2019-06-29, 18:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Du behöver inte tolka allt bokstavligt. Detta var heller inte ett svar till dig utan till Ronkmonken som tycker att det är okey att vara fattighjon.

Ska jag inte utgå från det du skriver?

Du beskrev en person som behöver rehabilitering men det är inte vad reseavdraget ska användas till. Och istället för reseavdrag som du förespråkade i ditt exempel kunde du lika gärna förespråka ett bostadsbidrag så han kunde flytta till dyrare boende närmare jobbet. Det var det jag beskrev i mina tre alternativ:

1. Pendla och få resekostnader
2. Flytta närmare jobbet och få dyrare boende
3. Ordna ett jobb närmare hemmet och få lägre i lön

Varför ska man bara få ett skatteavdrag om man väljer alternativ 1?
Alternativ 2 och 3 är bättre för miljön så borde inte dessa belönas med skatteavdrag istället?

PS. Om du vill säga något privat till en person kan du använda pm-funktionen
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-29 kl. 18:56.
Citera
2019-06-29, 18:59
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Önskar faktiskt ibland att jag skulle vart korkad för då skulle jag sluppit se skiten men tyvärr har jag för hög IQ.
Avdraget för bilresor täcker långt ifrån kostnaden av den riktiga kostnaden att pendla, du får googla på det. Att ta bort avdraget (obs det är inget bidrag) är enbart ett sätt för staten att sno åt sig mer skattepengar.

Tror du på fullt allvar att miljön blir bättre av det får du väl tro det men alla former av skattehöjningar är företagsdödande på sikt. Sverige snart ett u-land.
Avdraget ger mer än noll kronor tillbaka för en långpendlare per år. Om det inte gav mer än noll kr skulle ingen göra avdraget.
Allt över noll (0) kr är för mycket.
Ja jag tror att miljön blir bättre om alla svenskar drar ner på bilåkandet, plastanvändandet, nobbar flyget, inte kastar ätbart livsmedel mm. Tror inte du det?
Dessutom, att döma av dina inlägg överskattar du gravt din intelligens.
Senast redigerad av araka 2019-06-29 kl. 19:13.
Citera
2019-06-29, 19:00
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det påverkade dina känsliga nerver får du denna fråga istället:

För vissa kan det som sagt vara bättre ekonomiskt att bo billigt på landet även om de då får högre reskostnader. Men varför ska de då få avdrag om de väljer det mest ekonomiska alternativet?
Varför inte?
Reseavdrag borde finnas kvar likväl som andra avdrag.Hur ekonomiskt man bor saknar betydelse.Det är inget socialbidrag det är frågan om.
Reseavdraget borde istället öka.Statskassan skulle tjäna mer om ränteavdraget togs bort.Men det är bara en tidsfråga.
Citera
2019-06-29, 19:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Varför inte?
Reseavdrag borde finnas kvar likväl som andra avdrag.Hur ekonomiskt man bor saknar betydelse.Det är inget socialbidrag det är frågan om.
Reseavdraget borde istället öka.Statskassan skulle tjäna mer om ränteavdraget togs bort.Men det är bara en tidsfråga.

Du framför inga argument, bara att du tycker så.

1. Pendla och få resekostnader
2. Flytta närmare jobbet och få dyrare boende
3. Ordna ett jobb närmare hemmet och få lägre i lön

