2019-06-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
På att flera hundra bilar som aldrig startas släpper ut mindre än en hel jätteparkering med bilar som körts upp till miltals ifrån? Spela inte dum varje kilometer av fossildriven trafik man kan stoppa är en fördel.
Du verkar inte veta mycket om klimatpåverkan (heller), finns det något ämne över huvudtaget du är påläst på?
Citera
2019-06-29, 14:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du verkar inte veta mycket om klimatpåverkan (heller), finns det något ämne över huvudtaget du är påläst på?

Förklara gärna för mig hur körda kilometer med fossilbil skulle kunna vara positivt, jag är idel örad.
Citera
2019-06-29, 14:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sossarna står för mer skatt, det har norrlänningarna röstat för och det får de nu också, vad är problemet?

Det är väl också bra att folk får ett incitament att minska avståndet mellan jobb och bostad och inte minst få bort fusket som är omfattande.

- Folk samåker men lyfter ändå bidrag för fulla reskostnader.
- Folk redovisar för långa avstånd och t.o.m. skriver sig på fel adress
- Folk ljuger om tidsvinsten som krävs för att få bidrag

Fusket är omfattande och det är utmärkt att det attackeras och helst borde bidragen avskaffas helt. Eller så borde norrlänningarna ge bidrag till alla som måste betala mycket mer för sina dyrare bostäder också.

Ja eller så lägger vi en skatt på villor på över 5 miljoner, ca 50000 om året. Då skapar vi incitament för människor att köpa billigare bostäder och på så vis öka integrationen i Sverige.
Citera
2019-06-29, 14:21
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sossarna står för mer skatt, det har norrlänningarna röstat för och det får de nu också, vad är problemet?

Det är väl också bra att folk får ett incitament att minska avståndet mellan jobb och bostad och inte minst få bort fusket som är omfattande.

- Folk samåker men lyfter ändå bidrag för fulla reskostnader.
- Folk redovisar för långa avstånd och t.o.m. skriver sig på fel adress
- Folk ljuger om tidsvinsten som krävs för att få bidrag

Fusket är omfattande och det är utmärkt att det attackeras och helst borde bidragen avskaffas helt. Eller så borde norrlänningarna ge bidrag till alla som måste betala mycket mer för sina dyrare bostäder också.

* Du klagar på att folk fuskar fastän du själv gjorde detsamma.
* Det är fortfarande inte ett bidrag utan ett avdrag.
* Du har fortfarande inte begripit att det inte bara är att flytta.

Jag tycker därför så här. Alla borde flytta in centralt till de tio största städerna precis som Svenne i Banan gjort och föreslår att alla andra också ska göra. Då blir allt så miljövänligt och ingen behöver bekymra sig om det nya förslaget. Svenne i Banan får i uppdrag att utarbeta en nationell plan för hur ca 5 miljoner nya människor ska få plats på dessa begränsade ytor och hur den redan nu akuta bristen på centrala bostäder i storstäderna ska avhjälpas samtidigt som priserna på de centrala bostäderna sänks med 70 % så att även arbetare i låglöneyrken kan ha råd att bo centralt och kan bidra till miljön genom att sluta pendla från förorter och sovbyar runt städerna i södra Sverige. I norra Sverige ser Svenne i Banan till att göra ett infrastrukturellt lappkast genom att koncentrera all norrländsk industri och befolkning kring de två största orterna Sundsvall och Umeå oberoende av om råvarorna finns där eller ej. Skogen och gruvorna får väl flytta på sig också precis som alla människor. Svenne i Banan nomineras redan nu för nobelpriset i ekonomi för sin storslagna plan för att lösa denna oerhört komplexa nationella ekonomiska och infrastrukturmässiga omstrukturering.

Ps. Jag bor redan centralt i en större stad...
Citera
2019-06-29, 14:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ja eller så lägger vi en skatt på villor på över 5 miljoner, ca 50000 om året. Då skapar vi incitament för människor att köpa billigare bostäder och på så vis öka integrationen i Sverige.

