2019-06-26, 21:46
Medlem
Hade Helena något ex som nyligen blivit dumpad?

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Berätta istället vilket information du eftersöker?

Helena var inte inblandad i någon organiserad brottslighet. Hon använde, enligt uppgifter, inte några droger, bortsett från alkohol, och levde ett ganska vanligt liv där arbete, träning, hundar och hästar tog upp mycket av hennes tid. Hon hade inget fast förhållande för stunden men det betyder inte att det inte kunde ha funnits män i hennes liv för det, med tillhörande trassel som detta kan medföra. Hon var, enligt uppgifter, en glad tjej med skinn på näsan, säkerligen inget som skulle bidra till att någon ville se henne död.

Om du söker efter information om Helena som skulle kunna leda fram till något motiv för att döda henne så kommer du inte att hitta någon, det är i så fall information som endast Helena och hennes baneman känner till. Dock så talar allt emot att detta är ett planerat mord utan istället så talar det mesta för att allt inledes, pågick och avslutades inom 15 minuter, någon gång mellan 02:15 och 02:40 vid skogsdungen/lekparken. Det innebär att det är möjligt att Helena dödades utan uppsåt.

Detta brott är säkerligen inget unikt, en av männen ville få till det med Helena i skogsdungen men Helena var inte speciellt sugen och gjorde motstånd, vilket fick en av männen att försöka få stopp och tyst på Helena. Under kraftig berusning så gick det sannolikt överstyr och Helena dog varvid man tog med sig Helena för att uppsöka vård. Innan de kom fram till sjukhuset så konstaterade man att Helena var död och valde istället att dölja brottet genom att dumpa Helenas kropp.

Hade GM konstaterat att hon vad död på brottsplatsen så hade de sannolikt lämnat kroppen på platsen, varför rota med ett lik, riskera att lämna spår i bilen och samtidigt även riskera att bli upptäckt på platsen. Detta var år 1992 då gemene man inte hade en susning om DNA och annat som man lämnar efter sig. Har också svårt att se att det fanns andra skäl att dölja, under några få timmar, att Helena utsatts för ett brott.
Citera
2019-06-26, 21:47
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Berätta istället vilket information du eftersöker?

Helena var inte inblandad i någon organiserad brottslighet. Hon använde, enligt uppgifter, inte några droger, bortsett från alkohol, och levde ett ganska vanligt liv där arbete, träning, hundar och hästar tog upp mycket av hennes tid. Hon hade inget fast förhållande för stunden men det betyder inte att det inte kunde ha funnits män i hennes liv för det, med tillhörande trassel som detta kan medföra. Hon var, enligt uppgifter, en glad tjej med skinn på näsan, säkerligen inget som skulle bidra till att någon ville se henne död.

Om du söker efter information om Helena som skulle kunna leda fram till något motiv för att döda henne så kommer du inte att hitta någon, det är i så fall information som endast Helena och hennes baneman känner till. Dock så talar allt emot att detta är ett planerat mord utan istället så talar det mesta för att allt inledes, pågick och avslutades inom 15 minuter, någon gång mellan 02:15 och 02:40 vid skogsdungen/lekparken. Det innebär att det är möjligt att Helena dödades utan uppsåt.

Detta brott är säkerligen inget unikt, en av männen ville få till det med Helena i skogsdungen men Helena var inte speciellt sugen och gjorde motstånd, vilket fick en av männen att försöka få stopp och tyst på Helena. Under kraftig berusning så gick det sannolikt överstyr och Helena dog varvid man tog med sig Helena för att uppsöka vård. Innan de kom fram till sjukhuset så konstaterade man att Helena var död och valde istället att dölja brottet genom att dumpa Helenas kropp.

Hade GM konstaterat att hon vad död på brottsplatsen så hade de sannolikt lämnat kroppen på platsen, varför rota med ett lik, riskera att lämna spår i bilen och samtidigt även riskera att bli upptäckt på platsen. Detta var år 1992 då gemene man inte hade en susning om DNA och annat som man lämnar efter sig. Har också svårt att se att det fanns andra skäl att dölja, under några få timmar, att Helena utsatts för ett brott.

Så kan det nog ha gått till, folk som är drogpåverkade och därför med en "IQ på apstadiet" och agerar på det sätt du beskriver men med en osannolik tur ändå klarar sig.

