2019-06-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Lägg ner nu. Sluta bråka! Jag har läst ifatt tråden nu och det verkar inte som att den har kommit framåt en endaste millimeter. Ingen vet egentligen vem pilot är? Ingen vet vems bilar det är? Ingen vet vem brovittnet är? Vi kanske inte ska lägga krutet där. Utan ta reda på vem var Helena?

Mvh
Tack för det och skönt med ett nytt ansikte” som kanske har några nya idéer att komma med 👍och som du skev och även jag har luftat här , så går diskutionerna nu att KM är pilot ? Som sagt detta påstående har kommit från FB användare och det vet väl alla att det som står här är riktigt och sant .
En fråga då ang KM ( Pilot) lever KM som en tärd och trött man som har mått dåligt i alla år ? Eller hur lever KM idag ? Eftersom han är utpekad här som Pilot så måste väl någon känna till honom idag och kunna kunna se denne tärda människa ?
Och som tillägg ...... Nej vill inte få bort focus från KM utan vill bara kunna se lite längre än de flesta andra här 😕

KM kan vara pilot 🤔 men så länge som mannens identitet är hemlig och han inte är häktad så kan Pilot vara vem som helst .Men när man är helt okänd m Mariestad och ingen känner så blir bara mina tankar om detta egentligen ett lotteri . Man hör andra berätta om den och den och på så vis funderar man 😕 Det är inte första ggr en ” normal människa har gjort ett fruktansvärt brott 😕 men första tanken blir ju såklart någon / några som skulle kunna passa in på profilen ..... Halv figurer ”

Sedan vem Helena var ? Jag har aldrig tror jag läst en mord tråd som just brottsoffret varit så hemlig ? I princip har inget och inget haft något att berätta om henne 🤔 ja förutom hon älskade djur och resor .. Detta är ochså märkligt kan jag tycka .
Citera
2019-06-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det var duktigt av dig om du läst hela tråden. Om man lyckats med det tycker jag att man borde fått en hyfsad bild av vem H var, iaf i stora drag. Tråden rör sig alltid, ibland två steg bakåt o ett framåt, ibland sidledes lr uppåt lr nedåt, för somliga knappt märkbart. Snabbt går det sällan.

Jag har läst mycket av tråden ... inte allt !
Men jag kan fortfarande inte säga att jag fått någon bild av henne som person .
Gillade hundar , hästar . Gillade att resa .
Ville jobba med mycket men svårt att hinna med tyckte hon . Ordentlig och glad
Som typ vad nästan alla anhöriga skulle säga om sina döttrar . Så nej henne som person har det varit väldigt tyst om .
Citera
2019-06-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Som typ vad nästan alla anhöriga skulle säga om sina döttrar . Så nej henne som person har det varit väldigt tyst om .

Tillägg !
Vad har gjort att tråden kommit framåt ?
Vad har vi ” här upptäckt ( ska vara 100% sanning ochså inte bara tro .
Det som blir att tex så vrids och vänts det på en specifik sak ” sedan efter 100 inlägg så har ” Vi” här bestämt att det är så 😕 så länge som inte någon väldigt seriös person kommer in i tråden och kan med 100% säker källa säga att det är så ? Ja då kan tråden långsamt gå framåt 😕 att absolut inte veta med 100% säkerhet blir bara till slut en stor trådsanning som kommer att få till en historia som det inte finns någon som helst sanning i.... tyvärr .
Det är väldigt uppskattat ( från mig ) att ” nya alias dyker upp !
Ny tänkande och kanske med upplysningar som är av stort värde .
Citera
2019-06-26, 18:45
Medlem
Är intresserad av uppgifter som kan visa vad som hänt.
Här är det fritt att spekulera vilket i bästa fall kan nå något.....
Imponeras inte av postare som bara vill fram häva sej som snille..i sak..spelar ingen roll vem uppgiften kommer ifrån här vi är ju anonyma, det är bara att driva på framåt...

Jag ingår inte i något lag, är fritt tänkande.
Får jag enligt mitt sätt att se ihop det att det är pilot, då är det så...
Finns inga hinder att löpa efter den som passar in mest..

Hittills får jag inte ihop scenariet att det skulle vara pilot.
Pga att
Hans förehavanden kring Helena var kända från början.
Under tiden så...
PR var huvudmisstänkt länge.
Fokus på BW och hans alibi, BWs möte med Helena nämns endast i en artikel under alla år!
PR tipsar om sej själv.
BW med fl spontan letade vid stigen innan polis.
BW hade direkt tillgång till bil.
Helena sågs senast vid torget, brovittnet tror jag inte på eftersom det bara är en person och ingen mer som tillkommit.
Tyder på enl mej att hon åkte bil från torget och syntes inte någonsin mer....
Hannas vittnes uppgifter är för mej vaga.. En tjej som gallskriker i fem minuter och som hon senare kände igen som Helenas röst...hmm...Brist på reaktion för mkt reflektion...
Fler kan vittna om pilots berusningstillstånd...var han kapabel att köra från torget?
Hur skulle han gått tillväga under denna tid innan han sågs i centrum. Ingen såg honom i sällskap med någon. Förstår inte hur han kan var misstänkt..det kanske finns fler uppgifter som polis är tyst om?

