2019-06-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Bättre översikt så här!

Enligt TSL onsdagen den 24 juni 1992 säger "Hanna" följande:

"-Hade jag fått den minsta indikation på att den kvinna jag hörde den natt då Helena försvann varit i nöd, då hade jag naturligtvis reagerat. Jag hörde under de fem minuter jag stod och lyssnade inte någon gång rop på hjälp.

Rösterna som hördes var högljudda. De kom från en kvinna och två till tre män - minst två berättar polisens vittne Hanna, som bor i samma område som den försvunna och natten då Helena försvann var ute och rastade sin hund.

Vittnet, vars uppgift blev allmänt känd först under söndagen, säger att hon uppfattade att det oväsen som skedde på Ekuddenvägen, cirka 100 meter från hennes bostad, kom från en gäng ungdomar som skränade. Inget ovanligt för området.

- Jag hade somnat från Tv:n med kläderna på. Vaknade klockan två och gick ut i köket för att dricka saft och ta en skorpa med smör på. Att klockan var två på natten det observerade jag när jag passerade en väggklocka. Jag tittade efter våra katter och plockade lite i köket innan jag bestämde mig för att gå ut med vår hund, berättar Hanna. Hon gick ut på fastighetens framsida, ned till vändplatsen och upp mot skogsstigen (cykelvägen, min anm.) då hon plötsligt hörde ungdomar skräna.

Flickrösten var ljus och mycket hög, medan mansrösterna föreföll prata i mun på varandra. Ljuden kom från andra sidan skogspartiet där Helenas skor hittades. Hanna hörde minst två män som var mycket aggressiva och hon hörde en flicka som gallskrek och grät.
- Jag hörde flickan ropa: Nej, så får eller kan ni inte göra. Strax därefter blev allt tyst. En bildörr slogs igen. (Senare har Hanna sagt att hon hörde flera bildörrar, min anm.). Jag tror därför att hon fördes bort med våld, fortsätter Hanna.

Efter det som Hanna upplevde gick hon hem. Det som skett trodde hon var ett avslutat kapitel. De skränande hade kommit överens och försvunnit. Söndagen gick och Hanna och hennes man tänkte inte mer på saken. De pratade inte om vad Hanna upplevt under natten. Inte förrän på måndagsmorgonen fick de klart för sig vad som förevarit. Maken kom då hem och berättade att Helena försvunnit, innan Hanna åkte till sitt jobb.
- Trots vetskapen om vad som hänt reagerade jag inte. Jag kopplade inte samman händelserna och även måndagen gick. Vid 17-tiden kom polisen och knackade dörr.

- Har ni sett eller hört något, frågade polismannen. Då klack det till. Visst hade jag hört kvinnoskrik och aggressiva mansröster, men jag kunde inte precisera dag och tid, på direkten. Jag bad polisen att få återkomma.
- Maken och jag gick igenom dagarna och kom fram till att det jag upplevt hade skett natten mot söndagen. Jag har också kunnat identifiera Helenas röst, en röst jag lärt känna i samband med hennes inkallningar av hunden.
Detta meddelade jag polisen.

(Tyvärr har jag inte hela den sista spalten, men jag tror att det ska vara ungefär så här)

Men ändå får man läsa att inga heta tips kommit in.
En ny kontakt togs med polisen, men samma resultat. Inte förrän i midsommar när en kvällstidning fått fatt i Hannas redogörelse för polisen började det hända saker, fortsätter Hanna, som känner sig ???lad för att polisen inte från början tagit hennes uppgifter på allvar och att om hon förstått Helenas situation kanske kunde ha avstyrt det hemska som skett.

- Folk tror att jag ljugit och att det jag upplevt är en efterhandskonstruktion. Så är det inte. Något har gått snett i behandlingen av mina iakttagelser och det får jag nu lida för, avslutar en förtvivlad Hanna, som känner sig utpekad som vittnet som sju dagar efter försvinnandet gav sig till känna."

Just det sista stycket tycker jag säger allt: På onsdagen den 24 juni 1992 får Hanna hjälp av TSL att få ut sitt budskap. Redan då kände hon alltså en upprördhet över att ha blivit typ missförstådd i media samt inte tagen på allvar av polisen.

Ja, det där är intressant. Otroligt om dom (för det är väl dom?) ska hinna ta hennes liv där och då och lasta in henne på 5 min isf. Eller finns det en kvinna som vittne här? Jag tror inte på pilot. Det är bara en känsla. Eller så är han delaktig med några andra.

Mvh
Citera
2019-06-27, 16:56
Medlem
FedupFlorences avatar
Jag tänker på "DNA-spår 3", från mannen som nu gjorts sökbart. Antar att en sådan sökning görs ganska direkt och går relativt fort? Om det inte blir någon träff i Polisens register utesluts väl även då de tjänstemän som kan ha rört hennes skor? (Nej, det gör det inte begriper jag.) Lämnar anställda vid polisen DNA idag? Sedan har vi då databaser med DNA från släktforskarna. Eftersom ärendet är pågående förmodar jag att möjligheten prövas.
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-06-27 kl. 17:11.
Citera
2019-06-27, 17:27
Medlem
Är bara ett manligt DNA sökbart?

