Citat:
Ursprungligen postat av
Access-Denied
För mig funkar inte nedtrappning tyvärr. Provade en gång och det blev bara att man gick och tänkte på när man skulle få ta nästa... Brukade kolla på klockan "Jaha nu har jag varit utan snus 4 timmar, då kan jag ta en som jag har inne i max en timme". Det höll inte länge så var man heltidssnusare igen
Det där att inte räkna dagar har jag också tänkt att det kanske är en bra idé inte göra. Man kanske gör för stor sak av slutandet om man räknar dagarna. Samtidigt har jag haft så svårt att vara ifrån snuset så det blir liksom en hjälp för mig att kunna se hur duktig jag varit som lyckats vara snusfri i x antal dagar.
Förstår. Funderar på o försöka lägga av igen själv men har alltid fallit tillbaka. Har alltid kört Cold Turkey så tänkte testa denna gång o trappa ner, men kanske inte är någon idé med andra ord? Försöker sluta tvärt. Men denna gång ska jag inte använda substitut i form av Onico eller dylikt vare sig nykter eller på fyllan.
Kanske också ska dra ner på alkohol och kaffe eftersom det gifter sig med snus.
I alla fall, höll uppe nyligen i ca 5 månader. Magen blev mycket bättre dvs mindre sur i form av halsbränna, mindre spring på toaletten på morgonen (kaffe+snus är rena rama laxeringsmedlet för mig) samt lugnare hjärta och lungor. Andningen blev lättare och mina ofarliga men irriterande extraslag blev mycket färre.
Varför började jag igen? Romantisering i kombination med sviktande motivation och seghet.
Jag mår dåligt utan snus men jag mår också dåligt med snus... Fan!