2019-06-27, 19:46
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Vad betyder det här?

Och med tanke på att varje individ har åtskilliga släktingar... Nu är väl inte majoriteten av dom som topsas i statens intresse idag individer med två föräldrar födda i Sverige. Men det vore onekligen intressant med en träff.

Din första fråga om släktforskare och fil... så här är det. Ett DNA-test resulterar i en fil som man kan ladda hem och ha på sin egen dator. NFC har knappast utvecklat ett eget system utan köpt in ett och därmed bör även de ha möjlighet att exportera Spår 3 som en fil. Släktforskare i USA vet jag har haft tillgång till en brottslings DNA-prov och därmed lyckats spåra. Kommer Spår 3 på drift så går det att återupprepa.

Du har rätt i att topsningarna som görs idag antagligen innehåller stor mängd utlänningar. Sedan är det också så att med tiden så minskar behovet av topsningar eftersom återkommande kunder redan är topsade... Du kan därför ha helt rätt i att jag överdrivit polisens möjligheter i dagsläget att söka i sin egen databas. Om man hittar en person som sannolikt är brylling så tar det dock idag inte särskilt lång tid att i databaser hitta alla bryllingar till den personen och antalet bryllingar vi har är trots allt ganska hanterbart...
Citera
2019-06-27, 19:48
Medlem
Ang Helenas ev kopplingar till andra utöver hennes närmsta krets.

Vid tiden var UA nära vän med PKs dåvarande flickvän/sambo.
PK då vän med PU.
RE och PKs fd är idag tillsammans.

Har PU och Pilot minnesluckor vid samma tidpunkt?

Vet PK något?

PR kunde inte uttala sej om Helenas personlighet efter han och UA gått isär.

Kan dessa kontakter härledas till att de utgick att försvinnande var drogrelaterat efter att det hittats narkotiska preparat i Helenas garderob.
Spåret förstörde utredningens viktiga förstadie.?!
Fanns det några som uppvisade plötslig överdriven god ekonomi tiden efter?
Citera
2019-06-28, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det finns ett uttryck i DNA-sammanhang som kallas Evil-twin. Det är helt enkelt ett syskon som råkar ha fått precis just det DNA av föräldrarna som man inte fått. Min Evil twin har alltså fått just de delar av mammas DNA som jag inte fick och det DNA av min pappa som jag inte fick. Vi är då DNA-mässigt inte alls släkt även om vi har samma föräldrar.

Teoretiskt skulle Helena ha kunnat ha DNA som avviker kraftigt från hennes syskon. Av det skälet är det bara dumt att testa syskonen när föräldrarna lever. Har man föräldrarnas DNA kan man med säkerhet veta att spåret avsatts av ett barn till föräldrarna. Skulle modern varit otrogen skulle testet i alla fall ha identifierat träffen som ett barn till modern.
Varje gen har man i dubbel uppsättning. Man har fått hälften av sitt DNA från varje förälder och är således lika mycket släkt med sina syskon som sina egna barn. Lite special med X- och Y-kromosomer. Evil twin DNA? Där behövs nog en källa!
Citera
2019-06-28, 05:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pholis
Varje gen har man i dubbel uppsättning. Man har fått hälften av sitt DNA från varje förälder och är således lika mycket släkt med sina syskon som sina egna barn. Lite special med X- och Y-kromosomer. Evil twin DNA? Där behövs nog en källa!

Du har uppenbart inte gjort testet ihop med ett syskon för då hade du vetat att du inte delar 50,0% DNA med ditt syskon. Slumpen styr faktiskt utfall. Grafen nedan visar en undersökning av hur mycket DNA syskon delar. Som du ser är den centrerad på 50%. Hälften av alla undersökta syskon delar dock mer än 50% DNA så DNA-mässigt kan du vara mer släkt med ett syskon än med en förälder eller ett barn.

https://gcbias.files.wordpress.com/2014/01/journal-pgen-0020041-g001.png

Grafen finns på
https://gcbias.org/2014/01/26/genomic-variation-in-sharing-between-siblings/

Eftersom slumpen avgör vad man får av föräldrarna kan man teoretiskt få ett syskon som man inte delar DNA alls med (evil twin):
https://jenniferhsrn.blogspot.com/2016/11/a-review-of-my-evil-twin.html
Citera
2019-06-28, 10:04
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Just det, helt riktigt. Det var ju ett sånt här fall för inte helt längesen men det är kanske bara seriemördaren i USA jag tänker på. Vi har kanske inte haft något sådant fall här?

Edit: Och då är det alltså stopp efter polisens register? Inget nästa steg att söka svenskarnas DNA inskickade i släktforskningssyfte?

Polisen har, genom en lagändring som trädde i kraft vid nyår, fått rätt att göra familjesökningar i sitt DNA-register. Det innebär att man får söka även på ofullständiga DNA-profiler.

Förr avbröt man matchningen så fort man kom till någon fel sträng i DNA:t.

Varje förälder lämnar 50% DNA till sitt barn. I Billdals-fallet hittade man en person i polisens DNA-register vars profil till ca 50% stämde överens med GM. Det kan diffa lite grann och inte vara exakt 50% grund av naturliga DNA-mutationer som sker vid varje överföring av DNA mellan generationer.

Man visste därför att GM, med stor sannolikhet, var ett barn eller en förälder till den person man fick träff på. Att ett syskon, eller någon icke anhörig, har en match som är just runt 50% är naturligtvis möjligt, det kan slumpa sig så, men GM måste också stämma in på gärningen utifrån ålder etc. Man visste också att GM var en man.

