2019-06-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bara för att du är whitetrash och inte har närodlat så behöver ju inte andra va som dig

Alltså, det spelar ingen roll. Även om jag köper precis allt som produceras på orten så kommer det mesta jag köper vara importerat. Jag kan köpa lammkött, tomater, ärtor och ulltofflor på orten. Tre av de fyra sakerna vill jag inte ens ha. Jag tror faktiskt att det finns ett sågverk i trakten också så jag kan köpa brädor lokalt. Allt annat kommer någon annanstans ifrån. Och ska jag åka till butiker gör att köpa dessa grejer så måste jag åka 5-15 mil enkel väg. Jämför det med stadsbon som åker 1-2 mil och kanske till och med kan ta bussen. Vem har störst miljöpåverkan?

Svenska landsbygdsbor har betydligt större miljöpåverkan än stadsbor.
Citera
2019-06-29, 18:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Nej, det är däremot ett svar du inte tycker om eftersom det inte passar in i din världsbild. Att folk i allmänhet inte har samma förmånliga situation som dig.

För övrigt så tror jag att om vi kör en omröstning i den här tråden om vem som trollar mest så kommer du vinna överlägset.

Nej det är inte ett svar som jag inte tyckte om det är bludder om något annat än det jag frågade om.

Jag frågade inte om vilka val du anser att hon har, jag frågade varför hon ska få extra avdrag för att hon väljer det alternativ som är mest fördelaktigt för henne. Du har inte svarat på detta.
Citera
2019-06-29, 18:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Troll och tramserier. Jag kan räkna på nollte handens fingrar hur många som till största delen konsumerar närproducerat. Allt produceras mer än tio mil bort. Allt passerar centrallager och omlastningscentraler, oavsett om det ska till landsbygd eller storstäder.

Återigen, jag bor på landsbygden. Det finns ingenting i mitt hushåll som är närproducerat. Det är inte en egenskap landsbygdsbor har stt de köper närproducerat. Även om man köper typ gurka och någon död gris från orten så går de mesta pengarna till annat långt bortifrån. Jag vet faktiskt ingen som väver sitt eget garn och tyg av närproducerade fibrer. Någon lokalt tryckt dagstidning finns inte. Vattenpumpar, plåttak, fasadbrädor, tumstockar, glasögon, mobiltelefoner, stolar och elstängsel kommer någon annanstans ifrån. "Närproducerat" är feelgood, inte en lösning på något miljöproblem.
Så är det, klart man skulle vilja att det var närproducerat. Tänkte lite vad jag gjort idag. Kört bil 100 km med en bil tillverkad i Göteborg, tankat den med bensin från Saudi-Arabien(gissning), snusat snus från Småland och Göteborg, knappat på en telefon från Kina eller nåt, ätit mat med med ingredienser från 3-4 länder minst och druckit öl från Halmstad. Måste vara mycket miljövänligt att frakta det hit till mig i obygden.
Citera
2019-06-29, 18:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Alltså, det spelar ingen roll. Även om jag köper precis allt som produceras på orten så kommer det mesta jag köper vara importerat. Jag kan köpa lammkött, tomater, ärtor och ulltofflor på orten. Tre av de fyra sakerna vill jag inte ens ha. Jag tror faktiskt att det finns ett sågverk i trakten också så jag kan köpa brädor lokalt. Allt annat kommer någon annanstans ifrån. Och ska jag åka till butiker gör att köpa dessa grejer så måste jag åka 5-15 mil enkel väg. Jämför det med stadsbon som åker 1-2 mil och kanske till och med kan ta bussen. Vem har störst miljöpåverkan?

Svenska landsbygdsbor har betydligt större miljöpåverkan än stadsbor.

Ja självklart uppstår det fördelar av att bo många tillsammans på en mindre yta. Varje individ får gång eller cykelavstånd till allt så inga individuella biltransporter krävs. Stora lastbilstransport krävs dock på både landet och i stan som du skriver.
Citera
2019-06-29, 18:15
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är inte ett svar som jag inte tyckte om det är bludder om något annat än det jag frågade om.

Jag frågade inte om vilka val du anser att hon har, jag frågade varför hon ska få extra avdrag för att hon väljer det alternativ som är mest fördelaktigt för henne. Du har inte svarat på detta.