Varför ska man bara få ett skatteavdrag om man väljer alternativ 1?
Alternativ 2 och 3 är bättre för miljön så borde inte dessa belönas med skatteavdrag istället?
Citera
2019-06-29, 19:05
Avstängd
Citat:
Ronkmonken råkar bli skadad i en olycka och kan inte fortsätta arbeta på sitt nuvarande arbete pga detta. Eftersom Ronkmonken då inte kan betala sin centrala bostads höga kostnader så blir Ronkmonken tvungen att flytta ut i en sketen etta i Rimbo och leva på socialbidrag. Ronkmonken blir erbjuden ett arbete i Huddinge men kan inte transportera sig dit i sin gamla fiat för det kostar för mycket i bensin. Ronkmonken får då problem med AFM för att han inte tar jobbet och hotas med uteblivet socialbidrag. Ronkmonken får leva resten av sitt liv som fattighjon och tjäna lite extra pengar genom att leta burkar i soptunnorna. Fint va. Sätt dig inte på för höga hästar. Du vet aldrig vad som händer.
Inte mycket rätt i din analys. Skulle jag också bli skadad så som dig klarar jag mig utmärkt utan ett jobb i Huddinge. Självklart vore det jättetråkigt att inte kunna jobba vidare på det jobb jag har nu och trivs med. Fiat har jag aldrig haft, och medborgare med funktionsnedsättning tycker jag inte illa om. Nån central bostad med höga kostnader har jag inte heller. Skulle det bli så(En stroke kan jag få i kväll) så klarar jag mig rent ekonomiskt ändå. Men jättetråkigt skulle det absolut vara. Jag har vuxit upp med en farsa från ett torp i ödemarken och en morsa från ett barnrikehem med ett litet jordbruk. De fick flytta dit jobben fanns och där fanns det inga jobb när jag växte upp. Så jag flyttade också. Burkar pantar jag gärna både för ekonomin och miljöns skull.
Citera
2019-06-29, 19:06
Medlem
Citat:
Det är det som är problemet. Jag har svarat men du fattar inte svaret för det går inte in i din världsbild. Nej du frågade inte om valalternativen men du frågade varför hon skulle få fördelar av sitt val. Det är det som är haken du inte förstår.
Om valet är mellan att bo utanför stan som hennes ekonomi tillåter och inne i stan som hennes ekonomi inte tillåter. Är det då ett val? Svaret är rätt självklart - nej. Men enligt dig är det tydligen det eftersom du i varenda inlägg skriver att det är hennes val.
Det är inget val. Hon bor där hon bor för att ekonomin inte tillåter henne att bo centralt som du gör. Därför svarar jag som jag gör. Du får inte in i ditt huvud att alla inte kan göra samma val som du. Sluta säga att det är ett val.

Jag tror att punkten där ni pratar förbi varandra är den att det hela är ett dynamiskt system med tillgång och efterfrågan. Om fler inte har råd att bo långt från jobbet så bör det byggas mer billigt boende nära jobbet och då kanske ett alternativ öppnar sig som inte tidigare fanns. Även om hon idag inte har något annat val så borde alternativen dyka upp om man ändrar parametrarna. Eller så dyker alternativet inte upp och hon blir arbetslös. Båda synsätten har sina meriter, ni talar bara förbi varandra för att det är en prioriteringsfråga.

Ungefär som att billigt bilåkande gör att vi nu har jättelångt till många affärer. Stora handelsområden ute i obygden kan pressa priserna jämfört med mindre butiker nära där folk bor. Eftersom priserna är låga tar folk bilen dit och butikerna nära hemmet blir utkonkurrerade. Kvar finns bara handelsområdet. Blir det dyrare att åka bil ändras viktningen så att det kanske blir fler butiker i närheten.
Senast redigerad av lajm 2019-06-29 kl. 19:08.
Citera
2019-06-29, 19:09
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Varför inte?
Reseavdraget är precis som ränteavdraget för hus och barnbidraget en sorts socialbidrag.
Det är helt sjukt att staten subventionerar folk som bor på landet med låga boende och resekostnader genom rese och ränteavdragen.
Senast redigerad av araka 2019-06-29 kl. 19:14.
Citera
2019-06-29, 19:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Reseavdraget är precis som ränteavdraget för hus och barnbidraget en sorts socialbidrag.
Det är helt sjukt att staten subventionerar folk som bor på landet med låga boendekostnader genom rese och ränteavdragen.

