Citat:
Ursprungligen postat av
Skogswald
Har man som cyklist samma rätt att hävda högerregeln om man kommer på [intilliggande] cykelbana som om man valt att ligga på den större banan?
Om jag kommer cyklande längst en "bilväg" trots att en cykelbana finns att tillgå till höger (med en meters grässtrimma som avskiljare, och jag kommer till en korsning och en bil eller annan cyklist kommer från vänster, då har jag ju företräde.
Frågan är om jag har samma rätt om jag väljer cykelbanan? Eller hamnar jag då i ett läge var jag förlorar alla högerregelns "förmåner" utan måste väja för allt och alla i korsningar?
Jag vet inte riktigt hur det ligger till i juridisk mening, men om det är på detta vis så har vi ju genast en anledning till varför somliga cyklister kanske väljer den huvudsakliga körbanan istället för cykelbanan.
Som jag förstår det har du som cyklist på en cykelbana alltid väjningsplikt mot de fordon som färdas på vägen. Dock gäller inte detta om cykelbanan leder ut på nymodigheten "cykelöverfart", då blir det tvärtom. Observera dock att "cykelöverfart"
skall skyltas på ett speciellt sätt.
På det stora hela tycker jag att reglerna runt cykeltrafik är för krångliga (ibland får man till och med fel svar från experterna) och det kommer att bli mycket enklare för cyklister att hålla sig bland bilarna, för där är reglerna jämförelsevis enklare och alla känner till dem.