2019-06-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Verkar vara svårt att veta vad lönerna egentligen är. Så svårt att en viceguvernör i Murmansk, Inna Pogrebnyak, precis fick sparken för att ha lämnat felaktiga uppgifter om vad sjukvårdspersonal tjänar. Det finns läkare som tjänar under minimilönen vilket Pogrebnyak förnekat.

Så, tja, fortsätt du dina sökningar, men om en viceguvernör inte har ordning i papperen så tror jag inte du reder ut det ärligt talat.
Ingen reder ut det, för folk kan i praktiken tjäna hur lite som helst och hur mycket som helst. Frågan "hur mycket tjänar brandmän" är en svensk fråga. Jag försökte förklara det genom att visa hur jobbannonserna ser ut. Sök själv får du se. Det jag hittade var alltså ett spann mellan 200 dollar och 1700 dollar, dvs högsta lönen var mer än 8 gånger högre än den lägsta. Alla tänkbara siffror där emellan verkade förekomma, så jag när jag bläddrade bland hundratals annonser. Med andra ord "hur mycket tjänar en brandman" = "hur långt är ett snöre".

När enstaka personer ringer och säger en summa de tjänar så kan det också betyda vad som helst. Överdriver personen eller säger exakt som det är? Jobbar personen heltid eller deltid? Är summan före eller efter diverse bonusar och löneförmåner? Har personen hela sin lön officiellt, eller en summa på lönebeskedet men en bunt extra sedlar i lönekuvertet? Osv, osv.
Citera
2019-06-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
När enstaka personer ringer och säger en summa de tjänar så kan det också betyda vad som helst. Överdriver personen eller säger exakt som det är? Jobbar personen heltid eller deltid? Är summan före eller efter diverse bonusar och löneförmåner? Har personen hela sin lön officiellt, eller en summa på lönebeskedet men en bunt extra sedlar i lönekuvertet? Osv, osv.
Fast om en viceguvernör får sparken är problemet antagligen lite större än en enskild inringare va?
Citera
2019-06-24, 19:12
Medlem
Citat:
Fast om en viceguvernör får sparken är problemet antagligen lite större än en enskild inringare va?
Du uttrycker dig ganska otydligt. Vad syftar du på när du skriver "problemet"? Jag trodde vi försökte reda ut vad brandmän tjänar. Som jag just skrev kan de tjäna vad som helst. Frågor på det?
Citera
2019-06-24, 20:10
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ingen reder ut det, för folk kan i praktiken tjäna hur lite som helst och hur mycket som helst. Frågan "hur mycket tjänar brandmän" är en svensk fråga. Jag försökte förklara det genom att visa hur jobbannonserna ser ut. Sök själv får du se. Det jag hittade var alltså ett spann mellan 200 dollar och 1700 dollar, dvs högsta lönen var mer än 8 gånger högre än den lägsta. Alla tänkbara siffror där emellan verkade förekomma, så jag när jag bläddrade bland hundratals annonser. Med andra ord "hur mycket tjänar en brandman" = "hur långt är ett snöre".

" tjäna hur mycket som helst..."

Vilket bullshit, de flesta jobb i Ryssland för de flesta människor innebär typ existensminumum och en liten liten slant till, de som är lyckliga att ha ett jobb öht.
Du bara försöker kollra bort korten.
Citera
2019-06-24, 20:13
Medlem
Citat:
Du uttrycker dig ganska otydligt. Vad syftar du på när du skriver "problemet"? Jag trodde vi försökte reda ut vad brandmän tjänar. Som jag just skrev kan de tjäna vad som helst. Frågor på det?
Ja, det anknyter alltså till trådens huvudämne - att folk har det fattigt i Ryssland. Eftersom du skriver att man kan tjäna "vad som helst" antar jag att du håller med om att folk jobbar för slavlöner där, som inte räcker till t ex nya skor?
Citera
2019-06-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ja, det anknyter alltså till trådens huvudämne - att folk har det fattigt i Ryssland. Eftersom du skriver att man kan tjäna "vad som helst" antar jag att du håller med om att folk jobbar för slavlöner där, som inte räcker till t ex nya skor?
Du skriver något luddigt flum som kan tolkas hur som helst. Återkom när du har siffror, procentsatser eller andra påtagliga fakta att presentera. Jag gjorde faktiskt mitt bästa genom att länka till en webbplats med platsannonser. Där fanns mer än 1400 lediga jobb för brandmän med löneangivelser. Varför då inte titta på siffrorna, istället för att posta något allmänt svepande babbel om "folk" hit och dit? Det enda man kan säga om "folk", dvs >140 miljoner ryssar, är att olika personer har olika löner - en del låga och en del höga. Vill du säga något mer specifikt så får du leta upp ett faktaunderlag.
Citera
2019-06-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
de som är lyckliga att ha ett jobb öht
Arbetslöshet i några länder:

Grekland 18,1%
Spanien 14,7%
Italien 10,2%
Ukraina 9,2%
Frankrike 8,7%
Litauen 8,3%
Sverige 6,8%
Polen 5,6%
Estland 4,7%
Ryssland 4,5%

https://tradingeconomics.com/russia/unemployment-rate
Citera
2019-06-24, 22:23
Medlem
Citat:
Du skriver något luddigt flum som kan tolkas hur som helst. Återkom när du har siffror, procentsatser eller andra påtagliga fakta att presentera. Jag gjorde faktiskt mitt bästa genom att länka till en webbplats med platsannonser. Där fanns mer än 1400 lediga jobb för brandmän med löneangivelser. Varför då inte titta på siffrorna, istället för att posta något allmänt svepande babbel om "folk" hit och dit? Det enda man kan säga om "folk", dvs >140 miljoner ryssar, är att olika personer har olika löner - en del låga och en del höga. Vill du säga något mer specifikt så får du leta upp ett faktaunderlag.

