Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Just det, helt riktigt. Det var ju ett sånt här fall för inte helt längesen men det är kanske bara seriemördaren i USA jag tänker på. Vi har kanske inte haft något sådant fall här?
Edit: Och då är det alltså stopp efter polisens register? Inget nästa steg att söka svenskarnas DNA inskickade i släktforskningssyfte?
Polisen har, genom en lagändring som trädde i kraft vid nyår, fått rätt att göra familjesökningar i sitt DNA-register. Det innebär att man får söka även på ofullständiga DNA-profiler.
Förr avbröt man matchningen så fort man kom till någon fel sträng i DNA:t.
Varje förälder lämnar 50% DNA till sitt barn. I Billdals-fallet hittade man en person i polisens DNA-register vars profil till ca 50% stämde överens med GM. Det kan diffa lite grann och inte vara exakt 50% grund av naturliga DNA-mutationer som sker vid varje överföring av DNA mellan generationer.
Man visste därför att GM, med stor sannolikhet, var ett barn eller en förälder till den person man fick träff på. Att ett syskon, eller någon icke anhörig, har en match som är just runt 50% är naturligtvis möjligt, det kan slumpa sig så, men GM måste också stämma in på gärningen utifrån ålder etc. Man visste också att GM var en man.
Eftersom personen man fick träff på var alldeles för ung för att ens själv kunnat ha begått brottet, och således inte hade några barn eller syskon i lämplig ålder, så var pappan ett rätt säkert kort att börja topsningarna hos (enligt GW fick man en handfull förslag från NFC på personer att topsa).
När det gäller sökningar i kommersiella DNA-register så har polisen också beviljats denna möjlighet. Det innebär att om man inte får någon träff i sitt eget register så kan man söka i kommersiella register.
Polisen har sagt att man kommer ta hjälp av erfarna släktforskare för att söka efter dubbelmördaren i Linköping i kommersiella register, om man inte får någon träff efter topsningarna man gjort utifrån familjesökningen i sitt eget register.
Polisen har i det Linköpingsfallet fått en lista från NFC på ett antal namn (runt 30 har jag för mig), från polisens databas, som man bedömt kan vara syskon eller andra nära släktingar till GM. Topsningarna skulle vara färdiga i maj och på den vägen är det.