Citat:
Ursprungligen postat av
EjFBFan
Det fascinerar mig att så fort någon skriver om SD här på Flashback så vaknar ni ur er törnrosasömn. Låt se om jag kan väcka er med några frågor.
Varför har SD stagnerat runt 17-18 % i väljarstöd? Vad gör dom för fel?
En annan fråga som kanske väcker er är följande: Såväl MP som C ökar sitt stöd från väljarna. Vad beror detta på? Kan det vara så att väljarna är mera positiva till invandring igen?
SD har inte stagnerat. De har fortfarande sin uppåtgående kurva som de haft genom hela sin historia.
Den enda skillnaden är att SD får allt svårare att summera ju längre upp de kommer.
SD hade alltid ett utrymme att summera fram till 15-20%. Nu kommer en ny fas för SD om de ska växa och bli större.
Det finns flera faktorer till detta. Och sedan kan man ju så klart tolka siffror helt olika. Vissa menar att svenskarna är trötta på invandringen, andra säger att svenskarna älskar invandringen.
Problemet är den att även om många är emot massinvandring så betyder det inte att de kommer att rösta SD. Det finns gott om svenskar i synnerhet inom överklassen som ser det som "smutsigt" att rösta på ett parti som de anser tillhöra
allmogen som SD. Så då röstar de hellre på M.
Det är bara ett exempel.
Jag anser dock att en majoritet av svenskarna bör ändå betraktas som positivt inställda till massinvandring vad än vissa mätningar må säga. Även om de kanske inte är helt sålda på att massinvandringen är fantastiskt så anser de nog att det inte är så pass illa att de måste rösta på SD. De tror så klart att
sina partier (S&M) kommer att lösa saken även om de gång på gång lurat väljarna.