Skor och bilar...
Vita bilen vid cykelvägen..PR påtalade att när han var ihop med UA brukade de ofta gena där med bil.
Var säkert vanligt förekommande av fler boende i området.
En vit bil parkerades vid sjukhusetsparkering av en ljushårig vitklädd ung man, sågs sedan springa mot Lockerud.
Carina bilen stod parkerad mitt på cykelvägen. Tycker plats och tidpunkt är mysko. Intressant.
BW mfl letade vid stigen innan polis.
Polis fann en sko efter endast en halvtimmas sök!
Andra skon upptäcktes efter 19 timmar, ingen reaktion på det (båda tillfällena sökte man efter Helena såklart).
Att pilot lyckades att inte lämna sitt dna på skorna i tumultet, otur för de som vill se honom som skyldig oavsett...Case closed och de skyldiga får frid...
Citera
2019-06-26, 19:00
Medlem
Citat:
Det var duktigt av dig om du läst hela tråden. Om man lyckats med det tycker jag att man borde fått en hyfsad bild av vem H var, iaf i stora drag. Tråden rör sig alltid, ibland två steg bakåt o ett framåt, ibland sidledes lr uppåt lr nedåt, för somliga knappt märkbart. Snabbt går det sällan.

Jag kan inte se att den har rört sig någonting? Absolut noll! Om nu pilot hade varit så otroligt på henne på stadt hade inte det kommit ut då? Om någon hade sett pilot och Helena på bron hade det inte kommit ut då? Jag menar det är ju en väldigt liten stad och det måste ju ha snackats om det här i hela Mariestad i åratal och att det inte skulle ha kommit fram till polisen på 6 år låter för mig helt otroligt. Det finns inte på världskartan. Har någon polis skyddat honom?
Citera
2019-06-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen

Exakt! Det finns inget matnyttigt alls.
Citera
2019-06-26, 19:21
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Jag kan inte se att den har rört sig någonting? Absolut noll! Om nu pilot hade varit så otroligt på henne på stadt hade inte det kommit ut då? Om någon hade sett pilot och Helena på bron hade det inte kommit ut då? Jag menar det är ju en väldigt liten stad och det måste ju ha snackats om det här i hela Mariestad i åratal och att det inte skulle ha kommit fram till polisen på 6 år låter för mig helt otroligt. Det finns inte på världskartan. Har någon polis skyddat honom?

Om man inte vill se då ser man inte. Polisen är låångt från ofelbara, det bevisas om inte annat så i detta fall.
Citera
2019-06-26, 19:24
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Exakt! Det finns inget matnyttigt alls.
Då borde du läsa om tråden, men det är nog för mycket begärt. Vad är ni ute efter, en psykoanalys av H lr vad?
Citera
2019-06-26, 19:44
Medlem
Citat:
Då borde du läsa om tråden, men det är nog för mycket begärt. Vad är ni ute efter, en psykoanalys av H lr vad?

Berätta vad för info jag missat då?
Citera
2019-06-26, 20:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Berätta vad för info jag missat då?

Berätta istället vilket information du eftersöker?

Helena var inte inblandad i någon organiserad brottslighet. Hon använde, enligt uppgifter, inte några droger, bortsett från alkohol, och levde ett ganska vanligt liv där arbete, träning, hundar och hästar tog upp mycket av hennes tid. Hon hade inget fast förhållande för stunden men det betyder inte att det inte kunde ha funnits män i hennes liv för det, med tillhörande trassel som detta kan medföra. Hon var, enligt uppgifter, en glad tjej med skinn på näsan, säkerligen inget som skulle bidra till att någon ville se henne död.

Om du söker efter information om Helena som skulle kunna leda fram till något motiv för att döda henne så kommer du inte att hitta någon, det är i så fall information som endast Helena och hennes baneman känner till. Dock så talar allt emot att detta är ett planerat mord utan istället så talar det mesta för att allt inledes, pågick och avslutades inom 15 minuter, någon gång mellan 02:15 och 02:40 vid skogsdungen/lekparken. Det innebär att det är möjligt att Helena dödades utan uppsåt.

Detta brott är säkerligen inget unikt, en av männen ville få till det med Helena i skogsdungen men Helena var inte speciellt sugen och gjorde motstånd, vilket fick en av männen att försöka få stopp och tyst på Helena. Under kraftig berusning så gick det sannolikt överstyr och Helena dog varvid man tog med sig Helena för att uppsöka vård. Innan de kom fram till sjukhuset så konstaterade man att Helena var död och valde istället att dölja brottet genom att dumpa Helenas kropp.