Jag köper din förklaring.

mvh..
Citera
2019-06-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, DNA var nytt -92 (utvecklades under mitten av 80-talet), så det behövde inte gm ha kännedom om. Men jag tror knappast att det var okänt för honom/dem att annat hade kunnat riskera att peka mot gm. Hade det inte funnits någon som helst koppling mellan gm och Helena, så hade det inte varit så "farligt" för honom/dem att lämna henne i skogsdungen (om det var där hon attackerades). Då hade de kunnat kastat sig in i bilen och kört hem till Kiruna, Malmö, Köpenhamn eller varifrån han/dem nu kom från.

I sådana fall som i detta - och där gm ev. har någon koppling till offret - så är det inte ovanligt att den döda göms, dels för att inte riskera att denna koppling ska uppdagas, men också för att fördröja att försvinnandet/mordet ska upptäckas. Det ger gm tid; viktig tid för gm att lugna ner sig, tänka, planera var han/de ska ordna "slutförvaringen" osv. I det här specifika fallet tror jag också att gm kan ha haft en del tur.

Utifrån bl a detta tror jag att gm kände/hade någon slags koppling till Helena.

Förresten, du skriver: "Helena dog varvid man tog med sig Helena för att uppsöka vård. Innan de kom fram till sjukhuset så konstaterade man att Helena var död och valde istället att dölja brottet genom att dumpa Helenas kropp". Vad ser du som pekar mot att det skulle ha gått till på detta sätt?

Som vanligt i den här tråden. Spekulationer! Det finns ingenting förutom att pilot som ingen vet vem det är ska ha setts på bron med H av ett vittne som ingen vet vem det är. En kvinna ska ha hört en kvinna gallskrika i 5 min. 5 minuter!!! Polisen frågar henne vid dörrknackning om hon hört eller sett något men kommer inte ihåg det?! Helt otroligt enligt mig! Vem är vittnet som ska ha sett han på stan? Mariestad är inte stort. Kom igen nu. Det här borde vara plättlätt att slå hål på om vem som sagt vad

Mvh
Citera
2019-06-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Tråden har visst rört sig! Om man studerar det som står "mellan raderna" upptäcker man mycket. Dessutom är det så att det som INTE skrivs mycket väl kan vara det som är det viktigaste - alltså avsaknad av information. Man kan lätt skönja en ovilja från vissa tråddeltagare att befatta sig med vissa frågor. Helt enkelt: Den observante hittar mycket matnyttigt genom att i praktiken hoppa över det som faktiskt skrivs. Och bara genom att studera vissa tråddeltagares agerande (hur och när de agerar) hittar man mycket intressant!

Helt plötsligt tittar Lalajlaj fram igen - efter en evighetslång frånvaro. Intressant!

Ok, vad har framkommit här i tråden som tagit den framåt tycker du? Jag har läst som en dåre så kan mycket möjligt ha missat något.

Mvh
Citera
2019-06-26, 22:06
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Förresten, du skriver: "Helena dog varvid man tog med sig Helena för att uppsöka vård. Innan de kom fram till sjukhuset så konstaterade man att Helena var död och valde istället att dölja brottet genom att dumpa Helenas kropp". Vad ser du som pekar mot att det skulle ha gått till på detta sätt?

Jag tror som du att den som bragt Helena om livet är en person som hon känner och därför så tror jag att det inte fanns något uppsåt med att ta livet av Helena. Jag tror också att personerna som utförde överfallet var berusade och därför att de brukade mer våld än de för tillfället kunde förstå var dödligt.

När Helena blev livlös så tror jag att det kan ha funnits en möjlighet att ett av skälen till att de tog med sig kroppen var att de inte visste att hon var död, vilket jag inte tror var deras avsikt, och därför så kanske de gav sig iväg för att lämna av Helena vid sjukhuset.

Det är sant att mördare som är närstående till offret ofta gör sig av med kroppen därför att de inte vill att kroppen ska bli funnen på en plats som mördaren själv har en koppling till, som exempelvis bostaden. Men jag har svårt att se att personer skulle oroa sig för att lämna kvar en kropp som ligger på en neutral plats dit personerna inte har någon som helst koppling.

Varför ta risken att stanna kvar och hantera en person som de precis har dödat, risken att bli upptäckta, och samtidigt även skapa flera nya fyndplatser där polisen kan hitta spår, om nu syftet med att ta med sig kroppen var att dölja spår. Därför så finns det en möjlighet att skälet till att de tog med sig Helena var för att försöka uppsöka hjälp eller dumpa Helena vid sjukhuset men efter att de insåg att hon var död så valde de istället att dumpa Helenas kropp.
Citera
2019-06-26, 22:47
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Tack för det och skönt med ett nytt ansikte” som kanske har några nya idéer att komma med 👍och som du skev och även jag har luftat här , så går diskutionerna nu att KM är pilot ? Som sagt detta påstående har kommit från FB användare och det vet väl alla att det som står här är riktigt och sant .
En fråga då ang KM ( Pilot) lever KM som en tärd och trött man som har mått dåligt i alla år ? Eller hur lever KM idag ? Eftersom han är utpekad här som Pilot så måste väl någon känna till honom idag och kunna kunna se denne tärda människa ?
Och som tillägg ...... Nej vill inte få bort focus från KM utan vill bara kunna se lite längre än de flesta andra här 😕

