2019-06-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ok, jag förstår.

Själv tror jag dock att uppgifterna från Schazz är trovärdiga, men det är ju bara en bedömning jag gör, utan att veta.

Jo precis. Och det får man göra. Men CarlJanne75 ljög och påstod att vi visste detta som fakta.
Citera
2019-06-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ok, jag förstår.

Själv tror jag dock att uppgifterna från Schazz är trovärdiga, men det är ju bara en bedömning jag gör, utan att veta.
Schazz verkar vara i utkanten av LWs bekantskapskrets. Man kan mycket väl tänka sig att äldste sonen flera ggr beklagat sig över sin mamma, när hon levde. Inte precis ett ovanligt tonårsbeteende, och det behöver inte betyda mycket för relationen totalt.
Citera
2019-06-29, 18:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det jag reagerade på i artikeln var att Jerzy Sarnecki uttrycker sig på ett sätt som kan uppfattas som att han menar att det finns bevis mot den misstänkte, dvs. att det faktiskt skulle finnas skäl att tro att han är gärningsmannen. Sarneckis uttalande skadar bara förtroendet för honom själv som professor i kriminologi.

Eller så kanske det är så att en professor i kriminologi vet att det krävs någon form av bevisning för en skälig misstanke?
Citera
2019-06-29, 18:36
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jo precis. Och det får man göra. Men CarlJanne75 ljög och påstod att vi visste detta som fakta.

Jag förstår skillnaden (även om jag inte menar att CarlJanne75 ljög - utan mera konstaterade, utifrån vad hen väljer att tro på.)

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Schazz verkar vara i utkanten av LWs bekantskapskrets. Man kan mycket väl tänka sig att äldste sonen flera ggr beklagat sig över sin mamma, när hon levde. Inte precis ett ovanligt tonårsbeteende, och det behöver inte betyda mycket för relationen totalt.

Det är väl allom bekant att tonåringar ofta bråkar med sina föräldrar - inte minst när dessa försöker sätta gränser.
Å andra sidan verkar det (som jag uppfattat det) vara mer än bara vanligt bråk.

Det som också är mycket ovanligt i just det här fallet är att en av de som (eventuellt/troligen?) bråkat är mördad.

Detta gör självklart inte med automatik den andre inblandade i bråket till GM, men det ger ändå, anser jag, ett visst utrymme för spekulation.

Om då SD är MGM nr 1 så öppnar det ändå upp för en alternativ GM.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2019-06-29 kl. 18:43. Anledning: Förtydligande
Citera
2019-06-29, 18:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Jag förstår skillnaden (även om jag inte menar att CarlJanne75 ljög - utan mera konstaterade, utifrån vad hen väljer att tro på.)

Det är väl allom bekant att tonåringar ofta bråkar med sina föräldrar - inte minst när dessa försöker sätta gränser.
Å andra sidan verkar det (som jag uppfattat det) vara mer än bara vanligt bråk.

Det som också är mycket ovanligt i just det här fallet är att en av de som (eventuellt/troligen?) bråkat är mördad.

Detta gör självklart inte med automatik den andre inblandade i bråket till GM, men det ger ändå, anser jag, ett visst utrymme för spekulation.

Om då SD är MGM nr 1 så öppnar det ändå upp för en alternativ GM
.

Kanske är det häri som den av åklagaren uttalade "komplexiteten" ligger?
Citera
2019-06-29, 19:01
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Jag tror faktiskt det.
Citera
2019-06-29, 19:13
Medlem
Citat:

Komplexiteten ligger nog i att bevisa att SD var på LW vid exakt tidpunkt för mordet.
Citera
2019-06-29, 19:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Eller så kanske det är så att en professor i kriminologi vet att det krävs någon form av bevisning för en skälig misstanke?
Visst, "någon form av bevisning" lär väl åklagaren ha lagt fram. Men det jag menar är alltså att när Jerzy Sarnecki talar om bevisen mot den misstänkte så går han ett steg längre, och ger läsaren en felaktig bild av att det skulle finnas bevis som faktiskt talar för att SD är en mördare. Jag tycker att man skall vara försiktig med sådana uttalanden om man inte har bra på fötterna, och kan förklara vad de här bevisen i så fall skulle bestå i. Det är väl lite en anständighetsfråga. Dessutom får begreppen en urvattnad betydelse om man använder dem slarvigt som jag tror att Jerzy Sarnecki gjorde i intervjun (eller om han möjligen kan ha blivit felciterad).

