2019-06-27, 22:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det jag menar är att det är att betrakta som en investering. Över tid förväntas bostäder öka i värde. Det betyder inte att den kommer vara värd mer alltid, men det är inte direkt så att värdeökning på bostäder är något nytt som uppfanns med våra extrema räntor. Det har bara accelererat en tid och blåst upp en liten bubbla.

Du förväntar dig det ja men så behöver det inte alls bli så ditt argument att man inte ska få bidrag pga att det ger vinst håller inte. Om du dessutom anser att det är en bubbla borde det istället falla.
Citera
2019-06-27, 22:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du förväntar dig det ja men så behöver det inte alls bli så ditt argument att man inte ska få bidrag pga att det ger vinst håller inte. Om du dessutom anser att det är en bubbla borde det istället falla.

Det är upp till dig om du vill göra en sådan investering, men fastigheter är investeringar. Betalar du ränta så har du omkostnader.
Citera
2019-06-27, 22:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är upp till dig om du vill göra en sådan investering, men fastigheter är investeringar. Betalar du ränta så har du omkostnader.

Ja och det är upp till dig om du bor långt från jobbet.
Citera
Medlem
Det är alldeles för många felaktiga reseavdrag som "godkänns" av Skatteverket pga att Skatteverket inte hinner kontrollera alla yrkanden i deklarationerna. Många tror att Skatteverket kollar alla reseavdrag, men det är långt ifrån sanningen. Det är mååånga miljoner kr i skatt som försvinner pga felaktiga reseavdrag.

De som yrkar reseavdrag bor i regel utanför tätort = otroligt mycket billigare att hyra bostad och billigare att köpa bostad vilket gynnar privatekonomin - så varför ska deras miljöförstörande arbetsresor skattesubventioneras? Den som bor i tätort nära jobbet får inget reseavdrag, men har i regel dyra bostadskostnader samt reser miljövänligt.

Jag säger:
- Ta bort reseavdraget helt och hållet och bygg istället ut kollektivtrafiken och garantera medborgarna - genom lagstiftning - god kollektivtrafik till låga priser över HELA landet. Särskilt i glesbygden.
Citera
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja och det är upp till dig om du bor långt från jobbet.

Ja, och skulle jag göra det skulle jag ha omkostnader. Det är rimligt att få dra av sådana.
Citera
2019-06-27, 22:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, och skulle jag göra det skulle jag ha omkostnader. Det är rimligt att få dra av sådana.

Och när jag flyttade till ett dyrare boende närmare jobber utan lån ledde det till högre boendekostnader. Det är lika rimligt att få dra av dessa.
Citera
2019-06-27, 22:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Och när jag flyttade till ett dyrare boende närmare jobber utan lån ledde det till högre boendekostnader. Det är lika rimligt att få dra av dessa.

Om det är omkostnader så är det rimligt. Om du vill gnälla om din kapitalbindning så är det inte omkostnader.
Citera
2019-06-27, 22:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om det är omkostnader så är det rimligt. Om du vill gnälla om din kapitalbindning så är det inte omkostnader.

Det är extra kostnader precis som det är extra kostnader och åka längre.
Citera
2019-06-27, 22:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det är extra kostnader precis som det är extra kostnader och åka längre.

Det är utan betydelse. Det är inte omkostnader. Det är en investering som kan vara bra eller dålig. Kostnader för dåliga investeringar är inte omkostnader.
Citera
2019-06-27, 22:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är utan betydelse.

Nej
Citera
2019-06-27, 22:55
Medlem
sk33s avatar
För min del får de ju gärna ta bort reseavdraget helt, men så länge det finns ett sådant tycker jag nog att jag ska få dra av. Jag har 15km till jobbet, det tar väl drygt 10 minuter med bil, ska jag ta bussarna blir det 1-2 byten och en total restid på över 2 timmar (per dag). + väntetid, jag kommer ju till jobbet för tidigt då, och måste sedan vänta för att åka hem.

Helt galet mycket sämre med kollektivtrafik. Följaktligen drar jag av på deklarationen, men det blir ju inte många kronor man får tillbaks pga att avståndet inte är så långt.

För egen del är det tiden som är viktigare än pengarna. Jag skulle inte åka kollektivt om det var gratis, och då tjänar jag alltså under svensk genomsnittsinkomst så jag är inte direkt rik.

Om gränsen sätts vid 60km får jag alltså inte dra av alls, det känns lite sisådär. Jag hade gärna bosatt mig närmare jobbet, men det är omöjligt pga den extrema bostadsbristen som inte är mitt fel.
Citera
2019-06-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
För min del får de ju gärna ta bort reseavdraget helt, men så länge det finns ett sådant tycker jag nog att jag ska få dra av. Jag har 15km till jobbet, det tar väl drygt 10 minuter med bil, ska jag ta bussarna blir det 1-2 byten och en total restid på över 2 timmar (per dag). + väntetid, jag kommer ju till jobbet för tidigt då, och måste sedan vänta för att åka hem.

Helt galet mycket sämre med kollektivtrafik. Följaktligen drar jag av på deklarationen, men det blir ju inte många kronor man får tillbaks pga att avståndet inte är så långt.

För egen del är det tiden som är viktigare än pengarna. Jag skulle inte åka kollektivt om det var gratis, och då tjänar jag alltså under svensk genomsnittsinkomst så jag är inte direkt rik.

Om gränsen sätts vid 60km får jag alltså inte dra av alls, det känns lite sisådär. Jag hade gärna bosatt mig närmare jobbet, men det är omöjligt pga den extrema bostadsbristen som inte är mitt fel.
15km till arbetet? Då är du inte berättigad att dra av något i dagens fall, som mest ett par hundralappar? Detta kan ju omöjligt påverka dig negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in