Eller lägg en skatt baserat på boendeyta så delar vi bättre på den befintliga boendeytan som finns tillgänglig men detta är aningen OT.
Citera
2019-06-29, 14:23
Medlem
Citat:
Förklara gärna för mig hur körda kilometer med fossilbil skulle kunna vara positivt, jag är idel örad.
Vet inte hur du kom fram till att man kör med fossilbil bara för att man inte bor i storstaden?
Citera
2019-06-29, 14:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vet inte hur du kom fram till att man kör med fossilbil bara för att man inte bor i storstaden?

Observation av verkligheten kallas det, åk till random ica utanför storstäderna och börja räkna förnyelsebart drivna vs fossildrivna bilar. Jag kan garantera att den enorma lejonparten är fossildrivna och det återspeglas också i försäljningsstatistiken..
Citera
2019-06-29, 14:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
* Du klagar på att folk fuskar fastän du själv gjorde detsamma.
* Det är fortfarande inte ett bidrag utan ett avdrag.
* Du har fortfarande inte begripit att det inte bara är att flytta.

Jag tycker därför så här. Alla borde flytta in centralt till de tio största städerna precis som Svenne i Banan gjort och föreslår att alla andra också ska göra. Då blir allt så miljövänligt och ingen behöver bekymra sig om det nya förslaget. Svenne i Banan får i uppdrag att utarbeta en nationell plan för hur ca 5 miljoner nya människor ska få plats på dessa begränsade ytor och hur den redan nu akuta bristen på centrala bostäder i storstäderna ska avhjälpas samtidigt som priserna på de centrala bostäderna sänks med 70 % så att även arbetare i låglöneyrken kan ha råd att bo centralt och kan bidra till miljön genom att sluta pendla från förorter och sovbyar runt städerna i södra Sverige. I norra Sverige ser Svenne i Banan till att göra ett infrastrukturellt lappkast genom att koncentrera all norrländsk industri och befolkning kring de två största orterna Sundsvall och Umeå oberoende av om råvarorna finns där eller ej. Skogen och gruvorna får väl flytta på sig också precis som alla människor. Svenne i Banan nomineras redan nu för nobelpriset i ekonomi för sin storslagna plan för att lösa denna oerhört komplexa nationella ekonomiska och infrastrukturmässiga omstrukturering.

Ps. Jag bor redan centralt i en större stad...

1. Var läste du att jag fuskade? Inte för att det är särskilt relevant för folk har en tendens att maxa sin egen förtjänst så mycket det går, det är en normal reaktion. Detta betyder inte ett argument för system som det går att fuska med, snarare tvärtom.

2. Om du kallar det för bidrag eller avdrag spelar mindre roll, det är pengar från staten till personer.

3. Nej jag säger inte att folk borde flytta, jag säger att folk borde göra det de själva föredrar men också stå för kostnaderna dessa val innebär.
Citera
2019-06-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Eller tar vi bort alla bidrag då skapar vi incitament för människor att börja jobba istället för att gå hemma och lata sig.

Dessutom har man redan betalat en helvetes massa skatt på de där miljonerna innan man köpt huset för de pengarna.. så egentligen borde skatten höjas rejält för låginkomstagare eftersom de inte bidrar till välfärden med sina korvören de betalar in i skatt var månad
Citera
2019-06-29, 14:28
Medlem
Citat:
Observation av verkligheten kallas det, åk till random ica utanför storstäderna och börja räkna förnyelsebart drivna vs fossildrivna bilar. Jag kan garantera att den enorma lejonparten är fossildrivna och det återspeglas också i försäljningsstatistiken..
Källa till försäljningsstatistiken?
Citera
2019-06-29, 14:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eller tar vi bort alla bidrag då skapar vi incitament för människor att börja jobba istället för att gå hemma och lata sig.

Dessutom har man redan betalat en helvetes massa skatt på de där miljonerna innan man köpt huset för de pengarna.. så egentligen borde skatten höjas rejält för låginkomstagare eftersom de inte bidrar till välfärden med sina korvören de betalar in i skatt var månad

Folket röstar för mer skatt och då får de det också, väljarna beställer och politikerna levererar. Och mycket mer pengar behövs till det stora projekt med massinvandring som folket har beställt.
Citera
2019-06-29, 14:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Källa till försäljningsstatistiken?

http://www.bilsweden.se/statistik

Vill du kverulera mer så scb.se men du VET redan att fortfarande idag 2019 är det mest bensin och dieseldrivna bilar som säljs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in