KM kan vara pilot 🤔 men så länge som mannens identitet är hemlig och han inte är häktad så kan Pilot vara vem som helst .Men när man är helt okänd m Mariestad och ingen känner så blir bara mina tankar om detta egentligen ett lotteri . Man hör andra berätta om den och den och på så vis funderar man 😕 Det är inte första ggr en ” normal människa har gjort ett fruktansvärt brott 😕 men första tanken blir ju såklart någon / några som skulle kunna passa in på profilen ..... Halv figurer ”

Sedan vem Helena var ? Jag har aldrig tror jag läst en mord tråd som just brottsoffret varit så hemlig ? I princip har inget och inget haft något att berätta om henne 🤔 ja förutom hon älskade djur och resor .. Detta är ochså märkligt kan jag tycka .

Feting1. Ja, du får väl klättra upp på Åreskutan och spana. Feting1. Återigen NEJ, vem som helst kan inte vara pilot, för att vara den pilot som polisen anser kan ha med försvinnandet att göra krävs att man uppfyller vissa kriterier. Dessa redogjordes för nyligen och det är en MYCKET begränsad skara som uppfyller dem alla.

Kan hålla med dig angående de s.k halvfigurerna.
Citera
2019-06-26, 22:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Ok, vad har framkommit här i tråden som tagit den framåt tycker du? Jag har läst som en dåre så kan mycket möjligt ha missat något.

Mvh

Jag repeterar:

Om man studerar det som står "mellan raderna" upptäcker man mycket. Dessutom är det så att det som INTE skrivs mycket väl kan vara det som är det viktigaste - alltså avsaknad av information. Man kan lätt skönja en ovilja från vissa tråddeltagare att befatta sig med vissa frågor. Helt enkelt: Den observante hittar mycket matnyttigt genom att i praktiken hoppa över det som faktiskt skrivs. Och bara genom att studera vissa tråddeltagares agerande (hur och när de agerar) hittar man mycket intressant!

Jag orkar inte skriva en hel avhandling om exakt vad - det är dessutom svårt att sätta fingret på de exakta parametrarna - men det finns där. Mitt IQ är högt, min utbildning inte helt "ovidkommande". Och så vidare.

Noterar att ThordOlavsson har tagit en paus, helt plötsligt.
Citera
2019-06-26, 23:09
Medlem
Citat:
Jag tror som du att den som bragt Helena om livet är en person som hon känner och därför så tror jag att det inte fanns något uppsåt med att ta livet av Helena. Jag tror också att personerna som utförde överfallet var berusade och därför att de brukade mer våld än de för tillfället kunde förstå var dödligt.

När Helena blev livlös så tror jag att det kan ha funnits en möjlighet att ett av skälen till att de tog med sig kroppen var att de inte visste att hon var död, vilket jag inte tror var deras avsikt, och därför så kanske de gav sig iväg för att lämna av Helena vid sjukhuset.

Det är sant att mördare som är närstående till offret ofta gör sig av med kroppen därför att de inte vill att kroppen ska bli funnen på en plats som mördaren själv har en koppling till, som exempelvis bostaden. Men jag har svårt att se att personer skulle oroa sig för att lämna kvar en kropp som ligger på en neutral plats dit personerna inte har någon som helst koppling.

Varför ta risken att stanna kvar och hantera en person som de precis har dödat, risken att bli upptäckta, och samtidigt även skapa flera nya fyndplatser där polisen kan hitta spår, om nu syftet med att ta med sig kroppen var att dölja spår. Därför så finns det en möjlighet att skälet till att de tog med sig Helena var för att försöka uppsöka hjälp eller dumpa Helena vid sjukhuset men efter att de insåg att hon var död så valde de istället att dumpa Helenas kropp.

