2019-06-26, 16:48
Medlem
Äktenskapet hade tagit slut och och en skilsmässa skulle kosta för mycket av hushållskassan? Hur som helst måste resten av livet bli tungt för T H. Han kan inte bevisa att han inte gjort det (vilket han inte behöver). Och polis/åklagare kan inte lägga fram bevisning som håller för åtal att han gjort det, eller annan/andra.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2019-06-26 kl. 16:51.
Citera
2019-06-26, 16:49
Medlem
Ser at noen kommenterer på Facebook at hytta til ektemannen i Gudbrandsdalen ble endevendt av politiet for en stund siden. Ei sier at AE hadde funnet seg en ny mann. Ikke mine påstander.
Citera
2019-06-26, 17:12
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruGW
Ser at noen kommenterer på Facebook at hytta til ektemannen i Gudbrandsdalen ble endevendt av politiet for en stund siden. Ei sier at AE hadde funnet seg en ny mann. Ikke mine påstander.

Hvem er der som sier dette? Hyttenaboer? Kanskje hun ble observert på hytta med en annen mann?
Citera
2019-06-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han är ju karriärist och de kan vara hårdhudade!
Jo hårhudad forstor jag, men så bra på å dølje sine spor?
Citera
2019-06-26, 17:54
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Känns som om en yngre förmåga i så fall dräpt henne i vredesmod. Att ha koll på monero och att det går att kommunicera via den plattformen är något som en yngre förmåga med insyn i saker som rör kryptovalutor, Darknet osv har koll på. Ingen Svensson. Man runt 30 gissar jag. Kanske småkriminell med dragning åt äldre kvinnor. Någon som försökte köpa sig tid genom att få polisen på fel spår, dvd någon i närheten, vore det någon i ett annat land skulle personen vara mindre orolig att bli upptäckt.

God teori, därför undrar jag om man känner till vilka parets barn är? Har de ev. något barn som är adopterad?

Kan även vara en äldre person som har pengar som fetisch. Om man älskar pengar i alla dess former så har
man nog säkert koll på nyare versioner av betalmedel, såsom kryptovaluta.
Citera
2019-06-26, 18:15
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
God teori, därför undrar jag om man känner till vilka parets barn är? Har de ev. något barn som är adopterad?

Kan även vara en äldre person som har pengar som fetisch. Om man älskar pengar i alla dess former så har
man nog säkert koll på nyare versioner av betalmedel, såsom kryptovaluta.

Ingen adoptivbarn eller ukjente barn som offentligheten kjenner til. Paret har 3 voksne barn. En datter som bor i nærheten med mann og tenåringsbarn. En yngre datter som bor med mann og et barn. Denne datteren har hatt en litt kaotisk ungdom og vært med personer fra kriminelle miljø. Siste barnet er en sønn som tilsynelatende lever alene, og virker litt spesiell.
Citera
2019-06-26, 18:31
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruGW
Hva eller hvem er kilden og hvor har du funnet opplysningene?
Citera
2019-06-26, 19:46
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Ingen adoptivbarn eller ukjente barn som offentligheten kjenner til. Paret har 3 voksne barn. En datter som bor i nærheten med mann og tenåringsbarn. En yngre datter som bor med mann og et barn. Denne datteren har hatt en litt kaotisk ungdom og vært med personer fra kriminelle miljø. Siste barnet er en sønn som tilsynelatende lever alene, og virker litt spesiell.
Tack för svar!! Ger mycket substans till helheten. Trots allt är motiv & möjlighet alltid intressant. Tänker inte spekulera vidare annat än att jag hela tiden tyckt att kryptovaluta tillhör science fiction, än så länge. Det är en bra plot men knappast realistiskt. Jag kan såklart ha fel.

