2019-06-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är bara en möjlig teori till varför man tar med sig kroppen.

Kanske bilen var vänd åt det hållet och därför så valde man att köra ut samma väg som man kom.

Det kan förstås vara så att syftet med att ta med sig kroppen var att fördröja att brottet skulle uppdagas med några timmar, men jag personligen tror inte det.

Vad har du för tankar och funderingar angående vad ”Hanna” vittnet hör från ekuddenvägen alt en bit in på stigen? ~”Kvinnoskrik avslutas med att en bildörr knäpps igen”
Och den bronsfärgade/brun metallic/vita bilen som observerades 03:30?
Citera
2019-06-26, 23:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag kan tycka att på den mycket korta tid som transporten från kohagen till sjukhuset tar, så kan det kännas tveksamt om två? stirriga och upphetsade icke sjukvårdsutbildade fyllskallar lyckas undersöka o fastslå att H avlidit och då plötsligt ändra taktik..........men som sagt omöjligt är det väl inte.

:-)

Du har en poäng
Citera
2019-06-27, 00:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Vad har du för tankar och funderingar angående vad ”Hanna” vittnet hör från ekuddenvägen alt en bit in på stigen? ~”Kvinnoskrik avslutas med att en bildörr knäpps igen”
Och den bronsfärgade/brun metallic/vita bilen som observerades 03:30?

Hade Hanna ensamt lämnat dessa uppgifter så hade de förstås inte haft samma värde.

Nu styrks Hannas uppgifter av att Helena de facto befann sig i skogsdungen vid samma tidpunkt och att det finns vittnen som sett en bil köra in mot lekparken, också det vid samma tidpunkt. Det gör att det Hanna har berättat om skulle kunna vara upplevt, vilket då skulle kunna tala för att det är två gärningsmän och att Helena transporterats bort i en bil.

Har svårt att tro att Hanna har hittat på dessa uppgifter själv men har själv tidigare ifrågasatt varför inte fler personer i området borde ha hört samma sak. Det var natt, tyst och det borde ha funnits någon i området som inte sov ännu, med tanke på att det var helgdag.

Det Hanna har berättat är sannolikt det som har hänt, oavsett om hon hört detta eller inte, och därför så finns det inga skäl att ifrågasätta hennes vittnesmål.

Den bil som man påstår ha sett vid 03:30 tror jag inte har något med bortförandet av Helena att göra. Om Helenas kropp hade legat i en timme i skogsdungen så skulle det troligtvis ha funnits liklukt, vilket en likhund skulle ha uppmärksammat. Därför tror jag att kroppen fördes bort redan vid 02:30-02:40.

Möjligtvis så återkom gärningsmännen till lekparken för att leta efter Helenas skor och eventuellt undanröja spår, men det är bara en spekulation.

Mer sannolikt så hade gärningsmännen säkerligen fullt upp med att dumpa Helenas kropp, parkera bilen på lämplig plats och snabbt ta sig hem för att tvätta sig, göra sig av med kläder och skaffa alibi.
Citera
2019-06-27, 01:03
Medlem
Citat:
Feting1. Ja, du får väl klättra upp på Åreskutan och spana. Feting1. Återigen NEJ, vem som helst kan inte vara pilot, för att vara den pilot som polisen anser kan ha med försvinnandet att göra krävs att man uppfyller vissa kriterier. Dessa redogjordes för nyligen och det är en MYCKET begränsad skara som uppfyller dem alla.

Kan hålla med dig angående de s.k halvfigurerna.
Så sant .... delvis . Inte vem som helst kan vara pilot ? Nej det har du rätt i Men det som jag skrev är att vi här vet inte med 100% säkerhet att tex KM är pilot ? Såvida inte någon här i tråden fått info av polisen eller någon som har nära anknytning till denne. Fortfarande så kan vi inget annat än att ” gissa att det är så . Det enda som vi vet om pilot är ju hans minnesluckor. Polisen har ju inte släppt någon mer information om mannen så det jag menar att det kan bli en historia ihopsatt enbart på teorier utan som helst fakta baserat på sanning 😕
Ska inte skriva om detta mer utan Pilot och MK spåret rullar vidare.

