2019-06-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ok, jag förstår.

Själv tror jag dock att uppgifterna från Schazz är trovärdiga, men det är ju bara en bedömning jag gör, utan att veta.
Citat:
Ursprungligen postat av Quillin
Man kan väl knappast tolka posten som annat än hörsägen om man nu ska läsa allt kritisk. Postaren själv uppger att informationen kommer från BOs son som pratat med kompisar som berättar för sina föräldrar som sen pratar med bekanta. Oklart om postaren ingår i bekanta eller om hen har pratat med bekanta. Informationen har alltså gått igenom 3-4 led innan det postats i tråden som fakta. Hur mycket har ändrats/lagts till i varje led?

Tycker Schazz är en trovärdig postare, dock är jag något tveksam till dessa uppgifter (se min citerade post).
Citera
2019-06-29, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja, jag hoppas att allt detta granskats så långt det är möjligt! Jag är dock mycket osäker på om utredarna verkligen kartlagt just el- och vattenförbrukningen i samband med mordet. Om det är möjligt att så göra förstås.
Jag vill egentligen inte gå emot idéer som indikerar kreativt, brett tänkande, men när det gäller el-/vattenförbrukningen t ex hemma hos SD natten 14-15 maj 2018, så tror jag inte det hade kunnat lett till nåt graverande för honom.

Den 15 hade han en resa till USA inbokad.
Många gånger när jag skall iväg på uppdrag utomlands (plus semester också förstås), har det hänt att jag stått och tvättat och tumlat dygnet innan. För att få ihop den för mig och tillfället optimala garderoben.
Hade jag varit i SD:s situation, med en resa påföljande dag, hade det funnits helt plausibla förklaringar till ett peakande de dygnen vad gäller förbrukning av el resp vatten.
Fast jag är inte SD.
Inte MH heller.
Inte ens en mördare.
Citera
2019-06-29, 21:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Javisst. Inte bevis, men tillräckligt besvärande omständigheter för att anhålla honom som skäligen misstänkt skulle det väl kunna vara, eller hur?

Nej. Det krävs någon form av bevisning.

Edit: Ser nu att du skrev anhålla. Jag läste häkta.

Det beror på. Anhållande görs ibland ganska godtyckligt vill jag påstå.
Senast redigerad av Netherworld 2019-06-29 kl. 22:15.
Citera
2019-06-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jo precis. Och det får man göra. Men CarlJanne75 ljög och påstod att vi visste detta som fakta.

Jag anser inte att jag ljög, jag tror på uppgifterna och jag har inte sett någon motbevisning.
Däremot uttryckte jag mig slarvigt.
Citera
2019-06-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vet vi verkligen att det var stökigt mellan LW och den äldste sonen? Har någon av dom bekräftat det? Och om de har det, vet vi att sonen bodde med sin far pga. det?

Citat:
Du får gärna förklara hur du anser oss veta att det varit stökigt mellan äldsta donen och LW. Inga trovärdiga uppgifter på något dylikt har kommit fram i tråden tidigare.

Snarare finns det uppgifter på att de kom väl överens åtminstone under den sista tiden.

Jag utgick ifrån min egna uppfattning, alltså att jag tror på uppgifterna.
Jag skulle inte ha uttryckt mig på det viset som jag gjorde, det är självklart
upp till var och en å tro vad dom vill.

Du får gärna visa uppgifter på att dom kom bra överens den sista tiden.
Citera
2019-06-29, 22:41
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att de som arbetar med utredningen känner sig väldigt trygga med den. Det tar jag som positivt.

Exakt vad är det som får dig att göra den tolkningen?
Citera
2019-06-29, 22:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Lite om MH:

Född:
1970, Överjärna

Föräldrar:
GS, mamma, född 1948
PH, pappa, född 1947
Föräldrarna var gifta 1968-12-21 till 1973-03-02. Pappan gifter om sig med KAH 1978-08-21

Helsyskon:
Avliden bror, född 1967, död 1988
LS, syster, född 1983

Halvsyskon på pappans sida:
CH, syster, född 1975

Gift med:
KPS 1994-04-30 till 2011-01-26. Under detta giftemål byter MH till makens efternamn mellan 1994-04-30 och 2011-10-06. Sedan tar hon åter efternamnet H.

UW 2014-12-29 till 2016-12-21. Under detta äktenskap behåller MH sitt efternamn, H.

Barn med första maken, KPS:
C, son, född 1993
I, dotter, född 1999
E, dotter, född 2001

ML har hittills bott i:
Överjärna, Södertälje, Vagnhärad och Trosa. Hon bor i Trosa nu med yngsta dottern.

Är det inte lite fel med något här (det understrukna ovan)?
Föräldrarna skilde sig 1973.
Pappan gifte om sig 1978.
Ett halvsyskon föddes 1975.
Ett helsyskon föddes 1983?
Det är ju inte omöjligt men låter ändå lite konstigt.
Föddes helsyskonet verkligen 1983 eller var det ett halvsyskon som föddes då?
Citera
2019-06-29, 23:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Undrar om (och i så fall hur specificerat) det från leverantörer går att få fram el- och vattenförbrukning (i t.ex. SD:s hus) gällande kvällen/natten då LW mördades? Varifrån får hushållen i området sitt vatten? Kan el- och vattenförsörjare med någorlunda exakthet redogöra för när och hur mycket kunder brukat vid olika tidpunkter?