Ränteavdragen är det långivarna som finansierar. De får ränteintäkter som beskattas och den som lånar får ränteutgifter som man får avdrag för. Det bästa vore förstås att slopa både avdrag för kapitalförluster och beskattning av kapitalvinster.
Citera
2019-06-29, 19:15
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Alltså, det spelar ingen roll. Även om jag köper precis allt som produceras på orten så kommer det mesta jag köper vara importerat. Jag kan köpa lammkött, tomater, ärtor och ulltofflor på orten. Tre av de fyra sakerna vill jag inte ens ha. Jag tror faktiskt att det finns ett sågverk i trakten också så jag kan köpa brädor lokalt. Allt annat kommer någon annanstans ifrån. Och ska jag åka till butiker gör att köpa dessa grejer så måste jag åka 5-15 mil enkel väg. Jämför det med stadsbon som åker 1-2 mil och kanske till och med kan ta bussen. Vem har störst miljöpåverkan?

Svenska landsbygdsbor har betydligt större miljöpåverkan än stadsbor.
Det är inte säkert att Svenska landsbygdsbor har betydligt större miljöpåverkan än stadsbor.
En del stadsbor påverkar miljön totalt sett mer än landsbygdsbor och tvärtom.
Kort sagt högre befolkning ger mer miljöpåverkan oavsett bostadsort.
Citera
2019-06-29, 19:18
Bannlyst
Citat:
Jag cyklar året runt men har valt att bo i en kommun där jag som kommuninvånare betalar för plogning av vägarna. Om ni är för snåla för att göra det får ni ta konsekvenserna av det förstås.
Hörrö Svenne. Här uppe i norr har vi vägar som vare sig kommunen eller vägverket underhåller. Å he jer int enskilda vägar. Kommun har en skyldighet att hålla gator snöfri inom stadskärnan, men int ute en bit bort, även om he tillhör kommunen. Du förstår gossen, he ligger en stor kostnad i att snösvägen far runt en snörik vinter. Å om kommunens ekonomi int tillåter he, på grund av att socialförvaltningen spräcker budgeten på grund utav blatteinvasionen, så överförs pengar från andra enheter för att fylla hålet. Detta får som resultat, i att parkavdelningen som sköter bland annat snöröjning dräneras på fläsk vettu. Fläsket interntransfereras till socialförvaltningen så att dessa pensionsräddare kan köpa en ny aijfån.
Citera
2019-06-29, 19:20
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Det är helt sjukt att staten subventionerar folk som bor på landet med låga boende och resekostnader genom rese och ränteavdragen.
Förstår du skillnaden mellan bidrag och avdrag?
Ska även subventionen av mat och kollektivtrafik och annat bort tycker du?
Citera
2019-06-29, 19:20
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ränteavdragen är det långivarna som finansierar. De får ränteintäkter som beskattas och den som lånar får ränteutgifter som man får avdrag för. Det bästa vore förstås att slopa både avdrag för kapitalförluster och beskattning av kapitalvinster.

https://www.konsumentiq.se/fraga-juristen/ranteavdraget-allt-du-behover-veta

"Ränteavdraget är egentligen inget avdrag, utan en skattereduktion
Ett avdrag innebär att du får minska din beskattningsbara inkomst, vilket du t.ex. får göra om du har kostnader för arbetsresor som överstiger 11 000 kr per år (2017). Ränteavdraget innebär istället att du får reducera din slutliga skatt med reduktionens storlek; det är alltså inte helt korrekt att kalla avdraget för ränteavdrag."

https://www.ekonomifokus.se/bostad/finansiera/ranteavdrag-bolan

Räntekostnader/ränteutgifter är avdragsgilla i Sverige om du är privatperson.
Detta gäller räntekostnader för bolån, privatlån, billån osv. Ränteavdraget är från början ett verktyg för att stimulera ekonomin i Sverige och innebär att privatpersoner får rabatt på den ränta som man betalar för sina lån. Rabatten betalas/subventioneras av staten.
Ränteavdraget är idag 30%. Det innebär att staten betalar tillbaka 30% av dina räntekostnader som du betalar. Detta görs en gång per år om du inte väljer att jämka dina räntekostnader. Längre ner i artikeln kan du läsa om att jämka räntekostnader. Ränteavdraget kallas ofta även
Senast redigerad av araka 2019-06-29 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in