Åre ..... är alldeles för höjdrädd för att använda detta till att ” spana ”
Men till skidåkning är det 👍 vi ortsbor slipper betala en förmögenhet för utsikten och skidåkningen 👍👍
Citera
2019-06-27, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Är intresserad av uppgifter som kan visa vad som hänt.
Här är det fritt att spekulera vilket i bästa fall kan nå något.....
Imponeras inte av postare som bara vill fram häva sej som snille..i sak..spelar ingen roll vem uppgiften kommer ifrån här vi är ju anonyma, det är bara att driva på framåt...

Jag ingår inte i något lag, är fritt tänkande.
Får jag enligt mitt sätt att se ihop det att det är pilot, då är det så...
Finns inga hinder att löpa efter den som passar in mest..

Hittills får jag inte ihop scenariet att det skulle vara pilot.
Pga att
Hans förehavanden kring Helena var kända från början.
Under tiden så...
PR var huvudmisstänkt länge.
Fokus på BW och hans alibi, BWs möte med Helena nämns endast i en artikel under alla år!
PR tipsar om sej själv.
BW med fl spontan letade vid stigen innan polis.
BW hade direkt tillgång till bil.
Helena sågs senast vid torget, brovittnet tror jag inte på eftersom det bara är en person och ingen mer som tillkommit.
Tyder på enl mej att hon åkte bil från torget och syntes inte någonsin mer....
Hannas vittnes uppgifter är för mej vaga.. En tjej som gallskriker i fem minuter och som hon senare kände igen som Helenas röst...hmm...Brist på reaktion för mkt reflektion...
Fler kan vittna om pilots berusningstillstånd...var han kapabel att köra från torget?
Hur skulle han gått tillväga under denna tid innan han sågs i centrum. Ingen såg honom i sällskap med någon. Förstår inte hur han kan var misstänkt..det kanske finns fler uppgifter som polis är tyst om?

Skor och bilar...
Vita bilen vid cykelvägen..PR påtalade att när han var ihop med UA brukade de ofta gena där med bil.
Var säkert vanligt förekommande av fler boende i området.
En vit bil parkerades vid sjukhusetsparkering av en ljushårig vitklädd ung man, sågs sedan springa mot Lockerud.
Carina bilen stod parkerad mitt på cykelvägen. Tycker plats och tidpunkt är mysko. Intressant.
BW mfl letade vid stigen innan polis.
Polis fann en sko efter endast en halvtimmas sök!
Andra skon upptäcktes efter 19 timmar, ingen reaktion på det (båda tillfällena sökte man efter Helena såklart).
Att pilot lyckades att inte lämna sitt dna på skorna i tumultet, otur för de som vill se honom som skyldig oavsett...Case closed och de skyldiga får frid...

Nästan otäckt lika mina egna funderingar...
Kan inte släppa BW...Samma tvivel som du framför.
Hans psykiska diagnosbild från barn/tonår.
Hans behov av att alltid vara i centrum.
Uppträdandet vid första sökningen. (Innan polis var på plats)
Startade pengainsamling med en "kompis"...100 000 kr...som bara "försvann"...ingen vet eller har ifrågasatt vart dom pengarna tog vägen !?
Flyttade "jojjo" mellan Småland och Mariestad när Polisen misstänkte nya personer samt likaså när dessa avfärdades efter förhör.
OCH det märkligaste enligt mig; Den TOTALA tystnaden från mannen själv, tystnaden från Helenas familj angående frågeställningar på honom, tystnaden från journalister, hans egen familj, kriminalare......
När han enligt massor av vittnen var den siste som på torget talade med Helena samt siste man att se Helena "gå iväg" över torget.
Hans parkerade bil vid Trädgårdsskolan, 150 meter från Statt. (Bronsfärgad Opel Kadett)
Hans enda påstådda alibi kommer från en tjej, vilken inte ens någon vet om det var hans syster eller flickvän, eller mamma.
Är det verkligen bara jag som tycker det är märkligt att "ALLA" tror på hans (bort)förklaringar vid polisförhöret !?
Typ; "YES !! Grabben talar sanning" för det säger en "tjej" att hon vet !?

Allt är väldigt väldigt skumt och märkligt omkring denne BW !??
Citera
2019-06-27, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Kan inte släppa BW...
Hans enda påstådda alibi kommer från en tjej, vilken ..

