Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag sa ju precis åt dig att "goodreads" bara är lokala tyckar-listor utan relevans. Och då länkar du till fler goodread-listor?
Du tycker inte det är misstänkt att samtliga goodreads-listor toppas av kvinnor? Medans listan från världens största boksäljare amazon inte gör det? Kanske har goodreads 85% kvinnor som röstar? Vad vet jag. och inte du heller. Du hade aldrig hört talas om dem innan du googlade. Du är inte intresserad av källkritik, eller fakta. Du vill verkligen inte veta vem som skrivit Best Memoirs. En sådan inställning är värd allt förakt.
Jag sa ju åt dig att Goodreads ägs av världsomspännande Amazon och är således inga lokala tyckarlistor. Nästa gång du länkar till en topplista med 95-100 % män ska jag hävda att den bara är en tyckarlista utan relevans.
New York Times är ingen okänd hemsida, och deras lista:
https://www.nytimes.com/interactive/2019/06/26/books/best-memoirs.html är inte heller någon lokal tyckarlista. Det är professionella litteraturkritiker som sammanställt en lista över de 50 senaste årens 50 bästa memoarer. Det är du själv som inte är intresserad av vare sig källkritik eller fakta. Du förkastar eller förminskar alla fakta som inte matchar dina åsikter.
Det är inte alla Goodreads-listor som jag länkat till, bara de med störst kvinnodominans hos de mest röstade böckerna. En del listor har blandad kompott av båda könen, några har en manlig dominans (t ex Science & Technology och övrig facklitteratur).
I din länkade amazonlista visas identiska boktitlar på flera ställen: som ljudbok, pocket eller hardcover. Vad jag kan uppfatta är könsfördelningen bland memoarerna ganska jämn.
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/features/books-best-greatest-read-before-you-die-classic-novels-literature-essential-austen-orwell-dickens-a8 612606.html
De bästa 40 klassiska romaner som man bör läsa innan man dör. I listan finns 15 litterära mästerverk skrivna av kvinnor. De två böckerna i toppen författades av Jane Austen och Sue Townsend. Övriga författarinnor var Harper Lee (vinnare av Pulitzer-priset), Arundhati Roy, Hilary Mantel, Mary Shelley, Charlotte Brontë, George Eliot, Donna Tartt, Chimamanda Ngozi Adichie, Stella Gibbons, Toni Morrison, Emily Brontë, Sylvia Plath och Daphne du Maurier.
Att det är fler män (62,5 %) i bucket-listan beror inte på någon överlägsen manlig författar-gen som du gärna vill få det till, utan stället på att det fanns färre kvinnor än män under 1900-talets första hälft som ägnade sig åt författande. Könsfördelningen i författaryrket var under den victorianska eran på 1800-talet faktiskt relativt jämn. Men under den första halvan av 1900-talet sjönk antalet titlar skrivna av kvinnor till endast en fjärdedel. Enligt forskarna beror det på att författarens status blev högre i samhället under 1900-talet, vilket lockade fler män att börja skriva poesi och prosa i syfte att nå både berömmelse och rikedom. Författare blev ett högstatusyrke.