Eftersom personen man fick träff på var alldeles för ung för att ens själv kunnat ha begått brottet, och således inte hade några barn eller syskon i lämplig ålder, så var pappan ett rätt säkert kort att börja topsningarna hos (enligt GW fick man en handfull förslag från NFC på personer att topsa).

När det gäller sökningar i kommersiella DNA-register så har polisen också beviljats denna möjlighet. Det innebär att om man inte får någon träff i sitt eget register så kan man söka i kommersiella register.

Polisen har sagt att man kommer ta hjälp av erfarna släktforskare för att söka efter dubbelmördaren i Linköping i kommersiella register, om man inte får någon träff efter topsningarna man gjort utifrån familjesökningen i sitt eget register.

Polisen har i det Linköpingsfallet fått en lista från NFC på ett antal namn (runt 30 har jag för mig), från polisens databas, som man bedömt kan vara syskon eller andra nära släktingar till GM. Topsningarna skulle vara färdiga i maj och på den vägen är det.
Senast redigerad av countrychick 2019-06-28 kl. 10:11. Anledning: stavning
Citera
2019-06-28, 11:01
Medlem

Thord;
Hur gick det till? Vilka är gm? Vad var motivet?
Citera
2019-06-28, 11:55
Medlem
Citat:
Du har uppenbart inte gjort testet ihop med ett syskon för då hade du vetat att du inte delar 50,0% DNA med ditt syskon. Slumpen styr faktiskt utfall. Grafen nedan visar en undersökning av hur mycket DNA syskon delar. Som du ser är den centrerad på 50%. Hälften av alla undersökta syskon delar dock mer än 50% DNA så DNA-mässigt kan du vara mer släkt med ett syskon än med en förälder eller ett barn.

https://gcbias.files.wordpress.com/2014/01/journal-pgen-0020041-g001.png

Grafen finns på
https://gcbias.org/2014/01/26/genomic-variation-in-sharing-between-siblings/

Eftersom slumpen avgör vad man får av föräldrarna kan man teoretiskt få ett syskon som man inte delar DNA alls med (evil twin):
https://jenniferhsrn.blogspot.com/2016/11/a-review-of-my-evil-twin.html

Som normalfördelningskurvan såg ut vad gäller gemensamt DNA mellan syskon ligger toppen på 50% och slumpen ger en hyfsad variation. Point taken. Ett evil twin-genom är den teoretiska uppsättning som innehåller de arvsanlag man inte fick av föräldrarna. Chansen att det någonsin skulle uppstå på riktigt är minimal, då vi har en dubbel uppsättning av drygt 20 000 gener och dessutom massa skräp-DNA.
Citera
2019-06-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Vid tiden var UA nära vän med PKs dåvarande flickvän/sambo.
PK då vän med PU.
RE och PKs fd är idag tillsammans.

Har PU och Pilot minnesluckor vid samma tidpunkt?

Vet PK något?

Vet någon om SB bekräftat att det var just den morgonen (14/6) som PU kom upp till lägenheten? Ett tips: Allt som PK påstått bör verifieras från annat håll innan det blir till en sanning. Han kan tagit fel på dag..
Citera
2019-06-28, 15:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Thord;
Hur gick det till? Vilka är gm? Vad var motivet?

Nuvarande utredningsgrupp har ju tagit fram DNA. Det vore märkligt om de inte gick vidare med släktsökning när de väl öppnat DNA-spåret. Min gissning är därför att kalla fall gruppen får ta över först om några månader.

Av skäl jag inte vill gå in på kommer jag att ta en paus i tråden tills kalla fallgruppen har fått arbeta någon månad.
Citera
2019-06-28, 19:40
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Vet någon om SB bekräftat att det var just den morgonen (14/6) som PU kom upp till lägenheten? Ett tips: Allt som PK påstått bör verifieras från annat håll innan det blir till en sanning. Han kan tagit fel på dag..
Har inget minne av att jag skulle sett någon bekräftelse av detta . Frågan är om PK's övriga redogörelser från kvällen är från just 13/6 -92 och om de i så fall stämmer även i fråga om övriga detaljer. Vad jag vet har inte någon av de personer han nämner från t,ex gitarrgänget i parken styrkt hans story. Han uppgav visserligen att han blivit hemskjutsad av polisen vid ca 04 snåret o polisen lär väl knappast gå in här o bekräfta lr dementera.
Citera
2019-06-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Har inget minne av att jag skulle sett någon bekräftelse av detta . Frågan är om PK's övriga redogörelser från kvällen är från just 13/6 -92 och om de i så fall stämmer även i fråga om övriga detaljer. Vad jag vet har inte någon av de personer han nämner från t,ex gitarrgänget i parken styrkt hans story. Han uppgav visserligen att han blivit hemskjutsad av polisen vid ca 04 snåret o polisen lär väl knappast gå in här o bekräfta lr dementera.
Enligt "Bickan" så fanns inte den där körningen i polisens logg från natten, vad det nu är värt.
Citera
2019-06-29, 00:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nuvarande utredningsgrupp har ju tagit fram DNA. Det vore märkligt om de inte gick vidare med släktsökning när de väl öppnat DNA-spåret. Min gissning är därför att kalla fall gruppen får ta över först om några månader.

Av skäl jag inte vill gå in på kommer jag att ta en paus i tråden tills kalla fallgruppen har fått arbeta någon månad.

Det kanske rent av var det sista inlägget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in