Vore bra om det en gång för alla kan fastställas kring alibit. Tror inte han ingår som en av två gm enligt GW. Leif trycker på att det tog ”upp till ett år” innan regelrätta förhör hölls varvid gm hann prata ihop sig. Stämmer inte in på BW som hördes ganska tidigt.
Citera
2019-06-27, 08:41
Medlem
ThordOlavssons avatar
Varför berättade inte Hanna/Sonja direkt vad hon hört och varför hörde ingen annan kvinnan och männen skrika den natten? Varför ringde inte Hanna/Sonja polisen när hon hörde en kvinna skrika? Varför berättade hon inte direkt vad hon hört?

Detta är vanliga frågor, som dykt upp igen de 24 sista timmarna.

För att svara på den frågan så hänvisar jag till mordet i Vänersborg förra sommaren (en av de varma sommardagarna då många hade fönstren öppna), där en ung kille blev skjuten. Fyra skott avlossades inomhus och ett utomhus mitt i natten. Minst åtta personer uppfattar skott den natten. Ingen ringer polisen! Några personer uppfattar fyra skott, andra uppfattar bara ett skott. Ingen uppfattar alla fem skott. Skotten avlossas i ett hyreshusområde med kanske 50 lägenheter och ändå hör bara åtta personer skott! En person tittar direkt på klockan och noterar vilken minut hon hörde skott. En annan tittar på klockan några minuter efter att ha hört ett andra skott men övriga sex tittar inte på klockan. Tillfrågade om klockslag får vi en spridning på cirka 1½ timme, fast faktisk spridning är generöst räknat max 25 minuter från första till sista skott. De som kan koppla skotten till en egen rutin, t.ex. åkte till nattjobb 02:15, kan ge någorlunda bra tidsuppgift utan att ha kikat på klockan. Flertalet kan inte avgöra från vilket håll de hört skott komma.

Att Hanna/Sonja inte ringde polisen är därför inte alls konstigt, för vittnen har en tendens att bagatellisera vad de hör. Att bara Sonja hör kan förklaras av att hon var ute medan alla andra var i hus eller satt i bil och lyssnade på musik. Rösterna når helt enkelt inte in. Jag bor granne med en honkatt som blev mobbad i området som kattunge, men nu är hon traktens bully. Jag hör hennes slagsmål bara om hon är inom runt 25 meters håll och katter skriker ganska högt...

Hanna/Sonjas observation är alltså fullt realistisk även om hon är ensam om den. Att hon inte ringde polisen får ses som normalt om än beklagligt.

Att hon inte rapporterade direkt till polisen tror jag är en myt odlad av polisen själv.

Fallet i Vänersborg visar att polisen vid dörrknackning skickar ut poliser med stora brister i förhörsteknik som vill beta av ett större område snabbt. Relevanta uppgifter noteras därför inte alls vid första besöket utan framkommer först vid regelrätt polisförhör. Hanna/Sonja ifrågasätter dessutom i det första regelrätta förhöret varför hennes tidigare uppgifter inte tagits på allvar. Därav finns därför stor anledning att tro att hennes uppgifter vid dörrknackningen bagatelliserats och försvunnit.

Det enda som är klart är att Hanna/Sonjas minnesbild kontaminerats med att hon några dagar senare är säker på att det är Helena hon hört. Det vet vi tack vare att hon är ärlig och själv berättar att det är något hon kommit fram till vid "eftertanke". Hanna/Sonja är alltså konsekvent i sin observation och är medveten när hon lägger till en uppgift som hon tidigare var osäker om.

Jag köper alltså hennes observation men bortser från identifikationen av rösten och tar även lätt på hennes tidsuppgift, eftersom hon inte kopplar sin observation till en klocka eller personlig klockstyrd rutin. Att jag köper hennes observation betyder dock inte att jag låser mig till att det måste vara Helena hon hört. Det kan vara en för fallet irrelevant observation, men eftersom pusslebiten passar så bra in i Helenas schema, hennes normala gångväg och fyndet av skorna så är jag rätt säker på att hon faktiskt hört Helena, om än förmodligen runt fem minuter senare än hon uppgett, såvida inte Helena fått skjuts.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-27 kl. 08:44.
Citera
2019-06-27, 08:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Jag tror som du att den som bragt Helena om livet är en person som hon känner och därför så tror jag att det inte fanns något uppsåt med att ta livet av Helena. Jag tror också att personerna som utförde överfallet var berusade och därför att de brukade mer våld än de för tillfället kunde förstå var dödligt.

