2019-06-27, 10:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De kunde sparat tid genom fråga folk i allmänhet hur de tar sig till jobbet. Och se hur tidtabellerna stämmer med verkligheten på landet. Går bussen en gång om dagen får man vara glad. Alla kan inte bo på Södermalm.
Alla som producerat förslaget och alla journalister som kommenterar det i media bor på Södermalm dessvärre.
Citera
2019-06-27, 10:10
Bannlyst
Som vanligt förstår de flesta inte vad det handlar om utan börjar diskutera detaljer och blir själva insyltade i skiten. Staten har stora finansiella problem och därför pågår skattjakten. De struntar i både miljö, människa och säkerhet och vill enbart ha våra pengar.

Staten är en gigantisk tjuv.
Citera
2019-06-27, 11:24
Medlem
Förlåt, men jag fattar inte vad ni är emot i förslaget. Läs räkneexemplet i inlägg nr. 8 som någon konstigt nog inte har kommenterat än. För hög nivå för er? Men låt då bli att kommentera detta över huvud taget.

Har ni åtminstone läst sammanfattningen på sidorna 15-16???

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2019/06/sou-201936/
Citera
2019-06-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Mycket bra förslag. Kan folk inte räkna? Är folk analfabeter?

Kuggfråga: Hur mycket sänks skatten med dagens regler för den som pendlar 210 dagar, 16 mil per dag, och har en årslön på 360 000 kr samt är bosatt i en kommun med 33 procent kommunalskatt?

Mindre än 15 000 kr. 14 697 kr för att vara exakt, om man av förenklingsskäl räknar på Göteborg som har 32,853 procent i kommunalskatt inkl begravningsavgift. Snittet i Sverige är typ 32 procent.

Jämför det med förslagets 20 160 kr.

Ibland undrar man nästan om allmän rösträtt var en så god ide.

Dessutom, tidsvinstkravet, nåt sjukare och mer svårbedömt får man ju leta efter.

Jaja.

Edit: för alla analfabeter som naturligtvis reagerar på att Göteborgare minsann inte bor i glesbygd och inte pendlar, så kan jag meddela att en Haparandabo enligt dagens regler för reseavdrag sänker sin skatt med 15 250 kr, om han tjänar 360 000 om året och pendlar 210 dagar, 16 mil per dag.
Tack för det!

Men i förslaget står bl.a.
” Skattereduktion ges för den del av avståndet mellan bostad och arbetsplats enkel väg som överstiger 30 kilometer och upp till och med 80 kilometer.
• Skattereduktionen beräknas utifrån det faktiska antalet resdagar under beskattningsåret med resor som överstiger den nedre av- ståndsgränsen för skattereduktion, dock högst 210 dagar. Vid 59 eller färre resdagar medges ingen skattereduktion.
• Skattereduktionen är 60 öre per kilometer oavsett vilket färd- medel som faktiskt används för arbetsresan.”

Jag får inte fram 20160 kr i reduktion av detta förslag. Kan du visa hur du räknar?
Citera
2019-06-27, 11:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bra förslag, det är inte min skyldighet att betala dig för att du har långa restider till jobbet, avdraget borde slopas helt.
Jag vill inte subventionera folks ägande av bostäder. Tycker man borde stryka ränteavdraget. Tycker också man borde stryka alla typer av skatteavdrag inom företagsvärlden. Det ska inte bli mindre skatt för att du minskar din vinst med att köpa in saker eller betalar löner och sådant. Pengar in ska skattas, rakt av.

Finns mycket vi inte vill betala åt andra. Men man kan ju inte få allt som man vill?
Citera
2019-06-27, 11:53
Avslutad
Förslaget är fullt rimligt. Varför ska man få skattelättnader för att man bosätter sig långt ifrån sitt jobb?
Ditt val, dina pengar... Något som generellt är sjukt att man betalar alldeles för mycket skatt och får tillbaka för lite i Sverige. Men det är en annan diskussion.
Citera
2019-06-27, 12:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Tack för det!

Men i förslaget står bl.a.
” Skattereduktion ges för den del av avståndet mellan bostad och arbetsplats enkel väg som överstiger 30 kilometer och upp till och med 80 kilometer.
• Skattereduktionen beräknas utifrån det faktiska antalet resdagar under beskattningsåret med resor som överstiger den nedre av- ståndsgränsen för skattereduktion, dock högst 210 dagar. Vid 59 eller färre resdagar medges ingen skattereduktion.
• Skattereduktionen är 60 öre per kilometer oavsett vilket färd- medel som faktiskt används för arbetsresan.”