Kan inte låta bli att tänka på (det fejkade) ”ransom note” som lämnades på platsen då JonBenet Ramsey mördades. Det finns absolut inga andra likheter än att någon försökte dölja ett mord med en kidnappningsstory. För mycket fantasi för ens eget bästa, typ.
Citera
2019-06-26, 20:04
Medlem
Bistandsadvokat Holden virket noe usikker og fomlende da han skulle svare på spørsmål fra pressen i ettermiddag.
Politiet har jo nå gått ut med at teorien om kidnapping nærmest er vraket og at man står overfor en drapssak.
Dessverre har vel dette ligget i kortene lenge hos politiet. Da de ble gjort kjent med at AEH var forsvunnet, tror jeg politiet " låste " seg i at dette var en reell kidnapping og mistet ( kan ha mistet ) flere bevis i utgangspunktet.
Hvordan politiet begynte å jobbe med saken, vet vi bare litt om, men de har nok fått litt hjelp fra også meget erfarne etterforskere i utlandet der kidnapping med krav om løsepenger er noe mer vanlig enn i Norge.
Det er noen atypiske trekk ved en tradisjonell bortføring som vi mener at vi ikke ser, hevdet Brøske med referanse til hva Dagbladet har skrevet. Brøske nevnte også den kompliserte betalingsformen og en påfallende liten vilje til å innkassere løsepengene.
Det mest logiske ville vel være at mulige kidnappere uansett ville ha forsøkt å få fatt i pengene.
At AEH bare kan fordufte midt på lyse formiddagen en eller annen gang etter klokka 09.14 den 31.10.2018, uten at noen har sett noe, lagt merke til annet enn en suspekt bil som kjørte fort forbi blokka og som svingte til høyre opp Sloraveien, er høyst merkverdig. Noen aviser skriver at AEH ringte til et familiemedlem, andre har skrevet at det var en telefon til henne.
Det er hevdet at AEH er observert daglig om morgenen på luftetur i området med hunden. Ingen kan erindre at de har sett henne denne dagen. Nå var det vel kun få naboer som visste at hun var søkk vekk, og politiet hadde gitt disse ( i henhold til media ) munnkurv om å diskutere saken seg i mellom. Slik jeg ser det, ville det vært meget naturlig om vi hadde snakket om ; " når så vi AEH sist ". Det en ikke husker, husker gjerne en annen.
Uansett, så tyder dette på en handling som er planlagt. Dette med tanke på kryptovalutaen der konto iht media ble åpnet i juni.
De omtalte slepesporene kan tyde på at det er en person som har vært inne i huset. Om det har vært to, ville det vel ha vært naturlig at de hadde bært henne, dersom slepesporene er relevant til en hendelse som har foregått inne i huset da hun forsvant.
Det at politiet nå har lettet såpass på sløret kan tyde på at de vet mye mer enn hva de vil ut med.
En forferdelig tragisk og trist sak.
Det er ennå lov til å håpe det beste, selv om det ser mørkere og mørkere ut for at de vil finne henne i live.
Senast redigerad av Akeleye 2019-06-26 kl. 20:06.
Citera
2019-06-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Men varför inte bara ansöka om skilsmässa i stället? Sitta på kåken för mord känns betydligt jobbigare än att behöva dela med sig av pengarna och maken måste rimligtvis förstå att det är en reell möjlighet att han skulle åka dit för mord.

Jag tror snarare på ett gräl med någon som urartade och slutade med att hon blev strypt. Nån som tex tränger sig in i huset för att råna eller begå ett sexbrott. Eller nån som är jävligt arg på henne av andra skäl, nån som vill "tala ut", men sen går allt överstyr.

Det som stör är förstås brevet. Vem har sinnesnärvaro att sätta sig och plita ihop ett kidnappningsbrev på bruten norska om man precis strypt någon i vredesmod och har en död kropp att ta hand om?

Om man själv pratar bruten norska så är det kanske lättare och det är väl framförallt det som får mig att tro att det inte rör sig om en familjemedlem.

Alternativet är ett planerat mord där någon tar med sig brevet, men vem har då ett motiv? Om vi bortser från maken eller någon annan närstående?

Jag fattar att det mycket väl KAN vara maken som gjort det, men jag har svårt att få det att gå ihop. Jag kan inte se något ordentligt motiv till att han ska ha planerat att mörda henne, och har det skett i stundens hetta så tycker jag att det är för avancerat att lägga så mycket tid på ett brev. Och han måste hinna med allt, både brevet och att forsla bort och glömma kroppen, innan han kontaktar polisen.

Norska jämkningsregler i bodelning skulle ge frun en stor del av förmögenheten vid skilsmässa. En förmögenhet som verkar helig. En förmögenhet som dessutom lever ett eget liv där ingen får röra pengarna.

Jag tror inte mannen har en ny dam. Han är snarare nöjd med sakerna som de är med en fru som sköter hemmet och är billig i drift. Med förmögenheten intakt och bara hans gendom, enligt de ensidiga dokument han tvingat fram, är han säkerligen mycket nöjd med sin tillvaro. Vilken advokat som helst vet att ensidiga och oskäliga äktenskapsförord är till för att bestrida och jämka med framgång. En sak TH kan ha blivit informerad om i fall av skilsmässa.

Jag tror det är frun som var less och ville ifrån denna karl som verkar sakna all charm, där han antagligen plågat henne med sin snålhet.

Din teori om ett bråk som urartat hänger inte ihop med all den planering det har gjorts med att skriva ett brev på "gebrokken norsk", lära sig om Monero och upprätta ett konto. Det är ett välplanerat brott som EH blivit offer för. Det är inget mord eller ett bortrövande efter något som skett i affekt. Tidslinjen visat att brottet krävde insyn i allt som rörde fastigheten och vetskapen om att EH var hemma. Min första reaktion var när jag hörde on fallet var att avsaknaden av bevis, leder till olika tankar om varför och hur brottet kan ha gått till utan att lämna användbara spår i huset.

Oftast handlar brott där kvinnor försvinner om närstående till kvinnan, där det är mannen som är den mest sannolika brottslingen. Jag tror inte det är barnen, eftersom EH verkade vara en snäll och beskedlig kvinna, som alltid prioriterat sin familj. I det fall det rör sig om en annan familjemedlem än mannen, hade polisen fokuserat på den personen. En sådan osämja kan inte döljas, inom familjen.
Senast redigerad av Vresrosen 2019-06-26 kl. 20:08.
Citera
2019-06-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Hvem er der som sier dette? Hyttenaboer? Kanskje hun ble observert på hytta med en annen mann?

Prøvde å finne igjen innlegget, men mulig det ble slettet?
Citera
2019-06-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Hva eller hvem er kilden og hvor har du funnet opplysningene?

Var i kommentarfeltet til en artikkel fra Dagbladet. Tenkte ikke på å se på profilen til vedkommende og nå finner jeg ikke innlegget igjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in