2019-06-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Visst har du rätt. Varje nyhetsmedia verkar ha sitt eget Opinionsinstitut, och dessa ger i stort sett ut en opinionsundersökning i månaden. Eftersom väljarna verkar vara trogna sina block (blocken är i stort sett lika stora som vid valet), så finns det ju egentligen inget nytt att berätta om.

Vi nördar är dock tacksamma för att vi får ta del av dessa siffror, så att vi har något at diskutera här på nätet. Tänk vad tråkigt vi skulle ha om det inte kom några nya siffror på över ett år.
Under den senaste tiden har vi kunna diskutera siffrorna för KD, och i morgon väljs Nyamko Sabuni som ny partiledare för L. Då kan vi diskutera hur detta val kommer att påverka siffrorna för L. Vi har redan sett att en partistyrelseledamot i L har lämnat sin post på grund av detta val. Kommer det att bli fler?
Min fetning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/AdJ0lj/att-ta-ansvar-lonar-sig-inte-i-politiken

Citat.

Tråkigt nog lönar det sig sällan att ta ansvar i politiken.

Aftonbladet/Inizios väljarbarometer är det senaste beviset.

Stödet för högeroppositionen fortsätter att öka medan partierna bakom januariavtalet förlorar mark.

Enligt Aftonbladet/Inizio har utvecklingen fortsatt sedan valet. Stödet för KD, M och SD, ibland kallat det konservativa blocket, har ökat med 2,5 procentenheter sedan valdagen i september.
2019-06-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Den här undersökningen säger inte så mycket då endast 52,9% deltog och svarade. Här är många siffror som kan ifrågasättas. Även andel osäkra som är extremt lågt mot det normala.

Har man däremot "örat mot marken" och verkligheten så hör man bara om KD:s vändning i invandringsfrågan. Abortfrågan är ingen stor fråga. Jag är själv en av dom som var nära att rösta på KD.

Precis som du skriver kan man ha "örat mot marken". Då kan man höra det som sägs i de omgivningar som man befinner sig i. Om det enbart finns personer i omgivningarna med samma uppfattning som en själv har, så är det ju detta som man får höra. Av egen erfarenhet vet jag också att man tror mer på de som säger det man vill höra.
2019-06-27, 15:50
Medlem
Citat:
Precis som du skriver kan man ha "örat mot marken". Då kan man höra det som sägs i de omgivningar som man befinner sig i. Om det enbart finns personer i omgivningarna med samma uppfattning som en själv har, så är det ju detta som man får höra. Av egen erfarenhet vet jag också att man tror mer på de som säger det man vill höra.

Du talar emot dig själv. I ett tidigare inlägg skriver du så här:

"Ja, så har jag tolkat det hela tiden. Stödet för KD växte p.g.a. att EBT sa att KD mycket väl kan prata med SD. Detta tolkade vissa väljare som att KD stöttade SD:s syn på invandring, men det var inte det hon sa. I samma andetag sa hon även att KD är så säker på sin värdegrund att de inte var rädda för att prata med SD. Det senare förstod inte alla de som gick över till KD, men efter att KD röstat ja till anhöriginvandring i riksdagen blev detta klart för väljarna, och då sjunker stödet för KD markant. Det är också därför som jag, och många mer än jag, tror på en fortsatt nedgång för KD."

(FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden

Du har gjort bort dig rejält nu.
2019-06-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Min fetning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/AdJ0lj/att-ta-ansvar-lonar-sig-inte-i-politiken

Citat.

Stödet för högeroppositionen fortsätter att öka medan partierna bakom januariavtalet förlorar mark.

Enligt Aftonbladet/Inizio har utvecklingen fortsatt sedan valet. Stödet för KD, M och SD, ibland kallat det konservativa blocket, har ökat med 2,5 procentenheter sedan valdagen i september.

