2019-06-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ang den brons/ljus färgade bilen som vittnet carina nämnde...
Hur såg bilen ut som UA åkte i på sön morgon för att hämta Helenas plånbok i Töreboda?
Tänkte om någon lånat den under småtimmarna när UA sov..
Eller fanns det någon annan i området ägande den typ av bil?
Vill jag med veta.
Citera
2019-06-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Iskallt så länge inga uppgifter finns att någon av dem fanns med under kvällen.
Inte kallt nog för att avskräcka nedanstående användare att regga sig uppenbarligen.
Vad är det för tjuv- o rackarspel som pågår egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Inte jag heller.. Kom igen nu Mariestad. Ut med språket!
Citera
2019-06-24, 23:13
Medlem
Minnet är kasst fast jag läst tråden flera gånger men jag minns inte alla bilmodeller med rails som diskuteras här men tanken var var det någon av dessa som ni nämner som hade Passat de var ju tidigt ute med rails på sina kombilar Gt n fanns ju vit med svarta rails 🤔🤔🤔
Citera
2019-06-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ang den brons/ljus färgade bilen som vittnet carina nämnde...
Hur såg bilen ut som UA åkte i på sön morgon för att hämta Helenas plånbok i Töreboda?
Tänkte om någon lånat den under småtimmarna när UA sov..
Eller fanns det någon annan i området ägande den typ av bil?

Enligt tidigare uppgift här i tråden (ca 1 1/2 år sedan) så hade BW en bronsfärgad Opel Kadett vid tiden för händelsen...!!
Citera
2019-06-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Enligt tidigare uppgift här i tråden (ca 1 1/2 år sedan) så hade BW en bronsfärgad Opel Kadett vid tiden för händelsen...!!
Så när Carina (och hennes manliga sällskap, får man anta) åker runt på stan med polisen så lyckas de i så fall inte identifiera en Opel Kadett, hur troligt är det.
Citera
2019-06-25, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Inte kallt nog för att avskräcka nedanstående användare att regga sig uppenbarligen.

Jag vet inte vad som pågår? Får man inte delta i tråden som ny användare eller har jag missat något? Ber om ursäkt för det isf.

Mvh
Citera
2019-06-25, 08:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Så när Carina (och hennes manliga sällskap, får man anta) åker runt på stan med polisen så lyckas de i så fall inte identifiera en Opel Kadett, hur troligt är det.

Nja, du gör misstaget att döma Carina efter dig själv. Folk som är intresserade av bilar lär sig känna igen bilar, men folk som inte är intresserade av bilar, t.ex. undertecknad, tycker att den ena bilen är den andra lik. Carina behöver inte alls ha sett en ovanlig bil.
Citera
2019-06-25, 08:04
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Jag vet inte vad som pågår? Får man inte delta i tråden som ny användare eller har jag missat något? Ber om ursäkt för det isf.

Mvh

TheodoreKaczynski reggade sig när DNA-resultaten presenterades (igen) i massmedia. Förmodligen var det detta som inspirerade. Popparn droppade namnen först två dagar efter TheodoreKaczynskis registrering.
Citera
2019-06-25, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
TheodoreKaczynski reggade sig när DNA-resultaten presenterades (igen) i massmedia. Förmodligen var det detta som inspirerade. Popparn droppade namnen först två dagar efter TheodoreKaczynskis registrering.

Tack! Känner såklart igen fallet sen tidigare men sökte på det här efter att det stått om det i tidningarna nyligen som du säger. Har läst igen en hel del senaste dagarna så har lite koll på vad ni skrivit.

Mvh
Citera
2019-06-25, 08:34
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Preliminärt DNA-svar pr 19 Juni, 2019:

https://www.expressen.se/gt/polisens-dna-besked-om-forsvunna-helenas-sandaler/

För drygt en vecka sedan kunde P4 Skaraborg berätta att det fanns tre DNA-träffar på skorna.
På onsdagen fick kriminalkommissarien Lars Johansson, som varit inblandad i utredningen sedan i mitten av 90-talet, det skriftliga svaret, skriver SVT Nyheter Väst.

DNA 1.
Spåren är från en kvinna, (en kvinna i familj med Helena)
det är något av föräldrarnas barn, det vill säga Helena eller någon av hennes systrar.

DNA 2.
Spåret är ett bland-DNA, alltså DNA från två olika personer.
– Men när det gäller bland-DNA så kan NFC bara söka mot en viss person
som vi i så fall ska peka ut och någon sådan har vi inte, säger Lars Johansson till SVT Nyheter Väst.
(Theforeigner: jag förstår inte vad det menas med detta svar?)

DNA 3.
Spåret kommer från en man, som inte kunnat identifieras.
Spåret har nu gjorts sökbart men det är inte säkert att det kommer leda till ett genombrott.

