2019-06-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Jag kan tala om vad de gör för fel. De har släppt sin unika vågmästarroll och blivit en del av etablissemanget, ett lydparti till jämnstora Moderaterna.

SD skulle kunna röra till det ordentligt i grytan men av outgrundlig anledning väljer man att inte göra det. Därför stannar man på 17-18% för väljarna känner att SD inte gör någon större skillnad.

Bra! Äntligen någon som har förstått vad det handlar om. Så länge SD var ett missnöjesparti, kunde de leva på detta. Men när de försöker få något att säga till om, visar det sig att de inte har någon politik att leva på. Det räcker inte med att vara kritiska mot invandringen. Man måste även kunna ge rimliga svar på hur vi ska förbättra detta land. Och då räcker det inte med att slänga ut alla invandrare.
2019-06-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
På vilket sätt skulle de ha en vågmästarroll om Sossarna absolut inte kan tänka sig att ens samtala med dem?

SD har inget val än att endast samtala med de som vill tala med dem. Och just nu är det bara KD som kan tänka sig göra detta.

Vet inte hur många gånger Åkesson försökte flörta med Löfven mellan 2014 och 2018. Men det var inte bara så att Löfven inte nappade. Hela hans parti tog en än kraftigare ställning emot SD än vad ens MP och V har.

S-väljarna är de som är mest fientligt inställda till SD. Mer än V och MP:s väljare. Detta skapar en naturlig problem för den försvinnande lilla skaran S-medlemmar som kan tänka sig att ens ta stöd från SD.

Under tiden som SD växte, tog de framför allt väljare från M och S. Dessa båda partier hade då över 60 % tillsammans. Nu är de nere på ca 45 %. De väljare från S som då gick över till SD kommer nog att stanna kvar där. Just nu tror jag dock att denna strömning från S till SD har stannat av.
Jag är dock inte säker på att det är S-väljarna som är fientliga till SD, utan ledningen för LO och topparna inom S. De senare vill gärna behålla makten, och då gör de var som helst för att kunna få göra detta. I dagsläget är det att vara negativa till SD.
2019-06-30, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
SD har inte stagnerat. De har fortfarande sin uppåtgående kurva som de haft genom hela sin historia.

Den enda skillnaden är att SD får allt svårare att summera ju längre upp de kommer.

SD hade alltid ett utrymme att summera fram till 15-20%. Nu kommer en ny fas för SD om de ska växa och bli större.

Det finns flera faktorer till detta. Och sedan kan man ju så klart tolka siffror helt olika. Vissa menar att svenskarna är trötta på invandringen, andra säger att svenskarna älskar invandringen.

Problemet är den att även om många är emot massinvandring så betyder det inte att de kommer att rösta SD. Det finns gott om svenskar i synnerhet inom överklassen som ser det som "smutsigt" att rösta på ett parti som de anser tillhöra allmogen som SD. Så då röstar de hellre på M.

Det är bara ett exempel.

Jag anser dock att en majoritet av svenskarna bör ändå betraktas som positivt inställda till massinvandring vad än vissa mätningar må säga. Även om de kanske inte är helt sålda på att massinvandringen är fantastiskt så anser de nog att det inte är så pass illa att de måste rösta på SD. De tror så klart att sina partier (S&M) kommer att lösa saken även om de gång på gång lurat väljarna.

Jag tycker att du har gjort en bra analys av läget.
2019-06-30, 16:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Jag är övertygad om att politikerna kommer att reda ut det här.
Visst är vi svenskar extrema, men det är just därför vi älskar det här landet, och ni som inte gör det får gärna flytta. När ni sedan märker att det inte är grönare på andra sidan stängslet, är ni välkomna tillbaka.

Vi har redan passerat point of no return.
2019-06-30, 16:44
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus har släppt en förtroendemätning för respektive partiledare, mätningen jämförs med den i maj.

