Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
För första gången på två år har jag inte läst tråden på flera veckor. Då kommer svar på DNA-analysen och med DNA av identifierbara individer! Det har tagit två dagar att läsa genom era inlägg och länkar. Plockar upp det här inlägget ovan där inte heller jag förstår vad LJ menar. Vad är det egentligen för skillnad mellan kvaliteten på DNA-spår 2 och 3?
Jag antar att bland-DNA innehåller DNA från två personer som inte är HA (eller något syskon). Innehåller då spår 2 delvis samma DNA som spår 3?, tolkar det inte så. DNA-spår 3 är sökbart. När det gäller bland-DNA:t så är det väl självklart att man bara kan söka mot en av individerna (i taget). Eller bara en individ? Men varför ska en sådan individ först pekas ut men DNA-spår 3 har gjorts sökbart?
Skillnaden är att spår 3 är ett fullständigt (eller i vart fall tillräckligt) DNA som gäller för en unik individ. Denna individ kan ge upphov till en träfflista mot andra kända personer. I bästa fall är de andra någorlunda nära släkt, och då går det att via släktträd gissa sig till vilka personer som bör topsas.
Spår två är däremot blandat vilket innebär att det går inte att säga vilka kromosomer som hör ihop.
Kromosomerna är totalt 46 men ligger i kromosompar där kromosompar 23 är X och Y. Vid släktsökning brukar kromosompar 23 utelämnas.
Säg nu att du i Spår 2 har fyra kromosomer av kromosompar 1, och att vi kallar dem A, B, C och D. En komplett person har två av dessa, men du kan inte säga vilka som hör ihop med vilken. Varianterna AB, AC, AD, BC, BD och CD är alla möjliga. Dvs fyra kromosomer av kromosompar 1 ger dig sex teoretiska personer. Samma sak käller kromosompar 2. Men eftersom varje variant av kromosompar 2 kan kombineras med varje kombination av kromosompar 1 så har du nu 6 X 6 kombinationer, dvs 36 individer. I själva verket har du 6 upphöjt till 22 möjliga kombinationer av kromosompar 1-22. Det ger härliga 131'621'704 miljarder olika möjliga personer.
Nu behöver det inte vara så att man har 22 kompletta kromosompar, men som du förstår så blir antalet personer så oerhört stort att antalet träffar mot andra personer kommer att bli gigantiskt och helt omöjligt att reda ut.
Om man däremot stöter på rätt individ kan denna person kopplas exakt till två kromosomer i respektive kromosompar, och därför kan även ett bland DNA användas om man hittar rätt person.