Om det här med reseavdraget kan man förstås ha många åsikter om. För att lägga lite bränsle på brasan kan jag skjuta in följande inspel (som det heter på kontorssvenska):
1. Har för mig att jag för x antal år sen läste att de största nyttjarna (i pengar räknat?) av reseavdraget var invånare i Österåker (läs: Åkersberga) och Vallentuna. Många där som valt att bosätta sig stort och lantligt och pendlar in till stockholm. Har sökt men inte hitta källa. Hjälp mig!
Men om det förhåller sig så, så är det ju inte på det viset att detta tidigare riktats mot den riktiga landsbygden.
2. Givetvis är det bra om det görs om från
avdrag till
kostnadsersättning. Det är ju udda att marginalskatteffekter ska påverka hur stort utfallet blir för privatpersonen.
3. Tycker man borde bygga in en mekanism där tillgång till kollektivtrafik avgör. Bor man t.ex. i SL's upptagningsområde borde kostnadsersättningen räknas ner.
4. Vad håller Centerpartiet på med? De påstår ju att vilja gynna landsbygden. Men nu denna försämring för den riktiga landsbygden SAMTIDIGT som de vill trefaldiga RUT-avdraget till 75 000 per person. (=150 000 för två personer i hushållet). Avdraget kan dessutom göras för fastigheter utomlands.
Hur kan man ha så enormt höga kostnader för RUT - heltidsanställds Butlers och "maids"?
https://www.centerpartiet.se/var-politik/politik-a-o/foretagande/rut--och-rot-avdrag