Det är det som är problemet. Jag har svarat men du fattar inte svaret för det går inte in i din världsbild. Nej du frågade inte om valalternativen men du frågade varför hon skulle få fördelar av sitt val. Det är det som är haken du inte förstår.
Om valet är mellan att bo utanför stan som hennes ekonomi tillåter och inne i stan som hennes ekonomi inte tillåter. Är det då ett val? Svaret är rätt självklart - nej. Men enligt dig är det tydligen det eftersom du i varenda inlägg skriver att det är hennes val.
Det är inget val. Hon bor där hon bor för att ekonomin inte tillåter henne att bo centralt som du gör. Därför svarar jag som jag gör. Du får inte in i ditt huvud att alla inte kan göra samma val som du. Sluta säga att det är ett val.
Citera
2019-06-29, 18:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är det som är problemet. Jag har svarat men du fattar inte svaret för det går inte in i din världsbild. Nej du frågade inte om valalternativen men du frågade varför hon skulle få fördelar av sitt val. Det är det som är haken du inte förstår.
Om valet är mellan att bo utanför stan som hennes ekonomi tillåter och inne i stan som hennes ekonomi inte tillåter. Är det då ett val? Svaret är rätt självklart - nej. Men enligt dig är det tydligen det eftersom du i varenda inlägg skriver att det är hennes val.
Det är inget val. Hon bor där hon bor för att ekonomin inte tillåter henne att bo centralt som du gör. Därför svarar jag som jag gör. Du får inte in i ditt huvud att alla inte kan göra samma val som du. Sluta säga att det är ett val.

Ja du har upprepat och upprepat att valet för henne är självklart men du har vägrat och vägrat att svara på varför hon ska få ett skatteavdrag för det valet.
Citera
2019-06-29, 18:28
Avstängd
Citat:
Ja du har upprepat och upprepat att valet för henne är självklart men du har vägrat och vägrat att svara på varför hon ska få ett skatteavdrag för det valet.
Tyckte BananSven förklarade detta ganska bra förut ungefär så här.
1 Flytta
2 Byt jobb
3 Lev som ett fattighjon
Så har det alltid varit och bör alltid vara.
Citera
2019-06-29, 18:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
1 Flytta
2 Byt jobb
3 Lev som ett fattighjon

Eller så här:

1. Pendla och få resekostnader
2. Flytta närmare jobbet och få dyrare boende
3. Ordna ett jobb närmare hemmet och få lägre i lön

Varför ska man bara få ett skatteavdrag om man väljer alternativ 1?
Alternativ 2 och 3 är bättre för miljön så borde inte dessa belönas med skatteavdrag istället?
Citera
2019-06-29, 18:37
Avstängd
Citat:
Eller så här:

1. Pendla och få resekostnader
2. Flytta närmare jobbet och få dyrare boende
3. Ordna ett jobb närmare hemmet och få lägre i lön

Varför ska man bara få ett skatteavdrag om man väljer alternativ 1?
Alternativ 2 och 3 är bättre för miljön så borde inte dessa belönas med skatteavdrag istället?
Okey förlåt jag glömde alternativ1.
Citera
2019-06-29, 18:40
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
1 Flytta
2 Byt jobb
3 Lev som ett fattighjon

Ronkmonken råkar bli skadad i en olycka och kan inte fortsätta arbeta på sitt nuvarande arbete pga detta. Eftersom Ronkmonken då inte kan betala sin centrala bostads höga kostnader så blir Ronkmonken tvungen att flytta ut i en sketen etta i Rimbo och leva på socialbidrag. Ronkmonken blir erbjuden ett arbete i Huddinge men kan inte transportera sig dit i sin gamla fiat för det kostar för mycket i bensin. Ronkmonken får då problem med AFM för att han inte tar jobbet och hotas med uteblivet socialbidrag. Ronkmonken får leva resten av sitt liv som fattighjon och tjäna lite extra pengar genom att leta burkar i soptunnorna. Fint va. Sätt dig inte på för höga hästar. Du vet aldrig vad som händer.
Citera
2019-06-29, 18:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ronkmonken råkar bli skadad i en olycka och kan inte fortsätta arbeta på sitt nuvarande arbete pga detta. Eftersom Ronkmonken då inte kan betala sin centrala bostads höga kostnader så blir Ronkmonken tvungen att flytta ut i en sketen etta i Rimbo och leva på socialbidrag. Ronkmonken blir erbjuden ett arbete i Huddinge men kan inte transportera sig dit i sin gamla fiat för det kostar för mycket i bensin. Ronkmonken får då problem med AFM för att han inte tar jobbet och hotas med uteblivet socialbidrag. Ronkmonken får leva resten av sitt liv som fattighjon och tjäna lite extra pengar genom att leta burkar i soptunnorna. Fint va. Sätt dig inte på för höga hästar. Du vet aldrig vad som händer.

Ska vi utforma bidrag till alla utifrån sällsynta fall med skador för en speciell individ? Om han skadar sig behöver han eventuellt olika former av stöd för att komma tillbaks till arbetslivet men detta löser man inte med bilbidrag till samtliga.
Citera
2019-06-29, 18:48
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ska vi utforma bidrag till alla utifrån sällsynta fall med skador för en speciell individ? Om han skadar sig behöver han eventuellt olika former av stöd för att komma tillbaks till arbetslivet men detta löser man inte med bilbidrag till samtliga.

Du behöver inte tolka allt bokstavligt. Detta var heller inte ett svar till dig utan till Ronkmonken som tycker att det är okey att vara fattighjon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in