Citat:
Ursprungligen postat av
Hallon-Persika
Jag r oplanerat gravid i vecka 13 och funderar p abort. Under sommaren r vntetiderna lite lngre n vanligt och jag tror att det kommer vara frsent med en kirurgisk abort. Jag ska gra en underskning nsta vecka och d fr jag frhoppningsvis mer information. Jag har tidigare gjort en tidig medicinsk abort, utan ngra problem.
I vecka 18 fr du fda ut barnet.
Jag har skt efter erfarenheter av aborter som r gjorda sent, dvs mellan vecka 13-18 men har bara hittat ett ftal berttelser. Jag har tusen funderingar och frgor som jag skulle uppskatta om ngon kunde svara p:
Ni som har gjort/varit med om en sen abort, hur upplevde ni det?
Finns det ngot som ni nskade att ni visste innan aborten?
Hur ont gjorde det?
Hur var bemtandet i vrden?
Var det lttare eller svrare n vad ni hade frvntat er?
Upplevde ni ngra medicinska komplikationer efter/under aborten?
Hur lng tid tog det innan fostret var ute?
Valde du att se fostret eftert?
Hur lnge var ni kvar p sjukhuset?
Var du och din partner verens om beslutet?
Har ni ngrat aborten eftert?
Hur var relationen med er partner eftert?
Tack p frhand!
Vad tror du ? Eftersom du frgar s fr du svar utifrn - frn mig och mitt perspektiv.
Nr jag, en gng i tiden, vntade min ena dotter gick jag p ultraljud i v 12, eftersom jag gjorde ett KUB-test. D sg vi en liten st krabat som "glatt" sprattlade runt. En liten "mnniska" p G helt klart. Efter den synen skulle jag aldrig ngonsin kunna gra abort. Om inte allvarliga missbildningar och kromosomavvikelser visar sig.
Ngra r tidigare gjorde jag en abort i vecka 6. Jag frstod d att jag var tvungen att ta ett vldigt snabbt beslut och jag velade inte. Men usch - vilken upplevelse. Bland vrsta jag varit med om. Kroppen var mitt uppe i en graviditet, jag tog ett par tabletter, sen stannade liksom kroppen av, som om en motor stannade, sen gjorde det otroligt ont i magen, gulkroppen kom ut, och jag bldde mngder eftert. I vecka 6 ! Jag r inte abortmotstndare, men att jag faktiskt orsakade att mitt barn inte fick leva vidare lmnar inte mig. Inte fr att jag medvetet gr runt och tnker p det - men det ligger ngonstans i bakhuvudet.
Har svrt att frestlla mig hur det skulle knnas att gra abort i vecka 13-18 om det inte var svrt handikappat barn. Det r nmligen redan d ett barn man kan se p ultraljudet. Det r inte som att dra ut en visdomstand.
I vecka 18 fr du fda ut barnet.