2019-06-28, 15:32
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Visst är det ett märkligt system att inkassobolag och myndigheter kan skicka brev till dig som aldrig kommer fram, men det räknas ändå i lagens mening som att du blivit informerad?

Helt jvla sjukt system...

Nej det är det inte, det måste vara så, annars kommer alla ohederliga människor att ljuga å säga att de inte fått en räkning fastän det fått den iaf.
Citera
2019-06-28, 15:32
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkaekare
det är ingen sm bryr sig. de har kollat upp att du kan betala och jag antar att det är brevbäraren som öppnat och kastat brevet. han vet att det är en räkning och han vet att det kommer att skapa en förseningsavgift. du ska inte älta utan lägga om så att räkningar kommer elektroniskt. om post försvinner. ser du till att posten kommer som poste restante i samhället innan det du bor i. det kan också vara så att du har en fransman eller altinamerikan där du bor som petar ut posten. och då kommer du att upptäcka att deklarationen försvinner och brev från banken.

Märker att du har absolut noll koll på brevbäraryrket
Citera
2019-06-28, 16:07
Medlem
Jula har en liten kundgrupp jämfört med Klarna.
Och av deras marginaler så är en stor del påminnelseavgifter och kravdito.
Och för att göda den egna kistan och göra ev aktieägar glada o nöjda så givetvis målet att så få som möjligt ska betala i tid.
Deras betalsidor är ju också utformade så att det enklaste och mest iögonfallande betalalternativet är ngon form av kreditalternativ. Ofta helt i onödan för mindre belopp som är nästan lika enjelt att betala tex via sin bank med bank-id.
Banker o kreditinstitut, inkassoföretag har blivt en "finne i röven" på senare år av flera anledningar. Och det värsta är att staten med Kronofogden i spetsen har spelregler som gynnar dessa i alla lägen.
Citera
2019-06-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Det skickas ju inte. Finns säkert en speciell hög de längre fakturorna på då att folk ska förstå påminnelser.

Vad pratar du om?
Påminnelser skickas per brev och inkasso kommer alltid per brev till adressen där du är skriven enligt skatteverket.
Citera
2019-06-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Nej det är det inte, det måste vara så, annars kommer alla ohederliga människor att ljuga å säga att de inte fått en räkning fastän det fått den iaf.

Visst. Men det drabbar alla de som inte får räkningen och numera så verkar det vara legit att påstå saker som ingen kan kolla.

Det är just därför som det INTE funkar så hos kronofogden...
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-06-28 kl. 19:09.
Citera
2019-06-28, 19:38
Medlem
Jag håller i princip med dig, men anser att det kan finnas tillfällen då ett fakturaköp är befogat.

I mitt fall när jag hittade en produkt på kampanj och likviditeten var låg för tillfället så ser jag inger hinder i att köpa något på faktura (under förutsättning att du betalar av hela beloppet när du faktureras), detta då givet att man slipper övriga avgifter (vilket jag skulle ha gjort) men hela tråden handlar om att jag ändå fick avgifter pga att de är oseriösa.

Ibland är det olönsamt att avyttra tillgångar just vid det tillfället du behöver köpa något, då kan också ett fakturaköp vara befogat!

Citat:
Ursprungligen postat av waelissimo
Vad? Hur fan menar du att du förlorat en bostadsrätt P.G.A att företag fular sig med fakturaköp och vad var det smarta draget?

ONT: Om du måste använda faktura/avbetalning för att köpa någonting så har du inte råd. Spara istället pengarna tills du får råd.
Citera
2019-06-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waelissimo
Vad? Hur fan menar du att du förlorat en bostadsrätt P.G.A att företag fular sig med fakturaköp och vad var det smarta draget?

