2018-12-01, 23:28
Medlem
Skogswalds avatar
Har man som cyklist samma rätt att hävda högerregeln om man kommer på [intilliggande] cykelbana som om man valt att ligga på den större banan?

Om jag kommer cyklande längst en "bilväg" trots att en cykelbana finns att tillgå till höger (med en meters grässtrimma som avskiljare, och jag kommer till en korsning och en bil eller annan cyklist kommer från vänster, då har jag ju företräde.

Frågan är om jag har samma rätt om jag väljer cykelbanan? Eller hamnar jag då i ett läge var jag förlorar alla högerregelns "förmåner" utan måste väja för allt och alla i korsningar?

Jag vet inte riktigt hur det ligger till i juridisk mening, men om det är på detta vis så har vi ju genast en anledning till varför somliga cyklister kanske väljer den huvudsakliga körbanan istället för cykelbanan.
Citera
2018-12-01, 23:34
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Ett av de största problemen är att cyklister tror att bilar har väjningsplikt gentemot dem på i stort sett alla övergångsställen. Hur ofta ser jag inte förbannade cyklister som har utgått från att jag skulle stanna.

Av någon anledning vill inte de cyklister som är dumma i huvudet vänta. Inte vänta på något alls oavsett om det är rödljus, andra trafikkanter, olyckor eller broöppning.

Tänk om jag skulle inbilla mig att jag körde rally varje dag på väg till jobbet och köra därefter. Men det är helt okej för diverse krisande män att kränga på sig sina overaller, köpa en cykel för +10.000:- och sen tro att de är med i Tour de France?

Håller med dig. otroligt många bara cyklar rakt över vägen, utan att ens titta höger-vänster... Cyklister verkar tro att dom ALLTID har företräde.. oavsett. Men det är antagligen ignoranta idioter som inte heller har körkort heller...
Citera
2018-12-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Har man som cyklist samma rätt att hävda högerregeln om man kommer på [intilliggande] cykelbana som om man valt att ligga på den större banan?

Om jag kommer cyklande längst en "bilväg" trots att en cykelbana finns att tillgå till höger (med en meters grässtrimma som avskiljare, och jag kommer till en korsning och en bil eller annan cyklist kommer från vänster, då har jag ju företräde.

Frågan är om jag har samma rätt om jag väljer cykelbanan? Eller hamnar jag då i ett läge var jag förlorar alla högerregelns "förmåner" utan måste väja för allt och alla i korsningar?

Jag vet inte riktigt hur det ligger till i juridisk mening, men om det är på detta vis så har vi ju genast en anledning till varför somliga cyklister kanske väljer den huvudsakliga körbanan istället för cykelbanan.

Som jag förstår det har du som cyklist på en cykelbana alltid väjningsplikt mot de fordon som färdas på vägen. Dock gäller inte detta om cykelbanan leder ut på nymodigheten "cykelöverfart", då blir det tvärtom. Observera dock att "cykelöverfart" skall skyltas på ett speciellt sätt.

På det stora hela tycker jag att reglerna runt cykeltrafik är för krångliga (ibland får man till och med fel svar från experterna) och det kommer att bli mycket enklare för cyklister att hålla sig bland bilarna, för där är reglerna jämförelsevis enklare och alla känner till dem.
Citera
2018-12-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald

Om du använder cykelbanan så förlorar du mycket riktigt många "förmåner" som man du hade haft om du använt körbanan. Därför är det oftast bättre för dig som cyklist att välja körbanan. Reglerna blir enklare eftersom de blir enhetliga för alla fordon där.

Cyklister har i vissa situationer lite speciella regler att anpassa sig till. Just de kring cykelpassager är särskilt knepiga och de som flest har problem att förstå eftersom cyklister har väjningsplikt samtidigt som övrig trafik ändå ska stanna och låta cyklisterna passera i vissa situationer.
Citera
2019-04-20, 09:34
Medlem
Brukar cykla på vägen ibland ifall cykelvägen har många "kanter" eller nu när den inte är sopad...

Hållet mig alltid så nära vägrenen som möjligt och tycket det funkar bra. Bilisterna visar oftast respekt och jag kollar alltid över axeln innan jag förflyttar min position.

Vissa lastbilar kan dock blåsa förbi så nära att man nästan kör i diket .
Citera
2019-06-25, 13:19
Medlem
Klippa cyklistdåre

På morgonen i dag på väg till jobbet kl 05/45 kommer körande och en bit framför mig ligger en Lance Armstrong mitt i vägen fast det finns en cykelbana en meter till höger, framme vid rödlyse, vägkorsning lägger han sig till vänster, tror att galningen ska till vänster, så jag kör rakt fram då kastar han sig över till höger och svänger förbi mig framför bilen jag måste tvärbromsa, han blev så arg börjar skrika och gapa att han har företräde, man kan ju börja undra om cyklister tror att dom är osårbara, allt är miljöpartiets fel som införde lagen att dom får cykla på vägen om det är 50 väg även om det finns cykelbanor, helt galet enligt min mening, varför bygger vi cykelbanor för miljoner för att hålla cyklister borta från bilvägarna, om dom ändå inte använder dom, från det ena till det andra, det är ju cyklisten som blir skadad hur mycket rätt han än har. Så alla som cyklar, nästa gång kanske jag inte bromsar.
Citera
2019-06-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
På morgonen i dag på väg till jobbet kl 05/45 kommer körande och en bit framför mig ligger en Lance Armstrong mitt i vägen fast det finns en cykelbana en meter till höger, framme vid rödlyse, vägkorsning lägger han sig till vänster, tror att galningen ska till vänster, så jag kör rakt fram då kastar han sig över till höger och svänger förbi mig framför bilen jag måste tvärbromsa, han blev så arg börjar skrika och gapa att han har företräde, man kan ju börja undra om cyklister tror att dom är osårbara, allt är miljöpartiets fel som införde lagen att dom får cykla på vägen om det är 50 väg även om det finns cykelbanor, helt galet enligt min mening, varför bygger vi cykelbanor för miljoner för att hålla cyklister borta från bilvägarna, om dom ändå inte använder dom, från det ena till det andra, det är ju cyklisten som blir skadad hur mycket rätt han än har. Så alla som cyklar, nästa gång kanske jag inte bromsar.

Tycker att du skall lämna in ditt körkort, och göra dej av med bilen.
Citera
2019-06-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Tycker att du skall lämna in ditt körkort, och göra dej av med bilen.
Bättre att förbjuda cyklister och sådana som dig
Citera
2019-06-25, 13:33
Bannlyst
Vi normalbegåvade människor slutade cykla runt 13-14 års åldern, sen började man köra moppe därefter bil.

Vill dom vistas ute i trafiken med sina leksaker, så får dom väl göra det, jag lämnar ALDRIG företräde åt tramset, oavsett situation.
Citera
2019-06-25, 13:35
Medlem
Att cykla på allmän väg? den lagändringen kommer aldrig att ske.
Citera
2019-06-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Att cykla på allmän väg? den lagändringen kommer aldrig att ske.
Tyvärr har det redan skett samtidigt som cyklister får cykla mot enkelriktat, miljöpartiet i ett nötskal
Citera
2019-06-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Vi normalbegåvade människor slutade cykla runt 13-14 års åldern, sen började man köra moppe därefter bil.

Vill dom vistas ute i trafiken med sina leksaker, så får dom väl göra det, jag lämnar ALDRIG företräde åt tramset, oavsett situation.
Klok man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in