2019-06-30, 23:21
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag sa ju åt dig att Goodreads ägs av världsomspännande Amazon och är således inga lokala tyckarlistor.
Synd att du inte begriper påståendet.
Amazon äger företag och idéer över hela världen och gör det som investeringar.
Även lokala "vi tycker till om böcker"-sajter som goodreads som köptes upp av Amazon 2013.
Citera
2019-06-30, 23:26
Bannlyst
Barnafödande (här börjar all ekonomisk tillväxt)

- Förskolelärare
- Sjuksköterskor

Och så vidare. Finns en del yrken där kvinnor är fler än män och bättre. Dessa yrken "mäts" dock sällan. De är i regel offentligt finansierade. Så skulle säga ändå att i dessa yrken kan inte män konkurrera och därför är det inte ovanligt med 60-70-80-90 procent kvinnor där.
Citera
2019-06-30, 23:43
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1391

- Förskolelärare
- Sjuksköterskor

Och så vidare. Finns en del yrken där kvinnor är fler än män och bättre. Dessa yrken "mäts" dock sällan. De är i regel offentligt finansierade. Så skulle säga ändå att i dessa yrken kan inte män konkurrera och därför är det inte ovanligt med 60-70-80-90 procent kvinnor där.

Kvinnor är traditionellt starka i biologi/ekologi och kemi för de naturvetenskapliga yrken som ligger närmare livet.

Längre fram hoppas jag att kvinnor kommer ha en framträdande roll inom bioniken och bioelektroniken.
Citera
2019-06-30, 23:50
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Aha, du listar bara slumpmässiga kvinnor med hög IQ. Annars antyder TS att man ska lista "några som är bättre". Om du följer topic så förvirrar du mindre.

Har du läst min länk om Savant-bluffen? Tror inte det.

Jag noterar att du tycker att Marilyn vos Savant och Edith Stern är slumpmässiga kvinnor med hög IQ. Apropå Savant är hennes senast verifierade IQ 190.

Guinness Records tog bort kategorin om högst IQ av den enkla anledningen att det är mycket svårt att beräkna IQ-poäng med hög precision och noggrannhet i IQ-fördelningens oändligt små svansändar, från IQ 170 och högre. Allra längst ut är svansen tunnare än ett hårstrå, så försök föreställa dig hur knepigt det är att få fram ett fast värde. IQ-värden 200 eller högre är omöjliga att mäta, eftersom den högra svansänden ytterst på fördelningen är mikroskopiskt tunn, mycket tunnare än ett hårstrå. Om en testtagare får ett uppmätt IQ på 225 vid ett tillfälle, kan hen få ett annat värde, t ex 188 nästa gång. IQ-tester är mycket otillförlitliga som mätmetoder när det gäller försök att mäta IQ högre än 170.

Bland de levande männen är det endast tre i världen som har en både mätt och verifierad (ej påstådd) IQ på över 200: Kim Ung-Yong (210), Christopher Hirata (225) och Terrence Tao (230). Den smartaste kvinnan idag är Edith Stern med en IQ på ca 200 - och på vissa IQ-tester har hon fått högre poäng än så.

Det finns förmodligen bara 70 personer på hela jordklotet med en IQ på 190 eller högre, eftersom det går 1 person på 100 miljoner människor som har en sådan extremt hög IQ. Bland dessa megasnillen finns tidigare nämnda personer.

Sannolikheten att någon ska ha en IQ på 200 i princip obefintlig. Med en världsbefolkning på 7 miljarder kan man grovt beräkna den förväntade IQ för ”världens smartaste person” utifrån den normala IQ-fördelningen. Då får man fram en IQ på ca 194,6 som den högsta IQ av de cirka 7 miljarder människor i världen. En enda människa i hela världen med denna uppmätta IQ.

Så ofattbart sällsynt är extremt hög IQ 190 eller högre.
Citera
2019-06-30, 23:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1391

- Förskolelärare
- Sjuksköterskor

Haha kul skämt!
Citera
2019-06-30, 23:55
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Om männen är så mycket bättre, varför vill de inte skapa områden med bara män då? Tänk vad bra de skulle ha det, eftersom de är bäst på allt. Finns det några såna ställen nånstans?
Citera
2019-07-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det är en direkt spegling av det påstående du själv gjorde, där du kollektivt beskyllde gruppen män i klockren Merapistil.
Den absolut majoriteten kläder köps av kvinnor och det är en synnerligen smutsig bransch med sweatshops över asien och sydamerika, så ta nu en i vardera färg, så du kan matcha skorna från andra sweatshops som du köpte billigt.

Klädindustrin är extremt smutsig och hälsofarlig för de anställda. Så det kan mycket väl vara så att överdrivet klädkonsumerande kvinnor bokstavligen har lik i sina garderober.

I den vanliga statistiken så redovisas ofta inte heller CO2-utsläpp från produktionen av varor som tillverkas utomlands, bara vad de ger upphov till i Sverige.

Kvinnor är säkert större klimatbovar än de vill ge sken av och många av dem lever sedan länge i förnekelse när det gäller sin egen privata konsumtion. Men det gäller dessvärre inte bara kvinnor.

