• 1
  • 2
2019-06-29, 17:02
Medlem
Systembolaget skriver själva att 4,000 svenskar får årligen cancer pga. Alkohol. Risken att få cancer ökar med 20%.

Det här får mig att inte vilja röra alkohol, så hur kommer det sig att svenskar som är väldigt mesiga över lag inte verkar bry sig om detta?
Citera
2019-06-29, 17:03
Medlem
mikaelss avatar
För att ingen bryr sig om Systembolagets skräckpropaganda, eftersom det är just propaganda, inte fakta.
Citera
2019-06-29, 17:05
Medlem
Hamsterbolls avatar
Är vi verkligen så försiktiga då? Vi föder barn, kör bil, tar in invandrare från våldsamma patriarkala kulturer, äter extrema mängder lösgodis, dricker mjölk som vuxna, har oskyddat sex...

Vi är möjligtvis naiva. Eller livsnjutare? Kanske lite väl liberala?
Citera
2019-06-29, 17:06
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Systembolaget skriver själva att 4,000 svenskar får årligen cancer pga. Alkohol. Risken att få cancer ökar med 20%.

Det här får mig att inte vilja röra alkohol, så hur kommer det sig att svenskar som är väldigt mesiga över lag inte verkar bry sig om detta?

Tror det är flera anledningar. Dels blir svenskar som galna när det kommer till alkohol och beter sig som barn på julafton. Dels så varnas det för cancer för typ allt. Efter ett tag så tror jag folk bara struntar i det. Jag dricker extremt sällan alkohol men dricker läsk någon gång ibland och sitter just nu och äter mat från donken. Det kan också ge cancer men orkar inte bara äta sallad och för det tredje så tror jag en del tänker/hoppas "det händer inte mig" dvs jag är en av de 80% som klarar mig.
Citera
2019-06-29, 17:06
Medlem
Det är värt det trots risken. Testa så får du se.
Citera
2019-06-29, 17:07
Medlem
MartinStLouiss avatar
Är det verkligen så hög cancer risk på alkohol? Det trodde jag inte.
Citera
2019-06-29, 17:08
Medlem
Jofs avatar
Skulle man verkligen vara försiktig och undvika alla faror ser jag ingen annan råd är att snabbt ta livet av sig. Ren profylax.
SKÅL!
Citera
2019-06-29, 17:08
Medlem
olasvenssons avatar
Man glömmer att man kan få cancer när man är full.
Citera
2019-06-29, 17:20
Medlem
människor bryr sig inte att leva så länge som möjligt, folk vill leva gott nu, därför.

lever hellre gott nu än att sitta och dregla på ett ålderdoms hem, tex.
Citera
2019-06-29, 17:25
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96

Hmmm man får väl i princip cancer av allt idag? Så det betyder du har stora problem skulle jag tro
Citera
2019-06-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
människor bryr sig inte att leva så länge som möjligt, folk vill leva gott nu, därför.

lever hellre gott nu än att sitta och dregla på ett ålderdoms hem, tex.

Ja imorgon kan det ju vara försent bättre leva livet nu.
Citera
2019-06-29, 17:30
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
För att ingen bryr sig om Systembolagets skräckpropaganda, eftersom det är just propaganda, inte fakta.

Alkohol är cancerframkallande och även ett glas rött per dag är direkt farligt. Eller har du gått på propagandan om att ett glas vin skulle vara hälsosamt? För lata som inte orkar läsa föregående länk:
Citat:
Alcoholic beverages are classified by the International Agency for Research on Cancer (IARC) as a Group 1 carcinogen (carcinogenic to humans). IARC classifies alcoholic beverage consumption as a cause of female breast, colorectum, larynx, liver, esophagus, oral cavity, and pharynx cancers; and as a probable cause of pancreatic cancer.

3.6% of all cancer cases and 3.5% of cancer deaths worldwide are attributable to consumption of alcohol (also known formally as ethanol).

Even light and moderate alcohol consumption increases cancer risk in individuals.

Some nations have introduced alcohol packaging warning messages that inform consumers about alcohol and cancer.

The alcohol industry has tried to actively mislead the public about the risk of cancer due to alcohol consumption, in addition to campaigning to remove laws that require alcoholic beverages to have cancer warning labels.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in