2019-06-29, 17:18
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur vet du det, har du frågat henne? Men även om du gissar rätt så är det som jag skrev att hon kör på det billigaste alternativet så varför ska hon då få extra avdrag för att göra det?

Men du är ju maniskt rädd för att betala för andra. Är det då inte bättre i mitt exempel att hon kan göra avdrag för resor till arbetet så att hon har ekonomisk möjlighet att pendla dit. Detta är väl bättre än att hon inte har något arbete alls och går på socialbidrag. Socialbidrag är ju verkligen bara bidrag. Reseavdrag är ju ett avdrag som kan vara ett incitament för folk att faktiskt ta arbete längre bort och på så sätt försörja sig själva istället för att gå på bidrag. Alternativet är ju om inte avdraget finns så kanske ekonomi blir så dålig av jobbpendlandet att socialbidrag ändå behövs.

Även om ekonomin inte är så dålig att bidrag behövs så kan man ju tänka så här. De pengar som kommer tillbaka på skatten för resekostnaderna. Vad händer med dem? Ja de konsumeras såklart upp och så tjänar staten pengar på dem ändå på ena eller andra viset. Det staten inte tjänar pengar på är om folk inte arbetar för sin egen försörjning.

Om vi ser till själva resandet i sig så inbringar ju det också intäkter till staten på många olika vis. Det är ju inte bra för miljön men det var ju inte den du ville diskutera utan det ekonomiska. (Du vill inte betala för andras val) Staten tjänar ju på att vi kör bil.
Citera
2019-06-29, 17:20
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
"Kläder borde vara gratis . Staten borde till och med betala dem till fullt belopp.". Nej kanske inte va.
Kör man bil till jobbet så går i princip hela kostnaden till staten. Staten får pengar för att jag kör till jobbet och det borde de inte få. Tvärtom borde staten sporra folk till att betala skatt genomatt sponsra arbetsresor. Det är inte så galet faktiskt.
Citera
2019-06-29, 17:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne
Kör man bil till jobbet så går i princip hela kostnaden till staten. Staten får pengar för att jag kör till jobbet och det borde de inte få. Tvärtom borde staten sporra folk till att betala skatt genomatt sponsra arbetsresor. Det är inte så galet faktiskt.

Jo så borde det vara eftersom väljarna har röstat fram detta, vi vill att det ska kosta att skita ner miljön.
Citera
2019-06-29, 17:25
Medlem
Väljer man att komma ifrån landsbyggd eller kommer man därifrån?
Citera
2019-06-29, 17:25
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
Jo så borde det vara eftersom väljarna har röstat fram detta, vi vill att det ska kosta att skita ner miljön.
Du och Greta. Jag har inte röstat på att betala till staten för att jobba och betala skatt till staten.
Citera
2019-06-29, 17:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Men du är ju maniskt rädd för att betala för andra. Är det då inte bättre i mitt exempel att hon kan göra avdrag för resor till arbetet så att hon har ekonomisk möjlighet att pendla dit. Detta är väl bättre än att hon inte har något arbete alls och går på socialbidrag. Socialbidrag är ju verkligen bara bidrag. Reseavdrag är ju ett avdrag som kan vara ett incitament för folk att faktiskt ta arbete längre bort och på så sätt försörja sig själva istället för att gå på bidrag. Alternativet är ju om inte avdraget finns så kanske ekonomi blir så dålig av jobbpendlandet att socialbidrag ändå behövs.

Även om ekonomin inte är så dålig att bidrag behövs så kan man ju tänka så här. De pengar som kommer tillbaka på skatten för resekostnaderna. Vad händer med dem? Ja de konsumeras såklart upp och så tjänar staten pengar på dem ändå på ena eller andra viset. Det staten inte tjänar pengar på är om folk inte arbetar för sin egen försörjning.

Om vi ser till själva resandet i sig så inbringar ju det också intäkter till staten på många olika vis. Det är ju inte bra för miljön men det var ju inte den du ville diskutera utan det ekonomiska. (Du vill inte betala för andras val) Staten tjänar ju på att vi kör bil.

Du är ju maniskt rädd att betala din egen konsumtion, var inte så girig utan ta eget ansvar.