Män är dock storförbrukare på andra CO2-intensiva områden som drivmedel och kött så risken är väl att det jämnar ut sig mellan könen totalt sett.
Citera
2019-07-01, 00:16
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är ju förstås båda som använder bilen.

Ja absolut. Eller kanske är det till och med så att kvinnan använder bilen mer, i sann Flashback-logik.
Citera
2019-07-01, 00:16
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Synd att du inte begriper påståendet.
Amazon äger företag och idéer över hela världen och gör det som investeringar.
Även lokala "vi tycker till om böcker"-sajter som goodreads som köptes upp av Amazon 2013.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Goodreads

By July 2012, the site reported 10 million members, 20 million monthly visits, and 30 employees.[9] On July 23, 2013, it was announced on their website that the user base had grown to 20 million members, having doubled in close to 11 months.[10] On March 28, 2013, Amazon announced its acquisition of Goodreads.[11]
...

In April 2016, Goodreads announced that over 50 million user reviews had been posted.[25]

Goodreads hemsida kan man läsa följande mening:

Goodreads is the world’s largest site for readers and book recommendations....

90 miljoner medlemmar
2,6 miljarder böcker inlagda

90 miljoner recensioner

En lokal tyckarlista? Med 90 miljoner medlemmar? Då är Sverige med endast 10 miljoner tyckande invånare en liten lokal by.

Herregud vad du gör bort dig med din okunskap.
Citera
2019-07-01, 00:21
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Vad, eller vem, är det du citerar när du skriver "världens smartaste person"? Och är du av den uppfattningen alltså att en kvinna är bättre än alla män på att ha ett högt, eller högst, IQ?

Det är väldigt många ord och en synnerligen otydlig poäng, än en gång från dig.

Står hur klart som helst att jag inte nämner en specifik person som ”världens smartaste”.

För att slippa upprepa mig hänvisar jag till mitt svar: (FB) Är kvinnor bättre än män på något?
Citera
2019-07-01, 00:25
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Jag påstår inte heller att de skulle vara mindre intelligenta än män, om du istället för att projicera vad du tror att jag sagt faktiskt läser vad jag sagt. Dessutom finns det flera studier kring samma ämne som bekräftar precis allting som jag faktiskt sade, den jag länkade bekräftar en del och andra en del.

För övrigt intressant att du tog upp variansen mellan kvinnors och mäns IQ, då det även där finns flera studier kring det än de som du länkade till, och consensus är trots allt att män HAR högre varians än kvinnor, vilket oxå bekräftats av historien ganska entydigt. Men du kanske vill påstå att efterssom kvinnan var fastkedjad vid spisen så kunde hon inte vara innovativ eller kreativ på samma vis som de mest framstående männen? Att medel IQ är densamma kan jag hålla med om, men det är inte medel IQ människorna, "arbetshästarna" som för mänskligheten framåt, även ifall de oxå behövs för att "smörja kugghjulen" så vi inte stagnerar.

Kvinnor behövs lika mycket som män och vi ska vara vänner, inte fiender. Så vad är poängen att försöka få kvinnor att framstå lika bra på mansarbete? Vem ska då göra kvinnogörat. Männen? Men då har de ju inte tid att innovera och föra mänskligheten framåt. Ska vi stagnera tills vi överbefolkar världen och dör ut, är det bättre än att ta oss vidare ut i rymden och hinna sprida oss innan naturresurserna tar slut? Man måste någonstans inse att naturens lagar har förhärskat i tusentals år av en anledning, och tack vare dessa bor vi längre inte i grottor. Det är ett bevisat system som fungerar. Varför börja laborera nu, när priset kan vara våran kollektiva undergång?

Så lustigt! Jag har också studier som bekräftar det jag berättat om intelligensfördelningen. Det beror säkert på att mina länkade forskningsrön är fler, nyare och mer samstämmiga än dina enstaka studier. Läs vad som står i mitt inlägg. De studier som hittar någon skillnad i manlig variabilitet uppskattar att den är under 10 %.

Enligt JS Hydes metaanalys 2010 med 242 studier hade gruppen män 8% större varians i matematisk förmåga än gruppen kvinnor. En studie från 1994 konstaterade skillnader i variabilitet mellan länder och kulturer. I vissa länder varierade gruppen män mer än kvinnor, i andra varierade gruppen kvinnor mer än män.

Forskningen drar därför slutsatsen att skillnaden i intelligensspridning till största delen är socialt konstruerad och beror på kulturella faktorer, t ex samhällets olika förväntningar på pojkar och flickor, uppmuntran från omgivningen, tillgång till utbildning.

Det är både män och kvinnor som tillsammans fört mänskligheten framåt i över 200 000 år. Under jägar-samlartiden levde människorna i egalitära samhällen. De samarbetade med varandra och hjälptes åt med arbetsuppgifterna. Det fanns inga traditionella könsroller med uppdelade uppgifter efter kön. Kvinnorna stod för tvåtredjedelar av matanskaffningen. Männen gick ut på storviltsjakt ungefär en gång i veckan och sedan vilade de sig på boplatsen och utförde andra uppgifter.