För första gången på två år har jag inte läst tråden på flera veckor. Då kommer svar på DNA-analysen och med DNA av identifierbara individer! Det har tagit två dagar att läsa genom era inlägg och länkar. Plockar upp det här inlägget ovan där inte heller jag förstår vad LJ menar. Vad är det egentligen för skillnad mellan kvaliteten på DNA-spår 2 och 3?

Jag antar att bland-DNA innehåller DNA från två personer som inte är HA (eller något syskon). Innehåller då spår 2 delvis samma DNA som spår 3?, tolkar det inte så. DNA-spår 3 är sökbart. När det gäller bland-DNA:t så är det väl självklart att man bara kan söka mot en av individerna (i taget). Eller bara en individ? Men varför ska en sådan individ först pekas ut men DNA-spår 3 har gjorts sökbart?
Citera
2019-06-25, 10:10
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
För första gången på två år har jag inte läst tråden på flera veckor. Då kommer svar på DNA-analysen och med DNA av identifierbara individer! Det har tagit två dagar att läsa genom era inlägg och länkar. Plockar upp det här inlägget ovan där inte heller jag förstår vad LJ menar. Vad är det egentligen för skillnad mellan kvaliteten på DNA-spår 2 och 3?

Jag antar att bland-DNA innehåller DNA från två personer som inte är HA (eller något syskon). Innehåller då spår 2 delvis samma DNA som spår 3?, tolkar det inte så. DNA-spår 3 är sökbart. När det gäller bland-DNA:t så är det väl självklart att man bara kan söka mot en av individerna (i taget). Eller bara en individ? Men varför ska en sådan individ först pekas ut men DNA-spår 3 har gjorts sökbart?

Skillnaden är att spår 3 är ett fullständigt (eller i vart fall tillräckligt) DNA som gäller för en unik individ. Denna individ kan ge upphov till en träfflista mot andra kända personer. I bästa fall är de andra någorlunda nära släkt, och då går det att via släktträd gissa sig till vilka personer som bör topsas.

Spår två är däremot blandat vilket innebär att det går inte att säga vilka kromosomer som hör ihop.

Kromosomerna är totalt 46 men ligger i kromosompar där kromosompar 23 är X och Y. Vid släktsökning brukar kromosompar 23 utelämnas.

Säg nu att du i Spår 2 har fyra kromosomer av kromosompar 1, och att vi kallar dem A, B, C och D. En komplett person har två av dessa, men du kan inte säga vilka som hör ihop med vilken. Varianterna AB, AC, AD, BC, BD och CD är alla möjliga. Dvs fyra kromosomer av kromosompar 1 ger dig sex teoretiska personer. Samma sak käller kromosompar 2. Men eftersom varje variant av kromosompar 2 kan kombineras med varje kombination av kromosompar 1 så har du nu 6 X 6 kombinationer, dvs 36 individer. I själva verket har du 6 upphöjt till 22 möjliga kombinationer av kromosompar 1-22. Det ger härliga 131'621'704 miljarder olika möjliga personer.

Nu behöver det inte vara så att man har 22 kompletta kromosompar, men som du förstår så blir antalet personer så oerhört stort att antalet träffar mot andra personer kommer att bli gigantiskt och helt omöjligt att reda ut.

Om man däremot stöter på rätt individ kan denna person kopplas exakt till två kromosomer i respektive kromosompar, och därför kan även ett bland DNA användas om man hittar rätt person.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-25 kl. 10:41.
Citera
2019-06-25, 10:17
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
---Jag antar att bland-DNA innehåller DNA från två personer som inte är HA (eller något syskon). Innehåller då spår 2 delvis samma DNA som spår 3?, tolkar det inte så. DNA-spår 3 är sökbart. När det gäller bland-DNA:t så är det väl självklart att man bara kan söka mot en av individerna (i taget). Eller bara en individ? Men varför ska en sådan individ först pekas ut men DNA-spår 3 har gjorts sökbart?

Jag missade detta...

Det framgår av resonemanget att man måste ha topsat Helenas föräldrar (allt annat vore idiotiskt). Därför kan man inte säga vem av syskonen som avsatt spår 1. Därmed hade de kunnat se om spår 2 innehåller kromosomer som exakt matchar någon av föräldrarna, eller rent av båda. I så fall hade man kunnat plocka bort denna föräldern ur bland-DNA och fått fram ett fullgott spår 2.

Så uppenbart är Spår 2 avsatt av en okänd man och en okänd kvinna medan spår tre är avsatt av en okänd man, som inte är mannen i spår 2, för i så fall hade kvinnan kunnat särskiljas.

Eller med andra ord: Helenas skor har spår av tre okända personer: två män och en kvinna. Kvinnan skulle teoretiskt kunna vara en av Helenas systrar, men det hade varit så lätt att se på olika sätt, så det är högst sannolikt fråga om två okända män och en okänd kvinna, som inte är syskon med Helena.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-25 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in