Citat:
Ursprungligen postat av
blaha95
Nu tror jag du förhastade dig i svaret mot Ambelain.
Läs det han skrev en gång till.
Som bekant .... brukar jag ju tjata här på Flashback om lågtryckens betydelse för hur varmt det kan bli här i Sverige.
Tex hur jag om och om igen förklarade förra årets "extrema" väder med just de nordatlantiska lågtryckens banor.
Om och om ingen tjatade jag om det.
Men, mig veterligt så var det nästa aldrig man fick höra samma förklaring i medierna.
Som alltid så kör de ju med sin strikt lokala prognosverksamhet, där "I morse var det +12 grader i Borås," och annat liknande.
Nästan aldrig några övergripande vädermönster på större skala alltså.
Så ...
Märk min förvåning då, när jag i går kväll råkade slå över till TV4 Väder - och de där stod och rabblade upp Precis det jag har sagt här på Flashback ...
De t.o.m. hade tagit med en animerad bild över de europeiska lågtrycken och värmetransporten från Spanien och uppåt.
Jag undrar om de inte har läst här på FBs väder-forum ... =)
Egentligen inte så konstigt om de gjort det, för det finns ju inte så mycket annat på sociala medier som handlar om just "vädret"här i Sverige.
---
BTW
En lite "kul" sak som - förmodligen - kommer att inträffa över de södra delarna av Sverige nu de närmaste dagarna ...
Dvs sand från Sahara kommer att nå hit, med början från och med Idag faktiskt.
Så håll utkik på era bilars tak och motorhuvar i imorgon bitti.
Om det ligger ett lätt rödaktigt "damm" på bilen ... då är det från Afrika det kommit.
Just nu ligger det ett starkt lågtryck utanför typ Portugal.
Och det, tillsammans med värmen över västra Iberiska halvön, bildar en hel jävla massa Moln just nu. Moln som pumpas upp från Portugal-området som nån slags "Skorsten" (som det ser ut på satellitbilderna alltså).
Och det kommer att röra sig i en böjd bana, som en månskåra, från Portugal till södra Sverige.
Direkt puttat hitåt av just det lågtryck jag beskrev.
---
Annars är väl det roligaste just nu, att sitta och titta på de långa klippen av satellitbilder över Europa.
Och det eftersom man då kan se hur stora sk "Superceller" bildas över Europa.
Framför allt är det i de östra delarna, Rumänien, Bulgarien osv, men det kommer emellanåt några som bildas över Tyskland och Frankrike också.
Det ser rätt häftigt ut faktiskt.
De börjar som pyttesmå "prickar," men som "sakta" men säkert, bara blir större och större.
Ungefär som en badboll som man pumpar upp.
Eller som bläckfläckar på ett läskpapper.
Små cirklar som blir Stora cirklar.
För annars är man ju bara van vid att se åskmolnen från marknivå.
Dvs där de blir som "städ" (om man ens kan se de överhuvudtaget, när de gömmer sig inuti ett molntäcke.) som blåser utåt på yttersta toppen.
Så det blir helt annat att se det från ovan, från rymden.
Ett exempel är tex i detta youtube-klipp (som inte är lika bra som när man ser supercellerna bildas helt fristående från övriga moln.
Men, titta ändå, för att få ett visst hum om hur det ser ut från ovan med "cirklar som blir större cirklar, ballonger som blåses upp ..."
https://www.youtube.com/watch?v=W7nNrjp5yxs
I vissa fall kan de bli riktigt Enorma, som fyra Skåne hade fått plats inuti.