Vi kan göra ett tankeexperiment. Ponera t.ex. att det enda åklagaren har på SD är de tidigare anmälningarna, och en konstaterad chatt (utan något besvärande innehåll) under mordkvällen. Skulle du då själv kalla det här för bevis?
Senast redigerad av Draifos 2019-06-29 kl. 19:27.
Citera
2019-06-29, 19:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, "någon form av bevisning" lär väl åklagaren ha lagt fram. Men det jag menar är alltså när Jerzy Sarnecki talar om bevisen mot den misstänkte så går han ett steg längre, och ger läsaren en felaktig bild av att det skulle finnas bevis som faktiskt talar för att SD är en mördare. Jag tycker att man skall vara försiktig med sådana uttalanden om man inte har bra på fötterna, och kan förklara vad de här bevisen i så fall skulle bestå i. Det är väl lite en anständighetsfråga. Dessutom får begreppen en urvattnad betydelse om man använder dem slarvigt som jag tror att Jerzy Sarnecki gjorde i intervjun (eller om han möjligen kan ha blivit felciterad).

Vi kan göra ett tankeexperiment. Ponera t.ex. att det enda du som åklagare har på SD är de tidigare anmälningarna, och en konstaterad chatt (utan något besvärande innehåll) under mordkvällen. Skulle du då själv kalla det här för bevis?
Begreppet "skäligen misstänkt" och vad som krävs för det har avhandlats tidigare i tråden. Någon eller några har menat att det inte krävs speciellt mycket för det. Simon Andersson verkar vara inne på samma linje i sin doktorsavhandling, artikeln är låst så jag har bara kunnat läsa inledningen men det ser ut som han menar att magkänsla spelar en betydande roll (i brist på bevis kanske)

Tillägg: Ditt exempel (det fetade) , jag lånar några ord av en ofta citerad skribent i tråden: "Du är nära sanningen"

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ny-avhandling-reder-ut-begreppet-skalig-misstanke/
Magkänsla styr polisens tvångsmedel - ny avhandling reder ut begreppet ”skälig misstanke”
De flesta av polisens tvångsmedel är knutna till ”skälig misstanke”. Ett begrepp som är otydligt och leder till godtycke. Det konstaterar Simon Andersson i den doktorsavhandling som han disputerar på.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-06-29 kl. 20:11. Anledning: Komplettering
Citera
2019-06-29, 19:20
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Undrar om (och i så fall hur specificerat) det från leverantörer går att få fram el- och vattenförbrukning (i t.ex. SD:s hus) gällande kvällen/natten då LW mördades? Varifrån får hushållen i området sitt vatten? Kan el- och vattenförsörjare med någorlunda exakthet redogöra för när och hur mycket kunder brukat vid olika tidpunkter?

Jag spekulerar kring detta då viss typ av el- och/eller vattenåtgång eventuellt skulle kunna antyda om någon befunnit sig i en bostad vid en viss tid.

En (jämfört med tidigare) rejäl el- och vattenåtgång natten efter mordet skulle t.ex. kunna vara en febrilt ”nattarbetande” tvättmaskin, tänker jag.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-06-29 kl. 19:29.
Citera
2019-06-29, 19:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Komplexiteten ligger nog i att bevisa att SD var på LW vid exakt tidpunkt för mordet.

Exakt. Och eftersom man uppenbarligen inte har lyckats med detta, så bör man kanske efter +1 års stampande börja titta åt en möjlig alternativ GM2.
Citera
2019-06-29, 19:34
Medlem
Citat:
Exakt. Och eftersom man uppenbarligen inte har lyckats med detta, så bör man kanske efter +1 års stampande börja titta åt en möjlig alternativ GM2.

Jag skulle påstå att det främst är en trådsanning att man inte jobbat brett och tittat även åt sidorna. Svårt att utreda det vidare om det inte pekar mot någon annan MGM. Man kan ju inte gärna hitta på bevis. Det är åtminstone min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in