Var de andra bland DNA, går det inte att få fram dem?
Det kvinnliga DNA skulle vara någon av systrarna, går detta att urskilja?

Kan de förklaras varför pilots DNA inte förekommer enl teorin att han är skyldig?

Måste de inte presentera rimligt tillväga gångsätt om pilot ska anses som misstänkt.
Kan han vara huvudmisstänkt livet ut eller hur funkar det. Personligen skulle jag kräva att bli avskriven samt skadestånd för oskyldigt utpekade.
Citera
2019-06-27, 17:32
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag tänker på "DNA-spår 3", från mannen som nu gjorts sökbart. Antar att en sådan sökning görs ganska direkt och går relativt fort? Om det inte blir någon träff i Polisens register utesluts väl även då de tjänstemän som kan ha rört hennes skor? (Nej, det gör det inte begriper jag.) Lämnar anställda vid polisen DNA idag? Sedan har vi då databaser med DNA från släktforskarna. Eftersom ärendet är pågående förmodar jag att möjligheten prövas.

Så vitt jag förstår kör polisen mot sitt eget register och inte mot ett allmänt register. De allmänna som finns är främst baserade i USA och jag inte minns fel så tillåter dem jag finns med i bara körningar av amerikansk polis.

Har man väl gjort analysen kan dock resultatet "komma på avvägar". Det är ju en fil som går att kopiera och få med sig på en USB-sticka... så teoretiskt skulle någon kunna göra en olaglig sökning. Sedan får man väl lämna något anonymt tips som leder till att personen verkligen topsas...
Citera
2019-06-27, 17:44
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Är bara ett manligt DNA sökbart?

Var de andra bland DNA, går det inte att få fram dem?
Det kvinnliga DNA skulle vara någon av systrarna, går detta att urskilja?

Kan de förklaras varför pilots DNA inte förekommer enl teorin att han är skyldig?

Måste de inte presentera rimligt tillväga gångsätt om pilot ska anses som misstänkt.
Kan han vara huvudmisstänkt livet ut eller hur funkar det. Personligen skulle jag kräva att bli avskriven samt skadestånd för oskyldigt utpekade.

Det sker sannolikt inte sökning på manligt DNA. Det är nämligen identiskt för flera män. Samtidigt är det få män som testar Y-DNA för det är en dyr process så chansen att hitta en träff är låg. Eller rättare sagt: de män som man har liknande Y-DNA är så avlägset släkt att det inte går att reda ut släktskapet. Min närmaste släkting via Y-DNA delar jag en förfader med som levde för 900-1100 år sedan...

Givetvis går det att utskilja vem av de tre systrarna som avsatt spår 1, men det är tämligen meningslöst. Bevisvärdet av en sådan undersökning är låg. Systrarna har ju säkert varit nära skorna många gånger.

Det finns ett uttryck i DNA-sammanhang som kallas Evil-twin. Det är helt enkelt ett syskon som råkar ha fått precis just det DNA av föräldrarna som man inte fått. Min Evil twin har alltså fått just de delar av mammas DNA som jag inte fick och det DNA av min pappa som jag inte fick. Vi är då DNA-mässigt inte alls släkt även om vi har samma föräldrar.

Teoretiskt skulle Helena ha kunnat ha DNA som avviker kraftigt från hennes syskon. Av det skälet är det bara dumt att testa syskonen när föräldrarna lever. Har man föräldrarnas DNA kan man med säkerhet veta att spåret avsatts av ett barn till föräldrarna. Skulle modern varit otrogen skulle testet i alla fall ha identifierat träffen som ett barn till modern.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-27 kl. 17:47.
Citera
2019-06-27, 17:52
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Så vitt jag förstår kör polisen mot sitt eget register och inte mot ett allmänt register. De allmänna som finns är främst baserade i USA och jag inte minns fel så tillåter dem jag finns med i bara körningar av amerikansk polis.

Har man väl gjort analysen kan dock resultatet "komma på avvägar". Det är ju en fil som går att kopiera och få med sig på en USB-sticka... så teoretiskt skulle någon kunna göra en olaglig sökning. Sedan får man väl lämna något anonymt tips som leder till att personen verkligen topsas...

Flickan i Billdals gärningsman hittades ju i ett register av släktforskare. Nu minns jag inte omständigheterna och det hade sannolikt även att göra med att fallet skulle komma att preskriberas. Men ändock, finns möjligheten att finna en individ som har avsatt spår på hennes sko skulle väl det vara nästa steg här, om inga tidigare träffar?
Citera
2019-06-27, 17:55
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Flickan i Billdals gärningsman hittades ju i ett register av släktforskare. Nu minns jag inte omständigheterna och det hade sannolikt även att göra med att fallet skulle komma att preskriberas. Men ändock, finns möjligheten att finna en individ som har avsatt spår på hennes sko skulle väl det vara nästa steg här, om inga tidigare träffar?

