2012-05-28, 12:47
Medlem
Ankias avatar
.
@MickeR

Du har visat en ängels tålamod genom att svara på alla möjliga och omöjliga frågor. Dessutom hela tiden på ett korrekt sätt. Respekt!

Du vare tydligen en mycket viktig person i sökandet efter Helena eftersom du administrerade skallgångskedjorna. Du säger att det naturligtvis kan ha förekommit "missar" i sökandet och ger vid handen att det inte alls är osannolikt.

Så här 20 år efteråt: Vilka områden tycker du var "hetast" och i vilka områden kan det ha förekommit missar?

Några andra frågor:

a) Blev t ex HELA Kohagen nogrannt genomsökt. Var det enbart polisen som sökte där eller var även "dina" skallgångskedjor där och sökte?

b) Hade ni hjälp av militären och var du samordnare även för dem?

c) Hittade ni några föremål under sökandet som var intressanta och som vidarebefordrades till polisen? Har du några noteringar om detta?

d) Skallgångsletandet förmodar jag tog slut någon vecka efter Helenas försvinnande. Har du därefter åter blivit anlitad någon gång?

Citera
2012-05-28, 21:17
Medlem
kungkarl12es avatar
MickeR

Tack för informativt svar.Visst är jag nöjd med det.
Jag har valt Ut citat med svar på dina frågor nedan:

Citat:
Bästa Du lägger Ut det material Du har sparat men tror ändå inte du kommer ifrån envisa frågor om hur det gick till med skallgången. Förstår inte vad du menar här riktigt, förtydliga gärna vad du menar, men det lilla material jag har kvar kommer jag att lägga ut delar av.

Varför jag frågade om envisa frågor skallgången hör väl till sakens natur att Du kanske framtiden kommer få frågor om hur skallgången gick till -92. som sagt inte bara jag som har frågor utan du kan kanske vänta dig frågor från flera.

Citat:
Du var väl inte själv? Eller!?[/i] Som jag sagt flera gånger så hade jag 1000-tals människor ute och letade. Bara att leta upp gamla tidningsklipp så ser du.

Jo visst var det 1000 talet ute och letade men det jag söker efter på tråden är om det finns fler än Du som kan verifera platser som är genomsökta. bl.a sjukhuset ned till sandviken med golfbana och Sjöängen vilket jag tycker är ett hett område.

Citat:
Särskil intressant är området...... Ja, eftersom jag kommer ihåg att vi bl.a sökte området från sjukhuset ner till sandviken så kan jag säga att de områdena är genomsökta enligt instruktion. Jag kan dock inte svära på att något kan ha missats av grupperna. Jag tror förstås att de gjorde precis allt vad de kunde för att göra ett bra "jobb" då de som gick i kedjorna var engagerade i händelsen.

Sandviken var väl en het potatis? En Hund markerade en grop där inte långt från parkeringen vad jag förstår. Varför kontaktade Du inte Polisen i det läget? utan Du tog väl ett eget initiativ och rekryterade en grävskopa. Hur mycket grävde Ni där? Var Ni helt på det säkra på att det Ni grävde platsen grundligt eller kanske hade andra misstankar omkring platsen men att ni ändå tyckte att det räckte med just det jobbet vid gropen och var nöjda med det? finns det foto material från den insatsen? En sådan viktig händelse en hund markerar och ni gräver på platsen bör ju ha dokumenteras foto av någon?

Citat:
Sedan så har jag en fråga....varför skulle jag vara sur för att du "rotar i gamla namn" ??
Du har ju pekat ut en hel drös med "misstänkta" och "synnerligen misstänkta" människor inklusive mig här på FB. Och som svar på det så är det inget jag blir sur över. Jag kan dock personligen tycka att du ska vara lite försiktigare innan du pekar ut folk/grupper till höger och vänster.

Nää, DU! Jag har inte pekat UT någon som 100% skyldig utan jag har försökt efterliknat, jobbat som antagligen Polisen gör i utredningar internt. Men i detta fall så har det skett med att jag i inlägg "offentligt" rotat i namn från Mariestad och rört om i grytan och platser som har en förbindelse med Helena på något vis och valt lägga ut namn för att provocera fram svar och det har ju gått med raketfart kan jag ju säga eftersom resultaten har ploppat fram i strid ström. Och det är inte något jag skäms över.Utan tvärtom.

Och! Jag har då inte pekat UT dig som någon eventuell misstänkt i något inlägg utan tvärtom frågat dig i inlägg om alla de rykten som florerat runt dig är sant eller inte och därmed dementerat dessa rykten efterom du själv har svarat. Blir faktiskt en aningen förvånad Du kommer med en sådan anklagelse mot mig. Och å andra sidan så är det ju heller ingen som ifrågasatt dig om vad du gjorde den kvällen natten, vilket alabi du hade och blivit grillad på tråden som atervandsgrad4 blivit med namn och platser och att Du också ska stå upp och förklara i detaljer vad du minns precis från kvällen/natten 14 -juni som atervandsgran4 har fått göra med varierande resultat. var glad för det.
Du har även nämnt i inlägg häromåret att N.A inte har med detta försvinnande göra och det bestämt. Därmed så har är du kanske på något vis kopplad till en bekantskapskrets eller ytligt bekant till T.A och Atervandsgrand4. har jag fel i det påståendet?