Din utgångspunkt att alla blir arbetslösa om de inte får bilavdrag är dessutom helt felaktig.

1. Pendla och betala det själv
2. Flytta närmare jobbet och betala eventuellt dyrare boende själv
3. Ordna ett jobb närmare hemmet och acceptera eventuell lägre lön själv

Välj vilket som passar dig bäst, så får alla andra göra också.
Citera
2019-06-29, 17:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne
Du och Greta. Jag har inte röstat på att betala till staten för att jobba och betala skatt till staten.

Vilket parti har du röstat på då?

Jag har däremot inte röstat för detta men om nu eventuellt inte heller du har röstat för det (även om det är oklart nu) så får du acceptera att resten av folket har röstat för detta.
Citera
2019-06-29, 17:29
Medlem
Citat:
För det första är det de som inte gillar denna förändring som gnäller, jag välkomnar detta även om jag gärna går ännu längre.

Du fortsätter sedan med ett märkligt resonemang som är OT och som jag inte har gått in på men verkar tro att alla som betalar skatt är en nettovinst för staten. Så är det givetvis inte eftersom staten också har kostnader för invånarna. Men detta är som sagt var OT och inget jag har gått in på.
Jag har aldrig påstått att alla som betalar skatt är en nettovinst för staten, däremot så påstår jag att alla bilister, sett till bilägandet, är en nettovinst för staten(stor sådan).

Att alla dessa pendlande bilister får ett litet avdrag på den stora kostnaden bilägandet medför ser jag endast som positivt för hela samhället, speciellt glesbygden.
Citera
2019-06-29, 17:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Jag har aldrig påstått att alla som betalar skatt är en nettovinst för staten, däremot så påstår jag att alla bilister, sett till bilägandet, är en nettovinst för staten(stor sådan).

Att alla dessa pendlande bilister får ett litet avdrag på den stora kostnaden bilägandet medför ser jag endast som positivt för hela samhället, speciellt glesbygden.

Jag noterar här i min bok att du tycker det men så tycker inte resten av väljarna, sorry.
Citera
2019-06-29, 17:31
Avstängd
Citat:
Du är ju maniskt rädd att betala din egen konsumtion, var inte så girig utan ta eget ansvar.

Din utgångspunkt att alla blir arbetslösa om de inte får bilavdrag är dessutom helt felaktig.

1. Pendla och betala det själv
2. Flytta närmare jobbet och betala eventuellt dyrare boende själv
3. Ordna ett jobb närmare hemmet och acceptera eventuell lägre lön själv

Välj vilket som passar dig bäst, så får alla andra göra också.
Exakt, förstår inte varför alla hackar på dig så. Det är ju självklart. Så funkade det från istiden till 1980.
Citera
2019-06-29, 17:34
Medlem
Citat:
Jag noterar här i min bok att du tycker det men så tycker inte resten av väljarna, sorry.
Och jag noterar i min bok att du inte äger någon bil och har därför inget incitament att tycka som jag då du inte verkar ha någon som helst aning hur dyrt det är att äga en!
Citera
2019-06-29, 17:37
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
Vilket parti har du röstat på då?

Jag har däremot inte röstat för detta men om nu eventuellt inte heller du har röstat för det (även om det är oklart nu) så får du acceptera att resten av folket har röstat för detta.
Jag är socialdemokrat i grunden men socialdemokratin har gått bort sig. Jag är normalt positiv till höga skatter. En viktig detalj i sammanhanget är dock att man endast skall betala för pengar som verkligen finns. Höga fastighetsskatter baserat på marknadsvärden är en skatt jag inte accepterar. Höga skatter på förtjänster som i verkligheten bara är 90% av förtjänsten pga av omkostnader för inkomstens förvärvande accepterar jag inte heller. Min utgångspunkt är att man endast skall betala skatt på pengar som verkligen finns. Den principen bör följas för att trygga rättvisa och att ingen går under pga skatter.

Att folk röstat på detta är en sanning med modifikation. Inget parti företräder ens åsikter exakt. Man röstar på det som stämmer mest överens eller så taktikröstar man på nåt sätt. I inget fall ger man sin välsignelse till allt de hittar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in