Special Rapporteur’s op-ed on Julian Assange", signerat av just nu nära 200 mestadels akademiker.
De menar bland annat att Melzer visar "insensitivity to victims of sexual assault". Suzie Dawson har publicerat ett svar i Contraspin, "Not In My Name: Academics Publicly Attacking UN Torture Rapporteur" där många av undertecknarna själva är "survivors of sexual assault who claim their right to be recognised as such and have their voices heard.":
Som svar har nu publicerats ett "Open letter in response to UN Special Rapporteur’s op-ed on Julian Assange", signerat av just nu nära 200 mestadels akademiker.
Citat:
While his overarching argument may merit attention, and while we support the important work of the mandate, as practitioners and scholars in international law and human rights, we are deeply disturbed by the way he approaches the allegations of sexual assault in this case.
De menar bland annat att Melzer visar "insensitivity to victims of sexual assault". Suzie Dawson har publicerat ett svar i Contraspin, "Not In My Name: Academics Publicly Attacking UN Torture Rapporteur" där många av undertecknarna själva är "survivors of sexual assault who claim their right to be recognised as such and have their voices heard.":
Citat:
But if Melzer is to now to have rotten fruit thrown at him in the town square for breaking taboos to defend a victim of torture who others did not, then it will not be in my name.