Så... Det fanns ju siffror osv i direktsända Tv-programmet med V V Putin? Men det passar inte herrn som faktaunderlag?
Citera
2019-06-24, 22:24
Medlem
Citat:
Arbetslöshet i några länder:

Grekland 18,1%
Spanien 14,7%
Italien 10,2%
Ukraina 9,2%
Frankrike 8,7%
Litauen 8,3%
Sverige 6,8%
Polen 5,6%
Estland 4,7%
Ryssland 4,5%

https://tradingeconomics.com/russia/unemployment-rate
Räknar du in de miljontals illegala migranterna från Centralasien här eller inte? För faktaunderlagets skull, menar jag.
Citera
2019-06-25, 06:09
Medlem
Citat:
Så... Det fanns ju siffror osv i direktsända Tv-programmet med V V Putin? Men det passar inte herrn som faktaunderlag?
Jag har för det första inte tittat på programmet. Förvånar mig en smula att du har det. För det andra är det enda jag hört återgivas av typen "någon brandman ringde in och sade att han har 200 dollar i lön", varefter vissa drog slutsatsen att "brandmän tjänar 200 dollar i lön". Verkar vara svårt att fatta att: 1) Det är inte säkert den som ringde verkligen bara 200 dollar i lön, att han jobbar heltid, att han inte därutöver har diverse bonusar, osv, osv. 2) Att olika brandmän kan tjäna olika mycket.

Märkligt ointresse för faktaunderlag. Jag länkade till en databas med jobbannonser. Det fanns >1400 annonser om jobb för brandmän och lönen står i alla. Ingen har kommenterat ett ord om det faktaunderlaget, men att ryktet säger att någon snubbe ringt till Putin det är minsann fakta det.
Citera
2019-06-25, 06:12
Medlem
Citat:
Räknar du in de miljontals illegala migranterna från Centralasien här eller inte? För faktaunderlagets skull, menar jag.
De är inte miljontals. De flesta har åkt hem. Dessutom är arbetslösheten bland dem snarare lägre än bland infödda. De importeras ju för att jobba och när de jobbat färdigt åker de hem.
Citera
2019-06-25, 07:06
Medlem
Citat:
Jag har för det första inte tittat på programmet. Förvånar mig en smula att du har det.
Det är inget argument att du inte pallar ta del av källorna. Du förväntar ju dig att din jobbsökarsajt ska godtas som källa. Äsch, JAG pallar inte söka i den så den kan vi avfärda som argument. Rimligt?
Citat:
För det andra är det enda jag hört återgivas av typen "någon brandman ringde in och sade att han har 200 dollar i lön", varefter vissa drog slutsatsen att "brandmän tjänar 200 dollar i lön".
Jaså? Vem drog den slutsatsen? Kan du i detalj citera tack?
Citat:
Verkar vara svårt att fatta att: 1) Det är inte säkert den som ringde verkligen bara 200 dollar i lön, att han jobbar heltid, att han inte därutöver har diverse bonusar, osv, osv. 2) Att olika brandmän kan tjäna olika mycket.
Visst, han som ringde in till programmet du inte pallar kolla upp kanske får 10 000 vänsterstövlar stl 48 varje månad den 25:e utöver lönen, men det han sa var iaf att han och hans kollegor inte kunde leva på sina löner utan var tvungna att ta extrajobb.

Citat:
Märkligt ointresse för faktaunderlag.
Det du menar är antagligen att enbart dina fakta ska gälla som diskussionsunderlag.
Citat:
Jag länkade till en databas med jobbannonser. Det fanns >1400 annonser om jobb för brandmän och lönen står i alla. Ingen har kommenterat ett ord om det faktaunderlaget, men att ryktet säger att någon snubbe ringt till Putin det är minsann fakta det.
Det är inget rykte. Är du inte läskunnig? Återigen, du vill att bara dina "fakta" kan räknas. När det gäller andras fakta så är det antingen inte fakta utan "rykten", eller så ska motparten bevisa att det inte finns andra omständigheter som förbättrar DIN position. Helt orimligt sätt att resonera.

Din databas, den brandmanstjänsten som gav t ex 1000 dollar, v g bevisa att man inte måste betala mutor på 1200 dollar i månaden för att få jobbet? Vasa? Kan du inte bevisa det? Ok, men då är din fakta inte godtagbar. Antagligen är det t o m så att man måste betala netto 200 dollar i månaden för att få jobba som brandman i Ryssland istället, eftersom du inte kan bevisa motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in