2019-06-30, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jo visst man kan tjäna pengar på att tala om ämnen som är sanningen. Den som är intresserad av att faktiskt ta del av information kan ju gå till ex Jernism och lyssna.
Det enda globebusters gör är att skratta hela vägen till banken när de vet att de får idioter att klicka på deras Yt-kanaler.
Citera
2019-06-30, 09:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Spiken i kistan. Dom visade inga dubbelmätningar och Jeranism fick inte komma till tals. Typiskt shill dokumentär, som sagt. Gå till hans kanal för sanningen.

Vad är din förklaring till att han mäter upp en kurvatur?

Citat:
Det går inte att mäta kurvaturen, det är det som är grejen varför flat earth rörelsen exploderar just nu.

En väldigt grov lögn från dig.
Vi har mätt kurvaturen i tusentals år om och om igen. Till och med Jeranism mäter upp den.

Jag har aldrig förstått plattjordares påståenden om att det inte går att mäta upp en kurvatur. Det är ju fullständigt uppenbart att det går att mäta. Vem som helst kan spana in föremål som försvinner bakom horisonten och på så sätt göra en grov mätning av kurvaturen. Vem som helst kan upprepa Eratosthenes experiment, vem som helst kan ta en GPS och kontrollera att dess sfäriska modell stämmer överens med verkligheten. Vem som helst kan upprepa Jeranism experiment för att på så sätt verifiera att jorden inte är platt.

.
Citera
2019-06-30, 10:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Så erhört mycket sanning, man måste nog vara lite blind för att inte se den ärligt talat. Ett exempel han talar om, bubblor i rymden ... Varför? En hint... Dom är inte i rymden, utan under vatten.
Då har vi inte samma definition av ordet "sanning". Att påstå att bilder från rymden är tagna under vatten gör det inte till en sanning. Att övningar sker i vatten är ett välkänt faktum.
Citera
2019-06-30, 11:39
Medlem
Citat:
Lol nej, fel, du hänvisar till shill dokumentären på netflix igen som inte gav en full bild.

Det går inte att mäta kurvaturen, det är det som är grejen varför flat earth rörelsen exploderar just nu. Den som vill veta mer kan gå till Jeranism och höra från personen själv och avgöra.

Om man vill ”veta mer” är bästa sättet att titta på en vacker solnedgång nu i sommarvärmen. Frågan man ska ställa sig är: Kommer solen gå ned bakom horisonten eller kommer den bli mindre och mindre tills den inte syns längre?

Mycket bättre än att sitta och glo på yt
Citera
2019-06-30, 12:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Poängen är att du ANTAR att du vet precis vad för optiska illusioner som kan uppstå när en sol ser ut att försvinna genom atmosfärisk distortion.

I vetenskapen bör man inte anta saker..
I vetenskapen antar man inte att jorden är platt.

I vetenskapen antar man inte att perspektiv får båtar att försvinna från botten upp.

I vetenskapen antar man inte att densitet är en kraft.

Etc, etc.

Hela plattjordshypotesen är full av antaganden. Enda evidensen som stöd för hypotesen är att jorden ser platt ut. Det är allt och det räcker inte då jorden är så stor att vi inte enkelt kan uppfatta krökningen. Resten av evidensen är inte evidens utan rena antaganden.

För övrigt så har Bob Knodel (Globebusters) och Mark Sargent nu accepterat att gravitation existerar. Det pågår interna strider bland flerfsen, exempelvis mellan Jeranism och Bob Knodel samt så är Eric Dubay i krig med i stort sett hela rörelsen då han anser sig vara den riktige ledaren för flerfismen. Samtidigt har flera YT-kanaler försvunnit helt, ofta har även tillhörande konton hos facebook, twitter, instagram m.fl. försvunnit samtidigt. Den mest kända snackisen i detta sammanhang är just nu försvinnandet av Patricia Steere (var med i dokumentären).

Andra i rörelsen är rena parasiter som kammar hem pengar på naiva följare genom YT, patreon, paypal, varuförsäljning m.m. Dit kan man räkna Nathan Oakley, Red Pill Philosophy och sannolikt Bob Knodel.

Plattjordsrörelsen har stagnerat. Till dess fördel ska nog skrivas att rörelsen har fått folk att själva lära sig hur världen fungerar fast då inte på det sätt flerfarna ville ha det utan tvärtom.
Citera
2019-06-30, 13:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
...
För övrigt så har Bob Knodel (Globebusters) och Mark Sargent nu accepterat att gravitation existerar...