Ett troligt händelseförlopp men när man då kör ut från lekplatsen så väljer man att ta höger (norr ut) tillbaka den väg man kom. Skulle det inte ha varit närmare till sjukhuset om man tog vänster (Söder ut) ?
undrar om inte syfte att ta med sig kroppen ändå var att försöka dölja händelsen och brottsplatsen.
Citera
2019-06-26, 23:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Som vanligt i den här tråden. Spekulationer! Det finns ingenting förutom att pilot som ingen vet vem det är ska ha setts på bron med H av ett vittne som ingen vet vem det är. En kvinna ska ha hört en kvinna gallskrika i 5 min. 5 minuter!!! Polisen frågar henne vid dörrknackning om hon hört eller sett något men kommer inte ihåg det?! Helt otroligt enligt mig! Vem är vittnet som ska ha sett han på stan? Mariestad är inte stort. Kom igen nu. Det här borde vara plättlätt att slå hål på om vem som sagt vad

Mvh

Du har rätt, i tråden så är det mycket spekulationer som inte leder till en närmare lösning om vad som hände med Helena. Men det är inte heller trådens uppgift att lösa detta fall utan det är polisens uppgift.

Däremot så borde detta inte vara så komplicerat egentligen. Allt kan kokas ned till ett tidsperiod på 30 minuter, vilket är långt bättre förutsättning än i mordfall där man inte har en susning om när offret senast sågs, var offret har befunnit sig eller vid vilken tidpunkt offret dog.

Enligt polisen så är den sista kända, bekräftade, iakttagelsen av Helena klockan 02:05 då hon befinner sig vid SEB, då hon passerar bankomaten, på Nya torget på väg hem. 25 minuter senare så är Helena sannolikt dödad/bortförd från en skogsdunge i närheten av sitt hem, cirka 1,5 kilometer från Nya Torget.

Nästa iakttagelse av Helena är cirka 500 meter från torget, över bron, cirka 02:10. Här ses hon av en kvinna som kan beskriva hennes klädsel och som även kan berätta att hon är i sällskap med en man.

Om Helena promenerade hela vägen hem så bör hon ha svängt in på stigen genom skogsdungen kring 02:20-02:25. Om hon fick skjuts i en bil så kan hon ha kommit till skogsdungen redan vid 02:15.

Det som inte är känt är om Helena promenerade hem eller om hon var med i bilen som körde in på cykelvägen vid 02:15-02:30. Det är inte heller känt om den man Helena eventuellt hade sällskap med över bron promenerade med henne hem, eller också var med i bilen om de nu fick skjuts, eller om han hade lämnat Helena.

Sammanfattningsvis så kan man hitta gärningsmännen här, personerna i den vita/ljusa bilen och personen som eventuellt följde med henne hela vägen till skogsdungen/lekplatsen, personer som hon bevisligen haft kontakt med de sista 20 minuterna i livet.

Sannolikheten att hennes sällskap lämnade henne på vägen och att Helena promenerade hem själv och stöter på sina banemän av en slump i skogsdungen känns väldigt liten. Troligtvis så anlände hon till skogsdungen/lekparken i sällskap med sina mördare.

Det bör begränsa antalet misstänkta till ytterst få personer.
Citera
2019-06-26, 23:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Ett troligt händelseförlopp men när man då kör ut från lekplatsen så väljer man att ta höger (norr ut) tillbaka den väg man kom. Skulle det inte ha varit närmare till sjukhuset om man tog vänster (Söder ut) ?
undrar om inte syfte att ta med sig kroppen ändå var att försöka dölja händelsen och brottsplatsen.

Det är bara en möjlig teori till varför man tar med sig kroppen.

Kanske bilen var vänd åt det hållet och därför så valde man att köra ut samma väg som man kom.

Det kan förstås vara så att syftet med att ta med sig kroppen var att fördröja att brottet skulle uppdagas med några timmar, men jag personligen tror inte det.
Citera
2019-06-26, 23:34
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Kanske bilen var vänd åt det hållet och därför så valde man att köra ut samma väg som man kom.

Det kan förstås vara så att syftet med att ta med sig kroppen var att fördröja att brottet skulle uppdagas med några timmar, men jag personligen tror inte det.

Jag kan tycka att på den mycket korta tid som transporten från kohagen till sjukhuset tar, så kan det kännas tveksamt om två? stirriga och upphetsade icke sjukvårdsutbildade fyllskallar lyckas undersöka o fastslå att H avlidit och då plötsligt ändra taktik..........men som sagt omöjligt är det väl inte.
Citera
2019-06-26, 23:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag kan tycka att på den mycket korta tid som transporten från kohagen till sjukhuset tar, så kan det kännas tveksamt om två? stirriga och upphetsade icke sjukvårdsutbildade fyllskallar lyckas undersöka o fastslå att H avlidit och då plötsligt ändra taktik..........men som sagt omöjligt är det väl inte.

Denna variant känns oerhört långsökt! Vad säger du om detta, ThordOlavsson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in