Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Jag tror media och politikerna ibland tror att väljarna är osäkra på vad de tycker. Sådana väljare förekommer säkert, men de är nog få. De allra flesta väljare vet nog exakt vad de tycker i olika frågor samt hur viktiga olika frågor är för dem. Det de är osäkra på vilket parti som tycker likadant som dem. Det är nog främst därför många hoppar mellan olika partier och i o.u. uppger att de är osäkra på vad de skall rösta på.
Jag har uppfattat att Sabuni har åsikter som ej alltid delas av övriga L. Faran finns att väljare som delar hennes åsikter röstar på L, men sedan blir besvikna på att L inte agerar efter vad Sabuni uttalat. Jag tror det har varit likadant med KD. Innan EBT var partiledare var hon oftast mer radikal i många frågor varför många väljare därför kom att förknippa KD med dessa åsikter, nu måste hon istället följa KD:s lite mjukare linje, inte sin egen.
Hur kan du ha fått den uppfattningen? Hon fick stöd av 21 distrikt och Ullenhag av 2. Du syftar nog till toppen i L som nu håller på rensas ut. De som inte hoppar av byts ut.
Johan Pehrson förväntas bli gruppledare i riksdagen och Juno Blom partisekreterare.
Juno Blom har varit ansvarig för kampen mot hedersvåld och hedersförtryck och barns rätt i samhället i Östergötland. Och känd för kampen mot hedersvåld. Juno Blom tilldelades Pela och Fadime-utmärkelsen 2018 för sin kamp mot hedersrelaterat våld och förtryck
Sabuni har börjat samla sina trupper och det är tydligt vad det är för folk hon vill ha kring sig. Hon kan nog få många röster från invandrarkvinnor som själva lever i hedersförtryck. Eller som riskerar se sina barn bortgifta, eller hamna i grov kriminalitet.
Jag tror vi får se ett helt nytt Liberalerna med Sabuni. Innan önskade jag att Ullenhag tog över så han kunde sänka L. Men med tanke på hur Sabuni rekryterar sitt team så kan det var precis vad högern behöver.
Edit:
Att sätta Juno Blom som partisekreterare visar Sabuni tydligt vilken väg L kommer gå.