• 1
  • 2
2019-07-01, 16:26
Medlem
Jag r oplanerat gravid i vecka 13 och funderar p abort. Under sommaren r vntetiderna lite lngre n vanligt och jag tror att det kommer vara frsent med en kirurgisk abort. Jag ska gra en underskning nsta vecka och d fr jag frhoppningsvis mer information. Jag har tidigare gjort en tidig medicinsk abort, utan ngra problem.

Jag har skt efter erfarenheter av aborter som r gjorda sent, dvs mellan vecka 13-18 men har bara hittat ett ftal berttelser. Jag har tusen funderingar och frgor som jag skulle uppskatta om ngon kunde svara p:

Ni som har gjort/varit med om en sen abort, hur upplevde ni det?
Finns det ngot som ni nskade att ni visste innan aborten?
Hur ont gjorde det?
Hur var bemtandet i vrden?
Var det lttare eller svrare n vad ni hade frvntat er?
Upplevde ni ngra medicinska komplikationer efter/under aborten?
Hur lng tid tog det innan fostret var ute?
Valde du att se fostret eftert?
Hur lnge var ni kvar p sjukhuset?
Var du och din partner verens om beslutet?
Har ni ngrat aborten eftert?
Hur var relationen med er partner eftert?

Tack p frhand!
Citera
2019-07-01, 16:41
Medlem
Har inte personlig erfarenhet av sen abort men ville nd tipsa om tidigare trdar p t.ex. familjeliv. Du kanske redan lst i dem men annars r t.ex. hr en och de r ltta att hitta om man sker p Google p abort vecka 13 eller liknande.

https://www.familjeliv.se/forum/thre...-i-vecka-13-15
Citera
2019-07-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallon-Persika
Jag r oplanerat gravid i vecka 13 och funderar p abort. Under sommaren r vntetiderna lite lngre n vanligt och jag tror att det kommer vara frsent med en kirurgisk abort. Jag ska gra en underskning nsta vecka och d fr jag frhoppningsvis mer information. Jag har tidigare gjort en tidig medicinsk abort, utan ngra problem.

I vecka 18 fr du fda ut barnet.
Jag har skt efter erfarenheter av aborter som r gjorda sent, dvs mellan vecka 13-18 men har bara hittat ett ftal berttelser. Jag har tusen funderingar och frgor som jag skulle uppskatta om ngon kunde svara p:

Hur ont gjorde det?

Tack p frhand!

Vad tror du ? Eftersom du frgar s fr du svar utifrn - frn mig och mitt perspektiv.

Nr jag, en gng i tiden, vntade min ena dotter gick jag p ultraljud i v 12, eftersom jag gjorde ett KUB-test. D sg vi en liten st krabat som "glatt" sprattlade runt. En liten "mnniska" p G helt klart. Efter den synen skulle jag aldrig ngonsin kunna gra abort. Om inte allvarliga missbildningar och kromosomavvikelser visar sig.

Ngra r tidigare gjorde jag en abort i vecka 6. Jag frstod d att jag var tvungen att ta ett vldigt snabbt beslut och jag velade inte. Men usch - vilken upplevelse. Bland vrsta jag varit med om. Kroppen var mitt uppe i en graviditet, jag tog ett par tabletter, sen stannade liksom kroppen av, som om en motor stannade, sen gjorde det otroligt ont i magen, gulkroppen kom ut, och jag bldde mngder eftert. I vecka 6 ! Jag r inte abortmotstndare, men att jag faktiskt orsakade att mitt barn inte fick leva vidare lmnar inte mig. Inte fr att jag medvetet gr runt och tnker p det - men det ligger ngonstans i bakhuvudet.

Har svrt att frestlla mig hur det skulle knnas att gra abort i vecka 13-18 om det inte var svrt handikappat barn. Det r nmligen redan d ett barn man kan se p ultraljudet. Det r inte som att dra ut en visdomstand.

I vecka 18 fr du fda ut barnet.
Senast redigerad av Tissetiss 2019-07-01 kl. 23:02.
Citera
2019-07-02, 02:30
Medlem
Citat:
Har svrt att frestlla mig hur det skulle knnas att gra abort i vecka 13-18 om det inte var svrt handikappat barn. Det r nmligen redan d ett barn man kan se p ultraljudet. Det r inte som att dra ut en visdomstand.

Eftersom du inte har ngon erfarenhet av sena aborter, s r hela ditt inlgg irrelevant. Men ja, aborter r pfrestande och jobbiga men r ibland ndvndiga.

