Citat:
Ursprungligen postat av
Idiotsverige
Jag påstår inte heller att de skulle vara mindre intelligenta än män, om du istället för att projicera vad du tror att jag sagt faktiskt läser vad jag sagt. Dessutom finns det flera studier kring samma ämne som bekräftar precis allting som jag faktiskt sade, den jag länkade bekräftar en del och andra en del.
För övrigt intressant att du tog upp variansen mellan kvinnors och mäns IQ, då det även där finns flera studier kring det än de som du länkade till, och consensus är trots allt att män HAR högre varians än kvinnor, vilket oxå bekräftats av historien ganska entydigt. Men du kanske vill påstå att efterssom kvinnan var fastkedjad vid spisen så kunde hon inte vara innovativ eller kreativ på samma vis som de mest framstående männen? Att medel IQ är densamma kan jag hålla med om, men det är inte medel IQ människorna, "arbetshästarna" som för mänskligheten framåt, även ifall de oxå behövs för att "smörja kugghjulen" så vi inte stagnerar.
Kvinnor behövs lika mycket som män och vi ska vara vänner, inte fiender. Så vad är poängen att försöka få kvinnor att framstå lika bra på mansarbete? Vem ska då göra kvinnogörat. Männen? Men då har de ju inte tid att innovera och föra mänskligheten framåt. Ska vi stagnera tills vi överbefolkar världen och dör ut, är det bättre än att ta oss vidare ut i rymden och hinna sprida oss innan naturresurserna tar slut? Man måste någonstans inse att naturens lagar har förhärskat i tusentals år av en anledning, och tack vare dessa bor vi längre inte i grottor. Det är ett bevisat system som fungerar. Varför börja laborera nu, när priset kan vara våran kollektiva undergång?
Så lustigt! Jag har också studier som bekräftar det jag berättat om intelligensfördelningen. Det beror säkert på att mina länkade forskningsrön är fler, nyare och mer samstämmiga än dina enstaka studier. Läs vad som står i
mitt inlägg. De studier som hittar någon skillnad i manlig variabilitet uppskattar att den är under 10 %.
Enligt JS Hydes metaanalys 2010 med 242 studier hade gruppen män 8% större varians i matematisk förmåga än gruppen kvinnor. En studie från 1994 konstaterade skillnader i variabilitet mellan länder och kulturer. I vissa länder varierade gruppen män mer än kvinnor, i andra varierade gruppen kvinnor mer än män.
Forskningen drar därför slutsatsen att skillnaden i intelligensspridning till största delen är socialt konstruerad och beror på kulturella faktorer, t ex samhällets olika förväntningar på pojkar och flickor, uppmuntran från omgivningen, tillgång till utbildning.
Det är både män och kvinnor som tillsammans fört mänskligheten framåt i över 200 000 år. Under jägar-samlartiden levde människorna i egalitära samhällen. De samarbetade med varandra och hjälptes åt med arbetsuppgifterna. Det fanns inga traditionella könsroller med uppdelade uppgifter efter kön. Kvinnorna stod för tvåtredjedelar av matanskaffningen. Männen gick ut på storviltsjakt ungefär en gång i veckan och sedan vilade de sig på boplatsen och utförde andra uppgifter.
Du kan själv kolla upp det om du inte tror mig.
Förklara för mig vad ”mansgöra” är för något. Är det att uppfinna, forska, upptäcka, innovera och jaga? Och ”kvinnogöra” är förstås att laga mat, ta hand om avkomman, städa, tvätta, plocka bär och passa upp sina upptagna män?
Så varför ska inte kvinnor kunna vara lika bra som män på ”mansarbete”? I historien fanns det många geniala kvinnor som gjort banbrytande upptäckter, innoverat eller på andra sätt fört mänskligheten framåt.
Det är ingenting som hindrar män från att göra ”kvinnoarbetet”. Världen kommer inte att gå under om både män och kvinnor tillsammans innoverar, gör banbrytande upptäckter och kommer på revolutionerande sätt att lösa klimatkrisen.
Om kvinnor får vara med och bidra med både pionjärinsatser och kvinnligt tänkesätt tillsammans med män, då kommer det att gå snabbare att föra mänskligheten framåt. Följderna blir mindre stagnation, mindre överbefolkning, mindre växthusgaser och i slutändan mindre risk för jordens undergång.
Även kvinnor kan bevisligen bryta ny mark:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_inventions_and_discoveries_by_women
(FB) Är män bättre än kvinnor i allt mätbart? med listor över kvinnliga fysiker, kemister m m.