ONT: Om du måste använda faktura/avbetalning för att köpa någonting så har du inte råd. Spara istället pengarna tills du får råd.
Jag gillar fakturor när jag beställer online. Perfekt att slippa ligga ute med pengar vid returer, speciellt om företaget krånglar. Man är även skyddad om företaget går i konkurs.
Citera
2019-06-28, 21:23
Medlem
meganegerdases avatar
Låter ju bisarrt. Tycker för övrigt att Jula Smart Club är en vidrig skapelse som lockar folk i skuldfällor genom att erbjuda mer bonus ifall man handlar på avbetalning. Det är ju fan kriminellt svinigt beteende.
Citera
2019-06-28, 22:54
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Visst är det ett märkligt system att inkassobolag och myndigheter kan skicka brev till dig som aldrig kommer fram, men det räknas ändå i lagens mening som att du blivit informerad?

Helt jvla sjukt system...
När du köper varan på kredit så skriver du under villkoren. I de villkoren står det exakt hur många dagar du har på dig att betala. Om du inte får något brev är det ditt ansvar att själv kontakta företaget du handlat av för att reglera skulden. Man kan aldrig låta bli att betala för att man inte fick fakturan. Då hade ju ingen "fått fakturan", eller hur?
Citera
2019-06-28, 22:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Du blandar ihop mitt offtopic med TS men ok.
Ett år innan omvandlingen till bosradsrätter så slutade värden skicka ut hyresavin.. Jag missade första hyran och betalade när inkassot kom (de behövde tydligen inte skicka påminnelser). Jag fick en varning och 2 varningar till så skulle jag bli vräkt.
Sen fortsatte 1år av tjafs där jag varje månad fick ringa bolaget och få betaluppgifterna eftersom avierna aldrig dök upp. Inget de "skickade" kom. Jag bad om avier i förväg, jag bad om papper för autogiro och inget kom fram. Jag har ett märkligt jobb där jag reser runt över hela landet och på det året så missade jag deadline 2ggr till och fick gå till hyresnämnden men det hjälpte inte.
Oavsett vad som hänt så är man skyldig att betala räkningen i tid och blev därför vräkt tillslut.
Hur betalade du hyran? Om du någon gång betalt hyran kunde du ju fortsätta betala hyran till samma konto. Du kan i meddelandet skriva ditt namn. Då kan ingen säga att du inte har betalt hyran. Att däremot bara låta bli att betala hyran för att man inte får någon avi, det håller inte. Tror det är korrekt att du blev vräkt. Dyr läxa för dig med tanke på vad du berättat hände sen.
Citera
2019-06-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
När du köper varan på kredit så skriver du under villkoren. I de villkoren står det exakt hur många dagar du har på dig att betala. Om du inte får något brev är det ditt ansvar att själv kontakta företaget du handlat av för att reglera skulden. Man kan aldrig låta bli att betala för att man inte fick fakturan. Då hade ju ingen "fått fakturan", eller hur?

Jag pratar inte om de uppenbara fallen utan om fallen där du råkat missat något, säg en autogirodragning t.e.x som senare går vidare. Eller en sen betalning där du missat förseningsavgiften som kommer i ett separat brev. Det finns många avarter där du inte har full koll på att det ska komma en räkning.
Citera
2019-06-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Hur betalade du hyran? Om du någon gång betalt hyran kunde du ju fortsätta betala hyran till samma konto. Du kan i meddelandet skriva ditt namn. Då kan ingen säga att du inte har betalt hyran. Att däremot bara låta bli att betala hyran för att man inte får någon avi, det håller inte. Tror det är korrekt att du blev vräkt. Dyr läxa för dig med tanke på vad du berättat hände sen.

Det är ju beroende av OCR-nr.
Annars kan de ju bara skicka tillbaka pengarna eftersom de inte vet vad det handlar om. Ibland är det samma nr på löpande räkningar men oftast inte.

Dyr läxa för mig att bostadsbolaget troligen drog in miljoner på att vräka boende som inte sköter sina räkningar exemplariskt?
Ja då kan man ju se det om man vill.

De var med i uppdrag granskning ett år efteråt i helt andra ärenden där de betalat för renoveringar som aldrig utfördes.
(pengarna gick alltså till egna företag)
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-06-28 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in