2019-06-29, 17:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Och jag noterar i min bok att du inte äger någon bil och har därför inget incitament att tycka som jag då du inte verkar ha någon som helst aning hur dyrt det är att äga en!

Jag vet exakt hur dyrt det är att ha bil, jag hade det tidigare när jag bodde i villa och hade längre avstånd men sålde den när jag flyttade in i stan. Lite plus och lite minus av denna ändring och jag kom inte och krävde pengar av dig för mellanskillnaden.
Citera
2019-06-29, 17:45
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du är ju maniskt rädd att betala din egen konsumtion, var inte så girig utan ta eget ansvar.

Din utgångspunkt att alla blir arbetslösa om de inte får bilavdrag är dessutom helt felaktig.

1. Pendla och betala det själv
2. Flytta närmare jobbet och betala eventuellt dyrare boende själv
3. Ordna ett jobb närmare hemmet och acceptera eventuell lägre lön själv

Välj vilket som passar dig bäst, så får alla andra göra också.

Nu har du inte läst igen.
Inlägget handlade om den pendlande småbarnsmamman som du uttryckligen själv bett mig svara på. Om du läser överst i det aktuella inlägget så har jag t.o.m. citerat dig där du ber om svar på just detta. Vänligen lägg inte ord i min mun angående helt andra saker. Du fick ett svar på exakt det du bad om. (Varför ska småbarnsmamman i mitt exempel få göra avdrag) Börja då inte svamla om andra saker.

För övrigt så betalar jag själv för all min konsumtion. Jag har noll skulder, noll lån och noll bidrag. Det borde framgått i mina tidigare inlägg. Jävla skitsnack av dig bara.

Sen är du så enormt obstinat att du inte efter flertalet inlägg ändå fattar att det inte är ett val för alla andra bara för att du i din välmåga har kunnat välja. Det är helt uppenbart att du har någon form svårighet som gör att du inte kan inse detta.
Citera
2019-06-29, 17:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Nu har du inte läst igen.
Inlägget handlade om den pendlande småbarnsmamman som du uttryckligen själv bett mig svara på. Om du läser överst i det aktuella inlägget så har jag t.o.m. citerat dig där du ber om svar på just detta. Vänligen lägg inte ord i min mun angående helt andra saker. Du fick ett svar på exakt det du bad om. (Varför ska småbarnsmamman i mitt exempel få göra avdrag) Börja då inte svamla om andra saker.

För övrigt så betalar jag själv för all min konsumtion. Jag har noll skulder, noll lån och noll bidrag. Det borde framgått i mina tidigare inlägg. Jävla skitsnack av dig bara.

Sen är du så enormt obstinat att du inte efter flertalet inlägg ändå fattar att det inte är ett val för alla andra bara för att du i din välmåga har kunnat välja. Det är helt uppenbart att du har någon form svårighet som gör att du inte kan inse detta.

Okej jag ska sammanfatta allt relevant du skrev nu och bemöta det:

Oj det blev inget kvar att bemöta.
Citera
2019-06-29, 17:49
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Hur vet du det, har du frågat henne? Men även om du gissar rätt så är det som jag skrev att hon kör på det billigaste alternativet så varför ska hon då få extra avdrag för att göra det?

Här är ditt inlägg. Var det konstigt att jag svarade på din direkta fråga?
Citera
2019-06-29, 17:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Här är ditt inlägg. Var det konstigt att jag svarade på din direkta fråga?

Det var just det du inte gjorde:

Men även om du gissar rätt så är det som jag skrev att hon kör på det billigaste alternativet så varför ska hon då få extra avdrag för att göra det?
Citera
2019-06-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Närodlat

Troll och tramserier. Jag kan räkna på nollte handens fingrar hur många som till största delen konsumerar närproducerat. Allt produceras mer än tio mil bort. Allt passerar centrallager och omlastningscentraler, oavsett om det ska till landsbygd eller storstäder.

