2019-06-24, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vart var högtrycken placerade förra sommaren som gav sådan långvarig värmebölja?

Förra sommaren hade vi en situation där polarjetströmmen vek av på en nordlig bana upp över Island och blockerade lågtrycken från att nå nordeuropa, samtidigt som vi hade flera mäktiga högtryck med centrum över skandinavien som avlöste varandra. Atlantlågtrycken vandrade då dels norr om skandinavien och även längre ner söderut i europa.
Citera
2019-06-24, 12:20
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vart var högtrycken placerade förra sommaren som gav sådan långvarig värmebölja?
Det var inte på några högtryck det blev varmt förra sommaren.

Tvärtom faktiskt så var det pga Lågtrycken.

Det eftersom lågtrycken vandrade ute i Atlanten längst med en bana som var perfekt gynnsam för oss (om man gillar värme).
För lågtrycken Drog Upp värmen från södra Europa.
Samtidigt som lågtrycken alltså Drog upp värme till Sverige, så drog de Ner kyla till höger om sig (Island alltså).
Och Island fick uppleva sin kallaste och blötaste sommar på 100 år.
Citera
2019-06-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det var inte på några högtryck det blev varmt förra sommaren.

Tvärtom faktiskt så var det pga Lågtrycken.

Det eftersom lågtrycken vandrade ute i Atlanten längst med en bana som var perfekt gynnsam för oss (om man gillar värme).
För lågtrycken Drog Upp värmen från södra Europa.
Samtidigt som lågtrycken alltså Drog upp värme till Sverige, så drog de Ner kyla till höger om sig (Island alltså).
Och Island fick uppleva sin kallaste och blötaste sommar på 100 år.

Nu pratar du massa goja igen. Nej, det är inte pga lågtryck som det blir varmt och soligt väder. Luft strömmar från högt tryck till lägre. Ett lågtryck suger in luft som sedan samlar på sig fukt, stiger uppåt och leder till kondensation (molnbildning) och nederbörd. I ett högtryckscentrum råder sjunkande luft och därmed en molnupplösande effekt.
Citera
2019-06-25, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Nu pratar du massa goja igen. Nej, det är inte pga lågtryck som det blir varmt och soligt väder. Luft strömmar från högt tryck till lägre. Ett lågtryck suger in luft som sedan samlar på sig fukt, stiger uppåt och leder till kondensation (molnbildning) och nederbörd. I ett högtryckscentrum råder sjunkande luft och därmed en molnupplösande effekt.

Nu tror jag du förhastade dig i svaret mot Ambelain.

Läs det han skrev en gång till.
Citera
2019-06-25, 05:26
Medlem
Verkar inte bli så varmt som prognoserna först visade över Europa.

Visst kommer det vara temperaturer på 35-36 grader. Men redan på Torsdag drar det ner nordliga vindar som sänker temperaturerna rejält.

Och Storbritannien som i tidigare prognoser skulle nås av denna värme verkar inte bli av. Nordliga luftströmmen vann där.
Senast redigerad av blaha95 2019-06-25 kl. 05:30.
Citera
2019-06-26, 12:18
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95

Som bekant .... brukar jag ju tjata här på Flashback om lågtryckens betydelse för hur varmt det kan bli här i Sverige.
Tex hur jag om och om igen förklarade förra årets "extrema" väder med just de nordatlantiska lågtryckens banor.
Om och om ingen tjatade jag om det.

Men, mig veterligt så var det nästa aldrig man fick höra samma förklaring i medierna.
Som alltid så kör de ju med sin strikt lokala prognosverksamhet, där "I morse var det +12 grader i Borås," och annat liknande.
Nästan aldrig några övergripande vädermönster på större skala alltså.

Så ...
Märk min förvåning då, när jag i går kväll råkade slå över till TV4 Väder - och de där stod och rabblade upp Precis det jag har sagt här på Flashback ...
De t.o.m. hade tagit med en animerad bild över de europeiska lågtrycken och värmetransporten från Spanien och uppåt.

Jag undrar om de inte har läst här på FBs väder-forum ... =)
Egentligen inte så konstigt om de gjort det, för det finns ju inte så mycket annat på sociala medier som handlar om just "vädret"här i Sverige.

---

BTW
En lite "kul" sak som - förmodligen - kommer att inträffa över de södra delarna av Sverige nu de närmaste dagarna ...
Dvs sand från Sahara kommer att nå hit, med början från och med Idag faktiskt.

Så håll utkik på era bilars tak och motorhuvar i imorgon bitti.
Om det ligger ett lätt rödaktigt "damm" på bilen ... då är det från Afrika det kommit.

Just nu ligger det ett starkt lågtryck utanför typ Portugal.
Och det, tillsammans med värmen över västra Iberiska halvön, bildar en hel jävla massa Moln just nu. Moln som pumpas upp från Portugal-området som nån slags "Skorsten" (som det ser ut på satellitbilderna alltså).
Och det kommer att röra sig i en böjd bana, som en månskåra, från Portugal till södra Sverige.