Du kan själv kolla upp det om du inte tror mig.

Förklara för mig vad ”mansgöra” är för något. Är det att uppfinna, forska, upptäcka, innovera och jaga? Och ”kvinnogöra” är förstås att laga mat, ta hand om avkomman, städa, tvätta, plocka bär och passa upp sina upptagna män?

Så varför ska inte kvinnor kunna vara lika bra som män på ”mansarbete”? I historien fanns det många geniala kvinnor som gjort banbrytande upptäckter, innoverat eller på andra sätt fört mänskligheten framåt.

Det är ingenting som hindrar män från att göra ”kvinnoarbetet”. Världen kommer inte att gå under om både män och kvinnor tillsammans innoverar, gör banbrytande upptäckter och kommer på revolutionerande sätt att lösa klimatkrisen.

Om kvinnor får vara med och bidra med både pionjärinsatser och kvinnligt tänkesätt tillsammans med män, då kommer det att gå snabbare att föra mänskligheten framåt. Följderna blir mindre stagnation, mindre överbefolkning, mindre växthusgaser och i slutändan mindre risk för jordens undergång.

Även kvinnor kan bevisligen bryta ny mark:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_inventions_and_discoveries_by_women

(FB) Är män bättre än kvinnor i allt mätbart? med listor över kvinnliga fysiker, kemister m m.
Citera
2019-07-01, 00:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Så lustigt! Jag har också studier som bekräftar det jag berättat om intelligensfördelningen. Det beror säkert på att mina länkade forskningsrön är fler, nyare och mer samstämmiga än dina enstaka studier. Läs vad som står i mitt inlägg. De studier som hittar någon skillnad i manlig variabilitet uppskattar att den är under 10 %.

Enligt JS Hydes metaanalys 2010 med 242 studier hade gruppen män 8% större varians i matematisk förmåga än gruppen kvinnor. En studie från 1994 konstaterade skillnader i variabilitet mellan länder och kulturer. I vissa länder varierade gruppen män mer än kvinnor, i andra varierade gruppen kvinnor mer än män.

Forskningen drar därför slutsatsen att skillnaden i intelligensspridning till största delen är socialt konstruerad och beror på kulturella faktorer, t ex samhällets olika förväntningar på pojkar och flickor, uppmuntran från omgivningen, tillgång till utbildning.

Det är både män och kvinnor som tillsammans fört mänskligheten framåt i över 200 000 år. Under jägar-samlartiden levde människorna i egalitära samhällen. De samarbetade med varandra och hjälptes åt med arbetsuppgifterna. Det fanns inga traditionella könsroller med uppdelade uppgifter efter kön. Kvinnorna stod för tvåtredjedelar av matanskaffningen. Männen gick ut på storviltsjakt ungefär en gång i veckan och sedan vilade de sig på boplatsen och utförde andra uppgifter.

Du kan själv kolla upp det om du inte tror mig.

Förklara för mig vad ”mansgöra” är för något. Är det att uppfinna, forska, upptäcka, innovera och jaga? Och ”kvinnogöra” är förstås att laga mat, ta hand om avkomman, städa, tvätta, plocka bär och passa upp sina upptagna män?

Så varför ska inte kvinnor kunna vara lika bra som män på ”mansarbete”? I historien fanns det många geniala kvinnor som gjort banbrytande upptäckter, innoverat eller på andra sätt fört mänskligheten framåt.

Det är ingenting som hindrar män från att göra ”kvinnoarbetet”. Världen kommer inte att gå under om både män och kvinnor tillsammans innoverar, gör banbrytande upptäckter och kommer på revolutionerande sätt att lösa klimatkrisen.

Om kvinnor får vara med och bidra med både pionjärinsatser och kvinnligt tänkesätt tillsammans med män, då kommer det att gå snabbare att föra mänskligheten framåt. Följderna blir mindre stagnation, mindre överbefolkning, mindre växthusgaser och i slutändan mindre risk för jordens undergång.

Även kvinnor kan bevisligen bryta ny mark:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_inventions_and_discoveries_by_women

(FB) Är män bättre än kvinnor i allt mätbart? med listor över kvinnliga fysiker, kemister m m.

Det handlar bara om att vissa män tycker att det verkar väldigt jobbigt att vara hemma och sköta hushåll, barn e.t.c, så de hittar allsköns argument till varför kvinnor ska göra det istället. Förr handlade det om makten männen kunde utöva kollektivt i samhället genom att vara de som deltog i offentliga sammanhang, samt vissa arbetsuppgifter givetvis. Idag med all teknik kan dock de flesta utföra samma arbete. Med mäns fysiska styrka och samarbete för att hålla kvinnorna utanför offentlig verksamhet så hade kvinnor förr inte så mycket att sätta emot.

Idag funkar inte den fysiska styrkan som ett hot och det skrämmer skiten ur vissa "män". Då hittar man andra gamla argument att damma av, trots att alla som levt de senaste 50 åren vet bättre innerst inne.
Handlar i slutändan bara om att tillskansa sig fördelar gällande sin egen livssituation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in