Citat:
Vad tror du?
Hur menar du? Vet inte riktigt vilken frga du syftar till?
Citera
2019-07-02, 05:24
Medlem
Hur tnker du sjlv ? Att det r som att gra en tidig abort ?

Har en vninna som gjorde abort omkring i v 20 efter att ett allvarligt fel upptckts. Hon fick fda fram barnet. Sen gick kroppen de processer som sker efter att man ftt barn. Hon blev sjukskriven ett tag efter det d hon inte alls mdde bra. Men det var ju ett planerat barn frn brjan. Hon gjorde skert rtt beslut. Hon och hennes man lever ihop n idag och har ftt fler barn.

Jag vet ven en kille som var med nr hans tjej gjorde sen abort och ven han mdde dligt av det och fick en depression. De var inte tillsammans eftert och det var vl drfr de gjorde abort ocks.

Du fr boka tid fr aborten och samtidigt lsa p ntet vad som gller kring aborter i olika veckor. Borde st en hel del.
Citera
2019-07-02, 06:32
Avstngd
DRD4s avatar
Hur lyckas man bli ofrivilligt gravid en andra gng? har du funderat p att kanske sterilisera dig bara?
Citera
2019-07-02, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallon-Persika

Hur ont gjorde det?

Tack p frhand!

Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Hur lyckas man bli ofrivilligt gravid en andra gng? har du funderat p att kanske sterilisera dig bara?

Ja, exakt. Hur mnga barn ska frlora sin chans till liv bara fr att TS srar p benen nr hon inte borde/r fr korkad fr att anvnda skydd. Sterilisering lter vettigt hr.
Citera
2019-07-02, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Ja, exakt. Hur mnga barn ska frlora sin chans till liv bara fr att TS srar p benen nr hon inte borde/r fr korkad fr att anvnda skydd. Sterilisering lter vettigt hr.

Skll inte p TS. Vi vet inget om hennes situation.

Dremot tycker jag det r viktigt att prata om graviditeter och aborter fr tminstone unga mnniskor.

Graviditeter r ngot abstrakt som de inte upplevt nnu. Det kan vara svrt att inse hur ltt det faktiskt r att bli gravid - om man inte skyddar sig korrekt.

Jag hoppas TS fr bra hjlp nu.
Citera
2019-07-02, 09:33
Avstngd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Skll inte p TS. Vi vet inget om hennes situation.

Dremot tycker jag det r viktigt att prata om graviditeter och aborter fr tminstone unga mnniskor.

Graviditeter r ngot abstrakt som de inte upplevt nnu. Det kan vara svrt att inse hur ltt det faktiskt r att bli gravid - om man inte skyddar sig korrekt.

Jag hoppas TS fr bra hjlp nu.

Ok jag ber om urskt! Men kontentan r att det r fr normaliserat och bara det fr folk att blunda fr konsekvenserna, fr varje tjej som mste genomg en abort s borde killen bli fistad i rven.
Citera
2019-07-02, 12:54
Medlem
Citat:

Vi vet inget om hur lng tid det gtt emellan.
Ts skulle kunna gjort den frsta aborten nr hon var 15 och nu vara 25, d knns lget lite annorlunda mot om det var frr ret hon gjorde abort.
Citera
2019-07-02, 14:12
Medlem
Citat:
Hur lyckas man bli ofrivilligt gravid en andra gng?

Jag har haft sex . Om du knner dig osker p blommor och bin, frga en vuxen eller kontakta en ungdomsmottagning.

Citat:
har du funderat p att kanske sterilisera dig bara?
Ja, det har jag faktiskt men det r inget som r aktuellt just nu. Kanske nr jag nrmar mig klimakteriet eller nr jag knner mig klar med barnalstrandet. Du verkar inte ha s bra koll p preventivmedel och Pearl-index men det enda som skyddar 100% mot graviditeter r avhllsamhet eller mjligtvis ta den i tvan. Det finns allts en risk fr graviditet oavsett vilket skydd man anvnder, det gller ven vid sterilisering. P lkemedelsverkets hemsida kan du lsa mer

(Nu anvnde jag spiral som skydd, vilket ska vara den skraste metoden, skrare n kvinnlig sterilisering.)
Citera
2019-07-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam

Har du ngon erfarenhet av sena aborter? Om inte s kommenterar du i fel trd.

Nu har jag faktiskt anvnt skydd men blev gravid nd. Det verkar vara vanligt med lg kunskap nr det gller antikonception, var du fr korkad fr att hnga med i sexualundervisningen? Hormonspiral r skrare n kvinnlig sterilisering enligt Pearl Index. Rekommenderar dig att lsa p lkemedelsverkets hemsida eller kontakta en ungdomsmottagning fr mer information
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in