När Helena blev livlös så tror jag att det kan ha funnits en möjlighet att ett av skälen till att de tog med sig kroppen var att de inte visste att hon var död, vilket jag inte tror var deras avsikt, och därför så kanske de gav sig iväg för att lämna av Helena vid sjukhuset.

Det är sant att mördare som är närstående till offret ofta gör sig av med kroppen därför att de inte vill att kroppen ska bli funnen på en plats som mördaren själv har en koppling till, som exempelvis bostaden. Men jag har svårt att se att personer skulle oroa sig för att lämna kvar en kropp som ligger på en neutral plats dit personerna inte har någon som helst koppling.

Varför ta risken att stanna kvar och hantera en person som de precis har dödat, risken att bli upptäckta, och samtidigt även skapa flera nya fyndplatser där polisen kan hitta spår, om nu syftet med att ta med sig kroppen var att dölja spår. Därför så finns det en möjlighet att skälet till att de tog med sig Helena var för att försöka uppsöka hjälp eller dumpa Helena vid sjukhuset men efter att de insåg att hon var död så valde de istället att dumpa Helenas kropp.

Tycker att ditt scenario låter väl troligt. Tänker också på att hennes röst hörs ända fram till att en bildörr stängs. Eller nära inpå. Ingen längre tyst tid verkar ha förflutit mellan kvinnans skrik och att bildörren/-dörrar stängs. Så har jag tolkat vittnesmålet. Har även för mig självt föreställt mig att de ville ha in henne i baksätet för att ha henne på rygg, känns surt att skriva men ni förstår. Att hon då när hon blev medvetslös kanske redan halvvägs var i bilen.

En livlös eller medvetslös kropp är ju inte dom här intresserade av och överfallet avbryts när hon är "satt ur spel". Avståndet till sjukhus behöver inte heller vara en aspekt i det läget. Att komma bort från platsen är prio men de kan mycket väl även ha kört till sjukhuset, käbblat om saken, kört därifrån. Att se att hon har dött tror jag inte krävde ett tränat öga. Att lämna henne vid entrén eller kalla på hjälp hade sannolikt lett till dom/domar i dråp.
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-06-27 kl. 09:15.
Citera
2019-06-27, 08:56
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Det är bara en möjlig teori till varför man tar med sig kroppen.

Kanske bilen var vänd åt det hållet och därför så valde man att köra ut samma väg som man kom.

Det kan förstås vara så att syftet med att ta med sig kroppen var att fördröja att brottet skulle uppdagas med några timmar, men jag personligen tror inte det.

Citat:
Jag kan tycka att på den mycket korta tid som transporten från kohagen till sjukhuset tar, så kan det kännas tveksamt om två? stirriga och upphetsade icke sjukvårdsutbildade fyllskallar lyckas undersöka o fastslå att H avlidit och då plötsligt ändra taktik..........men som sagt omöjligt är det väl inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Denna variant känns oerhört långsökt! Vad säger du om detta, ThordOlavsson?

Jag håller med Ugglan och Xeitum men skulle inte använda Ugglans ord "långsökt". Jag menar att man skall undvika att tillskriva gärningsmän och offer motiv. Att Helena förts bort från området är uppenbart. Om hon var död eller levande vet vi inte. Vad hon eller gärningsmännen tänkte vet vi inte alls.

Att lägga till motiv är att göra antaganden och antaganden skall vara så få som möjligt. Om Helena hade hittats vid sjukhuset hade jag däremot köpt antagandet att hon antagligen förts bort för att få vård, för då hade jag haft ett fysiskt bevis att basera det på.

För övrigt så kan den vita bilen köra åt vilket håll som helst från lekplatsen eftersom det är fri väg åt såväl vänster som höger.
Citera
2019-06-27, 11:26
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Har tråkiga nyheter och det är med viss vemod jag tyvärr måste säga att en del av dina förehavanden den här kvällen den 14 juni nu har visat sig att inte stämma med din historia, trots att du varit mycket tydlig och verkade ha en god minnesbild på den punkten.

Man kan alltid få en andra chans om du vill ge det ett nytt försök att berätta vad du gjorde denna kväll innan Statt och vem du hade sällskap med till Statt.