Återigen, jag bor på landsbygden. Det finns ingenting i mitt hushåll som är närproducerat. Det är inte en egenskap landsbygdsbor har stt de köper närproducerat. Även om man köper typ gurka och någon död gris från orten så går de mesta pengarna till annat långt bortifrån. Jag vet faktiskt ingen som väver sitt eget garn och tyg av närproducerade fibrer. Någon lokalt tryckt dagstidning finns inte. Vattenpumpar, plåttak, fasadbrädor, tumstockar, glasögon, mobiltelefoner, stolar och elstängsel kommer någon annanstans ifrån. "Närproducerat" är feelgood, inte en lösning på något miljöproblem.
Citera
2019-06-29, 17:53
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Det var just det du inte gjorde:

Men även om du gissar rätt så är det som jag skrev att hon kör på det billigaste alternativet så varför ska hon då få extra avdrag för att göra det?
Det var just det jag gjorde och när jag gjorde det så tog du mitt svar och fick det att gälla alla som har haft reseavdrag oavsett livssituation. Men jag förstår att du har svårt med tolkningen när allting i din värld är svart eller vitt.
Citera
2019-06-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Troll och tramserier. Jag kan räkna på nollte handens fingrar hur många som till största delen konsumerar närproducerat. Allt produceras mer än tio mil bort. Allt passerar centrallager och omlastningscentraler, oavsett om det ska till landsbygd eller storstäder.

Återigen, jag bor på landsbygden. Det finns ingenting i mitt hushåll som är närproducerat. Det är inte en egenskap landsbygdsbor har stt de köper närproducerat. Även om man köper typ gurka och någon död gris från orten så går de mesta pengarna till annat långt bortifrån. Jag vet faktiskt ingen som väver sitt eget garn och tyg av närproducerade fibrer. Någon lokalt tryckt dagstidning finns inte. Vattenpumpar, plåttak, fasadbrädor, tumstockar, glasögon, mobiltelefoner, stolar och elstängsel kommer någon annanstans ifrån. "Närproducerat" är feelgood, inte en lösning på något miljöproblem.
Bara för att du är whitetrash och inte har närodlat så behöver ju inte andra va som dig
Citera
2019-06-29, 17:55
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Nej du har fel, skattesystemet måste vara balanserat och rationellt i någon mening. Det skulle t.ex. inte fungera om du gör två aktieaffärer där en ger en vinst på 1000 kr och en ger en förlust på 1000 kr och du då får betala skatt för vinsten men inte får dra av förlusten. Avdrag för kapitalförluster hänger ihop med skattskyldighet för vinster.
Samma sak gäller arbetsinkomster, har du en lön på 1000kr men samtidigt omkostnader på 1000kr för att arbeta har du inte haft någon nettoinkomst.

I ett ISK-konto har du istället schablonbeskattning och inga avdrag för dina faktiska förluster. Likaså som det nya reseavdraget inte tar hänsyn till faktiska kostnader utan använder någon typ av schablon.
Citera
2019-06-29, 17:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det var just det jag gjorde och när jag gjorde det så tog du mitt svar och fick det att gälla alla som har haft reseavdrag oavsett livssituation. Men jag förstår att du har svårt med tolkningen när allting i din värld är svart eller vitt.

Du kör på trollens vanligaste flyktväg igen, säger att du har svarat trots att du inte har gjort det.

Att säga att hon inte har något val är inget svar på frågan varför hon borde få avdrag när hon gör det som är mest ekonomiskt fördelaktigt för henne. Det är inte ett svar på den fråga jag ställde.
Citera
2019-06-29, 17:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Samma sak gäller arbetsinkomster, har du en lön på 1000kr men samtidigt omkostnader på 1000kr för att arbeta har du inte haft någon nettoinkomst.

I ett ISK-konto har du istället schablonbeskattning och inga avdrag för dina faktiska förluster. Likaså som det nya reseavdraget inte tar hänsyn till faktiska kostnader utan använder någon typ av schablon.

Vi har schablonavdrag för löneinkomster också för att skattemyndigheten ska slippa en massa administration av att gå igenom varje persons avdrag.
Citera
2019-06-29, 17:59
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Du kör på trollens vanligaste flyktväg igen, säger att du har svarat trots att du inte har gjort det.

Att säga att hon inte har något val är inget svar på frågan varför hon borde få avdrag när hon gör det som är mest ekonomiskt fördelaktigt för henne. Det är inte ett svar på den fråga jag ställde.

Nej, det är däremot ett svar du inte tycker om eftersom det inte passar in i din världsbild. Att folk i allmänhet inte har samma förmånliga situation som dig.

För övrigt så tror jag att om vi kör en omröstning i den här tråden om vem som trollar mest så kommer du vinna överlägset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in