Ja, man kan ju få fram precis vad man vill genom att jämföra olika siffror.
Jag har studerat val.digitals siffror för sept. 2018, jan. 2019 och juni 2019., och då får jag fram följande:

_ _ _ _ _ _ sept. 18 _ jan. 19 _ juni 19
M+KD+SD: 42.7 % _ 45,2 % _ 46.0 %

Här kan vi se att det "konservativa blocket" har ökat med drygt 3 % sedan sept. 2018, men om vi studerar vad som har hänt under 2019, ser vi att ökningen enbart har varit 0.8 %. Det tycker inte jag är någon markant ökning.
2019-06-27, 16:46
Avslutad
Citat:
Min fetning.

Citat.

Ta ansvar? Kallar du att både mitten och vänsterpartier går från sin ideologiska grund för att fortsätta ha västvärldens mest ansvarslösa invandring för ansvar. Är du berusad?
2019-06-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ta ansvar? Kallar du att både mitten och vänsterpartier går från sin ideologiska grund för att fortsätta ha västvärldens mest ansvarslösa invandring för ansvar. Är du berusad?
Det är uppenbart du som är berusad.

Det framgår i texten att jag citerar ur artikeln i Aftonbladet. Den är skriven av Lena Melin. Du får vända dig till henne.
2019-06-27, 16:51
Avslutad
Citat:
Det är uppenbart du som är berusad.

Det framgår i texten att jag citerar ur artikeln i Aftonbladet. Den är skriven av Lena Melin. Du får vända dig till henne.

Haha förlåt då. Lena Melin är berusad.
2019-06-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ja, man kan ju få fram precis vad man vill genom att jämföra olika siffror.
Jag har studerat val.digitals siffror för sept. 2018, jan. 2019 och juni 2019., och då får jag fram följande:

_ _ _ _ _ _ sept. 18 _ jan. 19 _ juni 19
M+KD+SD: 42.7 % _ 45,2 % _ 46.0 %

Här kan vi se att det "konservativa blocket" har ökat med drygt 3 % sedan sept. 2018, men om vi studerar vad som har hänt under 2019, ser vi att ökningen enbart har varit 0.8 %. Det tycker inte jag är någon markant ökning.
Visst är det så.

Men fortfarande är tendensen att det sker en ökning.
2019-06-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Haha förlåt då. Lena Melin är berusad.
Säkert rödvin. Hon befinner sig ju på den planhalvan.
2019-06-27, 17:09
Medlem
Citat:
Du talar emot dig själv. I ett tidigare inlägg skriver du så här:

"Ja, så har jag tolkat det hela tiden. Stödet för KD växte p.g.a. att EBT sa att KD mycket väl kan prata med SD. Detta tolkade vissa väljare som att KD stöttade SD:s syn på invandring, men det var inte det hon sa. I samma andetag sa hon även att KD är så säker på sin värdegrund att de inte var rädda för att prata med SD. Det senare förstod inte alla de som gick över till KD, men efter att KD röstat ja till anhöriginvandring i riksdagen blev detta klart för väljarna, och då sjunker stödet för KD markant. Det är också därför som jag, och många mer än jag, tror på en fortsatt nedgång för KD."

(FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden

Du har gjort bort dig rejält nu.

Ja, om du studerar flera av mina inlägg, ser du att jag hela tiden har hävdat att KD:s höga siffror berodde på att EBT säger att KD mycket väl kan prata med SD. Detta tolkades som att KD kunde tänka sig att stötta den invandrarpolitik som SD förespråkar. Nu har vi sett att detta inte stämmer, och därför tror jag på en fortsatt nedgång för KD.
Detta betyder inte att det inte kan ha varit abortfrågan eller hur man inom KD har hanterat Adaktusson efter EU-valet som startade denna nedgång. Om vi studerar de senaste siffrorna från Novus ser vi att SD har ökat med ca 1 %. Denna ökning kan mycket väl bero på att SD har tagit tilbaka väljare som tidigare sa att de skulle rösta på KD om det vore val idag.
Jag förväntar mig att KD kommer att tappa ännu flera väljare p.g.a. deras invandringspolitik, men detta påverkar inte relationen mellan det "rödgröna" blocket och det "konservativa" blocket, och det är denna relation som är den viktiga.
2019-06-27, 18:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Jag tror inte högerväljarna känner sig så vilsna om de själva får uttala sig och inte andra proffstyckare.