Hade GM konstaterat att hon vad död på brottsplatsen så hade de sannolikt lämnat kroppen på platsen, varför rota med ett lik, riskera att lämna spår i bilen och samtidigt även riskera att bli upptäckt på platsen. Detta var år 1992 då gemene man inte hade en susning om DNA och annat som man lämnar efter sig. Har också svårt att se att det fanns andra skäl att dölja, under några få timmar, att Helena utsatts för ett brott.
Citera
2019-06-26, 21:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Berätta istället vilket information du eftersöker?

Helena var inte inblandad i någon organiserad brottslighet. Hon använde, enligt uppgifter, inte några droger, bortsett från alkohol, och levde ett ganska vanligt liv där arbete, träning, hundar och hästar tog upp mycket av hennes tid. Hon hade inget fast förhållande för stunden men det betyder inte att det inte kunde ha funnits män i hennes liv för det, med tillhörande trassel som detta kan medföra. Hon var, enligt uppgifter, en glad tjej med skinn på näsan, säkerligen inget som skulle bidra till att någon ville se henne död.

Om du söker efter information om Helena som skulle kunna leda fram till något motiv för att döda henne så kommer du inte att hitta någon, det är i så fall information som endast Helena och hennes baneman känner till. Dock så talar allt emot att detta är ett planerat mord utan istället så talar det mesta för att allt inledes, pågick och avslutades inom 15 minuter, någon gång mellan 02:15 och 02:40 vid skogsdungen/lekparken. Det innebär att det är möjligt att Helena dödades utan uppsåt.

Detta brott är säkerligen inget unikt, en av männen ville få till det med Helena i skogsdungen men Helena var inte speciellt sugen och gjorde motstånd, vilket fick en av männen att försöka få stopp och tyst på Helena. Under kraftig berusning så gick det sannolikt överstyr och Helena dog varvid man tog med sig Helena för att uppsöka vård. Innan de kom fram till sjukhuset så konstaterade man att Helena var död och valde istället att dölja brottet genom att dumpa Helenas kropp.

Hade GM konstaterat att hon vad död på brottsplatsen så hade de sannolikt lämnat kroppen på platsen, varför rota med ett lik, riskera att lämna spår i bilen och samtidigt även riskera att bli upptäckt på platsen. Detta var år 1992 då gemene man inte hade en susning om DNA och annat som man lämnar efter sig. Har också svårt att se att det fanns andra skäl att dölja, under några få timmar, att Helena utsatts för ett brott.

Ja, DNA var nytt -92 (utvecklades under mitten av 80-talet), så det behövde inte gm ha kännedom om. Men jag tror knappast att det var okänt för honom/dem att annat hade kunnat riskera att peka mot gm. Hade det inte funnits någon som helst koppling mellan gm och Helena, så hade det inte varit så "farligt" för honom/dem att lämna henne i skogsdungen (om det var där hon attackerades). Då hade de kunnat kastat sig in i bilen och kört hem till Kiruna, Malmö, Köpenhamn eller varifrån han/dem nu kom från.

I sådana fall som i detta - och där gm ev. har någon koppling till offret - så är det inte ovanligt att den döda göms, dels för att inte riskera att denna koppling ska uppdagas, men också för att fördröja att försvinnandet/mordet ska upptäckas. Det ger gm tid; viktig tid för gm att lugna ner sig, tänka, planera var han/de ska ordna "slutförvaringen" osv. I det här specifika fallet tror jag också att gm kan ha haft en del tur.

Utifrån bl a detta tror jag att gm kände/hade någon slags koppling till Helena.

Förresten, du skriver: "Helena dog varvid man tog med sig Helena för att uppsöka vård. Innan de kom fram till sjukhuset så konstaterade man att Helena var död och valde istället att dölja brottet genom att dumpa Helenas kropp". Vad ser du som pekar mot att det skulle ha gått till på detta sätt?
Senast redigerad av Prinzezzan 2019-06-26 kl. 21:30.
Citera
2019-06-26, 21:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Tråden har visst rört sig! Om man studerar det som står "mellan raderna" upptäcker man mycket. Dessutom är det så att det som INTE skrivs mycket väl kan vara det som är det viktigaste - alltså avsaknad av information. Man kan lätt skönja en ovilja från vissa tråddeltagare att befatta sig med vissa frågor. Helt enkelt: Den observante hittar mycket matnyttigt genom att i praktiken hoppa över det som faktiskt skrivs. Och bara genom att studera vissa tråddeltagares agerande (hur och när de agerar) hittar man mycket intressant!

Helt plötsligt tittar Lalajlaj fram igen - efter en evighetslång frånvaro. Intressant!
Senast redigerad av Ugglan. 2019-06-26 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in