KK12
Citera
2012-05-28, 21:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du säger fortfarande att det är så, men jag hävdar bestämt att det inte stämmer och att det var omöjligt att T.A hjälpte dig att lägga klinkers denna kväll och även att det var omöjligt att du och han åkte till Statt tillsammans denna kväll.

Kanske det var någon annan kväll T.A hjälpte dig med klinkers, dock inte den 14 juni 1992.

Om du funderar igen, kan du då inte dra dig till minnes vad du gjorde denna kväll den 14 juni 1992 och med vem eller vilka du umgicks med och senare åkte till Statt med?

Edit:
Det är intressant att du säger att det finns vittnen till detta, är din sambo vittne till att T.A lade klinkersgolv hemma hos dig den 14 juni och att ni sedan åkte tillsammans till Statt där du bjöd honom, det förändrar i så fall en del förstås.

Ang. det jag fetmarkerat.

Det vore intressant om du kunde utveckla detta lite. Naturligtvis inte något om din källa, utan mer omständigheterna kring varför du (din källa) så kategoriskt kan fastslå det du gör. Genom att utveckla ditt påstående ger du också PU en chans att få veta vad du avser och att bemöta detta yttrande, om han så önskar.

För det är väl inte en chansning, där du försöker provocera fram något?
Senast redigerad av Prinzezzan 2012-05-28 kl. 21:54.
Citera
2012-05-28, 22:37
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ang. det jag fetmarkerat.

Det vore intressant om du kunde utveckla detta lite. Naturligtvis inte något om din källa, utan mer omständigheterna kring varför du (din källa) så kategoriskt kan fastslå det du gör. Genom att utveckla ditt påstående ger du också PU en chans att få veta vad du avser och att bemöta detta yttrande, om han så önskar.

För det är väl inte en chansning, där du försöker provocera fram något?

Jag har uttryckt mig klart i den frågan, T.A var inte hemma hos PU och lade klinkers denna kväll. T.A var inte heller med till Statt denna kväll. Det är ingen gissning, spekulation, andrahandsinformation och inte heller någon provokation, det är fakta.

Jag gav PU chansen att fundera en gång till kring detta då det är möjligt att han tagit fel på kväll då klinkers lades, men PU står fast vid att det var så och har vägrat att ens fundera igenom vad han gjorde under kvällen.

Sammantaget så innebär det att han antingen ljuger om vem han tillbringade kvällen med, kanske för att dölja vem han egentligen tillbringade kvällen med tidigare och på Statt, eller så är hans minneslucka så pass omfattande så den sträcker sig över hela dygnet.
Citera
2012-05-28, 22:44
Medlem
Citat:
Jag har uttryckt mig klart i den frågan, T.A var inte hemma hos PU och lade klinkers denna kväll. T.A var inte heller med till Statt denna kväll. Det är ingen gissning, spekulation, andrahandsinformation och inte heller någon provokation, det är fakta.

Jag gav PU chansen att fundera en gång till kring detta då det är möjligt att han tagit fel på kväll då klinkers lades, men PU står fast vid att det var så och har vägrat att ens fundera igenom vad han gjorde under kvällen.

Sammantaget så innebär det att han antingen ljuger om vem han tillbringade kvällen med, kanske för att dölja vem han egentligen tillbringade kvällen med tidigare och på Statt, eller så är hans minneslucka så pass omfattande så den sträcker sig över hela dygnet.

Märkligt då är det allstå fler som minns lika fel då....??
Citera
2012-05-28, 22:48
Medlem
Citat:

Sen tycker jag du nog ska vara så pass rak i ryggen att komma med mer än påståenden...
För detta är just det...
PM gärna mig och berätta mer, om du inte vill skriva i tråden... är väldigt nyfiken på att höra vad du har att komma med...
Citera
2012-05-28, 22:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Märkligt då är det allstå fler som minns lika fel då....??

Citat:
Sen tycker jag du nog ska vara så pass rak i ryggen att komma med mer än påståenden...
För detta är just det...
PM gärna mig och berätta mer, om du inte vill skriva i tråden... är väldigt nyfiken på att höra vad du har att komma med...

T.A befann sig inte ens i Mariestad denna kväll. Jag har fått redovisat vad han gjorde denna kväll, var han befann sig och med vem. Jag har fått detta bekräftad från den han umgicks med denna kväll, förstahandsinformation, och även kunnat kontrollera att det stämmer med aktuellt datum.