Jag får inte fram 20160 kr i reduktion av detta förslag. Kan du visa hur du räknar?

Jag tror att personen räknar 0.6kr per kilometer vilket blir 6 kronor milen vilket blir 96 kronor per dag om det är 16 mil. 96*210 resdagar blir 20160 kronor.
Citera
2019-06-27, 12:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Mycket bra förslag. Kan folk inte räkna? Är folk analfabeter?

Kuggfråga: Hur mycket sänks skatten med dagens regler för den som pendlar 210 dagar, 16 mil per dag, och har en årslön på 360 000 kr samt är bosatt i en kommun med 33 procent kommunalskatt?

Mindre än 15 000 kr. 14 697 kr för att vara exakt, om man av förenklingsskäl räknar på Göteborg som har 32,853 procent i kommunalskatt inkl begravningsavgift. Snittet i Sverige är typ 32 procent.

Jämför det med förslagets 20 160 kr.

Ibland undrar man nästan om allmän rösträtt var en så god ide.

Dessutom, tidsvinstkravet, nåt sjukare och mer svårbedömt får man ju leta efter.

Jaja.

Edit: för alla analfabeter som naturligtvis reagerar på att Göteborgare minsann inte bor i glesbygd och inte pendlar, så kan jag meddela att en Haparandabo enligt dagens regler för reseavdrag sänker sin skatt med 15 250 kr, om han tjänar 360 000 om året och pendlar 210 dagar, 16 mil per dag.

I artikeln så står det följande:

Som högst kan reduktionen bli 12 600 kronor vid resor på 80 kilometer under 210 dagar
Citera
2019-06-27, 12:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Förslaget är fullt rimligt. Varför ska man få skattelättnader för att man bosätter sig långt ifrån sitt jobb?
Ditt val, dina pengar... Något som generellt är sjukt att man betalar alldeles för mycket skatt och får tillbaka för lite i Sverige. Men det är en annan diskussion.

Fast du tänker fel. Det är inte säkert att någon har bosatt sig lång ifrån sitt jobb utan jobbet kan ha flyttat eller företaget lagts ner. Alla kan inte bo i en storstad och om du varit i köerna i ex stockholm så önskar man ibland att folk flyttar därifrån.

Det finns andra exempel där vi skattebetalare betalar för saker som inte ens finns nära eller som man inte använder så varför ska personer som bo på landsbygden betala för vägar i storstäder eller tunnelbanan eller spårvagnar.
Citera
2019-06-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag tror att personen räknar 0.6kr per kilometer vilket blir 6 kronor milen vilket blir 96 kronor per dag om det är 16 mil. 96*210 resdagar blir 20160 kronor.

Personen har isåfall missat att de första 3 milen i vardera riktning inte berättigar till skattereduktion.
Citera
2019-06-27, 13:00
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Personen har isåfall missat att de första 3 milen i vardera riktning inte berättigar till skattereduktion.

Det har han säkert. Jag har svårt att tro att de kommer med ett förslag som ger mer ersättning för bilpendlare. Det kanske gynnar några tågpendlare men majoriteten av de som pendlar med bil kommer få det mycket sämre oavsett om de kan ta lokaltrafik eller inte.

Det är vår regering i ett nötskal.
Citera
2019-06-27, 13:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Fast du tänker fel. Det är inte säkert att någon har bosatt sig lång ifrån sitt jobb utan jobbet kan ha flyttat eller företaget lagts ner. Alla kan inte bo i en storstad och om du varit i köerna i ex stockholm så önskar man ibland att folk flyttar därifrån.

Det finns andra exempel där vi skattebetalare betalar för saker som inte ens finns nära eller som man inte använder så varför ska personer som bo på landsbygden betala för vägar i storstäder eller tunnelbanan eller spårvagnar.

Så har vi det på mitt jobb, några anställda (flera av dem okvalificerade desssutom) pendlar sedan nästan 15 år runt 3000 mil om året bara för att "deras jobb flyttat" i samband med uppköp. Men för helvete sök annat jobb eller flytta då! Hur svårt skall det vara?

Förslaget är bra för både miljön och för att få folk att tänka till innan de slentrianmässigt sätter sig bakom ratten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in