Citat:
Ursprungligen postat av
countrychick
Men varför inte bara ansöka om skilsmässa i stället? Sitta på kåken för mord känns betydligt jobbigare än att behöva dela med sig av pengarna och maken måste rimligtvis förstå att det är en reell möjlighet att han skulle åka dit för mord.
Jag tror snarare på ett gräl med någon som urartade och slutade med att hon blev strypt. Nån som tex tränger sig in i huset för att råna eller begå ett sexbrott. Eller nån som är jävligt arg på henne av andra skäl, nån som vill "tala ut", men sen går allt överstyr.
Det som stör är förstås brevet. Vem har sinnesnärvaro att sätta sig och plita ihop ett kidnappningsbrev på bruten norska om man precis strypt någon i vredesmod och har en död kropp att ta hand om?
Om man själv pratar bruten norska så är det kanske lättare och det är väl framförallt det som får mig att tro att det inte rör sig om en familjemedlem.
Alternativet är ett planerat mord där någon tar med sig brevet, men vem har då ett motiv? Om vi bortser från maken eller någon annan närstående?
Jag fattar att det mycket väl KAN vara maken som gjort det, men jag har svårt att få det att gå ihop. Jag kan inte se något ordentligt motiv till att han ska ha planerat att mörda henne, och har det skett i stundens hetta så tycker jag att det är för avancerat att lägga så mycket tid på ett brev. Och han måste hinna med allt, både brevet och att forsla bort och glömma kroppen, innan han kontaktar polisen.
Norska jämkningsregler i bodelning skulle ge frun en stor del av förmögenheten vid skilsmässa. En förmögenhet som verkar helig. En förmögenhet som dessutom lever ett eget liv där ingen får röra pengarna.
Jag tror inte mannen har en ny dam. Han är snarare nöjd med sakerna som de är med en fru som sköter hemmet och är billig i drift. Med förmögenheten intakt och bara hans gendom, enligt de ensidiga dokument han tvingat fram, är han säkerligen mycket nöjd med sin tillvaro. Vilken advokat som helst vet att ensidiga och oskäliga äktenskapsförord är till för att bestrida och jämka med framgång. En sak TH kan ha blivit informerad om i fall av skilsmässa.
Jag tror det är frun som var less och ville ifrån denna karl som verkar sakna all charm, där han antagligen plågat henne med sin snålhet.
Din teori om ett bråk som urartat hänger inte ihop med all den planering det har gjorts med att skriva ett brev på "gebrokken norsk", lära sig om Monero och upprätta ett konto. Det är ett välplanerat brott som EH blivit offer för. Det är inget mord eller ett bortrövande efter något som skett i affekt. Tidslinjen visat att brottet krävde insyn i allt som rörde fastigheten och vetskapen om att EH var hemma. Min första reaktion var när jag hörde on fallet var att avsaknaden av bevis, leder till olika tankar om varför och hur brottet kan ha gått till utan att lämna användbara spår i huset.
Oftast handlar brott där kvinnor försvinner om närstående till kvinnan, där det är mannen som är den mest sannolika brottslingen. Jag tror inte det är barnen, eftersom EH verkade vara en snäll och beskedlig kvinna, som alltid prioriterat sin familj. I det fall det rör sig om en annan familjemedlem än mannen, hade polisen fokuserat på den personen. En sådan osämja kan inte döljas, inom familjen.