2019-06-28, 12:58
Medlem
Jag vill höja ett varningens finger för Julas tjänst/kreditupplägg Smart.
De gör reklam för enkla avbetalningsalternativ utan ränta.

Problemet är att de inte skickar ut första fakturan till kunden utan avvaktar tills det är dags för påminnelsefaktura. Detta medför både påminnelseavgifter och ränta.

Jag med flera har ifrågasatt detta och hänvisas då till deras avtal samt att de fortsätter hävda att de skickat ut första fakturan.

Jag vill därför varna för att gå på deras kreditlösning och istället uppmana folk att betala direkt och inte använda deras tjänst JulaClub Smart.
Senast redigerad av Marknadswarrant 2019-06-28 kl. 13:08. Anledning: Stavfel
Citera
2019-06-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadswarrant
Jag vill höja ett varningens finger föra Julas tjänst/kreditupplägg Smart.
De gör reklam för enkla avbetalningsalternativ utan ränta.

Problemet är att de inte skickar ut första fakturan till kunden utan avvaktar tills det är dags för påminnelsefaktura. Detta medför både påminnelseavgifter och ränta.

Jag med flera har ifrågasatt detta och hänvisas då till deras avtal samt att de fortsätter hävda att de skickat ut första fakturan.

Jag vill därför varna för att gå på deras kreditlösning och istället uppmana folk att betala direkt och inte använda deras tjänst JulaClub Smart.

en annan variant är att fakturan skickas med Bpost och man sätter en kort frist på återbetalning så att man blir rökt på avgifter o man har en kriminell brevbärare (Postnord) som inte fått sitt jobb på meriter.
se till att dina fakturor kommer elektroniskt så att de kan ta sig i röven med sin låga intelligens och så att du ser till att brevbäraren på lång sikt blir utan jobb.
Citera
2019-06-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkaekare
en annan variant är att fakturan skickas med Bpost och man sätter en kort frist på återbetalning så att man blir rökt på avgifter o man har en kriminell brevbärare (Postnord) som inte fått sitt jobb på meriter.

Visst är det ett märkligt system att inkassobolag och myndigheter kan skicka brev till dig som aldrig kommer fram, men det räknas ändå i lagens mening som att du blivit informerad?

Helt jvla sjukt system...
Citera
2019-06-28, 13:21
Medlem
Problemet i Julafallet är att jag har anmält e-faktura till dem och de hävdar att den första fakturan är skickad som e-faktura, dock har det aldrig kommit någon e-faktura till banken.

Dock hade jag problem med posten gällande fordonsskatt där jag höll på att åka på ett körförbud där staten hävdade att de skickat en faktura (som aldrig dök upp).

Citat:
det är ingen sm bryr sig. de har kollat upp att du kan betala och jag antar att det är brevbäraren som öppnat och kastat brevet. han vet att det är en räkning och han vet att det kommer att skapa en förseningsavgift. du ska inte älta utan lägga om så att räkningar kommer elektroniskt. om post försvinner. ser du till att posten kommer som poste restante i samhället innan det du bor i. det kan också vara så att du har en fransman eller altinamerikan där du bor som petar ut posten. och då kommer du att upptäcka att deklarationen försvinner och brev från banken.
Citera
2019-06-28, 13:23
Medlem
flukkes avatar
Jag förstår inte, det finns ju E-faktura?
Varför envisas folk med att hantera papper?
Citera
2019-06-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke

Alla företag har inte e-faktura och även digitala räkningar kan försvinna (eller låta bli att skickas ut), men om du inte har täckning på kontot den dagen det dras så kommer ändå en pappersfaktura att skickas ut.

Jag kommer på mängder med situationer där det här inte funkar.
Citera
2019-06-28, 13:30
Medlem
Det är tyvärr ingen garanti för att bolaget skickar första fakturan.

Citat:
Citera
2019-06-28, 13:45
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Alla företag har inte e-faktura och även digitala räkningar kan försvinna (eller låta bli att skickas ut), men om du inte har täckning på kontot den dagen det dras så kommer ändå en pappersfaktura att skickas ut.

Jag kommer på mängder med situationer där det här inte funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Marknadswarrant
Det är tyvärr ingen garanti för att bolaget skickar första fakturan.

Just Julaclub smart har dock E-faktura.
Möjligen så måste den första fakturan komma innan man kan anmäla e-faktura men sen flyter det på.
Citera
2019-06-28, 14:00
Medlem
Absolut, och enligt dem är jag ansluten till e-faktura hos dem och de hävdar att fakturan är skickad som e-faktura. Problemet är att jag inte fått någon e-faktura.

Min plan var inte att avbetala mitt köp på flera månader utan att betala in allt på första fakturan (utan avgifter/räntor).

De vägrar dock återbetala påminnelseavgifter och ränta (vilket gör mitt köp ca 30% dyrare) än om jag betalt direkt.

De hänvisar bara till villkoren och vägrar erkänna sitt fel.

Därav varnar jag för tjänsten och råder folk att betala direkt istället!

Citat:
Just Julaclub smart har dock E-faktura.
Möjligen så måste den första fakturan komma innan man kan anmäla e-faktura men sen flyter det på.
Citera
2019-06-28, 14:05
Medlem
199702042s avatar
Citat:
se till att dina fakturor kommer elektroniskt så att de kan ta sig i röven med sin låga intelligens och så att du ser till att brevbäraren på lång sikt blir utan jobb.

Har man inte avtalat om när betalning skall ske så står det utställaren fritt till att begära betalning snarast möjligt. Så det är upp till dig där faktiskt.
Lätt att man glömmer, men alltid bra att skicka mejl direkt om ocr-nr så man kan lägga in den direkt som betalning.
Citera
2019-06-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Visst är det ett märkligt system att inkassobolag och myndigheter kan skicka brev till dig som aldrig kommer fram, men det räknas ändå i lagens mening som att du blivit informerad?

Helt jvla sjukt system...

Det skickas ju inte. Finns säkert en speciell hög de längre fakturorna på då att folk ska förstå påminnelser.
Citera
2019-06-28, 14:44
Medlem
Luxuss avatar
Citat:

För att sysselsätta brevbäraren.
Och för att se till att posten inte slipper undan sin huvuduppgift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in