2019-06-29, 00:23
Medlem
Ja se och läs själva. Tog emot 12k med swish betalningar, banken spärrade mitt konto när jag befinner mig utomlands. Kan varken föra över eller använda bankkortet förens jag fyllt i brevet (som är hemma i Sverige) och skickat till dom. Anser dom mina förklaringar ej trovärdiga stänger dom alltså kontot och tar pengarna? Hur i helvete kan dom få göra så här? Står strandad utan pengar när jag ska betala ett hotell och finns inte ett skit jag kan göra åt saken.. Såfort jag fått öppnat kontot igen stänger jag skiten på direkten då detta är så jävla sjukt.

https://m.imgur.com/a/aqRgKca
Citera
2019-06-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schleif.ISLIFE
Ja se och läs själva. Tog emot 12k med swish betalningar, banken spärrade mitt konto när jag befinner mig utomlands. Kan varken föra över eller använda bankkortet förens jag fyllt i brevet (som är hemma i Sverige) och skickat till dom. Anser dom mina förklaringar ej trovärdiga stänger dom alltså kontot och tar pengarna? Hur i helvete kan dom få göra så här? Står strandad utan pengar när jag ska betala ett hotell och finns inte ett skit jag kan göra åt saken.. Såfort jag fått öppnat kontot igen stänger jag skiten på direkten då detta är så jävla sjukt.

https://m.imgur.com/a/aqRgKca

I Sverige har vi en lag mot pengatvätt du kommer troligvis att få förklara var dina pengar kommer från.
Senast redigerad av ikudo 2019-06-29 kl. 00:29.
Citera
2019-06-29, 00:32
Medlem
DunderKanins avatar
Är det pengar som du slumpmässigt tagit emot?
Citera
2019-06-29, 00:35
Medlem
Swe1227s avatar
Du borde väl få tillgång till pengarna!? Och i efterhand behöva redovisa.
Citera
2019-06-29, 00:35
Medlem
Alla ägg i en korg ser jag. Lär dig läxan. Skaffa dig konton hos flera olika banker, och framför allt olika slags banker. Olika varianter av bankkort också. Så när en bank strular så är det bara att langa fram nästa kort. Och du kan vara säker på att banker strular. Man läser ju ibland om att Swish eller VISA t.ex. ligger helt nere en hel dag eller två.

Och för din del: Ja, banken gör på det här viset... det gäller alla banker när insättningar överstiger 10 000 kr inom en viss tid, tror det är 7 dagar. Det är bara att snällt ringa banken (hoppas du har telefonbank eller ett fungerande bankID med dig utomlands) och förklara för dom. Dom öppnar upp ditt konto igen när dom är nöjda med din förklaring om vartifrån pengarna kommer.
Citera
2019-06-29, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Du borde väl få tillgång till pengarna!? Och i efterhand behöva redovisa.

Nej. Helt omöjligt. Mitt bankkort är spärrat och kan ej betala hotellet
Citera
2019-06-29, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderKanin
Är det pengar som du slumpmässigt tagit emot?

Vad menar du med slumpmässigt? Fick in några skulder från vänner samt sålde en telefon på tradera.
Citera
2019-06-29, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Alla ägg i en korg ser jag. Lär dig läxan. Skaffa dig konton hos flera olika banker, och framför allt olika slags banker. Olika varianter av bankkort också. Så när en bank strular så är det bara att langa fram nästa kort. Och du kan vara säker på att banker strular. Man läser ju ibland om att Swish eller VISA t.ex. ligger helt nere en hel dag eller två.

Och för din del: Ja, banken gör på det här viset... det gäller alla banker när insättningar överstiger 10 000 kr inom en viss tid, tror det är 7 dagar. Det är bara att snällt ringa banken (hoppas du har telefonbank eller ett fungerande bankID med dig utomlands) och förklara för dom. Dom öppnar upp ditt konto igen när dom är nöjda med din förklaring om vartifrån pengarna kommer.

Nej du har helt fel det gör dom verkligen inte. Jag har självklart varit i kontakt med dom på telefon flera gånger och förklarat mig men dom står tydligen "maktlösa" tills jag skickat in det jävla brevet så nej det är inte bara att snällt ringa banken.
Citera
2019-06-29, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schleif.ISLIFE
Nej du har helt fel det gör dom verkligen inte. Jag har självklart varit i kontakt med dom på telefon flera gånger och förklarat mig men dom står tydligen "maktlösa" tills jag skickat in det jävla brevet så nej det är inte bara att snällt ringa banken.

Du kanske inte är en tillräckligt bra kund hos dom? Eller så har banken skäl att faktiskt misstänka att du har något fuffens för dig.
Citera
2019-06-29, 00:44
Medlem
TwinkieTheKids avatar
Det hände mig också, fast på en annan bank än Bidragsbanken AB då förstås.

Är du utomlands i skrivande stund är det nog inte mycket du kan göra för tillfället, men för mig fungerade det att åka in till mitt lokala bankkontor in person och så fick jag fylla i en bunt blanketter där jag skrev, överdrev förstås, att jag har en anställning där och där, brukar ta emot överföringar från familj, vänner, arbetskamrater, etc. och så höftar man till med ett väl tilltaget belopp och så låser de upp det.

Man får också intyga att man inte är skatteskyldig i USA osv. Det är något nytt som många banker börjat med från och med i somras, har hört om många kompisar som det cpat för från och med nu i maj-juni och har man tur kan man få upp det där formuläret man tydligen måste fylla i antingen i ens bankapp eller när man loggar in på internetbanken och gör man det rätt så löser det sig redan där och då därefter.

I din situation för tillfället råder jag dig dock att istället använda dig av Western Union, RIA, m.fl. överföringstjänster som är mycket smidigare, speciellt om det inte är helt rumsrena pengar som skall byta ägare.
Citera
2019-06-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du kanske inte är en tillräckligt bra kund hos dom? Eller så har banken skäl att faktiskt misstänka att du har något fuffens för dig.

"Tillräckligt bra kund".. Trams, det är du som uppenbarligen inte vet hur det fungerar
Citera
2019-06-29, 00:45
Medlem
Är brevet på riktigt eller?

Vad är det för jävla svenska? Vi "emotser" etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in