Nej, det där har du fått om bakfoten. Så här var det:

Citat:
När karma biter en där bak! Pappan skendränkte sonen när han var nio år. Senare kom sonen in i brottsregistret och hans DNA passade in på våldtäktsmannen i Billdal som visade sig vara sonens pappa.
https://parnassen.wordpress.com/2019/03/07/den-haktade-for-den-grova-valdtakten-pa-den-8-ariga-flickan-i-billdal-har-sjalv-flera-barn/

Det var alltså polisen som gjorde släktsökning i sin egen databas och hittade sonen. 100% säkerhet i ett sådant resultat så länge inte pappan är tvilling.
Citera
2019-06-27, 18:00
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Nej, det där har du fått om bakfoten. Så här var det:

https://parnassen.wordpress.com/2019/03/07/den-haktade-for-den-grova-valdtakten-pa-den-8-ariga-flickan-i-billdal-har-sjalv-flera-barn/

Det var alltså polisen som gjorde släktsökning i sin egen databas och hittade sonen. 100% säkerhet i ett sådant resultat så länge inte pappan är tvilling.

Just det, helt riktigt. Det var ju ett sånt här fall för inte helt längesen men det är kanske bara seriemördaren i USA jag tänker på. Vi har kanske inte haft något sådant fall här?

Edit: Och då är det alltså stopp efter polisens register? Inget nästa steg att söka svenskarnas DNA inskickade i släktforskningssyfte?
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-06-27 kl. 18:08.
Citera
2019-06-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Ja, det där är intressant. Otroligt om dom (för det är väl dom?) ska hinna ta hennes liv där och då och lasta in henne på 5 min isf. Eller finns det en kvinna som vittne här? Jag tror inte på pilot. Det är bara en känsla. Eller så är han delaktig med några andra.

Mvh

Håller med intressant och läsvärt !
Men åter men ? Varför verkar polisen ha låst sig vid en GM ? Hanna säger med bestämdhet minst 2 kanske 3 mansröster . Har polisen någonsin nämt två personer eller Pilot + ev en eller flera män ?
Citera
2019-06-27, 18:09
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Just det, helt riktigt. Det var ju ett sånt här fall för inte helt längesen men det är kanske bara seriemördaren i USA jag tänker på. Vi har kanske inte haft något sådant fall här?

Japp, i USA har det förekommit, men det kräver i så fall att släktforskarna kommer över resultatfilen från testet.

Samtidigt är det så att polisen nu har en årstakt på topsningar på cirka 30.000 personer.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/polisen-topsar-allt-fler-misstankta-brottslingar/

Det kan låta lite men antalet svenskar som gjort testet var cirka 40.000 vid årsskiftet.

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-12/dna-tester-har-blivit-stor-business

I och med detta är polisens databas snart större än de kommersiella siternas, om den inte redan är större. Jag tror att antalet bryllingar jag har är runt 15 stycken så chansen att hitta en nära släkting kan vara god, om jag är representativ. Det är dock så att de flesta av mina bryllingar är ättlingar till ett och samma par så kanske ligger det i generna från dem att vara nyfiken på vad som går att gräva fram, så då är jag inte representativ.
Citera
2019-06-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Skuldkänsla. När det efteråt uppdagas för henne det hemska som hon faktiskt hört, känner hon skuld för att hon inte ingrep.

Tänkte på mordet på Malin ( som blev mördad på kyrkogården ) ett vittne en man såg och hörde överfallet men skyndade hem , dagen efter så berättade han för frun vad han sett och hört och frugan blev tvär förbannad och ringde Polisen ... då var hon redan hittad död . Den mannen hade kunnat hindrat ett mord . Vet att GW har tagit upp detta flera ggr 😕
Men lätt att vara efterklok .... eller en idiot anser jag i detta fall .
Citera
2019-06-27, 19:08
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Japp, i USA har det förekommit, men det kräver i så fall att släktforskarna kommer över resultatfilen från testet.

Vad betyder det här?

Citat:
Samtidigt är det så att polisen nu har en årstakt på topsningar på cirka 30.000 personer.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/polisen-topsar-allt-fler-misstankta-brottslingar/

Det kan låta lite men antalet svenskar som gjort testet var cirka 40.000 vid årsskiftet.

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-12/dna-tester-har-blivit-stor-business

Och med tanke på att varje individ har åtskilliga släktingar... Nu är väl inte majoriteten av dom som topsas i statens intresse idag individer med två föräldrar födda i Sverige. Men det vore onekligen intressant med en träff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in