1 (1) Ebba Busch Thor (KD) 33% (36%)
2 (3) Jonas Sjöstedt (V) 30% (27%)
3 (2) Stefan Löfven (S) 30% (30%)
4 (5) Ulf Kristersson (M) 29% (22%)
5 (4) Jimmie Åkesson (SD) 27% (26%)
6 (6) Annie Lööf (C) 23% (21%)
7 (7) Nyamko Sabuni* (L) 22% (15%)
8 (8) Isabella Lövin (MP) 10% (10%)
9 (9) Per Bolund (MP) 9% (8%)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-thor-kvar-pa-fortroendetoppen
2019-06-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vi har redan passerat point of no return.

Det lät väldigt deprimerande. Tur att inte våra politiker är lika stora pessimister som du.
2019-06-30, 17:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det lät väldigt deprimerande. Tur att inte våra politiker är lika stora pessimister som du.

Nej det är otur att de är så blåögda för er som kommer drabbas.
2019-06-30, 17:33
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Skilj på pessimist och realist.
Hade våra politiker varit realister istället för efterblivna och onda så hade vi realister varit mer positiva.
2019-06-30, 17:35
Medlem
bl1nks avatar
https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Väljarbarometern - Hur skulle svenska folket rösta om det var val i dag?
Undersökningsperioden 3 juni till 23 juni

V - 9 %
S - 26,7 %
MP - 5,9 %
C - 10,1 %
L - 3,6 %
M - 18,8 %
KD - 7,7 %
SD - 16,7 %
2019-06-30, 17:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Skilj på pessimist och realist.
Hade våra politiker varit realister istället för efterblivna och onda så hade vi realister varit mer positiva.

Sandvikens politiker var mer positiva, hur bra blev det för deras kommuninvånare?
2019-06-30, 17:39
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Jag medger att jag använda ordet stagnation felaktigt, men låt oss inte fastna vid ordet. Jag är övertygad om att många SD-anhängare tycker att allt under 20 % stöd för SD är oförklarligt, och kan enbart förklaras med att svenska folket är indoktrinerat (se flera inlägg här).

Vilka grupper har SD problem med?

- unga under 30 år
- kvinnor
- högutbildade
- Stockholm/storstäder

Jag har sneglat lite åt (snabbt) på SCB (partisympatier) och för två år sedan var SD ungefär 2 gånger större än KD i många av dessa grupper. Nu har KD jämstora eller rent av större än SD. Det kan innebära att dessa grupper längtar efter SD-light typ. Där har SD alltså en extremt stor potential att växa. Det stämmer bra med mina egna erfarenheter att Stockholms borgerliga del blev mycket mer skeptisk mot invandring, men vågar inte rösta på ett gäng skånsk som ofta beter sig som trash med låg IQ

Men det som utmärker dessa grupper är att abort är big NO-NO och att de gillar miljö-snacket. Anpassar SD inte sig kommer de att liga fortsatt lågt där
2019-06-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus har släppt en förtroendemätning för respektive partiledare, mätningen jämförs med den i maj.

1 (1) Ebba Busch Thor (KD) 33% (36%)
2 (3) Jonas Sjöstedt (V) 30% (27%)
3 (2) Stefan Löfven (S) 30% (30%)
4 (5) Ulf Kristersson (M) 29% (22%)
5 (4) Jimmie Åkesson (SD) 27% (26%)
6 (6) Annie Lööf (C) 23% (21%)
7 (7) Nyamko Sabuni* (L) 22% (15%)
8 (8) Isabella Lövin (MP) 10% (10%)
9 (9) Per Bolund (MP) 9% (8%)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-thor-kvar-pa-fortroendetoppen

Hur förklarar ni dessa siffror? Förtroendesiffror för partiledarna/språkrören är ju något annat än vilket parti man har för avsikt att rösta på om det vore val idag. Därför kan ju t.ex. SD-väljare ha stort förtroende för EBT, och eftersom nästan 20 % av väljarna tänker rösta på SD, borde väl förtroendet för henne från dessa väljare vara nere på noll nu efter anhöriginvandringsspektaklet. Eller är det så att väljare som stöder andra partier åter har fått förtroende för henne av just denna anledning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in