Jag spekulerar kring detta då viss typ av el- och/eller vattenåtgång eventuellt skulle kunna antyda om någon befunnit sig i en bostad vid en viss tid.

En (jämfört med tidigare) rejäl el- och vattenåtgång natten efter mordet skulle t.ex. kunna vara en febrilt ”nattarbetande” tvättmaskin, tänker jag.
Det är en mycket intressant tanke.

Sedan de började installera de nya fjärravläsbara elmätarna går det att avläsa exakt elförbrukning vid olika tidpunkter för varje enskilt hushåll.
Jag vet inte om alla har fått nya elmätare ännu och jag vet inte om informationen sparas och i så fall hur länge.

När det gäller vattenförbrukningen har jag ingen aning om hur det fungerar.
Citera
2019-06-29, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag utgick ifrån min egna uppfattning, alltså att jag tror på uppgifterna.
Jag skulle inte ha uttryckt mig på det viset som jag gjorde, det är självklart
upp till var och en å tro vad dom vill.

Du får gärna visa uppgifter på att dom kom bra överens den sista tiden.

Han kom dit ofta utav helt fri vilja och dessutom övningskörde dem. Tyder inte på någon större konflikt enligt mig. Självklart har de säkert grälat genom åren. Det är naturligt.
Citera
2019-06-30, 01:32
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det inte lite fel med något här (det understrukna ovan)?
Föräldrarna skilde sig 1973.
Pappan gifte om sig 1978.
Ett halvsyskon föddes 1975.
Ett helsyskon föddes 1983?
Det är ju inte omöjligt men låter ändå lite konstigt.
Föddes helsyskonet verkligen 1983 eller var det ett halvsyskon som föddes då?

Du har så rätt, tack! Jag skrev tyvärr fel gällande LS, systern som föddes 1983. Hon är en halvsyster till MH på mammans sida. Mamman gifte om sig 1981 och fick LS 1983.

Felet upptäcktes även tidigare i tråden och jag skrev därefter hur det hela egentligen förhöll sig, minns jag

Jag har redan gett mig själv i uppgift att ”publicera” en ny MH-lista så snart jag hinner.
Citera
2019-06-30, 05:20
Medlem
Citat:
Ja, jag hoppas att allt detta granskats så långt det är möjligt! Jag är dock mycket osäker på om utredarna verkligen kartlagt just el- och vattenförbrukningen i samband med mordet. Om det är möjligt att så göra förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är en mycket intressant tanke.
[..]
(ang det jag fetat)
Ja, det är en mycket intressant tanke.
Alltså tanken att åkl Åsa Hiding, iklädd en gravallvarlig och bister min, vid häktningsförhandling gällande SD försökte få upp misstankegraden till 'sannolika skäl' genom att lägga fram övertygande bevis för att el- och vattenförbrukningen hemma hos SD skulle ha peakat 14-15 maj 2018, men att SD då kunde berätta för rätten och för Åsa Hiding att han på natten tvättat inför sin USA-resa den 15e och att han därför, till följd av sin lämnade information, försattes på fri fot.
Jag håller med dig hoppsann, det är en intressant tanke att det var just därför SD inte blev häktad..

(Du läste förstås inte vad jag postade kl 21:42? )

Edit: Man skulle här, med en tillbakablick på senare halvan av 1600-talet, kunna hävda att SD faktiskt klarade det s k vattenprovet, d v s om hans förbrukning granskades av Örebro TR.
Senast redigerad av Carinah78 2019-06-30 kl. 06:07.
Citera
2019-06-30, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Den bedömningen delade jag tyvärr inte, inte minst utifrån bilden i NA på den uppgivne och hopsjunkne åklagaren och spaningsledaren

Citat:
Bilder i tidningar ger jag inte mycket för. Men du har såklart rätt till din åsikt. Jag tolkar det mera som att de tycker pressen är i vägen och att de vill jobba på.
Ang det jag fetat:
Den "spännande" tolkningen är nog du, min käre Strof, rätt ensam om att göra.

Jag har för ett tag sen tecknat abonnemang på NA för att kunna gå igenom de artiklar som ligger låsta gällande den här sorgliga mordutredningen.
Det finns enl mig ingenting som tyder på att media, allraminst då NA, skulle ha stört åkl Åsa Hiding/ spaningsledare Mikael Nyqvist så till den grad, att de därför behöver sitta och uppgivet hänga med huvet.

Din avslutning är intressant.
Du ser i bilden ett strävsamt par som önskar få "jobba på"? Att få göra "jobbet" klart?
Och "jobbet", det skulle då vara att foga den här strandade mordutredningen till de ca 630 (tror jag) andra ouppklarade mordutredningar Sverige har liggande skvalpande?

Jag skulle gärna se att åkl Åsa Hiding och spaningsledare Mikael Nyqvist befriades från just det här jobbet.
Örebropolisen behöver omgående en blodtransfusion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in