Spännande. Har du någon källa, vill gärna läsa mer.
Citera
2019-06-30, 14:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Spännande. Har du någon källa, vill gärna läsa mer.
BM Furball har den goda smaken att klippa ut ett utsnitt ur sin debatt med Mark Sargent om gravitationen https://www.youtube.com/watch?v=yXiG9-DhzoI

Globebusters klipp är lite långt https://www.youtube.com/watch?v=Pjc4RTDJf1s men vid 2:04:30 ungefär börjar de diskutera gravimetern med lite oväntat utfall.
Citera
2019-06-30, 14:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
BM Furball har den goda smaken att klippa ut ett utsnitt ur sin debatt med Mark Sargent om gravitationen https://www.youtube.com/watch?v=yXiG9-DhzoI

Globebusters klipp är lite långt https://www.youtube.com/watch?v=Pjc4RTDJf1s men vid 2:04:30 ungefär börjar de diskutera gravimetern med lite oväntat utfall.

Globebusters egna info om klippet:
we will be debunking ... that gravity does not exist.

Citat från Bob Knodel:..
There has to be a downward force.

Stor humor, det är ju lika roligt som när han upptäckte att ett gyro mäter en rotation på ett varv per dygn.

Jag tror polleten börjar trilla ned för honom. Samtidigt borgar detta för enorma konflikter inom plattjordarna - de stackarna vet ju inte riktigt vem de ska tro på.
Citera
2019-06-30, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej då. Han sköt en laser över vatten och kunde konstatera att vattnet inte var platt. Han tyckte det var intressant.
Ja, det var ju helt övertydligt att vattenytan hade en krökning i den sekvensen, ser man inte det så är man "troende" på ett plan där logik har lämnat förnuftet. Det är väl just det jag är nyfiken på, känner man som människa när förnuftet har lämnat en? troligen inte...
(samma färdighet som krävs kognitivt för att förstå vad som är förnuftigt, saknas, därav klarar givetvis en människa som gått in i galenskap inte av att veta det, vilket är tur för själva symptombilden, men väldigt svårt för någon form av behandling)
Senast redigerad av scheele 2019-06-30 kl. 18:01.
Citera
2019-07-01, 19:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja, det var ju helt övertydligt att vattenytan hade en krökning i den sekvensen, ser man inte det så är man "troende" på ett plan där logik har lämnat förnuftet.

Ja. Att hävda att man aldrig har mätt jordens kurva och samtidigt titta på när Jeranism mäter en kurva visar med all tydlighet att man inte är riktigt förnuftig.

Citat:
Det är väl just det jag är nyfiken på, känner man som människa när förnuftet har lämnat en? troligen inte...

Den frågan bör du ställa till de som påstår att vi aldrig har mätt någon kurva. Det finns en uppsjö i den här tråden, tex MaxDL.

Men frågar du mig så är svaret nej. De är för korkade för att begripa de inte har något förnuft.
Senast redigerad av madtop 2019-07-01 kl. 20:41.
Citera
2019-07-02, 19:40
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ja, det var ju helt övertydligt att vattenytan hade en krökning i den sekvensen, ser man inte det så är man "troende" på ett plan där logik har lämnat förnuftet. Det är väl just det jag är nyfiken på, känner man som människa när förnuftet har lämnat en? troligen inte...
(samma färdighet som krävs kognitivt för att förstå vad som är förnuftigt, saknas, därav klarar givetvis en människa som gått in i galenskap inte av att veta det, vilket är tur för själva symptombilden, men väldigt svårt för någon form av behandling)

Ja då har Red Pill Philosophy spårat ur ganska rejält för han hävdar hårt att horisonten är perspektiv och kallar dom han debatterar med för globetards och allt möjligt. Själv är jag ju helt övertygad om att han tramsar och vet att vi bor på en rund planet och nyttjar detta för all trafik det drar till honom. Den typen av trafik som gör att man kan dra iväg och köpa en Coolpix p1000.
Citera
2019-07-02, 19:59
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja då har Red Pill Philosophy spårat ur ganska rejält för han hävdar hårt att horisonten är perspektiv och kallar dom han debatterar med för globetards och allt möjligt. Själv är jag ju helt övertygad om att han tramsar och vet att vi bor på en rund planet och nyttjar detta för all trafik det drar till honom. Den typen av trafik som gör att man kan dra iväg och köpa en Coolpix p1000.
Jag tror också de flera av de stora flat earth förespråkarna i själva verket är troll, i vissa fall betalda. Den kända debunkern Mick West som äger sidan Metabunk har berättat att hans far var en debattör för flat earth, men att han inte trodde på det själv utan gjorde det för underhållnings skull, att spela djävulens advokat så att säga, vilket kanske även Mick West själv gör.

När jag började sätta mig in i konspirationsträsket för ungefär 10 år sedan var det ingen som pratade om flat earth. Det var 9/11, federal reserve, new world order, illuminati etc. Flat earth stötte jag aldrig på över huvud taget. Hela flat earth teorin känns lanserad för att folk ska ta avstånd från de sanna konspirationerna. Jag har flera gånger bemötts med "tror du jorden är platt också?". De har uppenbarligen lyckats till stor del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in