KD går från klarhet till klarhet. Det går uppenbart inte att lita på Ebba Busch Thor. Därmed finns det ingen anledning som M eller SD röstare att längre snegla på KD. Ebba hade sin chans och sumpa den.

Nu återstår att se om Sabuni tar sin chans eller hon också sumpar den? Den del av väljarna som är rörliga är bara några procent, om det inte sker något revolutionerande.

Jag tror media och politikerna ibland tror att väljarna är osäkra på vad de tycker. Sådana väljare förekommer säkert, men de är nog få. De allra flesta väljare vet nog exakt vad de tycker i olika frågor samt hur viktiga olika frågor är för dem. Det de är osäkra på vilket parti som tycker likadant som dem. Det är nog främst därför många hoppar mellan olika partier och i o.u. uppger att de är osäkra på vad de skall rösta på.

Jag har uppfattat att Sabuni har åsikter som ej alltid delas av övriga L. Faran finns att väljare som delar hennes åsikter röstar på L, men sedan blir besvikna på att L inte agerar efter vad Sabuni uttalat. Jag tror det har varit likadant med KD. Innan EBT var partiledare var hon oftast mer radikal i många frågor varför många väljare därför kom att förknippa KD med dessa åsikter, nu måste hon istället följa KD:s lite mjukare linje, inte sin egen.
2019-06-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror media och politikerna ibland tror att väljarna är osäkra på vad de tycker. Sådana väljare förekommer säkert, men de är nog få. De allra flesta väljare vet nog exakt vad de tycker i olika frågor samt hur viktiga olika frågor är för dem. Det de är osäkra på vilket parti som tycker likadant som dem. Det är nog främst därför många hoppar mellan olika partier och i o.u. uppger att de är osäkra på vad de skall rösta på.

Jag har uppfattat att Sabuni har åsikter som ej alltid delas av övriga L. Faran finns att väljare som delar hennes åsikter röstar på L, men sedan blir besvikna på att L inte agerar efter vad Sabuni uttalat. Jag tror det har varit likadant med KD. Innan EBT var partiledare var hon oftast mer radikal i många frågor varför många väljare därför kom att förknippa KD med dessa åsikter, nu måste hon istället följa KD:s lite mjukare linje, inte sin egen.

Hur kan du ha fått den uppfattningen? Hon fick stöd av 21 distrikt och Ullenhag av 2. Du syftar nog till toppen i L som nu håller på rensas ut. De som inte hoppar av byts ut.

Johan Pehrson förväntas bli gruppledare i riksdagen och Juno Blom partisekreterare.

Juno Blom har varit ansvarig för kampen mot hedersvåld och hedersförtryck och barns rätt i samhället i Östergötland. Och känd för kampen mot hedersvåld. Juno Blom tilldelades Pela och Fadime-utmärkelsen 2018 för sin kamp mot hedersrelaterat våld och förtryck

Sabuni har börjat samla sina trupper och det är tydligt vad det är för folk hon vill ha kring sig. Hon kan nog få många röster från invandrarkvinnor som själva lever i hedersförtryck. Eller som riskerar se sina barn bortgifta, eller hamna i grov kriminalitet.

Jag tror vi får se ett helt nytt Liberalerna med Sabuni. Innan önskade jag att Ullenhag tog över så han kunde sänka L. Men med tanke på hur Sabuni rekryterar sitt team så kan det var precis vad högern behöver.

Edit:
Att sätta Juno Blom som partisekreterare visar Sabuni tydligt vilken väg L kommer gå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in