Direkt puttat hitåt av just det lågtryck jag beskrev.

---

Annars är väl det roligaste just nu, att sitta och titta på de långa klippen av satellitbilder över Europa.
Och det eftersom man då kan se hur stora sk "Superceller" bildas över Europa.
Framför allt är det i de östra delarna, Rumänien, Bulgarien osv, men det kommer emellanåt några som bildas över Tyskland och Frankrike också.

Det ser rätt häftigt ut faktiskt.
De börjar som pyttesmå "prickar," men som "sakta" men säkert, bara blir större och större.
Ungefär som en badboll som man pumpar upp.
Eller som bläckfläckar på ett läskpapper.

Små cirklar som blir Stora cirklar.

För annars är man ju bara van vid att se åskmolnen från marknivå.
Dvs där de blir som "städ" (om man ens kan se de överhuvudtaget, när de gömmer sig inuti ett molntäcke.) som blåser utåt på yttersta toppen.

Så det blir helt annat att se det från ovan, från rymden.

Ett exempel är tex i detta youtube-klipp (som inte är lika bra som när man ser supercellerna bildas helt fristående från övriga moln.
Men, titta ändå, för att få ett visst hum om hur det ser ut från ovan med "cirklar som blir större cirklar, ballonger som blåses upp ..."

https://www.youtube.com/watch?v=W7nNrjp5yxs

I vissa fall kan de bli riktigt Enorma, som fyra Skåne hade fått plats inuti.
Citera
2019-06-26, 17:05
Medlem
Ambelains avatar
Jag kan se på satelliten att molnen från Portugal har kommit fram till Skåne Just Nu.

Och då är det väl bara för molnen att visa sin last, om de nu bär med sig någon sant från Sahara.
För isf torde den börja lägga sig över den skånska myllan vid detta laget.
Även om det blåser något.
Så vi får kanske vänta tills imorgon bitti.
I vilket fall som helst så ska detta tydligen fortsätta åtminstone en ca tre dygn till, så det finns ju lite tid kvar ... =)
Citera
2019-06-27, 10:04
Medlem
Citat:

Nej, Ambelains påstående om att "det var inte på några högtryck det blev varmt förra sommaren" är felaktigt helt enkelt. Förra sommaren hade vi ett flertal mäktiga högtryck med centrum över skandinavien som avlöste varandra. Detta gav molnupplösning, solinstrålning och därmed höga temperaturer.
Citera
2019-06-27, 16:28
Medlem
Brandrisken i många av nordvästra Skånes kommuner är extremt stor.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7250661
Citera
2019-06-28, 12:27
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Nej, Ambelains påstående om att "det var inte på några högtryck det blev varmt förra sommaren" är felaktigt helt enkelt. Förra sommaren hade vi ett flertal mäktiga högtryck med centrum över skandinavien som avlöste varandra. Detta gav molnupplösning, solinstrålning och därmed höga temperaturer.
Varför fortsätter du tramsa när du blivit undervisad ???

Förra årets perioder av "extremvärme" hade med de nordatlantiska lågtryckens bana att göra.
Det är inget som du kan diskutera om, för det bara var Exakt så det var.

Du förstår, det går att Se - i realtid - hur stora temeraturskikt färdas genom tex Europa med hjälp av de mycket pedagogiska modellerna och kartorna som finns.
Du kan se exakt var låg- och högtryck finns, och hur de rör sig. Liksom var jetströmmen är och hur den rör sig och hur starkt den rör sig och var.
Liksom det går att se hur temperaturen , på olika höjd, rör sig.

Detsamma med luftfuktighet, nedberbörd, moln, och kort och gott allt man hade kunnat önskat sig.

Problemet med det du skriver är att Du utgår från en slags "övergripande teori" som du själv har hittat på. Och så tror du att verkligheten utgår från den, från din teori.
Istället för att - som du borde göra - titta på hur det faktiskt ser ut, timme efter timme - och förstå exakt vad det är som händer, när det händer.

Verklighet slår alltid teori förstår du.
Citera
2019-06-28, 13:53
Avslutad
Nästa vecka är värmen över, lagom till semestrarna i Juli.
Citera
2019-06-28, 17:57
Medlem
Citat:
Verkar inte bli så varmt som prognoserna först visade över Europa.

Visst kommer det vara temperaturer på 35-36 grader. Men redan på Torsdag drar det ner nordliga vindar som sänker temperaturerna rejält.

Och Storbritannien som i tidigare prognoser skulle nås av denna värme verkar inte bli av. Nordliga luftströmmen vann där.

"45,1 °C ! Villevieille explose le thermomètre avec un nouveau record en France"

https://www.nouvelobs.com/societe/20190628.OBS15097/canicule-la-france-a-chaud.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in