Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Vet vi att dom stannade till hos LW? I så fall var det väl inte samma morgon hon var försvunnen utan dagen efter... eller hur var det?
Tänker att LW sagt att hon ska höra av sig om hon ska med till Norge.
Var JG/HD ute och letade? Var SD ute och sökte efter att ha blivit släppt efter förhör?
Tänker att alla dessa bor närmre än de som kom med buss.
Med tanke på LW:s stora bekantskapskrets inom kyrkan/geo... finns det någon/några som är involverade i både och?
Jag tror inte att några lokala geocachare letade mer aktivt efter henne.
När man letar efter en försvunnen geocachare så försöker man nog hitta mobilen i första hand. De flesta försiktiga personer brukar ha funktionerna "hitta min mobil" och "skicka sista kända position" påslagna, men det är ofta bara anhöriga eller någon arbetskamrat som står på listan och kan ta fram en position.
Om detta inte fungerat så kan man i stället anta att personen har försvunnit i anslutning till hemmet och börja leta där. Det är också nära hemmet som överfall eller sjukdomsfall brukar kunna inträffa.
Det förefaller lite egendomligt att ingen av hennes geocaching vänner hittat henne när hon faktiskt låg så nära hemmet och på en så uppenbar plats. När man ska leta i en sådan här situation så tar man bara de platser som är möjliga, men ändå så avskilda att andra personer inte redan skulle ha hittat henne. Man får också tänka på att en skadad eller sjuk person faktiskt kan försöka krypa in i skydd även i ett buskage.
Vad gäller de personer som kunde känna till försvinnandet så vet jag inte hur de tänkte. Som vänner till den misstänkte vill man kanske inte delta i letandet och dra på sig misstankar att man bara är med för att undanröja bevis på något sätt eller rentav försöka leda sökandet i fel riktning. Dessutom kan det säkert bli pinsamma diskussioner om misstankarna.
Som jag förstår det blev det nog också en svår situation vad gällde att sprida intern information om vad som hänt inom den lokala geocachingkretsen. Det är nog av den orsaken förslaget att man i stället skulle vända sig till Missing People om man ville hjälpa till att leta dök upp.