Lades det klinker denna kväll och vem var det som hjälpte dig i såfall med detta?

Vem hade du sällskap med till Statt?

Jag förstår om du inte vill svara mer men vill även påpeka att sökandet går vidare.

Felaktigt datum.

Citat:
Du säger fortfarande att det är så, men jag hävdar bestämt att det inte stämmer och att det var omöjligt att T.A hjälpte dig att lägga klinkers denna kväll och även att det var omöjligt att du och han åkte till Statt tillsammans denna kväll.

Kanske det var någon annan kväll T.A hjälpte dig med klinkers, dock inte den 14 juni 1992.

Om du funderar igen, kan du då inte dra dig till minnes vad du gjorde denna kväll den 14 juni 1992 och med vem eller vilka du umgicks med och senare åkte till Statt med?

Edit:
Det är intressant att du säger att det finns vittnen till detta, är din sambo vittne till att T.A lade klinkersgolv hemma hos dig den 14 juni och att ni sedan åkte tillsammans till Statt där du bjöd honom, det förändrar i så fall en del förstås.

Ja kanske den 13 juni 1992.

Citat:
Jag har uttryckt mig klart i den frågan, T.A var inte hemma hos PU och lade klinkers denna kväll. T.A var inte heller med till Statt denna kväll. Det är ingen gissning, spekulation, andrahandsinformation och inte heller någon provokation, det är fakta.

Jag gav PU chansen att fundera en gång till kring detta då det är möjligt att han tagit fel på kväll då klinkers lades, men PU står fast vid att det var så och har vägrat att ens fundera igenom vad han gjorde under kvällen.

Sammantaget så innebär det att han antingen ljuger om vem han tillbringade kvällen med, kanske för att dölja vem han egentligen tillbringade kvällen med tidigare och på Statt, eller så är hans minneslucka så pass omfattande så den sträcker sig över hela dygnet.

Citat:
T.A befann sig inte ens i Mariestad denna kväll. Jag har fått redovisat vad han gjorde denna kväll, var han befann sig och med vem. Jag har fått detta bekräftad från den han umgicks med denna kväll, förstahandsinformation, och även kunnat kontrollera att det stämmer med aktuellt datum.

Märkligt att du inte ens hade koll på detta, innan du angav han som ditt sällskap för denna kväll.

Om jag nu fattar detta rätt så har du ställt en fråga om T.As förehavanden kvällen den 14 juni 1992? Vederbörande har svarat att han umgicks med T.A aktuell kväll. Om du frågade om just den kvällen så är det ju högst troligt att din källa talar sanning, men också att P.U talar sanning, eftersom det rör sig om två olika kvällar. T.A kan alltså ha varit och hjälpt P.U att lägga klinkersgolv den 13 juni. (det är ju faktiskt den dagen och kvällen som är av intresse) Kvällen efter kan han ha tillbringat med din källa.

Citat:
Jag vet vem källan är och direktkontakt har skett, men jag har ingen personlig relation med denna. Visst kan det ha varit så att denne har misstagit sig genom att minnas fel datum, som Xeitum var inne på.

Men att denne medvetet skulle ljuga ser jag som uteslutet, om inte allt är en stor konspiration mot dig.

Men visst, jag ska undersöka detta ytterligare en gång genom att åter igen ta kontakt och se om jag kan få fram något som påvisar att det skett ett missförstånd eller som motsäger denna information, men i dagsläget så är det den information jag har fått.

Hur gick det med detta? Tog du förnyad kontakt och i så fall vad kom du/ni fram till? Drygt sju år sen du skrev inlägget så en uppdatering vore på sin plats.
Citera
2019-06-27, 12:07
Medlem
MrsVanity1s avatar
Allmän fråga .
Skulle Helena gå på en promenad med Pu denna ödesdigra natt??
Av vad jag läst verkar det som att dem var i helt olika gäng samt att jag får uppfattningen att han var för "ruffsig " typ som Helena ej skulle slå följe med el sätta ev sig i en bil med.

Spekulationer och tankar som alla andra här från min sida.
Citera
2019-06-27, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Allmän fråga .
Skulle Helena gå på en promenad med Pu denna ödesdigra natt??

Tveksamt. De gick på samma gym, inte mer än så av vad som kommit fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in