Märkligt att du inte ens hade koll på detta, innan du angav han som ditt sällskap för denna kväll.
Citera
2012-05-28, 23:09
Medlem
Xeitums avatar
Ja, jag hoppas bara att alla har koll på datumen. Det var väl lördagskvällen den 13'e juni det hela började så att säga, medan dramats tragiska slut inträffade kring 02.30, mao tidig morgon söndagen den 14'e.

eller?
Citera
2012-05-28, 23:23
Medlem
kungkarl12es avatar
Ärligt talat.
Någon snackar medvetet osanning.
Ska man tro på Atervandsgrand4 med textsägen och förklaringar på tråden eller tro på T.A historia enligt Lalajlaj?

Jag är benägen att tro att just kanske T.A ljuger. tror att denna vill rädda sitt eget skinn och vill för alla medel inte bli sammankopplad med atervandsgrand4 efter all uppståndelse som skett senaste tiden på tråden. givetvis kan jag ha fel.
Är han kanske en ynkrygg? feg en som inte kan stå upp och kan sammankopplas med just atervandsgrand4 som grillas på tråden? Försöker han ta köksvägen ut? slippa från besvärande frågor?

KK12
Citera
2012-05-28, 23:30
Medlem
Citat:
T.A befann sig inte ens i Mariestad denna kväll. Jag har fått redovisat vad han gjorde denna kväll, var han befann sig och med vem. Jag har fått detta bekräftad från den han umgicks med denna kväll, förstahandsinformation, och även kunnat kontrollera att det stämmer med aktuellt datum.

Märkligt att du inte ens hade koll på detta, innan du angav han som ditt sällskap för denna kväll.

Jo, allt som påstås som kommer från rätt håll, är sant..
Hur säker är du på din källa???
Detta finns med i dom Polisförhör som gjorts och inget har anmärkts i dessa..Detta har exsambo även vittnat om, så märkligt är detta..

Sen att personer är rädda för att bli inblandade, bland annat på denna tråd har iallafall jag förståelse för..
Citera
2012-05-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
.
@MickeR

Du har visat en ängels tålamod genom att svara på alla möjliga och omöjliga frågor. Dessutom hela tiden på ett korrekt sätt. Respekt!

Du vare tydligen en mycket viktig person i sökandet efter Helena eftersom du administrerade skallgångskedjorna. Du säger att det naturligtvis kan ha förekommit "missar" i sökandet och ger vid handen att det inte alls är osannolikt.

Så här 20 år efteråt: Vilka områden tycker du var "hetast" och i vilka områden kan det ha förekommit missar?

Några andra frågor:

a) Blev t ex HELA Kohagen nogrannt genomsökt. Var det enbart polisen som sökte där eller var även "dina" skallgångskedjor där och sökte?

b) Hade ni hjälp av militären och var du samordnare även för dem?

c) Hittade ni några föremål under sökandet som var intressanta och som vidarebefordrades till polisen? Har du några noteringar om detta?

d) Skallgångsletandet förmodar jag tog slut någon vecka efter Helenas försvinnande. Har du därefter åter blivit anlitad någon gång?

Hejsan Ankia !!

Jadu...vilket område som jag tyckte var intressantast då ?? Jag trodde som de flesta trodde att H skulle hittas inte allt för långt från hemmet, så därför satte jag de första kedjorna på närområdena, dvs ner mot gamla ekudden/sandviken/leksberg

Och till dina frågor:
a) Om jag inte missminner mig så hade polisen kollat kohagen, så vi började efter den. Men jag är som sagt osäker.....första kedjan gick ju som sagt ner mot ekudden.

b) Det var med ett antal militärer/hemvärnare bland de som sökte. Ingen "organiserad" militärinsats alltså, utan lediga som ville hjälpa till. jag försökte fördela ut dessa gubbar till flera kedjor som "ledare". Och vid något tillfälle så hörde bland annat Hova hemvärn av sig och "bad om områden", De var bland annat på någon soptipp och sökte. Jag har inget minne av om polisen kopplade in militär någon gång.

c) Inga noteringar, men jag vet att kedjorna hittade en massa saker som vidarebefordrades till polisen. det var kläder, smycken och en massa andra saker, men inget av det hörde till H vad jag vet.

d) Jag kommer inte ihåg när sista kedjan gick ut, men jag tror det kan ha varit framåt augusti någon gång. Nej, inte "anlitad" men många kontaktade mig med tips/funderingar/mm och de skickade jag sen vidare till polisen. Det händer fortfarande att folk hör av sig med teorier, men allt mer sällan.

// MickeR
Citera
2012-05-28, 23:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jo, allt som påstås som kommer från rätt håll, är sant..
Hur säker är du på din källa???
Detta finns med i dom Polisförhör som gjorts och inget har anmärkts i dessa..Detta har exsambo även vittnat om, så märkligt är detta..

Sen att personer är rädda för att bli inblandade, bland annat på denna tråd har iallafall jag förståelse för..

TA har alltså vittnat i polisförhör att han tillbringade kvällen/natten med dig, både före Statt läggandes klinkergolv samt senare på Statt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in