2019-06-30, 09:41
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
"görs om till skattereduktion". Vad innebär detta? Kommer jag fortfarande få en klumpsumma pengar tillbaka i början av juni?
Skattereduktion istället för avdrag innebär att alla gör samma reduktion i kronor.

Med avdrag som nu blir ditt avdrag beroende på vilken skatt du betalar. Betalar du 60% skatt och gör avdrag på 20 000 minskar du din skatt 12000. Betalar du 30% skatt och gör avdrag för 20000 minskar din skatt med 6000.

Med förslaget blir det istället 6000 för båda.
Citera
2019-06-30, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur menar du att dessa frågor skulle stoppa fusket att skriva sig i sommarstugan och få reseavdrag för långa resor man inte gör? Det är bara att göra en korrekt redovisning av avståndet mellan sommarstugan och arbetsplatsen, visa att det inte finns almänna kommunikationer och casha in.
Det förutsätter att man har en sommarstuga, eller åtminstone mamsen har en....Fast man kanske kan skriva sig som inneboende i en busskur på landet långt bort......
Citera
2019-06-30, 09:46
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Det är ditt val om du bor långt från jobbet också.
Varför klaga?
Folket har ju fått vad de röstat för...

Dvs högre skatter och avgifter och försämrad offentlig service...
Citera
2019-06-30, 09:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knyt-Doris
Det förutsätter att man har en sommarstuga, eller åtminstone mamsen har en....Fast man kanske kan skriva sig som inneboende i en busskur på landet långt bort......

Ja och det är många som har sommarstugor så fusket är säkert vanligt, finns kanske flera som diskuterar i denna tråd som gör så här.
Citera
2019-06-30, 09:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Varför klaga?
Folket har ju fått vad de röstat för...

Dvs högre skatter och avgifter och försämrad offentlig service...

Jo precis, väljarna har beställt och politikerna har levererat. Inte minst norrlänningarna som är upprörda nu har i alla tider röstat för den vänsterregering vi har nu så de borde jubla.
Citera
2019-06-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knyt-Doris
Sicken nonsens du orerar om. Självklart granskas alla som hemställer om reseavdrag överstigande 15000 kr. Man blir skyldig att redovisa arbetsavståndet emellan hem och arbetsplats. Därutöver så skall man styrka att allmänna kommunikationer ej är tillgängliga. Detta är inget jag spekulerar om, utan dessa frågor har jag fått av skattemyndigheten. Jag fick redovisa in i detalj för att övertyga dem.

Drog av ca 43000 i år (helt korrekt uträknat på exakt hur många dagar jag arbetat 2018) gick igenom utan någon som helst kontroll. Har alltid dragit av över 15000, aldrig på de 16 år jag pendlat behövt redovisa nånting.

De gör stickkontroller, och har vissa parametrar de går efter, samt slumpen.

Jag hade ändå ökat mitt avdrag rätt rejält pga byta av arbetsort senast året, så var beredd på att behöva redovisa, men det gick igenom utan knussel.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2019-06-30 kl. 09:57.
Citera
2019-06-30, 09:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Drog av ca 43000 i år (helt korrekt uträknat på exakt hur många dagar jag arbetat 2018, gick igenom utan någon som helst kontroll. Har alltid dragit av över 15000, aldrig på de 16 år jag pendlat behövt redovisa nånting.

De gör stickkontroller, och har vissa parametrar de går efter, samt slumpen.

Jag hade ändå ökat mitt avdrag rätt rejält pga byta av arbetsort senast året, så var beredd på att behöva redovisa, men det gick igenom utan knussel.

Ja och även om de kontrollerar avstånden och att tidsvinst görs så kommer det passera om man skriver sig i sommarstugan där dessa kriterier uppfylls. Säkert många som under många år har tjänat massor på detta och som nu är upprörda över att deras fejkade långresor inte längre kommer ge lika mycket bidrag.

Bra att det begränsas men det borde stoppas helt.
Citera
2019-06-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ja och även om de kontrollerar avstånden och att tidsvinst görs så kommer det passera om man skriver sig i sommarstugan där dessa kriterier uppfylls. Säkert många som under många år har tjänat massor på detta och som nu är upprörda över att deras fejkade långresor inte längre kommer ge lika mycket bidrag.

Bra att det begränsas men det borde stoppas helt.

Men varför jag och min fru få minskade avdrag för att vissa fuskar?
Lösning vore väl isåfall att öka kontrollerna istället?

Vi får runt 9000 mindre totalt i avdrag, vilket svider lite för 2 medelinkomstagare.
Citera
2019-06-30, 10:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men varför jag och min fru få minskade avdrag för att vissa fuskar?
Lösning vore väl isåfall att öka kontrollerna istället?

Vi får runt 9000 mindre totalt i avdrag, vilket svider lite för 2 medelinkomstagare.

Nej skattemyndigheterna kan inte ligga i buskarna och övervaka om folk verkligen bor där de påstår eller inte. Det skulle krävas en extremt dyr kontrollapparat.

Bättre är att du bosätter dig närmare jobbet eller tar ett jobb närmare din bostad om du inte vill betala dina resor själv.
Citera
2019-06-30, 10:14
Medlem
Är det fortfarande riskfritt att ordna felaktigt reseavdrag så länge den minskade skatten understiger 10% av ett prisbasbelopp? I så fall bryr jag mig inte om det nya systemet.
Citera
2019-06-30, 10:14
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Nej skattemyndigheterna kan inte ligga i buskarna och övervaka om folk verkligen bor där de påstår eller inte. Det skulle krävas en extremt dyr kontrollapparat.

Bättre är att du bosätter dig närmare jobbet eller tar ett jobb närmare din bostad om du inte vill betala dina resor själv.
Nej, bilens miltal är lätta att kontrollera mot reg.nr. Givetvis kan man nöjesköra eller racka upp mil på andra vis men är generellt svårt att göra avdrag för kostnader som aldrig har funnits öht.
Citera
2019-06-30, 10:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Nej, bilens miltal är lätta att kontrollera mot reg.nr. Givetvis kan man nöjesköra eller racka upp mil på andra vis men är generellt svårt att göra avdrag för kostnader som aldrig har funnits öht.

Den typen av kontrollapparat finns inte och skulle vara väldigt svår i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in