Citat:
Ursprungligen postat av
sk33
För min del får de ju gärna ta bort reseavdraget helt, men så länge det finns ett sådant tycker jag nog att jag ska få dra av. Jag har 15km till jobbet, det tar väl drygt 10 minuter med bil, ska jag ta bussarna blir det 1-2 byten och en total restid på över 2 timmar (per dag). + väntetid, jag kommer ju till jobbet för tidigt då, och måste sedan vänta för att åka hem.
Helt galet mycket sämre med kollektivtrafik. Följaktligen drar jag av på deklarationen, men det blir ju inte många kronor man får tillbaks pga att avståndet inte är så långt.
För egen del är det tiden som är viktigare än pengarna. Jag skulle inte åka kollektivt om det var gratis, och då tjänar jag alltså under svensk genomsnittsinkomst så jag är inte direkt rik.
Om gränsen sätts vid 60km får jag alltså inte dra av alls, det känns lite sisådär. Jag hade gärna bosatt mig närmare jobbet, men det är omöjligt pga den extrema bostadsbristen som inte är mitt fel.
15km till arbetet? Då är du inte berättigad att dra av något i dagens fall, som mest ett par hundralappar? Detta kan ju omöjligt påverka dig negativt.